۱۲۳۴۰۲۴
۱۴۲۴
۱۴۲۴
پ

همه چیز درباره اولین خودروی ملی ترکیه

شرکت توگ قرار است که این خودرو تمام برقی را با دو پیشرانه عرضه کند.

فرارو: شرکت توگ قرار است که این خودرو تمام برقی را با دو پیشرانه عرضه کند. نسخه اول با یک موتور ۲۰۰ اسب بخاری مجهز است و دومین نسخه هم پیشرانه‌ای دو موتوره با ۴۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار دارد. در نسخه اول باتری‌های ۴۵ کیلوواتی وجود دارد که پیمایش را به ۳۰۰ کیلومتر محدود می‌کنند.

روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، کراس اوور سایز متوسط تمام برقی «توگ» را آزمایش کرد. خودرویی که رسانه‌های ترکیه آن را نخستین خودروی ملی این کشور می‌خوانند و قرار است در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ در بازار عرضه شود.

البته جالب است بدانید که برخلاف ادعای رسانه‌های ترک، «توگ» نخستین خودروی ملی این کشور نیست. در واقع اولین خودروی ملی ترکیه Devrim نام داشت که در سال ۱۳۵۰ ساخته شد و خروجی اش تنها چهار نسخه بود که سه دستگاه از آن توسط دولت ترکیه نابود شد تا نامی از آن باقی نماند. هر چند هنوز یک نسخه از آن باقی مانده و در موزه TÜLOMSAŞ شهر اسکیشهیر قرار دارد.

علت این نفرت هم عدم استقبال مردم از این خودرو و بدنامی آن است. در سال ۱۹۷۱ زمانی که Devrim ساخته شد، جمال گورسل به عنوان چهارمین نخست وزیر ترکیه پشت فرمان این خودرو نشست تا آن را آزمایش کند، اما خودرو ۲۰۰ متر نرفته خاموش شد.

همه چیز درباره اولین خودروی ملی ترکیه

سپس گورسل از خودرو پیاده شد و رو به مهندسان سازنده این خودرو کرد و گفت: «شما با فکر غربی توانستید خودرو تولید کنید، اما با مغز شرقی ریختن بنزین در باک را فراموش کردید.»

به همین دلیل تا مدت‌ها مردم و رسانه‌ها از این خودرو به عنوان وسیله‌ای که در راه مانده یاد کردند. حالا پس از گذشت نیم قرن رجب طیب اردوغان، با خواندن توگ به عنوان اولین خودروی ملی ترکیه قصد دارد بدنامی خودروی پیشین یعنی Devrim را از ذهن‌ها پاک کند.

توگ، خودرویی که ملی نیست!

هر چند رجب طیب اردوغان ادعا می‌کند که توگ اولین خودروی ملی ترکیه است و تمام جزئیات اش در این کشور ساخته شده، اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که توگ الکتریکی در واقع کانسپتی از خودرو مفهومی K۳۵۰ کمپانی پینین فارینا است. کانسپتی که ترک‌ها پلتفرم آن را خریداری کردند.

همه چیز درباره اولین خودروی ملی ترکیه

کانسپت کراس اوور پینین فارینا K۳۵۰ که توگ براساس آن توسعه یافته و تولید شده است.

نکته قالب توجه اینجاست که طراحی پینین فارینا در کابین K۳۵۰ آنچنان دقیق بود که ترک‌ها در طراحی داخلی آن دست نبردند و همان نسخه قدیمی را در خودرو توگ به کار گرفتند.

مشخصات فنی و قیمت توگ

طبق اعلام گورکان کاراکاش، مدیرعامل توگ قرار است که این خودرو تمام برقی را با دو پیشرانه عرضه شود. نسخه اول با یک موتور ۲۰۰ اسب بخاری مجهز است و دومین نسخه هم پیشرانه‌ای دو موتوره با ۴۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار دارد. در نسخه اول باتری‌های ۴۵ کیلوواتی وجود دارد که پیمایش را به ۳۰۰ کیلومتر محدود می‌کنند.

در نسخه دو موتوره نیز باتری‌های ۹۰ کیلوواتی وجود دارد که پیمایش را به ۵۰۰ کیلومتر افزایش می‌دهد. مسئولان شرکت توگ مدعی اند که باتری‌های این خودرو در ۳۰ دقیقه به ۸۰ درصد شارژ می‌رسند.

همه چیز درباره اولین خودروی ملی ترکیههمه چیز درباره اولین خودروی ملی ترکیه

شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو نیز در نسخه تک موتور ۷.۶ ثانیه و نسخه دو موتور در ۴.۸ ثانیه اعلام شده است.

در مورد قیمت توگ نیز هنوز به شکل رسمی قیمتی اعلام نشده است، اما رسانه‌های ترکیه‌ای قیمت‌های متفاوت و عجیبی را برای این خودرو پیش بینی کرده اند. در واقع پیش بینی آن‌ها یک قیمت ۵۰۰ هزار لیر تا دو میلیون لیری است که معادل دلاری آن ۲۷ هزار و ۹۰۰ دلار تا ۱۱۱ هزار دلار است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج