عجیبترین توصیف معاون جنجالی رئیسی از حجاب
خبرگزاری تسنیم با انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حجاب گفتگو کرده است.
خبرگزاری تسنیم با انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حجاب گفتگو کرده است.
بخشی از این گفتگو را بخوانید:
* درباره اساس فلسفه حجاب من معتقدم که بیشتر از گذشته باید به آن پرداخت و خیلی وقتها ما از این نکته غافلیم. اگر میگوییم حجاب در جامعه باشد، آن فلسفهای که خداوند بیان کرده و نکتهای که در قرآن ذکر میشود باید برای مردم مشخص شود. در واقع یکی از مسائل مربوط به حجاب، حرکت اجتماعی زن است. یعنی اگر ضرورت ورود زن در اجتماع نبود، حجاب به این شکل وضع نمیشد و این حدود و قیودی که ذکر میشود، نبود. درواقع حجاب، تضمینکننده حرکت اجتماعی زن است.
* مسئله دوم حفظ زن از خشونت است. صراحتاً خداوند میفرماید «یعرفن فلا یؤذین» برای اینکه زنان مورد آزار، اذیت و خشونت قرار نگیرند. یعنی حجاب، حریمی برای حفاظت از زن است. ما این حریمها را در بسیاری جاها و مسائل دارای ارزش حفظ میکنیم. همانطور که ما نخبههای خود را به طور فیزیکی و معنوی حفاظت میکنیم. به همین صورت خداوند به زن به عنوان گوهر و عنصر ارزشمند توجه میکند و به همین دلیل حجاب را برای او در نظر گرفته است.
* نکته سوم حفظ جامعه در کنار افراد، از آسیب است. این را خداوند صراحتاً در ارتباط با مسئله زن و مرد ذکر میکند تا قلبهای آنان در امان بماند. یعنی حتی به بحثهای معنوی و روانی توجه میکند که در ارتباطات، باید قلب و ارتباطات دلی، چشمی و کلامی شما مورد پاکی و دقت نظر قرار بگیرد تا دچار آسیب نشوید. از این طریق هم خودتان حفظ شوید و هم خانواده و جامعه. اگر میخواهیم یک جامعه سالم داشته باشیم که با فکر و تعقل پیش برود، باید این نکات را رعایت کنیم.
* نکته چهارم این است که زن با عقل و توانمندیهایش، نه با جسم و ظاهر، در جامعه حاضر شود. اما در فرهنگ مبتذل غربی زن را با جسم مطرح میکنند. وقتی آن فرهنگ مبتذل در جامعه ترویج پیدا کند، بسیاری از توانمندیهای زن مغفول میماند و شکوفا نمیشود.
* از این رو اسلام محدوده جنس را به خانواده اختصاص میدهد و زن مثل یک مرد و مثل سایر کسانی که در جامعه فعالیت دارند با فکر، ایدهها، خلاقیت، هنر و علم خود در جامعه ظاهر میشود. این فلسفه را پشت قوانین مربوط به حجاب میبینیم که چه اندازه به نفع زن است و میتواند تشبیه به کمربند ایمنی باشد که شاید محدودیتی ایجاد کند، ولی مصونیت، امنیت و حفظ حریم و حدودی برای زنان و دختران دارد. در این موارد باید کسانی که قانونگذارند توجه داشته باشند تا قانون بر مبنای حکمت و مصلحت جامعه باشد و طبیعتاً کار کارشناسی روی آن انجام بگیرد.
* در عین حال شیوه پیاده کردن آن قانون هم بسیار مهم است که شیوهای باشد که اولاً توجیه لازم را داشته باشد و ثانیاً کرامت انسانها را در نوع اجرا مورد توجه قرار بدهد.
ارسال نظر