مراقب باشید فرزندتان هیولا نشود!
فسیل در دور فروش است و از ۱۱۰ میلیارد تومان هم عبور کرد و احتمالا این استثنای این روزهای گیشه و اکران، بیشتر هم خواهد فروخت.
رضا درستکار در روزنامه شرق نوشت: فسیل در دور فروش است و از ۱۱۰ میلیارد تومان هم عبور کرد و احتمالا این استثنای این روزهای گیشه و اکران، بیشتر هم خواهد فروخت. (مفت چنگش باد.)
اما خب اینها چه ربطی به «چرخه» سینمای ایران دارد!؟ شاید بتوان گفت: هیچ! و توضیح داد که این استقبال، تازه ممکن است اثرات معکوس هم بگذارد!
چرا؟ خواهم گفت.
در گذشته، وقتی فیلمی اکران میشد و وضعی مشابه فسیل برایش پیش میآمد، همه خوشحال میشدند، چون مخاطبی که به سانس نمیرسید، غالبا سر ریز میشد به سایر فیلمها و زنجیره صنعت تقویت میشد؛ و «چرخه فروش» کمک حال سینما و سینمادارها بود.
حالا چی!؟ هیچی!
با دیجیتالی شدن سیستم اکران، و قدرت یافتن سینمادارها، اکنون یک نفر پشت مانیتور مینشیند و درجا «برنامه اکران» را دستکاری و جابهجا میکند! بخشی مهم از فروش فسیل ماحصل این روش سینمادارها است!
سالنهای سینما در سال ۱۴۰۱ بیرونق و متضرر بودند، از نظر سینمادار اکنون میتوان آن «رکود» و ضررها را جبران کرد! بنابراین پشت آن رایانه، و شبیه ماتریکس حفر میکنند و شیار میزنند و همه راهها را مسدود و به مسیر فسیل جاری میکنند!
آنها حتی از فیلمهای قدیمی هم نمیگذرند که ۸ ماه است در اکراناند!
تازه! گاهی هم دیده شده که سینمادار نظر «منتقدانه» درباره فیلمی میدهد و «مارکت» فیلم را به مسلخ شبه«نقد» و نگاه ناآموخته خود میبرد و روی اکوسیستم نقشی بیخودی ایفا میکند!
(خب! مدیر و کارگزار منفعل است و عموما هم نمیدانند که نقد و مارکت دو مقوله جداگانهاند.)
همین حالا به سینماها سری بزنید فسیل هر یک ربع به یک ربع، سانس دارد، این گیشه موفق، استثنا کمکی به صنعت و زنجیره اکران نمیکند.
چرا؟ چون دومین فیلم پرفروش اکران، بعد از فسیل، «غریب» است با رقم فروش ۹ میلیاردی، و فاصله فروش غریبترش با فیلم اول، یکصد میلیارد تومان!
(این فاصله طبیعی نیست، هست!؟)
ظرفیت نهایی فیلمهای بعدی چرخه طبیعی اکران سینمای ایران را همین غریب و فیلمهای بعدیاش روشن میکنند نه فسیل! فسیل استثنا است. تهتهش فیلمهای عادی، بین ۱۰ تا ۲۰ و ۲۵ میلیارد بفروشند و خلاص!
پس مراقب این سر و صداها و هیاهوهای برای هیچ باشید! سینمایی که روی یک محصول و کاکل یک فیلم بچرخد، «صنعت» نیست، و احتمالا زایمانی طبیعی نخواهد داشت و باید مراقب بود که نوزاد مربوطه، «فرانکنشتاین» و هیولا نشود!
انحصار و جمودی که ناخواسته و از روی نوعی طمع، روی نمونهای مشخص بهوجود دارند میآورند، خودش تبدیل به راهبند میشود و حتی فعل کارگزاران فرهنگی را هم فلج میکند! و چند صباح دیگر این یکی حتی با فشار و سانسور و دستور از بالا هم درستشدنی نیست! بله!
نظر کاربران
این همه صغری کبری کردن نداشت مردم از لحاظ روحی داغونن دوست دارن پول بدند حداقل دو ساعت بتونن بخندن
همه این ها به خاطر تبلیغ فسیل در شبکه های جم هستش. دوستان صدا و سیما خبر ندارن که بازدهی جم با بودجه و کارمندان به مراتب کمترش، حداقل 1000 برابر صداوسیماست. کافی بود تبلیغ فیلم غریب رو بدن به شبکه های جم تا ببینن رقابت در گیشه یعنی چی.
مردم گرسنه هستند به چه دردمان میخورد سینما سریالهای چرت
مردم گرسنه و غمگینند یا سینما نمیرن یا اگه برن فیلم کمدی دوست دارن ببینن
بدبخت شدیم
کی پول بلیط سینماراداره مردم نون ندارن سینما رفتن پیشکش
مردم پول میدن فسیل ببینن که حسرت هاشون از اون دوران خوش قدیم تازه بشه . نمیان بشینن سینما غم و درد ببینن
شکرستان
تا کور شود آنکه نتواند دید
اگه پول نباشه این همه خرید و فروش نمیشه