۱۳۰۹۲۱۰
۱۰ نظر
۷۱۵۷
۱۰ نظر
۷۱۵۷
پ

مراقب باشید فرزندتان هیولا نشود!

فسیل در دور فروش است و از ۱۱۰ میلیارد تومان هم عبور کرد و احتمالا این استثنای این روزهای گیشه و اکران، بیشتر هم خواهد فروخت.

رضا درستکار در روزنامه شرق نوشت: فسیل در دور فروش است و از ۱۱۰ میلیارد تومان هم عبور کرد و احتمالا این استثنای این روزهای گیشه و اکران، بیشتر هم خواهد فروخت. (مفت چنگش باد.)

اما خب این‌ها چه ربطی به «چرخه» سینمای ایران دارد!؟ شاید بتوان گفت: هیچ! و توضیح داد که این استقبال، تازه ممکن است اثرات معکوس هم بگذارد!

1

چرا؟ خواهم گفت.

در گذشته، وقتی فیلمی اکران می‌شد و وضعی مشابه فسیل برایش پیش می‌آمد، همه خوشحال می‌شدند، چون مخاطبی که به سانس نمی‌رسید، غالبا سر ریز می‌شد به سایر فیلم‌ها و زنجیره صنعت تقویت می‌شد؛ و «چرخه فروش» کمک حال سینما و سینمادارها بود.

حالا چی!؟ هیچی!

با دیجیتالی شدن سیستم اکران، و قدرت یافتن سینمادارها، اکنون یک نفر پشت مانیتور می‌نشیند و درجا «برنامه اکران» را دستکاری و جا‌به‌جا می‌کند! بخشی مهم از فروش فسیل ماحصل این روش سینمادارها است!

سالن‌های سینما در سال ۱۴۰۱ بی‌رونق و متضرر بودند، از نظر سینمادار اکنون می‌توان آن «رکود» و ضررها را جبران کرد! بنابراین پشت آن رایانه، و شبیه ماتریکس حفر می‌کنند و شیار می‌زنند و همه راه‌ها را مسدود و به مسیر فسیل جاری می‌کنند!

2

آن‌ها حتی از فیلم‌های قدیمی هم نمی‌گذرند که ۸ ماه است در اکران‌اند!

تازه! گاهی هم دیده شده که سینمادار نظر «منتقدانه» درباره فیلمی می‌دهد و «مارکت» فیلم را به مسلخ شبه«نقد» و نگاه ناآموخته خود می‌برد و روی اکوسیستم نقشی بی‌خودی ایفا می‌کند!

(خب! مدیر و کارگزار منفعل است و عموما هم نمی‌دانند که نقد و مارکت دو مقوله جداگانه‌اند.)

همین حالا به سینماها سری بزنید فسیل هر یک ربع به یک ربع، سانس دارد، این گیشه موفق، استثنا کمکی به صنعت و زنجیره اکران نمی‌کند.

چرا؟ چون دومین فیلم پرفروش اکران، بعد از فسیل، «غریب» است با رقم فروش ۹ میلیاردی، و فاصله فروش غریب‌ترش با فیلم اول، یکصد میلیارد تومان!

(این فاصله طبیعی نیست، هست!؟)

3

ظرفیت نهایی فیلم‌های بعدی چرخه طبیعی اکران سینمای ایران را همین غریب و فیلم‌های بعدی‌اش روشن می‌کنند نه فسیل! فسیل استثنا است. ته‌تهش فیلم‌های عادی، بین ۱۰ تا ۲۰ و ۲۵ میلیارد بفروشند و خلاص!

پس مراقب این سر و صداها و هیاهوهای برای هیچ باشید! سینمایی که روی یک محصول و کاکل یک فیلم بچرخد، «صنعت» نیست، و احتمالا زایمانی طبیعی نخواهد داشت و باید مراقب بود که نوزاد مربوطه، «فرانکنشتاین» و هیولا نشود!

انحصار و جمودی که ناخواسته و از روی نوعی طمع، روی نمونه‌ای مشخص به‌وجود دارند می‌آورند، خودش تبدیل به راه‌بند می‌شود و حتی فعل کارگزاران فرهنگی را هم فلج می‌کند! و چند صباح دیگر این یکی حتی با فشار و سانسور و دستور از بالا هم درست‌شدنی نیست! بله!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • کلافه

    این همه صغری کبری کردن نداشت مردم از لحاظ روحی داغونن دوست دارن پول بدند حداقل دو ساعت بتونن بخندن

  • ناشناس

    همه این ها به خاطر تبلیغ فسیل در شبکه های جم هستش. دوستان صدا و سیما خبر ندارن که بازدهی جم با بودجه و کارمندان به مراتب کمترش، حداقل 1000 برابر صداوسیماست. کافی بود تبلیغ فیلم غریب رو بدن به شبکه های جم تا ببینن رقابت در گیشه یعنی چی.

  • یاسمن

    مردم گرسنه هستند به چه دردمان میخورد سینما سریالهای چرت

  • ناشناس

    مردم گرسنه و غمگینند یا سینما نمیرن یا اگه برن فیلم کمدی دوست دارن ببینن

  • ناشناس

    بدبخت شدیم

  • ناشناس

    کی پول بلیط سینماراداره مردم نون ندارن سینما رفتن پیشکش

  • ناشناس

    مردم پول میدن فسیل ببینن که حسرت هاشون از اون دوران خوش قدیم تازه بشه . نمیان بشینن سینما غم و درد ببینن

  • مجیدقسامی

    شکرستان

  • ناشناس

    تا کور شود آنکه نتواند دید

  • سید امین

    اگه پول نباشه این همه خرید و فروش نمیشه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج