۱۲۱۶۷۹۳
۱۷ نظر
۵۳۸۹۴
۱۷ نظر
۵۳۸۹۴
پ

تصاویر کمیاب و دیدنی از داخل کشتی تایتانیک

​حتی سامانه نیروی محرکه بخار تایتانیک با در نظر گرفتن تجملات طراحی شده بود تا آنهایی که در کلاس درجه یک قرار داشتند، حرکتی تا حد ممکن نرم را تجربه کنند!

عصر ایران: تایتانیک یکی از مشهورترین نام ها در دنیای سفرهای دریایی محسوب می شود. این کشتی اقیانوس‌پیمای لوکس ۷.۵ میلیون دلاری (بیش از ۲۰۰ میلیون دلار امروز) یکی از باشکوه‌ترین نمونه ها در زمان خود بود. ساخت کشتی تایتانیک در سوم مارس ۱۹۰۹ آغاز شد و زمانی که پروژه تکمیل شد، با طولی تقریبا به اندازه سه زمین فوتبال و ارتفاع یک ساختمان ۱۷ طبقه، بزرگ‌ترین کشتی در نوع خود بود.  

در دهم آوریل ۱۹۱۲، کشتی تایتانیک نخستین سفر خود را از شهر ساوت‌همپتون در انگلیس به سمت نیویورک سیتی در آمریکا آغاز کرد. اما چند روز پس از آغاز این سفر، تایتانیک پس از برخورد با یک کوه یخ طی چند ساعت غرق شد. تقریبا ۱۵۰۰ نفر جان خود را در این تراژدی از دست دادند.

امروز، لاشه تایتانیک در اعماق اقیانوس اطلس آرمیده است، اما هنوز شواهد تصویری از این کشتی چشمگیر وجود دارند. در ادامه و با این عکس های کمیاب نگاهی به یکی از مشهورترین کشتی هایی که تاکنون ساخته شده است، خواهیم داشت.

اتاق خواب درجه یک

1394969_500

تعداد 840 اتاق خواب مهمان در کشتی تایتانیک وجود داشت که 416 اتاق در کلاس درجه یک، 162 اتاق در کلاس درجه دو و 262 اتاق در کلاس درجه سه قرار داشتند. این کشتی اقیانوس‌پیما تقریبا 2200 نفر را در نخستین سفر دریایی خود حمل می کرد که 1300 نفر از آنها مسافر بودند.


اتاق نشیمن کابین لوکس

1394970_597

سوئیت های پارلور، مجلل‌ترین سوئیت های کشتی تایتانیک بودند که دارای شومینه و اتاق های نشیمن خصوصی بودند. فقط چهار سوئیت پارلور در کشتی تایتانیک وجود داشت و قیمت بلیت آنها 4350 دلار (115060 دلار امروز) بود.


کابین کلاس درجه دو

1394971_263

بسیاری از امکانات کابین های درجه دو کشتی تایتانیک با امکانات کابین های درجه یک در کشتی های دیگر آن زمان برابری می کرد. هزینه بلیت کابین های کلاس درجه دو تقریبا 60 دلار (تقریبا 1700 دلار امروز) بود.


یک کابین کلاس درجه دو دیگر

1394972_471

در اینجا یک کابین کلاس درجه دو دیگر مشاهده می شود که یک تا چهار نفر می توانستند در آن بخوابند. در شرایطی که نسبت به کابین های درجه یک تجملات کمتری داشتند، اما همچنان از امکانات خوبی مانند مبلمان برخوردار بودند که در کابین های کلاس درجه سه خبری از آنها نبود.


پلکان بزرگ کلاس درجه یک

1394973_987

یکی از نمادین‌ترین ویژگی های داخل کشتی تایتانیک، پلکان بزرگ و مجلل در بخش کلاس درجه یک بود. این پلکان دارای حکاکی های چوبی پیچیده، یک ساعت مجلل، نرده های فلزی بود و گنبدی شیشه ای بر فراز آن قرار داشت.


راه پله ها

1394974_607

با توجه به اندازه کشتی تایتانیک، جای شگفتی نیست که تعداد زیادی پلکان در این کشتی وجود داشت. بیشتر آنها بر اساس کلاس تقسیم شده بودند، در شرایطی که برخی صرفا برای استفاده کارکنان کشتی بودند.


آسانسورها

1394975_391

مسافران کلاس درجه یک امکان استفاده از سه آسانسور برقی طلاکاری شده را داشتند. آسانسورها در جلوی پلکان بزرگ کشتی قرار داشتند. همچنین، یک آسانسور در دسترس مسافران کلاس درجه دو قرار داشت.


سالن استعمال دخانیات

1394976_978

در طراحی سالن استعمال دخانیات از شیشه های رنگی استفاده شده بود. تکه هایی از قاب پنجره شیشه رنگی هنوز هم پس از گذشت سال ها در محل لاشه کشتی وجود دارد.


سالن غذاخوری اصلی

1394977_746

کشتی تایتانیک دارای چهار رستوران بود. سالن غذاخوری کلاس درجه یک به مساحت 10 هزار فوت مربع (930 متر مربع) بزرگ‌ترین رستوران بود که 500 نفر می توانستند به طور همزمان در آن حضور داشته باشند.


غذای خوری کلاس درجه یک

1394978_456

زیبایی سالن غذاخوری کلاس درجه یک با وعده های غذایی جالب توجه همراهی می شد. ماهی آزاد سرخ شده با سس موسلین، گوشت بره با سس نعناع و دسرهای وانیلی و شکلاتی از جمله خوراکی های موجود در منو غذایی کشتی تایتانیک بودند.


کافه وراندا

1394979_834

مسافران کلاس درجه یک می توانستند از خدمات کافه وراندا استفاده کنند که با درختان نخل خود محیطی با زمینه گرمسیری داشت.


کافه پاریسی

1394980_956

کافه پاریسی یکی دیگر از گزینه های صرف خوراکی برای مسافران کلاس درجه یک بود. این کافه حس و حال کافه ای در شهر پاریس را داشت و حتی پیشخدمت های فرانسوی در آن حضور داشتند.


سالن استراحت کلاس درجه یک

1394981_157

پس از صرف غذا، مسافران کلاس درجه یک می توانستند از خدمات سالن استراحت و سیگار کشیدن در کشتی تایتانیک استفاده کنند.


سالن غذاخوری کلاس درجه سه

1394982_178

مسافران کلاس درجه سه در کابین هایی کوچک دارای تخت های دو طبقه می خوابیدند و سالن غذاخوری آنها نیز کوچک و ساده بود.


ورودی عرشه اِی (A)

1394983_176

بسیاری از امکانات کلاس درجه یک از جمله کابین ها، سالن استعمال دخانیات، رستوران ها و موارد دیگر به گونه ای دکور شده بودند تا شبیه مکان هایی باشند که مسافران عادت به استفاده از آنها دارند. هدف این بود که مسافران کلاس درجه یک تا حد امکان احساس بودن در خانه را داشته باشند.


عرشه اِی

1394984_243

در اینجا نمایی از گردشگاه فوقانی کشتی که به نام عرشه اِی نیز شناخته می شد، دیده می شود. حتی فضاهای بیرونی نیز بر اساس کلاس از هم جدا شده بودند و عرشه اِی فقط در دسترس مسافران کلاس درجه یک بود.


منطقه نشیمن گردشگاه

1394985_478

در اینجا نمونه دیگری از گردشگاه کشتی دیده می شود. سوئیت های پارلور (گران‌ترین اتاق های مهمان تایتانیک) دارای یک عرشه گردشگاه خصوصی بودند.


باشگاه ورزشی

1394986_281

در کنار تجهیزاتی که ممکن است آشنا به نظر برسند مانند لوازم بدنسازی و دوچرخه های ثابت، باشگاه ورزشی تایتانیک دارای یک اسب الکتریکی نیز بود که در گوشه عقب تصویر دیده می شود.


استخر شنا

1394987_819

استخر شنا به صورت انحصاری در اختیار مسافران کلاس درجه یک بود. این استخر تقریبا 30 فوت (9 متر) طول و 20 فوت (6 متر) عرض داشت. هزینه ورودی برای استفاده از استخر برای هر نفر 0.25 دلار (7 دلار امروز) بود.


باشگاه ورزشی

1394988_590

ساعات کار باشگاه ورزشی تایتانیک که فقط به مسافران کلاس درجه یک اختصاص داشت، بر اساس جنسیت و سن تقسیم می شد. این باشگاه زیر نظر مربی توماس مک کاولی قرار داشت و از ساعت 9 صبح تا ظهر برای فعالیت بانوان، از 1 بعد از ظهر تا 3 بعد از ظهر برای کودکان و از ساعت 2 بعد از ظهر تا 6 بعد از ظهر در اختیار آقایان بود.


اتاق مطالعه 

1394989_754

اتاق مطالعه و نوشتن تایتانیک از نور طبیعی فراوان برخوردار بود که آن را به مکانی عالی برای نوشتن نامه هنگام سفر در کشتی تبدیل می کرد. حتی یک دفتر پست با پنج کارمند در کشتی تایتانیک وجود داشت که سه نفر از اداره پست آمریکا و دو نفر از پست سلطنتی بریتانیا بودند.


اتاق مطالعه 

1394990_798

اتاق مطالعه و نوشتن در بخش کلاس درجه یک کشتی تایتانیک قرار داشت و مبل ها و صندلی های راحتی در آن قرار داشتند. مسافران می توانستند کتاب ها را از کتابخانه کشتی که به عنوان سالن استراحت کلاس درجه دو نیز عمل می کرد، خارج کنند.


سالن استراحت کلاس درجه یک

1394991_605

دسترسی به بخش های کلاس درجه یک مانند این سالن استراحت مستلزم خرید بلیتی حداقل 150 دلاری (3967 دلار امروز) بود. استفاده از بیشتر فضای واقع در بالای کشتی فقط به مسافران کلاس درجه یک محدود می شد.


سالن استراحت کلاس درجه یک

1394992_295

برای این که مسافران، به ویژه افراد ثروتمند به محیط اطراف دید خوبی داشته باشند، بیش از 2000 پنجره دریچه ای در بدنه کشتی تایتانیک ساخته شده بود.


سالن پذیرایی

1394993_420

مسافران کلاس درجه یک طی وعده های غذایی می توانستند به موسیقی زنده گوش داده و از امکاناتی مجلل برخوردار شوند. در این عکس یکی از پیانوهای مجلل تایتانیک که در سالن پذیرایی قرار داشت، دیده می شود.


فضای نشستن در فضای باز

1394994_129

بسیاری از مناطق مشترک کلاس درجه یک دارای عناصر طراحی ادواردی بودند که یک سبک معماری محبوب بین ثروتمندان در اوایل دهه 1900 بود. ویژگی های کلیدی دکور این دوره شامل ورودی های قوسی شکل و الگوهای طراحی ساده می شد.


قسمت عقب کشتی

1394995_937

حتی سامانه نیروی محرکه بخار تایتانیک با در نظر گرفتن تجملات طراحی شده بود. پروانه های پیشرانه برای جلوگیری از لرزش های غیرضروری با زاویه نصب شده بودند. از این طریق مسافران، به ویژه آنهایی که در کلاس درجه یک قرار داشتند، حرکتی تا حد ممکن نرم را تجربه می کردند.


دودکش ها

1394996_227

تایتانیک برای خروج دود و گاز دیگ های بخار عظیم خود فقط به سه دودکش نیاز داشت. اما با توجه به اندازه کشتی، طراحان احساس کردند که چهار دودکش نمای زیباتر و با شکوه‌تری به کشتی می بخشد. از این رو، یک دودکش اضافه برای اهداف زیبایی شناختی و فراهم کردن هوای تازه به اتاق های موتورخانه برای کشتی در نظر گرفته شد.


کاپیتان اسمیت

1394997_559

کاپیتان ادوارد اسمیت (سمت راست) پیش از آن که به عنوان کاپیتان تایتانیک انتخاب شود، چندین دهه تجربه در زمینه سفرهای دریایی داشت. این افسر نیروی دریایی بریتانیا قرار بود پس از نخستین سفر دریایی تایتانیک بازنشسته شود.


اپراتور بی سیم

1394998_482

فناوری ارتباط بی سیم مورد استفاده در تایتانیک در آن زمان چیز نسبتا جدیدی بود. این فناوری با انتقال کد مورس روی یک فرکانس موج رادیویی باز کار می کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ناشناس

    ای بنازم طراحش رو واقعا دست مریزاداحسنت ،اون وقت طراحان ما ،بیا یکی همین متروپل چقدر آدم بدبخت کرد

    پاسخ ها

    • فامیل دور

      کاملا تبعیض بین بخشهای درجه یک و سه دیده میشه..چقد ناراحت کننده است..

  • ناشناس

    عالی بود

  • f.a

    یادش بخیر. عجب سفری بود

    پاسخ ها

    • ناشناس

      من تا حالا نمیدونستم یه ایرانی هم تو اون کشتی بوده.

  • ناشناس

    ایران ۲۰۲۱ ملت در صف خرید ماکارونی

  • ناشناس

    احسنت به سازندگانش

  • ناشناس

    چه عظمتی داشته

  • ناشناس

    چه جالب بود .مرسی از از مطالب برترینها

  • ابی

    روح رز شاد

  • ناشناس

    تایتانیک نوستالژی

  • ناشناس

    جک و رز

  • ناشناس

    بهترین فیلم تاریخ بهترین طراحی و بازیگرا

  • بی نام

    جالب بود تشکر

  • ناشناس

    شبیه ایران امروزه فاصله طبقاتی و تبعیضش

  • ماهك

    خیلی جالب بود مرحبا ب این همه ساخت و طراحی ایول ایول

  • ناشناس

    اون موقع دوربین کجا بوده که اینا عکس بگیرن،میفهمی مال چن سال پیشه این داستان کشتی،یه نفر نقاش بود که هر کس دوست داشت ازش نقاشی میکرد

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج