۱۲۷۳۶۱۵
۴۹۶۴
۴۹۶۴
پ

نوسان سنگین قیمت خودرو بعد از تغییر نرخ ارز

تغییرات قیمت دلار طی چند روز گذشته در بازار باعث شده است تا قیمت‌های انواع خودروهای مونتاژی و داخلی نیز شاهد تغییراتی باشد.

دیجیاتو: تغییرات قیمت دلار طی چند روز گذشته در بازار باعث شده است تا قیمت‌های انواع خودروهای مونتاژی و داخلی نیز شاهد تغییراتی باشد.

ادامه عرضه خودرو در بورس کالا نیز در روند نزولی قیمت‌ها بی‌تأثیر نبوده است؛ چرا که شماری از خودروهای پرطرفدار مانند پژو ۲۰۷ با قیمتی کمتر از نرخ‌های بازار در بورس کالا معامله شدند.

درحال‌حاضر بررسی بازار نشان می‌دهد همچنان معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد، اما بازار امروز نسبت به روزهای گذشته شاهد قیمت‌های کاذب در انواع خودروهای داخلی و مونتاژی نیست و به‌نوعی افزایش قیمت‌ها متوقف شده است و شاهد کاهش سنگین قیمت بسیاری از خودروهای داخلی نسبت به نرخ‌های حداکثری هفته گذشته هستیم.

«سعید موتمنی»، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره وضعیت قیمت خودرو در بازار پس از کاهش تلاطمات ارزی، اظهار داشت: «با کاهش قیمت ارز، از روز گذشته قیمت خودرو تا حدود زیادی کاهش یافته است، اما قیمت‌ها به قیمت‌های یک‌و‌نیم ماه قبل، یعنی پیش از گرانی ارز بازنگشته. بارها گفته‌ایم که مشکل خودرو، میزان عرضه آن است. ‌عرضه قطره‌چکانی خودرو و نابرابری عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود، ضمن اینکه در این شرایط عوامل مختلف از جمله افزایش قیمت ارز نیز روی قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد.»

در این راستا و برای اینکه اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس کالا حاصل شود، باید عرضه به‌صورت مداوم و مستمر باشد.

موتمنی افزود: «خودرو به غلط به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده ، بنابراین نوسانات نرخ ارز در قیمت خودرو اثرگذار است و لذا افزایش قیمت ارز در یک ماه گذشته تأثیر بسزایی در افزایش قیمت خودرو داشته. طی یک‌و‌نیم ماه گذشته، قیمت برخی از خودرو‌ها بیش از ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته، اما طی دو روز گذشته قیمت انواع خودرو‌ میانگین حدود ۷۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان کاهش یافته است.»

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یک ماه و نیم گذشته حدود ۳۰۰ میلیون تومان بود، اما اکنون قیمت آن حدود ۴۳۰ میلیون تومان است. این درحالیست که در اوج افزایش قیمت هفته قبل، شاهد معامله‌شدن پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمتی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان نیز بودیم.

قیمت سمند ال ایکس این روزها در بازار حدود ۴۳۲ میلیون تومان است، درحالی‌که قیمت آن قبل از ریزش قیمت ارز، ۴۶۰ میلیون تومان بود، بنابراین با کاهش قیمت ارز، قیمت این خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

قیمت کوییک دنده‌ای نیز با کاهش قیمت ارز از ۳۴۳ میلیون تومان به ۲۸۲ میلیون تومان رسیده.

موتمنی با بیان اینکه قیمت تیبا در بازار اکنون به حدود ۲۸۳ میلیون تومان رسیده است، گفت تا یک‌و‌نیم ماه پیش قیمت این خودرو حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود. قیمت این خودرو قبل از ریزش نرخ ارز نیز حدود ۳۰۰ میلیون تومان بود که با ریزش ارز طی یکی-دو روز گذشته قیمت آن حدود ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

وی همچنین با اشاره به واردات خودرو بیان داشت: «از آنجا که خودروهای وارداتی فعلاً به بازار وارد نشده‌اند، واردات خودرو اثری در کاهش قیمت‌ها نداشته است، اما امیدواریم که با ورود خودرو به بازار، کاهش قیمت‌ها را مشاهده کنیم. البته برای اثرگذاری و کاهش قیمت خودرو واردات نیز باید مستمر انجام شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج