۱۲۷۵۱۸۵
۵ نظر
۶۳۹۲
۵ نظر
۶۳۹۲
پ

هشدار درباره موج جدید تنگنای اقتصادی مردم

پایگاه خبری انتخاب در گزارشی نسبت به افزایش موج جدید گرانی در کشور هشدار داد.

پایگاه خبری انتخاب در گزارشی نسبت به افزایش موج جدید گرانی در کشور هشدار داد.

هشدار درباره موج جدید تنگنای اقتصادی مردم

این رسانه در گفتگو با محمود جامساز، اقتصاددان نوشت:

* قطعا دولت در سه ماهه اخیر با توجه به تنگناهای مالی، با ظهور اعتراضات و نیاز دولت به منابع مالی که قبلا پیش‌بینی نشده بود، با استقراض از بانک مرکزی بر حجم نقدینگی افزوده است. همچنین با توجه به رشد سهم پول از نقدینگی نسبت به شبه پول که تورم را با کمی تأخیر ظاهر می‌کند، کشور در ماه‌های آینده با تورم بیشتری روبرو ‌خواهد شد. این افزایش حجم نقدینگی ناشی از رشد پایه پولی و قدرت خلق پول بانک‌هاست.

* یکی از علل افزایش پایه پولی، استقراض دولت از بانک مرکزی به منظور تأمین کسر بودجه‌های مزمن سالیانه است. بنابراین حل بحران ارزی را باید از طریق کاهش تورم و تقویت ارزش پول  ملی پیش‌ گرفت که بدون تغییر و‌تحول بنیادین در ساختار بودجه امکان پذیر نیست. به جای برآورد منابع متوهمانه به منظور توازن بودجه که منجر به کسری منابع می‌شود، باید ردیف مصارف و هزینه‌های بودجه را به حدی کاهش داد تا با درآمدهای حقیقی تراز شود.

* در حالیکه دولت با تنگنای مالی روبروست، افزایش تورم از شگردهایی است دولت‌ها در راستای تأمین هزینه‌های خود از جیب ملت به کار می‌گیرند، به گفته میلتون فریدمان اقتصاددان شهیر، دولت‌ها در مهار تورم تنها تظاهر می‌کنند زیرا از تورم منتفع می‌شوند. افزایش نرخ ارز هم در همین راستا قابل تأمل است.

* تأمین هزینه‌های هزاران میلیاردی پیش‌بینی نشده دولت در بحث التهابات را می‌توان دلیل قابل اعتنائی برای افزایش نرخ ارز توسط دولت مطرح کرد اما در صورت صحت چنین گزاره‌ای باید توجه داشت که در این فرایند عوامل تأثیرگذار بر نرخ ارز بیشتر تحریک شده و قیمت را از کنترل دولت خارج می‌کند که از سوء عوارض اقتصادی و اجتماعی آن بیشتر آسیب می‌بیند. علی ایحال درهم تنیدگی سیاست‌های مالی دولت و‌سیاستگذاری پولی بانک مرکزی در مجموعه بی‌نظم و نابه‌سامان اقتصاد دولتی سیاسی رانتی به حدی است که با تغییر رئیس بانک مرکزی که یک گزینه روبنایی است، تحولی در جهت بهبود ایجاد نخواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      کو گوش شنوا

    • ناشناس

      رسما گوشت گرون شد پنیر گرون شد

    • ناشناس

      حرف حقیقت که قبول داره

    • م. اع

      چه استقراضی. دولت صرافی باز کرده و دلار گران را می‌فروشد.

    • بدون نام..

      خدا روشکر.سر سید مظلومان سلامت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج