زمزمههای خطرناک علیه عروسک محبوب طهماسب
روزنامه اصولگرای رسالت در یادداشتی تند به برنامه «مهمونی» ایرج طهماسب حمله کرده است.
روزنامه اصولگرای رسالت در یادداشتی تند به برنامه «مهمونی» ایرج طهماسب حمله کرده است.
این روزنامه با انتشاد شدید از شخصیتهای عروسکی به خصوص «پشه» در این برنامه نوشته است:
* اثر محبوب تازهای که طهماسب برای گروه سنی کودک (و در عمل تمام گروههای سنی) تولید کرده «مهمونی» است که بهجای قاب تلویزیون در پلتفرمهای اینترنتی به تصویر درآمده است. با توجه به کاهش برخی محدودیتها در فضای نمایش خانگی، این مجموعه قرار است با عروسکهایی جدید و فضایی بسیار متفاوت، سریالی کمدی، کمقید و بند و سرخوش را برای مخاطب به ارمغان بیاورد.
* در مورد شخصیتهای این مجموعه نقدهای مثبت و منفی متفاوتی نوشته یا گفتهشده و هرکسی از زاویهای به تحلیل این برنامه پرداخته است. در کل این سریال موفق بوده و حتی میتواند آثار تربیتی خوب زیادی هم داشته باشد. درواقع طهماسب با خلق شخصیتهای این سریال بر لبه پرتگاه بدآموزی راهرفته اما خیلی جاها هم جذابیت ایجاد کرده و هم کار خود را بدآموزی نیالوده. مثل شخصیت بادوم یا همان پسرک گلفروش بددهنی که هربار باید جلوی دهانش را بگیرند تا فحش ندهد و باتربیت باشد.
* میدانیم که در جامعه امثال این بچه زیاد است. طهماسب هم نحوه تعامل کمچالش یک بزرگتر با اینگونه بچهای را به تصویر میکشد و هم نحوه تعامل این بچهها را با بزرگترهایشان. همه در یک محیط سالم پرورش نیامدهاند که بخواهند اخلاق کاملا سالمی هم داشته باشند. همانگونه که ما دلمان برای کودکان مبتلابه اوتیسم یا امراض مادرزادی دیگر میسوزد، باید برای کودکان مبتلابه بداخلاقی نیز دل بسوزانیم و فورا به فکر تنبیه آنان نیفتیم. پس شخصیت بچه میتواند یکی از نقاط قوت این مجموعه باشد؛ به شرطی که ماهیت خود را حفظ کند و تحت تأثیر محبوبیتی که پیداکرده، به راه افراط نرود.
* برخی شخصیتها نیز گویی تنها آمدهاند تا طیفهای متنوع مخاطبان را جذب کنند و خاصیت دیگری ندارند؛ مثل تیم بیبندوبار شاباش و دی جی با این اسم نچسب. این بخشها خطری ندارند و تنها فرهنگی را نمایندگی میکنند که بافرهنگ عمومی و رسمی جامعه تفاوتهایی دارد.
* اما در برخی بخشهای این مجموعه بهطورجدی خطر پرورش جنسی نادرست میرود. مثل پشهای که آخرشب موقع خواب ایرج طهماسب پیدایش میشود و بهوضوح ادبیات نامناسبی برای گروه سنی کودک دارد. تکیهکلام «بده بزنیم» او معروف است و گاهی بعد یا قبل از نیش زدن حالاتی به او دست میدهد و چیزهایی بر زبان میآورد که بهسادگی انسان را یاد فضای اروتیک میاندازد.
«-مگه نگفتی سیری؟
-چرا ایرج ولی تو تا حالا دست خودت رو دیدی؟
-بله، دیدم.
-خیلی خوبه!
-خب نگاه نکن!
-حالا سریع نکنی زیر پتوها.»
* این نکته را بگوییم که فضای آزادی که دست نویسنده و کارگردان را برای ایجاد طنز که طبعا همیشه نمیتواند درنهایت ادب و متانت باشد و ذاتش این است که گاهی خارج از چارچوب عمل کند، الزاما منفی نیست. حتی شوخیهای جنسی با رعایت یک حد و حدودی میتواند قابلپذیرش باشد اما مکالمههایی مانند آنچه در دیالوگ بالا بهعنوان نمونه دیدیم، قدری مسموم است و دیگر یک تیکه جنسی به شمار نمیآید، بلکه رسما فضای شهوتآلود را تداعی میکند.
* منظور آن نیست که مخاطب را تحریک میکند؛ بلکه آن فضا را برای او مجسم میکند. یا تکیهکلامهای «بده بزنیم» و «مگه چیه حالا کاریه که شده» و… خواهناخواه فرهنگسازی جنسی میکند و کارکرد قبحزدایی دارد.
* اینکه ایرج طهماسب را باوجود توانایی هنری غیرقابلانکارش هربار از کانادا به ایران دعوت کنیم تا برایمان یک مجموعه بسازد و بعد هم به کانادا و آمریکا برگردد و ما کاملا فارغ باشیم از آنکه این هنرمند محترم با چه کسانی حشرونشر دارد یا چه تفکر و مسلکی، بیخیالی خوبی نیست.
* یک شیرینیها و خوشمزگیهایی هست که شاید الان به آن بخندیم و خوش باشیم ولی سالها بعد همینها بشود کاسه چه کنم چه کنم…
نظر کاربران
فضول رو بردند جهنم گفت هیزمش تَرِ !
پاسخ ها
فقط یک ذهن مریض میتونه از این حرفها چنین برداشتی داشته باشه
اینکه جز حمله کردن کار دیگه ای بلد نیست
شادی مردم رو کلا دوست ندارن
تو رو سننه قربونم بری
اهاااا همینم بگیرید
قابل پبش بینی بود
هر اثری بین مردم محبوب بشه خطرناکه!
شما دیگه خیلی سوسولید خیلی هم منحرف
آخه پشه با پشه هم مشکل دارید یعنی شب قبل خواب دنبال این هستید که با یکی دعوا بگیرید
میخای بجای طهماسب حسن عباسی یا رایفی پور رو بیارید
این همه موضوع واسه دلواپسی هست شما رفتین سر یک پشه عروسکی اونی که باعث بی بندوباری میشه سفره های خالیه که باعث تن دادن به چه کارهایی که نمیشه
کی از دست امثال شما راحت میشیم ، شما ناراحت میشی نبین !
کاسه چکنم را برواز لوله های فاضلاب جاده فرودگاه امام ببببببببببببن که بی خانمان ها طبق کفتار و نوشتار همین برترینها در لوله فاضلاب زندگی میکنند آقای بظاهر دلسوز جامعه فردا
درزمان احمدی نژاد مهران مدیری رااز صداوسیما انداختندبیرون، وی شروع کردبه ساختن سریالهای انتقادی، دوباره مجبورشدندبااین پول پرست همکاری کنند، ایشان هم شایدنظرش همین باشد.
با کیا حشر و نشر دارد؟؟؟ به تو چه
رسالت این عروسک پشه همه مثل هم
حمله چرت تکراری اما یعنی چی این عروسک ها کجاش بامزه اند کلاه قرمزی پسر خاله هم لوس شده بود دیگه جای خنده نداشت
"مگه چیه حالا کاریه که شده" فضا سازیه جنسیه؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
همین که صداوسیما موفق شدباشبکه مثلا خانگی مردم را از کانالهای فاسدترکیه. نجات بده هنرکرده است.
گرچه به چشم نیومد
اگه میخواستن زوم کنن برنامه کلاه قرمزی تو همون تلویزیون هزار تا تیکه های مثبت هجده که هیچ مثبت پنجاه داشت ولی چون تلویزیون بود کسی دقت نمیکرد
باور کنید تا امروز که همه قسمتهای این مجموعه زیبا و دلنشین رو دیدم،یکبار هم با شنیدن این جملات،فضای اروتیک به ذهنم نیومد و فقط خندیدم...بخدا که امثال شما مریضید...
چرت و پرت ذهن پریشان نویسنده
کاسه چه کنم چه کنم که الان گرفتیم دستمون با این گرونیها چرا این مشکل رو حل نمیکنید و نکردید ؟؟؟
گل بگیرید در اون روزنامه را با این استنباط
نظر نویسنده درسته حالا از هر طیفی که هست
شما نمیخواد نگران پشه بشی ..نگران شکم بچه های گرسنه باش ثوابش بیشتری ..نخود
این برنامه برای کودکان نیست و کاملا واضحه که اقای طهماسب هنرمند داره با بزرگسالا حرف میزنه
چرا من چنین فضایی برایم متصور نشد؟ حتی با تمرکز روی جمله هوایی که مثال آوردید! چه ذهن کج و کوله ای دارید.
بابا خجالت بکشید
باز یه کار موفق و پر طرفدار رو دیدند
حجمه درست میکنن
گرونی رو ول کرده چسبیده ب دوتا عروسک
یه شپش دارم پش میندازه ههههههه
کلا همه چیز خوب که باعث بشه مردم یکم بخندن و غصه شون یادشون بره تحریک کننده هست
!!!!!!!!
عشق پشه فقط
کاملا درسته
این دیالوگ ها برای بچه ها مفهوم خاصی نداره ولی برای بزرگتر ها جذابه و فکر هم نمی کنم مشکلی براشون پیش بیاره
تو رو خدا بس کنید این همه دلواپسی رو.
هرچی میسازن که مردم دوستش دارن اینها ازش ایراد میگیرن والا جوانها همش پای ماهواره هستن انجا خیلی صحنه های بدتری هست
تو ذهنت منحرفه عزیز.
وگرنه ما یاد فضای (اروتیک) نمی افتیم.
برنامه ای که اصلا برای کودکان مناسب نیست دیالوگهایی که با کنایه و در لفافه است اینجا پول درمیارن اونور آب خرج میکنند واقعا باعث تاسفه.