۱۲۳۷۲۰۹
۴۱۴۴
۴۱۴۴
پ

خبر جدید درباره ​افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان

​رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت را با وضعیتی زیر صفر تحویل گرفتیم، گفت: مسئله افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان لشگری و کشوری هنوز قطعی نشده و به شهریورماه نمی‌رسد.

ایسنا: رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت را با وضعیتی زیر صفر تحویل گرفتیم، گفت: مسئله افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان لشگری و کشوری هنوز قطعی نشده و به شهریورماه نمی‌رسد.

مسعود میرکاظمی در نشست خبری امروز به مناسبت هفته دولت، با اشاره به اینکه شرط افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان تامین منابع مالی آن است، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد از صندوق‌های کشوری و لشگری حقوق‌ خود را از دولت دریافت می‌کنند؛ یعنی اگر فردی امروز در دولت بازنشسته شود، نه تنها باید پاداش خود را دریافت کند بلکه به صندوق‌های کشوری مراجعه کرده و حقوقش را هم باید پرداخت کنیم.

خبر جدید درباره ​افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان

وی ادامه داد: بنابراین اگر با افزایش بیش از ۱۰ درصد حقوق مخالف بودم، به همین دلیل بود که نباید پایه پولی افزایش پیدا می‌کرد اما با اتفاقاتی که در افزایش نرخ‌های جهانی و نهایتا رشد قیمت‌ها افتاد، باید مابه‌التفاوت را به آنها پرداخت می‌کردیم. بر این اساس مسئله افزایش حقوق شاغلان و بازنشسته‌های لشگری و کشوری در حال بررسی است و باید در وهله نخست بتوانیم منابع موثقی برای این اضافه پرداخت‌ها داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز مسئله افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان لشگری و کشوری قطعی نشده نمی‌توان در مورد جزئیات آن صحبت کرد اما در ماه جاری یعنی شهریورماه تصمیم گیری درباره آن نهایی می‌شود و از آن به بعد اگر منابعش مشخص شود، می‌توان آن را اجرا کرد. البته به عنوان مثال با توجه به طرح افزایش جمعیت می‌توان اینگونه سیاست گذاری کرد که در افزایش حقوق‌ها و ضرایب آن عائله‌مندی و فرزند را هم در نظر گرفت اما این طرح بعید است به شهریور ماه برسد.

میرکاظمی در پاسخ به سوال درباره اینکه منابع مالی افزایش حقوق‌ها را از کجا تامین خواهید کرد و ساز و کار آن چگونه است؟ گفت: معتقدیم که در ۴۰ سال گذشته سیکل معیوبی در افزایش حقوق و دستمزد وجود داشت که باعث افزایش پایه پولی و تورم و ایجاد کسری در بودجه می‌شد. بنابراین این سیکل معیوب را باید در جایی متوقف می‌کردیم و حالا نیز باید تحمل کنیم تا اصلاح شود. چراکه بخش عمده مصارف کشور را حقوق‌ها تشکیل می‌دهد. البته در هشت سال دولت گذشته جهش بسیار زیاد و غیرطبیعی در افزایش هزینه‌ها اتفاق افتاد؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۲ کل مصارف کشور ۸۹ هزار میلیارد تومان بود که در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰۷ هزار میلیارد تومان رسید.

به گفته وی، از سوی دیگر بخشی از افزایش قیمت‌ها به دلیل فشارهای هزینه‌ای از جمله هزینه‌های وارداتی ناشی از افزایش قیمت‌ها اتفاق افتاد و همچنین نرخ تبدیل در حقوق ورودی کالاهای مختلف دیگر بر اساس ارز دولتی نبود بلکه به صورت نیمایی محاسبه می‌شد و با توجه به افزایش ۵۷ درصدی دستمزد که با هدف حمایت از کارگران اتفاق افتاد، قیمت‌ها افزایش پیدا کرد چراکه هزینه‌های کارفرمایان و تولیدکنندگان بیشتر شد و نهایتا سبب افزایش قیمت‌ها شد. بنابراین وقتی ارز ترجیحی را از اول زنجیره به پایان زنجیره یعنی مردم منتقل می‌کنیم یعنی آثار تورمی آن را پذیرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال باید ۱۸۰ همت اصل و سود اوراق را پرداخت و تسویه کنیم، گفت: اگر این حجم از تعهدات مالی نبود می‌توانستیم این منابع را به برخی کارها مانند طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی استان‌ها و برخی پروژه‌ها در راستای اشتغالزایی اختصاص داد. البته دولت مابه التفاوت آن را پرداخت می‌کند یعنی اصل سود اوراق را ۱۸۰ همت خریداری می‌کند و به بانک‌ها ۱۰۳ همت می‌فروشد که این می‌تواند تنفسی برای بانک‌ها ایجاد کند و آنها را از زیر بار فشاری که قرار داشتند خارج کند.

دولت را زیر صفر تحویل گرفتیم

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: یکسال از دولت سیزدهم گذشت که برای دولت راحت نبود. به دلیل اینکه وضعیتی که دولت را گرفتیم مطلوب نبود؛ گاهی اوقات شما صفر تحویل می‌گیرید و بعضی اوقات آن را منفی تحویل می‌گیرید. برخی به ما انتقاد می‌کنند و می‌گویند دولت را صفر تحویل ندادند، باید بگوییم که دولت را زیر صفر و منفی تحویل گرفتیم.

میرکاظمی تاکید کرد: از هشت میلیارد دلار منابعی که برای خرید کالاهای اساسی در اختیار دولت است، ۶.۵ میلیارد دلار آن توسط دولت گذشته خرج شده و با آن خرید انجام شده بود. در حالی که در آن زمان ۱۸ میلیارد دلار نیاز داشتیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در زمانی که دولت را تحویل گرفتیم ۳۰ تا ۷۰ درصد ذخایرمان زیر خط قرمز بود و حتی در مردادماه سال گذشته که هنوز مسئولان دولت قبل حضور داشتند، نگرانی برای پرداخت حقوق همان ماه وجود داشت و حتی از تن‌خواه هم نمی‌توانستیم استفاده کنیم. چراکه سقف تن‌خواه ۵۴ هزار میلیارد تومان (همت) بود که آن را دولت قبل استفاده کرده بود البته در سال گذشته تا پایان سال استقراض از بانک مرکزی را تسویه کردیم.

او اعلام کرد: در زمینه اوراق نیز سال گذشته ماهانه ۱۲ همت به عنوان اصل و سود اوراق پرداخت می‌کردیم که امسال این میزان به ۱۵ همت در ماه رسیده است اما با وجود این حجم از تعهدات در سال گذشته، ۲۰۰ همت پرداخت عمرانی داشتیم که امیدواریم امسال افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در ابتدای تحویل دولت رخ داد این بود که روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دادند و دولتمردان گذشته می‌گفتند که به FATF مربوط است اما به محض روی کار آمدن دولت با همان پول‌هایی که در خارج بلوکه شده بود و با استفاده از دیپلماسی مناسب، توانستیم پول واکسن را پرداخت کنیم همچنین تولید نفت در ماه‌های پایانی دولت گذشته در پایین‌ترین سطح خود قرار داشت و در دولت گذشته حداکثر حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز فروخته می‌شد و آن را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رساندیم و البته جنگ اوکراین باعث شکسته شدن قیمت‌ها و کاهش فروش نسبی نفت شد.

میرکاظمی با بیان اینکه اضافه استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی را نمی‌دهیم، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ سه مرحله افزایش قیمت اتفاق افتاد؛ یکی در نیمه اول سال دومین افزایش قیمت در نیمه دوم و سومین افزایش قیمت همزمان با جنگ اوکراین و روسیه اتفاق افتاد که برخی از کالاها تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند. به عنوان مثال روغن که ۹۰۰ دلار بود، به حدود ۱۸۰۰ دلار رسید و این مسئله مشکلات زیادی در بازار جهانی برای کشورهای مختلف که حتی در چهار دهه گذشته مشکل تورم نداشتند به وجود آورد.

وی افزود: به همین دلیل در زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس و زمانی که در اسفند ماه این بودجه تصویب شد، افزایش قیمت سوم را پیش بینی نکرده بودیم. بنابراین دولت از مجلس سوال کرد که با توجه به اینکه نمی‌توان قیمت‌ها را به صورت دستوری به شهریور ماه ۱۴۰۰ بازگرداند، مابه التفاوت آن را به تولیدکننده و مصرف‌کننده بدهیم و به همین دلیل ارز ترجیحی برداشته شد و مابه‌التفاوت آن از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره یعنی مردم پرداخت شد.

میرکاظمی تصریح کرد: در زمانیکه این یارانه به ابتدای زنجیره یعنی تولیدکننده‌ها داده می‌شد، نه تنها کالاهای تولید شده با ارز دولتی و ترجیحی مانند روغن، ماکارانی و ... از زنجیره خارج می‌شد بلکه از کشورهای خارجی و همسایه سر در می‌آورد. بنابراین دولت تصمیم گرفت تا یارانه را به مردم پرداخت کند. البته بر اساس آنچه اتفاق افتاد، دولت باید تصمیم می‌گرفت که در پی اصلاح قیمت‌ها تولیدکننده‌هایی که با نرخ EPS و نیمایی خرید می‌کنند، قیمت‌هایشان بالا می‌رود و به همین دلیل میزان یارانه‌ای که هم اکنون دولت پرداخت می‌کند، بسیار بیشتر از آن چیزی است که در جداول بودجه آمده است. چراکه باید قدرت خرید مردم را حفظ می‌کردیم.

او در پاسخ به خبرنگار درباره اینکه دولت چه میزان از حذف نرخ ارز ترجیحی درآمد کسب کرده است، گفت: در حال حاضر ماهانه حدود ۲۸ همت یارانه پرداخت می‌کنیم که در واقع میزان یارانه‌ای که دولت پرداخت می‌کند به ۲۳ میلیارد دلار رسیده است، در حالیکه در سال گذشته که ارز ترجیحی وجود داشت، این یارانه هشت میلیارد دلار بود که به ۱۷ میلیارد دلار رسیده بود. بنابراین دولت بیشتر از سال گذشته و حتی قبل از حذف ارز ترجیحی، یارانه پرداخت می‌کند و صرفه‌جویی در این زمینه نکرده است. چرا که برای ما حمایت از مردم اهمیت داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: البته با توجه به بالا بودن حجم پرداخت‌ها، باید اصلاحیه بودجه را به دولت و سپس به مجلس بدهیم تا بتوانیم از پس هزینه‌ها برآییم؛ البته این پیشنهاد اصلاحیه هنوز در صحن مجلس نرفته است. در سیستم قبلی یارانه‌ها و در زمانی که ارز ترجیحی پرداخت می‌شد، نه تنها این میزان ارز دولتی پرداخت می‌شد بلکه تولیدکنندگان مانند مرغداران، دامداران و اتحادیه‌ها راضی بودند و هیچ تولیدکننده‌ای به دلیل نابسامانی بازار توانایی رقابت با ارز ۴۲۰۰ تومانی را نداشت.

وی ادامه داد: امروز اما بازار به حالت طبیعی خود بازگشته و انگیزه‌ها افزایش پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که امسال با وجود خشکسالی، بر اساس آنچه تاکنون وزیر کشاورزی اعلام کرده تاکنون بیش از ۷.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

تحقق ۹۰ درصدی وصول مالیات در سال جاری

وصول مالیات امسال قرار است به حدود ۴۷۰ همت برسد که البته با چیزی که باید به آن برسیم فاصله دارد اما رشد بسیار مناسبی را در مقایسه با سال گذشته خواهد داشت و با توجه به اقداماتی که در سازمان امور مالیاتی انجام شده، امیدواریم امسال بیش از ۹۰ درصد از مالیات‌ها وصول شود.

استفاده از تن‌خواه شرکت‌ها به جای استقراض از بانک مرکزی

یکی از کارهایی که از اواخر سال گذشته و اوایل امسال آن را دنبال کردیم، استفاده از تن‌خواه شرکت‌ها برای جبران کسری‌های مقطعی به جای استقراض از بانک مرکزی بود. چراکه در سنوات گذشته استقراض از بانک مرکزی حاصلی جز افزایش پایه پولی و تورم نداشته است. بنابراین بر اساس ماده ۱۲۵ قانون برای تامین منابع و جبران کسری‌های مقطعی از تن‌خواه شرکت‌ها استفاده کردیم که البته عدد بسیار بالایی است و پس از تامین منابع آن را جایگزین می‌کنیم. البته در تبصره ۱۴ قانون نیز آمده است که دولت می‌تواند یک درصد از تن‌خواه را برداشت و آن را مجددا بازگرداند.

ساز و کار کالابرگ الکترونیکی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چگونه طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرایی خواهید کرد؟ و آیا یارانه به صورت نقدی به مردم پرداخت خواهد شد؟ گفت: در حال حاضر این یارانه به صورت نقدی پرداخت می‌شود اما کالابرگ به این معنی نیست که کوپن چاپ می‌کنیم و به مردم می‌دهیم. اگر یارانه‌ای پرداخت شود، مردم هرچه می‌خواهند می‌توانند بخرند اما کالابرگ مشخص می‌کند که یارانه پرداخت شده برای کدام دسته از کالاهاست.

وی افزود: البته باید مطمئن شویم که در دورترین نقطه کشور امکان استفاده از این طرح وجود دارد. چراکه اگر کالابرگ الکترونیکی اجرا شود، وقتی که فرد به مغازه یا فروشگاهی مراجعه می‌کند و می‌خواهد کالایی را خریداری کند، مانند طرح آرد و نان مابه‌التفاوت قیمت از حساب یارانه او که همان کالابرگ است، برداشته خواهد شد و مستقیم در خزانه به حساب فروشنده واریز می‌شود.

میرکاظمی با بیان اینکه پرداخت یارانه به دلیل اینکه از جامعه برداشته می‌شود، آثار تورمی ندارد، گفت: بر اساس تبصره ۱۴ دو منبع فروش گاز در داخل صادرات گاز و فروش فرآورده‌های نفتی در داخل برای هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته می‌شود و از آنجا که پولی خلق نمی‌شود بلکه بازتوزیع می‌شود، تورم‌زا نخواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج