۱۲۱۵۳۵۲
۱ نظر
۶۴۷
۱ نظر
۶۴۷
پ

آغاز واردات خودرو چه تاثیری بر بازار می‌گذارد؟

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: آغاز واردات خودرو هیچ تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد و انتظار برای کاهش قیمت خودرو چندان معقول نیست.

قرن نو: یک کارشناس صنعت خودرو گفت: آغاز واردات خودرو هیچ تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد و انتظار برای کاهش قیمت خودرو چندان معقول نیست. 

امیرحسن کاکایی در پاسخ به این سئوال که آیا واردات خودروهای خارجی می‌تواند زمینه را برای تعدیل بازار مهیا نماید؟ گفت: این روزها شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی هستیم و خودرویی که قرار است وارد ایران شود اصلا در این رنج قیمتی نیست که بتواند تاثیری به جا بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه بحران بازار خودرو تنها معطوف به عدم واردات نیست، به گران شدن هزینه تولید اشاره کرد و گفت: ادبیات اقتصادی باید در این حوزه مد نظر قرار گیرد. در حالی که مقامات دولتی تمرکز خود را بر مبارزه با گرانفروشی گذاشته‌اند، از تورم و عامل گرانی غفلت شده است.

وی تاکید کرد: موضوع در ایران اصلا گرانفروشی نیست بلکه گران تمام شدن تولید است. تورم سبب شده قیمت تولید بالا برود و در نتیجه محصولات گران شوند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که اقتصاد به سمت تولید کالاهایی با ارزش بیشتر نرود، مسائل و مشکلات ما حل نخواهد شد.

به گفته وی در حوزه صنعت خودرو نیز با همین معضل مواجهیم. تولیدات ایران به لحاظ کیفی و استاندارد و دانش و فناوری عقب‎تر از استاندارد جهانی هستند اما در قیمت همپای آنها حرکت می‎کنند. به این ترتیب از یک سو لازم است تورم مهار شود و از سوی دیگر تولید کالایی با کیفیت و دانش و فناوری بالا مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: چطور است که دم از تولید می‎زنند اما می‌خواهند با باز کردن در واردات بازار را مهار کنند . سئوال ما این است که اگر وضعیت ارزی بهبود یافته چرا نمودی ندارد و ما تنها در مساله واردات خودرو باید این نمود را ببینیم.

کاکایی اضافه کرد: بودجه کشور و روش مدیریت مسئولان بر مبنای مصرف‌گرایی و واردات استوار است، در مورد خودرو هم اتفاق رخ داده است . سال‎ها واردات خودرو ممنوع بوده تا صنعت خودرو در ایران پا بگیرد . حالا باید به این سئوال پاسخ داده شود که چه عوامل و ساختارهایی مانع از تحقق این هدف شده است. اگر قرار است در مورد هر کالایی که کم می‌آوردند واردات را برای متعادل‌سازی جایگزین می‌کنند، چرا از ابتدا با استناد به سیاست حمایت از تولید داخلی واردات را ممنوع کردند و به بازار شوک دادند؟

او با اشاره به اینکه کسی به دنبال رفع مشکل نیست، ادامه داد: من مخالف واردات نیستم اما می‎دانم واردات شاید به صورت موقتی بتواند زمینه را برای کنترل بازار مهیا کند اما در عمل تا وقتی تولید در کشوری افزایش نیابد، بحران ریشه‎ای حل نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش هزینه واد اولیه عامل مهم رشد قیمت کالای نهایی در صنعتی چون خودروسازی است، ادامه داد: وقتی خام‎فروشی ارزش دارد و سودده است، به طوری‌که سال گذشته فولاد مبارکه ۷۰هزار میلیارد تومان سود کرده که نشان‌می‌دهد خام‌فروشی و ماده اولیه فروشی برای ما تبدیل به ارزش شده است و تولید واقعی کشور و صنایع رشد نمی‌کند لذا در میان‌مدت و بلندمدت، واردات بر روی بازار خودرو و سایر بازارها تاثیر منفی برجا خواهد گذاشت.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بلبل خوش سخن باغ ایران

    باخت ،باخت ؟؟مردم دیگه خودرو نمبخرند و موتور و دوچرخه مد شده ؟؟؟؟؟

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج