ماجرای حذف خدمات تأمیناجتماعی در توییتر!
بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستانهای دولتی مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده اما ارائه خدمات متوقف نشده است
همشهری آنلاین: «قابل توجه بیمهشدگان محترم! باتوجه به عدمپرداخت قریب به یکسال از مطالبات بیمارستان توسط سازمان تامین اجتماعی، با ابراز تأسف سهمیه بیمهشدگان آن سازمان به جز بیماران اورژانس، از اول آبان بهصورت آزاد پذیرش میگردد. / بیمارستان فیروزگر» این متن، تصویری است که دیروز در فضای مجازی دست بهدست میشد و اظهارنظرها همراه بود با افزایش نگرانی از احتمال حذف خدمات تامین اجتماعی در سایر مراکز دولتی. نامهای که گفته میشود از سوی یکی از بخشهای خصوصی بیمارستان نصب و بلافاصله هم حذف شده است.
در این میان برخی منابع آگاه از درخواست مسئولان این بیمارستان برای قطع خدمات به بیماران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بهدلیل بدهی کلان این سازمان خبر میدهند، اما این وضعیت منجر به توقف در ارائه خدمات نشده است. اما مشکل اینجاست که با وجود بدهی کلان سازمان تامین اجتماعی به مراکز درمانی دولتی، درصورت پرداخت نشدن این مطالبات، بهطور حتم سایر بیمارستانها هم با چالش جدی همانند بیمارستان فیروزگر مواجه خواهند بود؛
آن هم درحالیکه چهارشنبه هفته گذشته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت از بدهی 10هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به مراکز درمانی خبر داد و گفت: «یکی از چالشهای اصلی ما و اعتراضات معاونان درمان دانشگاههای علومپزشکی کشور، بدهیهای بیمه تأمین اجتماعی به بیمارستانها و مراکز درمانی است. این بدهی ۱۰ماه تا یکسال است که به مراکز مختلف بیمارستانی در کشور پرداخت نشده و بیمارستانها را با مشکلات عدیدهای مواجه کرده است.» بهگفته کریمی ۹۰درصد درآمد بیمارستانها و مراکز درمانی در بخش بستری از بیمهها و ۱۰درصد درآمد آنها فرانشیزی است که از بیمار اخذ میکنند: «حساب کنید اگر ۹۰درصد درآمد یک مرکز درمانی را بیمه ندهد، چه اتفاقی میافتد و بیمارستان چگونه میتواند سرپا باشد؟ این طلبها از طریق مقام عالی وزارت و مدیران دولت نیز در حال پیگیری است تا خدمترسانیها دچار اختلال نشود.» نگرانی دیگر هم قطع دسترسی بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی از دریافت داروی دولتی در داروخانههاست؛ چراکه هزینههای خرید دارو به قیمت آزاد چند برابر شده و دریافت آن بدون نسخه و پوشش بیمه، هزینههای هنگفتی را به بیماران تحمیل میکند. شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی، بدهی این سازمان در قالب طرح دارویار به داروخانهها را بیش از 2200میلیارد تومان اعلام کرده و گفته باید بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستانها و درمان غیرمستقیم هم به این رقم اضافه کرد.
حذف خدمات در اختیار بیمارستانها نیست
مرکز روابطعمومی دانشگاه علومپزشکی ایران که بیمارستان فیروزگر یکی از مراکز درمانی تحت پوشش آنهاست، در پاسخ به پیگیریهای همشهری درباره صحت این نامه توضیحاتی ارائه میکند: «یکی از بخشهای خصوصی بیمارستان اقدام به نصب این نامه کرده بود که بلافاصله حذف شد و اکنون در تمامی واحدها ارائه خدمات به تمامی بیماران در حال انجام است. این مسئله در حالی انجام میشود که صندوقهای بیمهای، بدهی چند صد میلیاردی به بیمارستانهای دولتی دارند.» این مرکز همچنین درباره اینکه آیا مراکز درمانی میتوانند به اختیار خودشان اقدام به قطع ارائه اینگونه خدمات به بیماران تحت پوشش بیمه کنند، میگوید: «این وضعیت مانند این است که اورژانس از پذیرش بیمار خودداری کند. تصمیمگیری درباره ارائه ندادن خدمات دولتی به بیماران در مراکز درمانی دولتی به هیچ عنوان دست ما نیست و ممنوع است. در اینباره وزارت بهداشت تصمیمگیرنده است و سیاستهای لازم را اعلام خواهد کرد. البته تاکنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده و اتفاق هم نخواهد افتاد. در بیمارستان فیروزگر هم هیچ توقفی در ارائه خدمات به بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی از ابتدای آبان (امروز) ایجاد نخواهد شد.» پیگیری از بیمارستان دولتی یافتآباد هم نشان میدهد که هیچ خللی در ارائه خدمات به بیماران تحت پوشش
تامین اجتماعی رخ نداده و همان روال همیشگی برقرار است. روابطعمومی این مرکز درمانی اعلام میکند: «ما بیمارستان دولتی و موظف به ارائه خدمات هستیم. تاکنون با چنین مسئلهای مواجه نبودهایم که یک بیمارستان دولتی اقدام به قطع خدماترسانی به بیماران کند و تمامی بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی هم همچنان پذیرش میشوند.»
البته سیدحسن هاشمی، مدیرعامل بیمارستان میلاد از پرداخت مطالبات این مرکز درمانی از سوی سازمان تامین اجتماعی خبر میدهد و میگوید: «بهعنوان یکی از مراکز درمانی دولتی که از سراسر کشور پذیرای بیماران هستیم، ارائه خدمات به بیماران تحت پوشش سازمان
تامین اجتماعی و سایر صندوقهای بیمهای برقرار است. اصلا هم قرار نیست که این خدمات کاهش پیدا کند یا قطع شود.» هاشمی درباره اینکه اکنون وضعیت مراجعه بیماران به چه صورت است، خاطرنشان میکند: «طی 6، 7ماه اخیر افزایش مراجعه بیماران به بیمارستان وجود داشته است، اما این نکته مثبتی است که تاکنون در ارائه خدمات به آنها دچار چالش نشدهایم. البته طی این مدت تعداد پزشکان بیمارستان هم برای ارائه خدمات بیشتر و کاهش معطلی بیماران افزایش پیدا کرده است. همچنین گیتهای دارو و نسخ هم بیشتر شده و خدماترسانی به سرعت در حال انجام است.» بهگفته این مسئول با آغاز فصل سرما، مراجعه بیماران با علائم سرماخوردگی به بخش اورژانس هم افزایش یافته و روزانه حدود 800 تا هزار بیمار پذیرش میشوند و خدمات دریافت میکنند: «با توجه به فروکش کردن کرونا، میزان مراجعه و بستری بیماران کرونایی بسیار کمتر شده، اما آمار بیماران با علائم سرماخوردگی رو به افزایش است.»
ارسال نظر