چرا کسی خودرو نمی خرد؟
هرچند که سرنوشت قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت مسکوت باقی مانده است ولی گزارش ها از بازار نشان می دهد، التهاب همچنان در نرخ گذاری ها وجود دارد.
يک عضو اتحاديه نمايشگاه داران خودرو مي گويد:« پس از اينکه اعلام کردند، احتمال کاهش قيمت وجود دارد، عملا خريد و فروش خودرو متوقف شده است. مردم به انتظار مانده اند تا قيمت هاي جديد اعلام شود.» در صورتي که شوراي رقابت اقدام به نرخ گذاري دوباره کند، قيمت ها از حدود فعلي کمتر خواهد بود.
با اين وجود خودروسازان اقدام به برگزاري فروش هاي ويژه کرده اند. قيمت عرضه خودروهاي داخلي در اين فروش هاي ويژه نيز براساس آخرين مصوبه شوراي رقابت بوده است. براين اساس در صورتي که کاهش قيمتي رخ دهد، بخشي از خريداران خودرو با زيان مالي مواجه مي شوند.
در همين حال گزارش وزارت صنعت نشان مي دهد ميزان توليد خودرو ۷۶ درصد رشد داشته است. اين عدد نشان مي دهد اقبال به خريد خودرو همچنان در ميان مردم وجود دارد. رئيس کميسيون تحقيق و تفحص از خودروسازان خبر داده که ۵ روز ديگر تصميم نهايي مجلس، شوراي رقابت و وزارت صنعت در مورد قيمت خودرو اعلام مي شود.
برخي اظهانظرها نيز تاييد مي کند به دليل نگراني دولت از ايجاد نارضايتي عمومي به دليل رشد قيمت خودرو، کاهش بين ۵ تا ۷ درصدي قيمت خودرو در دستور کار قرار گرفته است. با اين وجود وزارت صنعت به عنوان يکي از مخالفان جدي قيمت گذاري دوباره خودرو شناخته مي شود.
حتي دبيرانجمن خودروسازان نيز چندي قبل اعلام کرده بود که افزايش ۲۰ درصدي قيمت ها کف خواسته خودروسازان به شمار مي آيد و براين اساس آنها به رشد ۶ درصدي قيمت ها تنها براي دوره زماني کوتاه رضايت داده اند. رئيس انجمن قطعه سازان اصفهان نيز گفته است:« در حال حاضر ارزانترین قیمت خودرو را در ایران داریم، البته باید قبول کرد از لحاظ کیفیت خودروهای تولیدی هم پایینتر از استانداردهای دنیا هستیم.
شورای رقابت سال گذشته قیمتهایی برای خودروهای داخلی ارائه داد اما باید توجه داشت از سال گذشته تاکنون ۲۵ درصد بر هزینههای تولید اضافه شده که این موضوع در قیمتگذاری امسال باید اعمال شده باشد، وگرنه خودروسازان دچار ضرر میشوند.» با اين حال فولادگر عضو کميسيون صنايع مجلس در مورد احتمال تغيير قيمت ها گفته است:« موضوع اصلی بر سر افزایش قیمت محصولات خودرویی درصد افزایش قیمت بطور صرف نیست بلکه مسئله اصلی محاسبه قیمت ها براساس سال پایه قیمت گذاری است بطوریکه باید محاسبه شود در زمان سال باید قیمت گذاری به چه میزان افزایش نرخ داشته ایم و چند درصد از آن به علت افزایش نرخ ارز بوده و آیا فاکتورهایی که در آن زمان به عنوان مبنای لزوم اعمال افزایش نرخ محاسبه شده است، مجدداً در این افزایش ها لحاظ شده یا خیر؟.»
طی یک ماه اخیر خودروسازان برنامه های فروش و پیش فروش خود را به طور متناوب افزاش داده اند تا طبق وعده ای که به شورای رقابت کرده اند، عرضه خودرو به بازار را تقویت کنند.
گزارش ها نشان مي دهد با وجود افزايش ميزان توليد خودرو، عرضه محصولات خودروسازان به بازار به آهستگي صورت مي گيرد و حتي نمونه هاي برخي خودروهاي داخلي در بازار کمياب شده اند.
پیش از آنکه خودروسازان به تقویت عرضه خودرو بپردازند، فضا برای سفته بازی در این بازار بازتر شده بود و پیدا کردن خودروی صفر تنها از طریق نمایشگاه ها امکانپذیر بود که این موضوع مستلزم پرداخت مبلغ بیشتر نسبت به قیمت واقعی خودرو بود.
