۱۲۶۸۴۹۱
۵ نظر
۱۶۷۴
۵ نظر
۱۶۷۴
پ

آقازاده‌ها هم به پاکدشت می‌روند؟

«به من گفتند در رباط کریم یک نفر بیکار هم وجود ندارد. در پاکدشت هم گفتند یک نفر بیکار نداریم، اما برخی فارغ‌التحصیلان فقط دنبال کار اداری هستند و رفتن به کارخانه و پوشیدن لباس کار و ایستادن در کنار کارگر یا کار در زمینه کشاورزی و معدن را کار نمی‌دانند.»

آرمان امروز: «به من گفتند در رباط کریم یک نفر بیکار هم وجود ندارد. در پاکدشت هم گفتند یک نفر بیکار نداریم، اما برخی فارغ‌التحصیلان فقط دنبال کار اداری هستند و رفتن به کارخانه و پوشیدن لباس کار و ایستادن در کنار کارگر یا کار در زمینه کشاورزی و معدن را کار نمی‌دانند.» این اظهارت سید ابراهیم رئیسی که معتقد است آمارهای ادعایی وزارت کار در خصوص تحقق تعهدات دولت در زمینه اشتغال صحت داشته و اگر بیکاری همچنان معضل اصلی جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را تشکیل می دهد به رویکرد و بهانه گیری آنها مربوط می شود.

البته این اظهارت تنها محدود به رئیس جمهور نبوده و پیش از این استاندار تهران نیز ادعای نبود بیکار در شهرهای رباط کریم و پاکدشت را تکرار کرده بود . منصوری هم همچون رئیس دولت معتقد بود . هست اما جوانان هر کاری را انجام نمی دهند. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان فارغ از صحت و سقم آمارهای ارائه شده . انچه بررسی ها نشان می دهد در همین شهرستان ها نیز کارگران ساده  در وضعیت اقتصای و معیشتی ناامید کننده ای قرار دارند .

حال رئیس دولت و مسئولان چگونه انتظار دارند تا جوانانی که با امید دست یابی به شغل مناسب و تامین حداقل های معیشتی در دانشگاه ها تحصل کرده اند باید تخصص خود را کنار گذاشته و آستین های خود را برای کارهای یدی و با حقوق های ۶ میلیون تومانی بالا بزند . انصافا مدیران و مسئولان دولت حاضر هستند اقازاده های بیکار خود را که با هزاران رابطه راهی دانشگاه ها کرده اند به عنوان کارگر ساده به این شهرستان ها بفرستند که معتقدند جوانان از سر خوشی و عدم نیاز به این گونه مشاغل تن نمی دهند.! عوض سلطانی دبیر خانه‌ کارگر پاکدشت در مورد ادعای نبودِ بیکار در این شهرستان می‌گوید: شاید بیکاری نسبت به شهرستان‌های دیگر کم باشد اما نمی‌توانیم بگوییم در این شهرستان هیچ بیکاری وجود ندارد. سلطانی می‌گوید: وضعیتِ کارگران ساده در این شهرستان خوب نیست. به خصوص کارگران بخش ساختمانی که خیلی از آن‌ها در حال حاضر بیکار هستند.

شاید برای کارگران فنی کار وجود داشته باشد اما برای کارگران ساده کار وجود ندارد. سلطانی در پاسخ به وجود کار فنی کامل برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی می گوید: خیر این هم درست نیست. زمانی من یکی دو نفر را برای کارخانه‌‎ها معرفی کردم اما قبول نکردند. در واقع می‌خواهم بگویم اینگونه نیست که همین افرادی که معرفی می‌کنیم به راحتی بروند و در کارخانه‌ها کار کنند. به هرحال به قدری بیکار وجود دارد که مثلا اگر کارخانه یک کارگر بخواهد، برای آن یک شغل بیش از ده نفر طالب پیدا می‌شود و خب آن کس که بیشترین معیارهای کارخانه را داشته باشد، انتخاب می‌شود. اما من باز تأکید می‌کنم اینگونه نیست که برای هر بیکاری در پاکدشت کار وجود داشته باشد.

 ایجاد یک میلیون شغل در سال یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم قبل و بعد از انتخابات بود. شعاری که حالا برخی مسئولان مدعیِ تحقق ۵۰درصدیِ آن هستند احسان سلطانی کارشناس مسائل اقتصادی در ‌این‌باره می‌گوید: زمانی می‌توانستیم بگوییم بالا رفتنِ آمار اشتغال نتیجه‌ی ایجاد یکسری مشاغل خدماتی مثل پیک موتوری و دلالی و مشاغلی مثل نوسان‌گیری در بورس و… است. همچنین زمانی می‌گفتیم طبق تعریفی که از اشتغال داده‌اند  یعنی هر کس چهار پنج ساعت در هفته کار کند شاغل به حساب می‌آید  آمار اشتغال بالا رفته است. اما امروز حتی این را هم نمی‌توانیم بگوییم. درواقع حتی نمی‌توانیم ادعا کنیم که در بخش خدمات شغل ایجاد شده است چه برسد به ایجاد شغل در بخش تولید و صنعت. این کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: در کنار همه‌ی اینها، کسب‌وکارهای اینترنتی هم وضعیتِ مناسبی ندارند.

چند صدهزار کسب و کار اینترنتی، که براساس تعریف رسمی از اشتغال، جزو آمار به حساب می‌آیند، عملکرد خوبی ندارند. از طرفی به خاطر رکود در بازار، حمل و نقل هم کاهش پیدا کرده است. ما نه تنها رشد نداشتیم بلکه افت هم داشته‌ایم. با این اوصاف باید بگوییم احتمالا طی یک سال گذشته یک میلیون شغل از دست داده‌ایم، ایجاد یک میلیون شغل پیشکش!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      چهل درصدآقازاده هادرخارج عیش ونوش وخوشگزرانی میکنند خدازده مستضعفان وجوانان ناامیدازروزگار مجردوبیکاروشوتی وووووووووهستنند خدابزرگه

    • ع،ر

      بهتره‌بگیدنکبت‌زاده‌اقازادگی‌در‌رانت‌خواری‌
      ‌‌و‌خوردن‌بیت‌المال‌‌وخارج‌نشینی‌نیست

    • ناشناس

      بله کارباحقوق اداره کارفراوانه ولی خودشماحاضریدبا۴تومن کارسخت بکنید؟ وقتی یه ساندویچ ساده ۱۰۰هزارتومنه چطورباحقوق اداره کارزندگی میشه کرد؟

    • ناشناس

      عجبببب

    • ناشناس

      شغلی که پول یه پرس غذا ازش در نیاد به چه درد میخوره.همون بیکاری بهتره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج