نرخ ورود و توقف پارکینگهای شهرداری تعیین شد
لایحه شهرداری تهران در خصوص«تعیین نرخ ورودیه و حق توقف در پارکینگهای عمومی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱» بررسی و با حداکثر آراء موافق اعضای شورای شهر تصویب شد، براساس گفته هاشمی تشکری تعیین سقف ۲۵ درصد برای افزایش کرایههای تنها تغییر لایحه بود.
خبرگزاری مهر: لایحه شهرداری تهران در خصوص«تعیین نرخ ورودیه و حق توقف در پارکینگهای عمومی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱» بررسی و با حداکثر آراء موافق اعضای شورای شهر تصویب شد، براساس گفته هاشمی تشکری تعیین سقف ۲۵ درصد برای افزایش کرایههای تنها تغییر لایحه بود.
سید جعفر تشکر هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در هفتاد و هشتمین جلسه شورا با اشاره به اینکه ساختار لایحه شهرداری تهران در خصوص تعیین نرخ ورودیه و حق توقف در پارکینگهای عمومی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱، مشابه سالهای قبل است، اظهار کرد: تعیین ۲۵ درصد به عنوان حداکثر افزایش نرخ کرایه پارکینگهای تحت پوشش شهرداری تهران، تنها تغییر لایحه است.
او با بیان اینکه پارکینگها در سه سطح طبقه بندی خواهند شد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که دسته بندی پارکینگها انجام شود، حداقل نرخ کرایه دریافت خواهد شد و پس از آن بر اساس سطوح پارکینگ، مبالغ محاسبه میشود. قیمتها در این پارکینگها یکسان نیست و بر اساس موقعیت جغرافیایی، تجهیزات، میزان تقاضا و... انجام میشود.
تشکری هاشمی با اشاره به افزایش ۱.۵ برابری نرخ کرایه پارکینگ های مکانیزه در پایتخت تصریح کرد: نرخ ورودی کرایه پارکینگها از رده یکم تا سوم از دو هزار و ۹۰۰ تومان تا چهار هزار و ۹۰۰ تومان بوده و نرخ کرایه پارکینگهای شبانهروزی ۲۵ تا ۴۲ هزار تومان است؛ برای توقف خودروهای سواری، موتورسیکلت، تریلرها، اتوبوسها و مینیبوسها نیز نرخ مشخص شده است.
او افزود: توقف موتور سیکلت در پارکینگها به ازای ساعت ابتدایی هزار و ۶۰۰ تومان بوده و سپس هر ۳۰ دقیقه، مبالغ دریافت خواهد شد. همچنین نرخ توقف شبانهروزی موتورسیلک پنج هزار تومان است. نرخ کرایه پارکینگ در برج میلاد نیز بر اساس پارکینگهای رده یک خواهد بود. پیشنهاد من این است که نرخ برج میلاد مورد استثناء نباشد و در بالاترین وجه و رده یکم قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ارزان ترین نرخ پارکینگهای پایتخت متعلق به واحدهای شهرداری است، یادآور شد: شهرداری تهران با این ارقام به سودآوری نمیرسد و مبالغ کاملا منطقی است، چراکه هزینههای پرداختی از سوی شهروندان، صرف هزینه تجهیزات در پارکینگها میشود.
او ادامه داد: در برخی موارد نیز شاهد این هستیم که خودرویی تصادف کرده و به دلایلی، این خودرو به مدت طولانی در پارکینگها متوقف میشوند که هزینه سنگینی را برای مالکان به دنبال خواهد داشت، برای این افراد در مقابل کسانی که تعداد بالای خودرو خریده و در پارکینگها احتکار میکنند، باید استثناء قائل شد. این استثناء و تخفیف قیمت در پارکینگهای روباز برای انتقال خودروهایی که با جرثقیل منتقل و به مدت بیش از ۲۰ روز متوقف میشوند، در نظر گرفته خواهد شد.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه نرخهای اتحادیه با فاصله کمی نزدیک به نرخ کرایه شهرداری است، یادآور شد: پیشنهاد ما این است که شهرداری نرخ کرایه پارکینگهای زیر نظر خود را تعیین کند.
نرخ دولتی پارکینگها دو برابر نرخ مصوب شوراست
مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نرخ پارکینگها بر اساس مصوبات دولت حدود دو برابر نرخ مصوب شوراست، اظهار کرد: ما از این مبالغ با مصوبه شورا، فاصله میگیریم.قرار بر این بود که نرخهای مبنا تا زمان طبقه بندی پارکینگها، نرخ رده دوم باشد اما شورا نرخ رده سوم را اعلام میکند و ما به سمت ارزان تر کردن نرخ پیش میرویم. لذا پیشنهاد ما این است که بر اساس نرخ رده دوم، مبالغ دریافت شود. فاصله ما با نرخ اتحادیه زیاد است و بخش خصوصی نمی تواند با این مبالغ وارد سرمایه گذاری در این زمینه شود.
شفیعی در ادامه سخنان خود از اجرای ۱۲۰ هزار واحد پارکینگ حاشیهای در پایتخت خبر داد و افزود: ایجاد این واحدها در پایتخت در حال مزایده است.
گفتنی است در جریان بررسی لایحه، پیشنهاد محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه ورودی به برج میلاد نسبت به نرخ رده یکم به رأی گذاشته شد که با اکثریت آراء به تصویب رسید.
ارسال نظر