افتخار وزیر احمدی نژاد به خاک سیاه نشست!
" ایران ۱۴۰ هواپیمایی جدید، با کیفیت، خودکفا و البته قابل رقابت با خارجیهاست و حاضرم کتبا بنویسم ایران ۱۴۰ از هواپیمای فوکر بسیار بهتر است".اینها بخشی از گفتههای وزیر اسبق راه و ترابری درباره هواپیمای ایران ۱۴۰ است .
اینها بخشی از گفتههای وزیر اسبق راه و ترابری درباره هواپیمای ایران ۱۴۰ است که البته وی در پی اتفاق اخیر موضع خود را تغییر داده و میگوید" من و سازمان هواپیمایی کشوری مخالف استفاده از ایران ۱۴۰ بودیم"!
قرارداد ساخت ایران ۱۴۰ در دومین سال از دومین دولت هاشمی بسته شد، قراردادی که بنا داشت خط تولید هواپیمای مسافربری میان برد را با ظرفیت محدود در ایران کلید بزند.
این طرح اما با گذشت کمتر از دو دهه به شکستی مطلق انجامید و از شش فروند هواپیمای ایران ۱۴۰ که مسئولان این روزها حتی نام آن را نیز نمیبرند، چهار فروند زمینگیر شد و دو هواپیمای دیگر نیز یکی در اصفهان و دیگری سه روز پیش در تهران مسافران خود را به کام مرگ برد.
هر چند گرفتن عکس یادگاری در کنار خط تولید هواپیما برای بسیاری از مسئولان خاطرهای فراموش ناشدنی است اما قطعا اظهار نظر وزیر وقت راه از همه جنجالیتر است.
حمید بهبهانی - وزیر راه و ترابری - دولت دوم احمدینژاد در اظهار نظری رسمی " ایران ۱۴۰ را هواپیمایی اعلام کرده بود که جدید، با کیفیت، خودکفا و البته قابل رقابت با خارجیهاست".
به گفته وی "هر چند ایران نمیتواند ادعای ساختن هواپیمای خوب داشته باشد اما ایران ۱۴۰ نمونه هواپیمایی است که طراحی آن توسط متخصصان ایرانی انجام گرفته و در آینده تاثیرگذار خواهد بود".
بهبهانی حتی به این هم بسنده نکرده و رسما تاکید کرده است " بنده چند بار سوار این هواپیما شدهام و حاضرم کتبا بنویسم ایران ۱۴۰ از هواپیمای فوکر بسیار بهتر است".
البته اکنون وی در مصاحبه روز گذشته خود تصریح کرد که " از همان ابتدا مکن و سازمان هواپیمایی مخالف استفاده از هواپیمای ایران ۱۴۰ بودیم و علیرغم فشارهایی که وجود داشت ما حاضر نبودیم از این هواپیما استفاده کنیم".
وی تاکید کرده که "بنده منظورم این نبود که این هواپیما از فوکر بهتر است بلکه در مقایسه با هواپیماهای توپولف روسی گفتم که بهرت است".
هر چند خودکفایی در صنعت هوایی و هواپیماسازی اتفاقی میمون و مبارک است که میتواند بخش بزرگی از نیازها و محدودیتهای کشور را برطرف کند اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سنجش تمام زوایا و رسیدن به دانش فنی ساخت هواپیما مقدمهای است که نمیتوان آن را فدای سرعت کرد.
هواپیمای ایران ۱۴۰ هسا با هدف تقویت ناوگان حمل ونقل هوایی کشور، انتقال فناوری ساخت هواپیما، تعلیم نیروهای متخصص در صنعت هوایی و ایجاد اشتغال برای افراد با تخصص بالا وارد تولید شده، حال تنها آورنده مرگ بوده است و این نشان از آن دارد که ورود به بعضی حوزهها شاید به تامل بیشتری نیاز دارد.
نظر کاربران
مشق ننوشته غلط نداره. کسی که عرضه امتحان دادن نداشته باشه حتی نميتونه به کسی که نمره تک هم گرفته طعنه بزنه
جون مردم ارزش نداره افتخار الکی ارزشداره
وقتی میشه اسمشو امتحان گذاشت که خودشونم با همین هواپیماها برن سفر نه اینکه مردم بیچاره رو با اینا بفرستن اونوقت خودشون...
عرضه امتحان دادن با جون مردم نمیشه. وقتی میشه اسمشو امتحان گذاشت که خودشونم با همین هواپیماها برن سفر نه اینکه مردم بیچاره رو با اینا بفرستن اونوقت خودشون...
قرار باشه با جون خودت و مادرت و فرزندت و کس و کارت مشق بنویسند و خط بزنن بازم مزخرفات افرادی که از خودشون ضرب المثل درمیارن تکرار میکنی؟؟؟؟ با جون مسافرای بیگناه که مشق بی کفایتی نباید نوشت هموطن آگاه!!!