به همین دلیل اختلاف قیمت خودرو در بازار با کارخانه افزایش یافت و شاید همین موضوع به یکباره تعداد بنگاه های معاملات خودرو را افزایش داد.
طی یک ماه اخیر اما بازار خودرو به دلیل ورود نسبی خودروسازان به میدان عرضه، از تب و تاب افتاد تا هم اختلاف قیمت خودروها در بازارو کارخانه کاهش یابد و هم فروشندگان خودرو بیشتر مانور خود را بر روی خودروهای دست دوم انجام دهند.
با این وجود اما به دلیل وجود همین ابهامات روند شکل گیری معاملات کند شده است و خرید و فروش به دلیل دست نگه داشتن دو طرف به حداقل رسیده است.این در حالی است که معمولا در سال های گذشته در ایام تابستان بازار خودرو از رونق نسبی برخوردار بوده است. بک فعال بازار خودرو معتقد است که دلیل اصلی این موضوع طولانی شدن زمان برای تعیین قیمت خودروهای داخلی است.
این فعال بازار خودرو ادامه میدهد: برخی نمایندگان مجلس از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودروها خبر دادهاند و در این زمینه مصرفکنندگان در انتظار کاهش قیمتها هستند.
قیمت انواع خودرو داخلی در بازار - |
||
خودرو |
مدل |
قیمت (تومان) |
شرکت سایپا |
||
پراید 132 |
SE |
20.000.000 |
پراید 111 |
SE |
21.100.000 |
پراید 131 |
رنگ سفید SE |
19.900.000 |
تیبا |
یورو 4 - EX |
25.200.000 |
تیبا |
یورو 4 - SX (تنوع رنگ) |
24.400.000 |
ایران خودرو |
||
سمند |
LX |
28.900.000 |
پژو 405 |
GLX دوگانه سوز |
30.900.000 |
تندر L90 |
- |
38.300.000 |
پژو 206 |
تیپ 2 |
35.500.000 |
پژو 206 |
تیپ 6 |
ناموجود |
پژو 206 |
تیپ 5 |
36.800.000 |
رانا |
LX |
32.500.000 |
پژو 207 i |
دنده دستی |
ناموجود |
پژو 206 SD |
- |
37.200.000 |
پژو پارس سال |
یورو 4 |
34.600.000 |
پژو پارس |
LX |
39.300.000 |
شرکت پارس خودرو |
||
رنو مگان |
1600 تیپ 2 |
76.500.000 |
رنو مگان |
2000 تیپ 2 |
109.000.000 |
نیسان ماکسیما |
اتوماتیک |
ناموجود |
نیسان تینا |
- |
164.000.000 |
نیسان مورانو |
مدل 2012 |
231.000.000 |
تندر |
-- |
39.200.000 |
رنو پارس |
تندر |
40.900.000 |
گروه بهمن |
||
مزدا 2 |
فول |
81.000.000 |
مزدا 3 |
تیپ 3 هاچ بک |
119.000.000 |
قیمت انواع خودرو لوکس در بازار |
||
خودرو |
مدل |
قیمت (تومان) |
لندکروز |
VXR |
۵۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
کمری |
GLX |
۱۵۲,۰۰۰,۰۰۰ |
مرسدس بنز |
S ۵۵۰ |
۱,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
مرسدس بنز |
کوپه E۳۵۰ |
۵۱۵,۰۰۰,۰۰۰ |
سانتافه |
IX ۴۵ - فول |
۲۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پرادو |
VX۴ |
ناموجود |
بی ام و |
Z۴ ۳۵I |
۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
بی ام و |
X۶ موتور ۵.۰ |
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پورشه |
۹۱۱کررا |
۱,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
آزرا |
گرنجور-فول بارادار |
۲۴۶,۰۰۰,۰۰۰ |
سنتنیال |
۲۰۱۳- ۴نفره |
۴۲۶,۰۰۰,۰۰۰ |
نظر کاربران
اینکه کسی خودرو نمی خرد معنی اش این است که چون هیچ کس حاضر نشد از حقوق مصرف کننده دفاع کند مردم خودشان دست به کار شدند و از حقوقشان دفاع می کنند ، این یعنی بی پناه بودن مردم . آن هم مردمانی خوب و نجیب...
همون ده میلیون نفری که قراره یارانه شان قطع بشه از این پولها دارن مردم ایران آخرش ۸ میلیون برای پراید میتونن بدن ۱۴ میلیون هم برای پژو.