۱۲۷۴۹۷۱
۴ نظر
۱۷۳۶
۴ نظر
۱۷۳۶
پ

همکاری ۲۰ میلیارد دلاری تهران و مسکو برای دور زدن تحریم‌ها

روسیه و ایران در حال ساخت یک مسیر تجاری بین قاره‌ای با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری جدید هستند که از لبه شرقی اروپا تا اقیانوس هند امتداد دارد، گذرگاهی به طول ۳۰۰۰ کیلومتر (۱۸۶۰ مایل) که خارج از دسترس هر گونه مداخله خارجی است.

اعتماد: روسیه و ایران در حال ساخت یک مسیر تجاری بین قاره‌ای با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری جدید هستند که از لبه شرقی اروپا تا اقیانوس هند امتداد دارد، گذرگاهی به طول ۳۰۰۰ کیلومتر (۱۸۶۰ مایل) که خارج از دسترس هر گونه مداخله خارجی است.

دو کشور میلیاردها دلار برای تسریع انتقال بار در امتداد رودخانه‌ها و راه‌آهن‌های متصل به دریای خزر هزینه می‌کنند. داده‌های ردیابی شده توسط بلومبرگ در خصوص کشتی‌های  عبوری در این منطقه نشان می‌دهد که ده‌ها کشتی روسی و ایرانی، از جمله برخی از آنها که مشمول تحریم‌ها هستند، قبلا در این مسیر تردد داشتند. 

این اقدامات، نمونه‌ای از چگونگی افزایش سرعت رقابت قدرت‌های بزرگ پیرامون تغییر شکل شبکه‌های تجاری در اقتصاد جهانی است که به نظر می‌رسد در حال تقسیم شدن به بلوک‌های رقیب است. تحت فشار شدید تحریم‌ها، روسیه و ایران به سمت یکدیگر می‌چرخند و در عین حال هر دو همچنین به سمت شرق نیز نگاهی خواهند داشت. هدف آنها محافظت از پیوندهای تجاری در برابر مداخلات غرب و ایجاد پیوندهای جدید با اقتصادهای غول پیکر و در حال رشد آسیاست.

مسیرهای تجاری از روسیه به آسیا

بدون شک کریدورهای جدید از طریق ایران، هزاران کیلومتر مسیر را کوتاه‌تر می‌کند. ماریا شاگینا، کارشناس تحریم‌ها و سیاست خارجی روسیه در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن می‌گوید: « ساخت این کریدور در راستای ایجاد زنجیره‌های تامین ضد تحریم در تمام طول مسیر است.» کریدور تجاری در حال ظهور، به روسیه و ایران این امکان را می‌دهد که هزاران کیلومتر از مسیرهای فعلی خود را حذف کنند. در انتهای شمالی این کریدور دریای آزوف قرار دارد که توسط شبه جزیره کریمه به عنوان سواحل جنوب شرقی اوکراین، بندر ماریوپل تحت اشغال روسیه و دهانه رودخانه دون، محصور شده است. در اوایل ماه جاری میلادی، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه با برشمردن دستاوردهای کشورش از جنگ اوکراین گفت: دریای آزوف برای روسیه به دریای داخلی تبدیل شده است.از آنجا، شبکه‌های رودخانه‌ای، دریایی و ریلی تا بنادر ایران در دریای خزر و در نهایت تا اقیانوس هند گسترش می‌یابد، لذا پوتین در این سخنرانی خود اهمیت انتهای کریدور را نیز مهم ارزیابی و آن را برجسته کرد.

پوتین همچنین در یک مجمع اقتصادی که در ماه سپتامبر برگزار شد بر لزوم توسعه زیرساخت‌های دریایی، ریلی و جاده‌ای در طول این مسیر تاکید کرد و گفت که این مسیر فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌های روسی برای ورود به بازارهای ایران، هند، خاورمیانه و آفریقا فراهم می‌کند و متقابلا نیز می‌توانند از این کشورها نیازمندی‌های خود را تامین کنند. 

شاگینا تخمین می‌زند که روسیه و ایران ۲۵ میلیارد دلار در کریدور تجاری داخلی سرمایه‌گذاری بکنند که به تسهیل جریان کالاهایی که غرب می‌خواهد متوقف کند، کمک می‌کند. وی می‌افزاید: «دو کشور در حال بازی موش و گربه هستند.» این دو کشور در حال بررسی تمام نقاط ضعف برای حمل و نقل محصولات و سلاح‌های ممنوعه  هستند. 

این همکاری امریکا و متحدانش را نگران می‌کند، زیرا آنها به دنبال جلوگیری از انتقال پهپادهای ایرانی و سایر تجهیزات نظامی هستند که به گفته آنها به جنگ کرملین در اوکراین کمک می‌کند. جیمز اوبراین، مقام ارشد تحریم‌های دولت جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده پس از اعلام مجازات‌های جدید در هفته‌های گذشته که مدیران راه‌آهن روسیه را هدف قرار داد، اعلام کرد: «هم این مسیر و هم به‌طور کلی ارتباط ایران و روسیه را با دقت دنبال می‌کنیم و ما نگران هرگونه تلاشی برای کمک به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها هستیم.»

 رابرت مالی، نماینده دولت بایدن در امور ایران نیز می‌گوید: هر کریدور تجاری جدید به عنوان بخشی از اولویت اصلی او یعنی توقف ارسال تسلیحات بین کشورها، نیاز به بررسی دقیق دارد. این یک تصمیم فوق‌العاده مضر و نوعی بی‌ملاحظگی است که آنها گرفته‌اند، لذا مهم است که ما این موضوع را در کانون توجه قرار دهیم تا به دنیا نشان دهیم که آنها نمی‌توانند پنهانکاری کنند.»

فراتر از هرگونه تجارت تسلیحاتی بین کشورها، دلایل اقتصادی قانع‌کننده‌ای برای مسیر ترانزیت جدید وجود دارد. کشتی‌هایی که در رودخانه‌های دون و ولگا حرکت می‌کنند، به‌طور سنتی انرژی و کالاهای کشاورزی را مبادله می‌کنند و ایران سومین واردکننده غلات روسیه است که واردات این محصول در حال افزایش است. دو کشور مجموعه‌ای از معاملات تجاری جدید ازجمله کالاهایی همانند توربین‌ها، پلیمرها، لوازم پزشکی و قطعات خودرو را در دستور کار تجارت خود قرار دادند. همچنین روسیه سوخت هسته‌ای و قطعات رآکتور ایران در نیروگاه اتمی بوشهر را نیز تامین می‌کند.

روسیه باید شکست ناگهانی روابط تجاری خود با اروپا که قبل از جنگ اوکراین، بزرگ‌ترین شریک تجاری آن بود و همچنین یافتن راه‌حلی برای تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا را جبران کند.

نیکولای کوژانوف، کارشناس حوزه خلیج فارس در دانشگاه قطر که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹به عنوان دیپلمات کرملین در تهران خدمت کرده است، می‌گوید: «با بسته شدن شبکه‌های حمل و نقل اروپایی، آنها بر توسعه کریدورهای تجاری جایگزینی متمرکز شده‌اند که از چرخش روسیه به شرق حمایت می‌کند. شما می‌توانید کنترل‌هایی را بر مسیرهای دریایی اعمال کنید، اما مشاهده مسیرهای زمینی دشوار است و ردیابی همه آنها تقریبا غیرممکن است.»

 موانع زیادی وجود دارد و روسیه و ایران برای غلبه بر آنها هزینه‌های سنگینی را صرف می‌کنند. به گزارش خبرگزاری دریانوردی ایران، روسیه در حال نهایی کردن قوانینی است که به کشتی‌های ایران در امتداد آبراه‌های داخلی رودخانه‌های ولگا و دون حق عبور می‌دهد. داده‌های مربوط به حرکت کشتی‌ها که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، نشان می‌دهد که دست‌کم ۱۲ کشتی ایرانی که برخی از آنها توسط گروه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم امریکا اداره می‌شوند، در آب‌های بین سواحل خزر این کشور و بنادر اصلی رودخانه ولگا در حال تردد هستند.

مترجم: کاظم محمدی 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ناشناس

    مبارک باشه

  • علی

    مثل صدها طرح دیگه که هیچوقت به نتیجه نمیرسند فقط این وسط روسها یه کلاه گشاده گشاده دیگه میگذارند سر ایرانیان از همه جا رانده

  • ناشناس

    دلار را از معاملات حذف کنند هر دو طرف سود میکنند ...

  • ناشناس

    اره بشنید به همین خیال بیست میلیارد دلار را میگرد خرج خودش میکند وبه ریش ما ایرانی ها میخندد

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج