افشاگری ۱ نماینده از واقعیات خودروسازی ها
بهانه کنونی خودروسازیها این است که میگویند ما وام گرفتهایم؛ اما ما در پاسخ میگوییم بیخود وام گرفتهاید. چه کسی به شما گفت این کار را انجام دهید؟ اگر میگویید پول ندارید، پس این ۵ هزار میلیارد تومان پولی که در دست رانت خواران و نمایندگیهای جعلی است، چیست؟ زمانی که برای هزار میلیارد تومان، زمین و زمان را به هم میریزید و وام ۲۷ و ۲۸ درصد میگیرید، چرا این پولها را که در دست عواملتان است، جمع آوری نمیکنید؟
ماه هاست داستان افزایش بهای خودرو به یکی از بزرگترین چالش ها در میان نمایندگان و دولت تبدیل شده است.
تعیین خودسرانه قیمت از سوی خودروسازیها، دخالت شورای رقابت، اعتراض نمایندگان مجلس و سخنان ضد و نقیض دولتیها ـ که گاهی صحبت از تکدر رئیس جمهور است و گاه اعلام حمایت وزیر از خودروسازیها ـ این معضل را به کلافی سردرگم تبدیل کرده است.
با فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کاهش بهای خودرو مطرح شده است؛ اما به دلیل اینکه مجلس شورای اسلامی و خودروسازیها بدون هماهنگیهای از پیش تعیین شده و کاملا تصادفی، همزمان دو هفته در تعطیلات بودند، این داستان تا به امروز حل نشده باقی مانده است.
اما گویا رویدادهای جالبی در خودروسازی رخ داده که باعث شده است، نمایندگان مجلس حتی فکر عقب نشینی و کوتاه آمدن از این موضوع را به خود راه ندهند؛ رویدادهایی که علی علیلو، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازی عنوان میکند.
علیلو، عضو کمیسیون صنایع در این باره میگوید: قرار بود خودروسازها و شورای رقابت در روزهای گذشته، بازنگری روی بهای خودرو داشته باشند و قیمتهای جدید را تعدیل کنند؛ البته قرار نبود، قیمت جدید اعلام شود، ولی متأسفانه آقایان خودروساز، دو هفته تعطیلات بودتد و هنوز کاری در این باره انجام ندادهاند.
وی گفت: در این مدت که خودروسازیها تعطیل بودند، به دلیل اینکه پاسخ هیچ یک از نامه نگاریها را ندادهاند، مجبور به تمدید مهلت اعلام شده هستیم و باید مهلت دیگری برای این کار در نظر گرفت.
ما انتظار داشتیم در این مدت، شورای رقابت بررسیهای لازم را انجام دهد و به نتیجه مناسبی برسد، وگرنه ما از قبل به این نتیجه رسیده بودیم که بهای خودرو بسیار بالاتر از چیزی است که تمام میشود. حتی ما نه تنها با این قیمتهای جدید مخالفیم، بلکه بر این باوریم که قیمت خودرو باید به پایینتر از زمانی که گران شد، برگردد.
علیلو همچنین افزود: ما مستنداتی داریم که اختلافات بسیاری را در قیمت تمام شده نشان میدهد. حق مردم نیست که آقایان خودروساز زیانها و ریخت و پاشها و هزینههای اضافی خود را از مردم بگیرند. بهای تمام شده واقعی خودرو به اضافه ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده، حق خودروساز است که از مردم بگیرد و ومابقی آن اجحاف در حق مردم است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلات ما این است که با حسابرسها نیز مشکل داریم. برخی حسابرسها، ادعاهای غیر واقعی دارند، به گونه ای که خود آنان نیز مشکلاتی بر سر حسابهایشان دارند و برای همین، ایرادات اساسی بر آنها وارد است.
وی گفت: اشکالاتی است که ما هم اکنون به آن رسیدهایم و تخلف قانونی در آن رخ داده است؛ آنان چگونه میخواهند توجیه کنند؟ آقای حسابرس، ما اشکالات را دیدیم، ولی شما چگونه متوجه نشدید؟ حسابرسها باید پاسخگو باشند. اینها چگونه توانستهاند از قاعده تعدیل سوءاستفاده کنند؟
این نماینده یادآور شد: حسابرسان این شرکتها، نخست با سود ده نشان دادن برخی شرکت های وابسته به خودروسازی، پاداشها و سودهای کلانی را دریافت نمودهاند و پس از آن با زیان ده نشان دادن این شرکتها از پرداخت مالیات فرار کردند و وقتی نمایندگان واقعا بررسی نمودند، مشخص شد که از آغاز این شرکتها زیان ده بودهاند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: بهانه کنونی خودروسازیها این است که میگویند ما وام گرفتهایم؛ اما ما در پاسخ میگوییم بیخود وام گرفتهاید. چه کسی به شما گفت این کار را انجام دهید؟ اگر میگویید پول ندارید، پس این ۵ هزار میلیارد تومان پولی که در دست نمایندگیها است، چیست؟ زمانی که برای هزار میلیارد تومان، زمین و زمان را به هم میریزید و وام ۲۷ و ۲۸ درصد میگیرید، چرا این پولها را که در دست عواملتان است، جمع آوری نمیکنید؟
وی گفت: اگر مدیرعامل خودروسازیها بخواهد به این روش عمل کند و نخواهند با ما همکاری کنند، برابر قانون این کار آنان جرم تلقی میشود و ما از طریق دستگاه های قضایی قضیه را دنبال خواهیم کرد. اینها درد مردم است، جالب اینکه وزیر هم از این افراد حمایت میکند! به هر حال، مردم و ما نمیتوانیم بیش از این صبر کنیم؛ باید تا پایان برج پنجم این داستان تعیین تکلیف شود.
نظر کاربران
خدا کنه زورش ب خودروسازان برسه 90درصد نماینده ها ک کاری ب این چیزا ندارن
پاسخ ها
این یکی هم کاری ندارد و فقط میخواهد خودرویها با مجلسیها یک "همکاری"بکنند و لا غیر.
احسنت درسته این یکه هم کاری نداره وگرنه اگه واقعا بخوان کاری بکنن براشون هیچ کاری نداره
جدی؟
باورکنیم؟
یعنی یه نفر تو این مملکت به فکر مردمه؟
من که باورم نمیشه
بقیه نماینده های مجلس هم جواب بدهند، وکلای دولت یا وکلای ملتن؟؟؟!!!!
به هر سایت اقتصادی سر می زنی دایم دارن از وضعیت اسفناک خودرو سازها می گویند که نشاندهنده قدرت و نفوذ وحشتناک اینها در سیستم دارد.طرف میگه من خودرو وطنی سوار میشم اما اگه به سوابقش برید تا سر کوچه شون هم سوار این لگن نشده.
باسلام بنده به نوبه خود ازاين نماينده محترم تقديروتشكرمي نمايم واميدوارم نظرات كارشناسي شده ايشان درزمينه كاهش قيمت خودرو به فرجام برسد وبديهي وضروري است ديگرنمايندگان محترم ودولت محترم بااين مجلس درجهت كاهش قيمت مشاركت محسوس داشته باشند.
دو هفته خودرو سازان در تعطیلات بودن، دو هفته هم نمایندگان مجلس در تعطیلات هستند و حتما دو هفته هم شورای رقابت تعطیل هستند! عجب مملکت گل و بلبلی است.
یعنی موضوع به این مهمی ک قرار بود 20مرداد اعلام بشه،همینطوری هی تمدید کنین و مردمم و سرکار.
بعد دو هفته برن مرخصی ..........؟؟؟؟؟
پاسخ ها
شگرد مدیریت کشور سر کاری است!
خدا کند باقیه نمایندگان نیز همراهی کنن و این موضوع مهم که سالهاست مردم را مکدر کرده است یکبار و برای همیشه حل نمایند
تعرفه واردات خودرو رو بردارید اینقدر با این خودروسازا جروبحث نکنید. این کار رو بکنید حال همشون جا میاد و اصلاح میشن
اقای نوبخت میگوید دولت از این قیمتها ی خودرو ناراحت است ولی نعمت زاده وزیر حمایت میکند به نظر من .....
پاسخ ها
یکیش تدبیری است و دیگری امیدی!
تنها راه عادلانه شدن وکاهش قیمت خودرو رقابتی کردن بازار خودرو درایران وبرداشتن حاشیه امنیت خودروسازان است که البته به نفع همه است هم مردم وهم دولت وهم خود خودروسازان چراکه خودرو سازان منبعد باید به رقابت وافزایش کیفیت درقبال افزایش قیمت باشند چراکه صنعت خودروسازی درایران دیگر نوپا وتازه تاسیس نیست که چنین حمایت هایی ازآن بشود که هزینه اش تماما ازجیب ملت پرداخت میشود درغیر این صورت تا چندین سال آینده هم وضع به همین منوال خواهد بود
پاسخ ها
برادر من همه سر کار هستیم.شما چرا ساده شدید.واردات خودرو عمرا در ایران آزاد بشه چون خودرو سازی در ایران نابود میشه.هر چند الان هم نابوده و باید بهشون گفت تابوت سازان
مرحبا به غیرتت جناب علیلو نماینده محترم، کاش همه مسائل به همین صراحت مطرح و مابقی نمایندگان محترم بادرنظر گرفتن مطالبات مردم به قضیه خاتمه میدادند
با توجه به فساد در خودرو سازی ورانت خواری اقایان این صنعت برای مردم ما صنعت نمیشه وجادارد صنایع خودرو سازی کشورهای دوست را اجازه بدید بیانن داخل تا حساب دستشون بیاد وام که نگرفتن هیچ بلکه اقایان سیری ناپزیرن
ختم کلام ،تنها راه حل و فقط و فقط واردات بدون تعرفه خودرو.اصلا دیگر جایز نیست که با خودرو سازها بحث کرد.