۱۳۰۸۹۱۶
۳۵۱۷
۳۵۱۷
پ

آشنایی با ویژگی های چراغ قوه پلیسی

برای خرید یک چراغ قوه شارژی پلیسی باید با ویژگی‌های آن آشنا شوید. در این نوشته به بررسی موارد مهم و ویژگی‌های ضروری در انواع چراغ قوه پلیسی پرداخته‌ایم.

برای خرید یک چراغ قوه شارژی پلیسی باید با ویژگی‌های آن آشنا شوید. در این نوشته به بررسی موارد مهم و ویژگی‌های ضروری در انواع چراغ قوه پلیسی پرداخته‌ایم.

ابزارهای زیادی وجود دارد که ماموران اجرای قانون با خود حمل می‌کنند. از اسلحه گرفته تا دست‌بند، باتوم، اسپری فلفل، خودکار، چاقو، رادیو تا یکی از وسایل مهم اما گاهی فراموش شده، یعنی چراغ قوه پلیسی. در واقع نور نقش مهمی در ایمنی یک پلیس ایفا می‌کند؛ و می‌تواند تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. اما در عمل چراغ قوه پلیسی چه ویژگی‌های مهمی دارد که به ابزار ضروری این گروه و حتی بسیاری از افراد دیگر تبدیل شده است؟ در کل چراغ قوه آن چیزی نیست که ۲۰ سال پیش بود. چراغ قوه‌های امروزی روشن‌تر، سبک‌تر، کوچک‌تر، کارآمدتر و بادوام‌تر هستند. همچنین گزینه‌ها و ویژگی‌های شارژ بیشتری دارند. قبل از خرید چراغ قوه شارژی پلیسی، چه به عنوان یک نیروی تامین‌کننده امنیت و چه به هر عنوان دیگری، باید با مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه آشنا شوید.

آشنایی با ویژگی های چراغ قوه پلیسی

لومن بیشتر لزوما بهتر نیست

برای درک چراغ قوه، لازم است فناوری داخلی این ابزار را درک کنید. تولیدکنندگان چراغ قوه سال‌هاست که از لامپ‌های رشته‌ای عبور کرده و به لامپ‌های دیود ساطع‌کننده نور (LED) روی آورده‌اند. این مدل‌ها تقریبا 90 درصد کارآمدتر از لامپ‌های رشته‌ای تولید نور می‌کنند. به گفته متخصصان، لامپ‌های ال ای دی، منبع نور «جهت دار» هستند. به این معنی که نور را در جهت خاصی ساطع می‌کنند. برخلاف لامپ‌های رشته‌ای که نور و گرما را در همه جهات ساطع کرده و 90 درصد انرژی خود را به عنوان گرما آزاد می‌کنند. همچنین ال ای دی‌ها از سینک‌های حرارتی برای جذب گرمای تولید شده توسط LED و پخش آن در محیط اطراف استفاده می‌کنند. در نتیجه از داغ شدن و سوختن آنها جلوگیری می‌کنند. لامپ‌های ال ای دی به جای سوختن، وضعیتی به نام «استهلاک لومن» را تجربه می‌کنند. شرایطی که روشنایی آنها با گذشت زمان کم می‌شود.

فراتر از لامپ، علاقه زیادی به لومن وجود دارد. به‌نظر می‌رسد در حال حاضر رقابتی برای لومن‌های بیشتر در تولیدات چراغ قوه وجود دارد. با این ایده که دستگاه‌های با لومن بیشتر گزینه‌های بهتری هستند. اما تیم تیلور، مدیر فروش استریم لایت (یکی از برندهای مطرح چراغ قوه در جهان) می‌گوید: در حالی که خروجی لومن به‌عنوان مقدار کل نور ساطع شده از لامپ رشته‌ای یا ال ای دی، یک معیار مهم است؛ اما تمام داستان را بیان نمی‌کند. او می‌گوید: «لومن‌ها اندازه‌گیری تمام نور داخل زاویه پرتو هستند؛ نه لزوما میزان روشنایی به‌دست آمده در واقعیت». از سوی دیگر، کاندلا یا شدت پرتو اوج نور، «پرتاب» پایین برد چراغ قوه را اندازه‌گیری می‌کند؛ و روشن‌ترین نقطه را در پرتو متمرکز نور نشان می‌دهد. بنابراین برای ارزیابی روشنایی کلی باید روی هر دو واحد اندازه‌گیری تمرکز کنید.

آشنایی با ویژگی های چراغ قوه پلیسی

البته هنوز هم اولین چیزی که بسیاری از مجریان قانون در حال حاضر هنگام خرید چراغ قوه به آن توجه می‌کنند، لومن است. مردم استدلال خواهند کرد که نور 1200 لومن بهتر از نور 1000 لومن است؛ و این هم بهتر از نور 800 لومن است. اما مشکل در کاربردهای چراغ قوه پلیسی این است که روشن‌تر همیشه به معنای بهتر نیست. در واقع اگرچه مطمئنا موقعیت‌هایی وجود دارد که لومن‌های بالا مفید هستند؛ اما نکات منفی نیز وجود دارد. مثلا میزان لومن بالاتر زمان نگه‌داشت شارژ کمتر و افزایش نیاز به شارژ مجدد را در چراغ قوه شارژی پلیسی ایجاد می‌کند. همچنین لومن‌های بیشتر، گرمای بیشتری هم تولید می‌کنند؛ در نتیجه باعث می‌شود لوله چراغ قوه برای نگه داشتن داغ‌تر شود. مسئله‌ای که برای کاربری دائمی یک نیروی امنیتی جذاب نخواهد بود.

یکی دیگر از معایب داشتن لومن بیش از حد این است که اگر نور زیادی را فراهم کند؛ می‌تواند ضعف بینایی موقت را برای خود کاربرا ایجاد کند. در واقع آنچه که هنگام خواندن و نوشتن با یک چراغ قوه تاکتیکی اتفاق می‌افتد؛ این است که آن را روی کاغذ خود با توانی در حدود 100 لومن یا بیشتر می‌تابانید و دید در شب شما را از بین می‌برد. بنابراین وقتی نور به صورت شما برگشته داده شود؛ اساسا همه چیز در اطراف شما تاریک می‌شود؛ و نمی‌توانید ببینید چه اتفاقی دارد می‌افتد. این ناشی از گشاد شدن مردمک چشم شما است. زیرا به همه آن نور اجازه می‌دهید به مردمک‌های شما وارد شده و آنها را منقبض و کوچک‌تر کنند. بنابراین وقتی چنین چراغ قوه‌ای را خاموش می‌کنید؛ تا دقایقی مردمک‌های شما واقعا کوچک هستند؛ و نور زیادی به شبکیه شما نمی‌رود. این وضعیت باعث می‌شود که برای دقایقی در شب به‌خوبی نتوانید ببینید.

شارژ کافی برای ماندگاری در کل شیفت

بدون شک، چراغ قوه شارژی پلیسی ابزاری است که باید در حفظ امنیت موثر باشد. بنابراین هنگام خرید این چراغ قوه، به اندازه باتری و نوع آن نگاه دقیق‌تری بیندازید. برخی از مواد شیمیایی باتری عبارتند از یون لیتیوم، فسفات آهن لیتیوم، هیدرید نیکل-فلز و قلیایی. دانستن تفاوت‌های بین هر کدام از این موارد بسیار مهم است. مثلا هر بار که باتری را شارژ و تخلیه می‌کنید؛ یک باتری نیکل-فلز هیدرید، شروع به کریستال شدن در داخل می‌کند. این تبلور اثر حافظه نامیده می‌شود؛ و باعث می‌شود چراغ قوه شما دائما نیاز به شارژ مجدد داشته باشد.

آشنایی با ویژگی های چراغ قوه پلیسی

او خاطرنشان می‌کند که چون باتری‌های لیتیوم یونی اثر حافظه شارژ ندارند؛ تعداد چرخه‌های شارژ کلی و در نتیجه طول عمر آنها بالاتر است. در عمل تصور کنید که یک چراغ قوه شارژ شده با باتری نیکل هیدرید و یک چراغ قوه شارژ شده دیگر با باتری لیتیوم یونی را خریداری کرده و هر دو را در یک کشو انداخته و اجازه دهید که 30 روز آنجا بمانند. در این شرایط یک باتری لیتیومی 10 درصد شارژ خود را از دست می‌دهد؛ در حالی که یک باتری نیکل هیدرید یا نیکل کادمیوم ممکن است اصلا کار نکند.

بنابراین در چراغ قوه پلیسی باید به نوع باتری و گزینه‌های شارژ مجدد آن دقت کنید. البته یک روند رو به رشد در تولید این محصولات، به یک چراغ قوه‌های مدرن اجازه می‌دهد تا باتری‌های پشتیبان «دو سوختی» یا چند منبعی را بپذیرند؛ و امکان استفاده از باتری‌های لیتیومی یا قلیایی را، بسته به در دسترس بودن یا ترجیح کاربر ارائه می‌دهد.

فراتر از باتری‌ها، پرسنل مجری قانون نیز باید گزینه‌های شارژ را بررسی کنند. یکی از بزرگ‌ترین روندها در فناوری چراغ قوه، انتقال به سمت محصولات قابل شارژ با USB است. خرید چراغ قوه شارژی USB در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند؛ و از نگرانی در مورد نداشتن باتری در زمان‌هایی ضروری جلوگیری می‌کند. چراکه می‌توانند به‌سادگی به یک پورت USB یا یک آداپتور دیواری AC وصل شوند. همچنین یک شارژر USB می‌تواند به پورت USB خودروی پلیسی یا هر خودروی دیگری متصل شده و شارژ شود.

هنگام نگاه کردن به شارژرهای چراغ قوه پلیسی، باید ببینید که در صورت وجود چه گزینه‌هایی برای شارژ، آن دستگاه برای شما مناسب است. مثلا از خود بپرسید: آیا لازم است هر بار که چراغ قوه را شارژ می‌کنم باتری را خارج کنم؟ آیا می‌توانم فقط چراغ قوه را به USB وصل کنم تا آن را شارژ کنم؟ آیا چراغ قوه در کل شیفت من دوام می‌آورد؟ و اگر نه، چقدر سریع شارژ می‌شود؟ آیا برای کاهش زمان شارژ نیاز به خرید شارژر اختصاصی دارم؟ این سوالات در مورد خرید چراغ قوه شارژی پلیسی که باید ساعات طولانی دوام بیاورد؛ بسیار مهم به‌نظر می‌رسد.

سفارشی‌سازی و ملاحظات دیگر

علاوه بر میزان لومن موجود، اندازه باتری، مواد شیمیایی آن و زمان‌بندی شارژ چراغ قوه، دوام دستگاه نیز باید برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال خرید چراغ قوه جدید هستند؛ مورد توجه قرار گیرد. به‌طور سنتی استفاده از آلومینیوم آدونایز شده، در چراغ قوه‌های فلزی مرسوم بوده است. چراکه به‌راحتی تولید می‌شوند. اما این متریال به‌راحتی نیز خراشیده می‌شود. در مقابل امروزه می‌توانید محصولات ساخته‌شده از پلیمر نایلون پر از شیشه را خریداری کنید. در واقع خواص پلاستیک پر شده با شیشه بسیار زیاد بوده و مهم‌ترین نکته آن دوام بالا است. به‌طور کلی این متریال نه‌تنها بادوام است؛ بلکه وزن سبک‌تری نیز دارد. بنابراین برای کاربرانی که چراغ قوه پلیسی را روی کمربند خود حمل می‌کنند؛ یک امتیاز مثبت و گاهی ضروری است. البته در نظر داشته باشید که پلیمر نیز یک محصول قالب‌گیری شده است. بنابراین رنگ آن از بین می‌رود. همچنین گرما و سرما را جذب نمی‌کند. در نتیجه گرمای لامپ ال ای دی را نیز جذب نکرده و ترک نمی‌خورد.

همچنین برای کاربرانی که خواهان گزینه‌های بیشتر و سفارشی‌سازی‌های خاص هستند؛ باید گفت که بسیاری از چراغ قوه‌های پلیسی قابلیت برنامه‌ریزی دارند. امکانی که به کاربر اجازه می‌دهد تا مجموعه حالت‌های مختلف، خروجی لومن، ویژگی‌های بارق و غیره را تنظیم و انتخاب کند.

در نهایت هیچ چراغ قوه پلیسی ویژه‌ای وجود ندارد که برای همه کاربران مناسب باشد. بنابراین کلید یافتن موردی که متناسب با نیازهای شما باشد؛ انجام تحقیقات عمیق و درک فناوری موجود در این ابزار است. در واقع باید بدانید که چه چیزی می‌خرید؛ برنامه و هدف‌تان را بشناسید؛ و بدانید که می‌خواهید چراغ قوه چه کاری را انجام دهد. عملا آنچه شما نیاز دارید چیزی است که به شما در انجام کارتان کمک می‌کند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج