۱۲۰۶۹۴۷
۵۱ نظر
۶۲۱۷
۵۱ نظر
۶۲۱۷
پ

جاده‌ای که به قیمت جان تمام می‌شود!

گزارش روزنامه «جام‌جم» از پشت پرده قاچاق اتباع افغان به ایران را بخوانید.

گزارش روزنامه «جام‌جم» از پشت پرده قاچاق اتباع افغان به ایران را بخوانید.

34428

در این گزارش می‌خوانیم:

* روی نقشه، فاصله بین ایران و افغانستان یک خط باریک است اما واقعیت با آنچه که روی نقشه کاغذی کشیده شده، زمین تا آسمان توفیر دارد. اتباع افغانستان که می‌خواهند قاچاقی خود را به خاک ایران برسانند، باید جان‌شان را گرو بگذارند. این یک سفر معمولی نیست و قرار نیست کسی لذت ببرد. پر از خطر است، رشوه‌خواری دارد، مرگ ناگهانی دارد، پر از زورگویی است، هیچ قانونی وجود ندارد و مهاجران باید چشم و گوش‌بسته، بله قربان‌گوی اربابانی باشند که قرار است آنها را در ازای دریافت اسکناس‌های درشت و تانخورده یا به قیمت کتک خوردن، وارد خاک ایران کنند.

* این رسم اربابان ایرانی و افغان و پاکستانی است که سال‌هاست با همین روش، مهاجران غیرقانونی افغان را به صورت قاچاق وارد خاک ایران می‌کنند. برای افغان‌هایی که قرار است قاچاقی وارد ایران شوند، همه چیز ۵۰-۵۰ است. یا از خطرات پیش رو جان سالم به درمی‌برند و به مقصد می‌رسند یا به دلیل حوادث مختلف، مانند تصادف در خودروهای قاچاق‌بر، فوت می‌کنند. در این سفر خطرناک، از مناظر زیبا و خوراکی بین راه و گشت و گذار خبری نیست. همه چیز باید مخفیانه، چراغ‌خاموش و دور از چشم پلیس انجام شود. در پایان هم سود این قاچاق خطرناک در جیب اربابان می‌رود.

77288

یک قاچاقچی سابق انسان در مورد قاچاق افغان‌ها می‌گوید:

* تمام کارهای مربوط به نقل و انتقال افغان‌ها توسط فردی به نام ارباب انجام می‌شود و هر قاچاقچی انسان، یک ارباب دارد. بعد از قرار و مدارهای اولیه، افغان‌ها لب مرز می‌آیند و قاچاق‌بر آنها را تحویل می‌گیرد. اغلب هم این کار  در شب انجام می‌شود تا کسی متوجه فعالیت آنها نشود. سپس مهاجران غیرقانونی را سوار خودروی ۴۰۵ یا زانتیا که موتورشان تقویت‌شده، می‌کنند. البته وسایل دیگر هم پیش‌بینی می‌شود تا در صورت لزوم فرارکنند. در این خودروها بین ۱۲ تا ۱۸نفر جا می‌شوند. چهار نفر در صندلی عقب، دو نفر زیر جاپایی، چهار نفر در صندوق‌عقب و به همین ترتیب مهاجران جاساز می‌شوند.

* سوار کردن این تعداد آدم، ماشین را سنگین می‌کند، در حالی ‌که راننده این ماشین‌ها با سرعت بالایی باید رانندگی ‌کنند. چون قاچاقچی‌ها اغلب در کوه و کمر هستند، باک خودروی‌شان همیشه پر است و برای همین وقتی تصادف می‌کنند، خودرو آتش می‌گیرد. علت دوم آتش‌ گرفتن ماشین‌ها، این است که سوخت‌برهای غیرمجاز هم از همان مسیرهایی استفاده می‌کنند که قاچاقچی‌های انسان می‌روند. بعد چون باید چراغ خاموش حرکت کنند، تصادف می‌کنند و ماشین آتش می‌گیرد.

* به گفته او، پس از تحویل گرفتن مهاجران افغان غیرقانونی در ایران، قاچاق‌بر آنها را تا زابل می‌برد و بعد هم پولش را می‌گیرد. سپس گروه دوم وارد عمل شده و افغان‌ها را به تهران منتقل می‌کنند و پس از انتقال هم پول قاچاقچی واریز می‌شود. بعضی می‌گویند قاچاق‌برها، مهاجران افغان را گروگان می‌گیرند. موضوعی‌که این قاچاق‌بر سابق آن را رد می‌کند: «قاچاق‌بر گروگانگیری ندارد. این کار برخی باندها در تهران است. اعضای برخی باندها کشیک می‌کشند تا ببیند مهاجران افغان قرار است در کدام نقطه از تهران پیاده شوند، به آنجا می‌روند و گروگانگیری می‌کنند. چند وقت پیش هم باندی در تهران دستگیر شد که کارشان همین بود.

* مُبَشر، یک مهاجر افغان غیرقانونی است که سه ماه از آمدنش به ایران می‌گذرد. روایت او از نحوه فعالیت قاچاق‌برها هم جالب است. او که حدود ۳۰ سال دارد، به جام‌جم می‌گوید: «سرکرده قاچاق‌برها، افغان هستند و حتی ایرانی‌هایی‌ که در کار قاچاق افغان‌ها هستند، پول‌شان را از اینها می‌گیرند. قاچاق‌برها اول رقم را با ما طی می‌کنند. رقمی که به من گفتند، شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که دادم. آنها ما را تا زابل سیستان و بلوچستان آوردند و در زابل هم تحویل دو ایرانی دیگر دادند تا ما را به تهران ببرند. قبلا قاچاق‌برها پول را می‌گرفتند و بعد افغان‌ها را در بیابان رها می‌کردند، اما الان ما هم زرنگ شده‌ایم. به قاچاق‌بر می‌گوییم اول ما را به تهران ببرد، اگر رسیدیم، همان موقع به اقوام‌مان زنگ می‌زنیم و پول به حساب‌شان واریز می‌شود.

* آن‌طور که مبشر می‌گوید، گاهی تعداد مهاجران غیرقانونی ‌جاساز شده در یک‌پژو ۴۰۵، بیش از ۲۰ نفر است. با این‌که جا تنگ است، اما به خاطر کوتاهی مسیر مشکل چندانی ایجاد نمی‌شود. هرچند مردان مهاجر با مشقت بسیار خود را به شهر موردنظرشان در ایران می‌رسانند، اما به گفته مبشر، در مورد زن‌ها و بچه‌های افغان، این‌طور نیست و بدون جاساز و حتی سوار بر اتوبوس وارد خاک ایران می‌شوند: «قاچاق‌برها گاهی فقط به ما بسنده نکرده و حتی گوسفند هم قاچاق می‌کنند. این‌جور وقت‌ها گوسفندها را روی مهاجران می‌گذارند و آنها هم چاره‌ای جز قبول این وضعیت ندارند.»

* اوضاع همیشه برای آنها به خیر و خوشی تمام نمی‌شود و گاهی مهاجران غیرقانونی افغان توسط پلیس ایران دستگیر شده و به کشور خودشان ارجاع داده می‌شوند. اتفاقی‌که به‌گفته مبشر، باعث می‌شود آنها دوباره شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دیگر به قاچاق‌برها بپردازند تا دوباره به ایران ترانزیت شوند.

1397041716550015414687004

* مبشر معتقد است نبود شغل در کشور افغانستان، باعث مهاجرت افغان‌ها به ایران می‌شود اما در ایران هم اوضاع چندان خوب نیست. او می‌گوید هم کار کم است و هم‌ کارفرمایان حقوق مناسبی به مهاجران افغان نمی‌دهند؛ برای همین هم ترجیح می‌دهند از ایران به ترکیه بروند: «افغان‌های زیادی مثل من هستند که کارت اقامت ندارند و برای همین بیشتر در زمین‌های کشاورزی مشغول به کار می‌شویم. دیگر مثل سابق نمی‌توانیم در ساختمان‌های نیمه‌کاره کار کنیم، چون پلیس جای‌مان را بلد است و دستگیرمان می‌کند.»

* یک فعال رسانه‌ای و اجتماعی افغان هم ۴۰ سال است در ایران زندگی می‌کند و مایل به افشای نامش نیست. او به ما می‌گوید قاچاق‌برها از سه ملیت، ایران، افغان و پاکستانی هستند و درخصوص قاچاق مهاجران غیرقانونی افغان با هم همکاری می‌کنند. به گفته او، قبل از ورود طالب‌ها به افغانستان، نرخ جابه‌جایی مهاجران دو میلیون و خرده‌ای بود، اما حالا افغان‌های مهاجر باید هفت میلیون تومان بپردازند تا به شهر مورد نظر خود در ایران برسند.

* هنگام انتقال، قاچاق‌برها هم کلی وعده و وعید به افغان‌ها می‌دهند که هیچ مشکلی تهدیدتان نمی‌کند، در حالی‌که این‌طور نیست و مهاجران مصائب زیادی را باید به جان بخرند. اگر پول داشته باشند که قاچاق‌بر آنها را به شهر موردنظرشان انتقال می‌دهد. اگر هم نداشته باشند، قاچاق‌بر آنها را شلاق می‌زند یا در کارگاه‌های‌شان‌ از آنها کار می‌کشند. پس از مدتی هم به حال خود رهای‌شان می‌کنند.

* هرچند مبشر معتقد بود کم بودن شغل در افغانستان باعث شده تا هموطنانش برای پیدا کردن کار به ایران بیایند اما این فعال افغان با نظر مبشر مخالف است و می‌گوید خیلی از همین افغان‌ها برای داشتن زندگی بهتر به ایران می‌آیند، در حالی‌که اگر در همان افغانستان دنبال کار بگردند، می‌توانند پیدا کنند و مملکت را بسازند. او معتقد است هدف بیشتر افغا‌ن‌ها از مهاجرت غیرقانونی به ایران و تهران، سفر  به ترکیه و کار در اروپاست که بسیاری از آنها در سفر به یونان در دریا غرق شدند. او ادامه می‌دهد: «همین چند روز پیش بود که پلیس ترکیه نزدیک به ۵۰۰نفر از افغان‌های مهاجر غیرقانونی را در یک خوابگاه دستگیر کرد و همه را با هواپیما به افغانستان یا ایران برگرداندند.»

57772716

* افزایش تصادفات مرگبار خودروهای حامل اتباع افغان استان‌های مرزی و جنوبی باعث شد مسؤولان این استان نسبت به تلفات این تصادفات هشدار داده و خواستار برخورد با خودروی قاچاقچیان انسان شدند. به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در ۱۰ ماه نخست سال گذشته ۴۶ تصادف فوتی مربوط به خودروی حامل اتباع خارجی در این استان رخ داد که ۹۴ نفر جان‌باخته و ۵۵۹ نفر دیگر مجروح شدند. افزایش تصادفات مرگبار باعث شد استاندار فارس هم در جلسه نوروزی برخورد با خودروهای حامل اتباع خارجی غیرمجاز را از اولویت‌های پلیس در سال جاری عنوان کند. در ادامه، مرگبارترین تصادفات خودروهای حامل اتباع افغان را مرور کرده‌ایم.

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ شهرستان بم ۷ کشته و ۶ مصدوم در تصادف پژو ۴۰۵ حامل اتباع افغان با تریلر

۲۷ بهمن ۱۳۹۹    جاده خاش ــ زاهدان ۸ کشته در تصادف پژو ۴۰۵ حامل اتباع افغان

۵ شهریور ۱۴۰۰  شهرستان جهرم ۸ کشته در حادثه واژگونی پژو پارس حامل اتباع افغان

۱۳ اسفند ۱۴۰۰    جاده یاسوج ــ اصفهان ۳ کشته و ۷ مصدوم در تصادف پراید حامل اتباع افغان و تریلی

۲۶ اسفند ۱۴۰۰  جاده سپیدان ــ یاسوج  ۸ کشته و ۹ مصدوم در تصادف پژوی حامل اتباع افغان با دو خودرو

۱۳ فروردین ۱۴۰۱ جاده خاش ــ سراوان  ۳۵ نفر در تصادف دو خودروی تویوتای حامل اتباع مصدوم شدند.

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ جاده خاش ــ ایرانشهر ۵ کشته و ۱۰ مصدوم در حادثه واژگونی خودروی حامل اتباع افغان

دکتر افسر افشارنادری، جامعه‌شناس: 

* این‌که چرا افغان‌ها حاضر می‌شوند انواع سختی‌ها را به جان بخرند تا به طور مثال در کشور ما کار و زندگی‌کنند، همه اینها برمی‌گردد به فشار ساختاری، عدم وجود امنیت و رفاه در کشور افغانستان و این‌که به میل خود نمی‌توانند زندگی‌کنند. منهای این‌که شغل و رفاه ندارند، طبقه حاکم بر آنان نیز حقوق اخلاقی و انسانی برای افغان‌ها قائل نیستند، در حالی‌که حق تصمیم‌گیری، اولین حقی است که یک کودک از لحاظ فطری و انسانی باید داشته باشد.

* با همین فشارهاست که افغان‌ها ناچار به مهاجرت به کشور ما یا سایر کشورها می‌شوند. در همین کشور خودمان، کارفرماها کمترین دستمزد را به کارگران افغان پرداخت می‌کنند. در حال حاضر کمتر ایرانی می‌توانید پیدا کنید که در ساختمان‌های نیمه‌کاره فعالیت‌ کند، اما همین افغان‌ها در این ساختمان‌ها مشغول به کار بوده و سخت‌ترین کارها را انجام می‌دهند، ضمن این‌که کمتر مشکل‌ساز هستند. به خاطر همین فشارهای همه‌جانبه است که افغان‌ها حاضر هستند از جان‌شان بگذرند اما به کشور خود بازنگردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ناشناس

    تو هر کشوری قانونی داره و اصلا پناهندگان رو راه نمیدن
    فکر کنم جام جم منظورش بوده خط هوایی بزارن براشون

  • ناشناس

    طالبان عزیز لطفا تسهیلاتی بذارین تا این افغانی ها که به ما ایرانیها چسبیدن برگردن به افغانستان

  • ناشناس

    کشور بی در و پیکر یعنی ایران

  • ناشناس

    یک هشتم جمعیت ایران افغانی شده تاسف

  • ناشناس

    ده میلیون ایرانی مهاجرت کردن به غرب ده میلیون افغانی جاشون رو گرفتن اومدن ایران

  • ناشناس

    راحت ترین بی دردسر ترین ورود مرزی جهان مال ایران و کابل

  • ناشناس

    چطوری میشه یه پژو دوازده نغر راحت ازمرز عبور کنند مگه میشه

  • ناشناس

    چند سال ورود غیر قانونی بسه دیگه

  • ناشناس

    واقعا برای پلیس مرزی زشته این حجم ادم غیر قانونی بالای ده میلیون اومدن

  • ناشناس

    خجالت آوره

  • ناشناس

    چرا نظارت روی مرزو نیروی مرزبانی اون سمت نیست

  • ناشناس

    شانس ماست همه کشورا با کشورای حسابی هم مرزند ما با این داغونا همه دزد قاچاقچی قاتل خلافکار

    پاسخ ها

    • ناشناس

      کاربر که گفته شانس ماست با چنین کشورها همسایه شدیم
      شما هم چنان آش دهن سوزی نیستید ها

    • ناشناس

      آش دهن سوزی نیستیم قاچاقی میاید اینجا طلبکارم هستید برید سراغ کشورهای دیگه

  • ناشناس

    بایدن باید طالبان رو میکشت

  • ناشناس

    از ترس فقر طالبان فرار میکنند

  • ناشناس

    وقتی می نشینند روی بال هواپیمای آمریکایی به آرزوی خوشبختی

  • ناشناس

    به خاطر پولی که سازمان ملل به ایران بابت اسکان مهاجران پرداخت میکنه راه باز و جاده دراز

    پاسخ ها

    • ناشناس

      سازمان ملل اصلا از تعداد مهاجران افغان تو ایران خبر نداره خود دولت خبر نداره اونکه سازمان ملله سازمان ملل فقط بابت پناهجویان ثبت شده پول میده

  • ناشناس

    اگه انقدری که جام جم نوشته خطرناک بود الان ۸ میلیون افغان ایران نبود تا پارسال ۶ میلیون افغان ایران بودن از پارسال ۲ میلیون اضافه شدن کلا تلفات جاده ای تو ایران زیاده باز افغانها به نسبت مردم خودمون کم تو تصادفات ایران کشته شدن، تازه اینا فقیراشونن که میان اینجا یه کم وضع بهترهاشون قاچاقی میرن اروپا .

  • ناشناس

    خودتون چی فکر می کنید.

  • ناشناس

    دست های در کار و منافع بسیار

  • ناشناس

    چراجلوی رانندهای شوتی نمیگیرنندمیدانیدروزی میلیونهادرآمددارندمخصوصاجاده عسلویه به شیرازولامردوقیر

  • ناشناس

    مرزها باید بسته باشند

  • ناشناس

    بابا هرجا میریم افغانی امنیت نداریم ازدستشون به والله که اینا جنسشون خرابه یه روزی نیششونو بهمون میزنن

  • ناشناس

    ایرانی محصور درمیان افغانها

  • ناشناس

    میشه صندوق عقبشم پرمیکنه روسقفشم میشینن

  • کوروش

    تو تبریز یک افغانی نمی‌تونید پیدا کنید برای اینکه راه نمی‌دن به شهرشون.تهران پر از افغانی شده واگر در روزهای آینده شاهد تجاوزات گسترده به کودکان تهرانی نشدید شک نکنید.

  • ناشناس

    مگه مرز نداریم چطور راحت وارد ایران میکند ... پلیس کجاست

  • مینا

    افغانی ها در ایران پر شدن باتوجه به اینکه ايرانی ها بیکارن در ایران گرونی بیداد می کنه هر جا که میری افغانی بیشتر از ایرانی هست تهران که افغانی ها میگن کشت خشخاش می کنیم

  • ناشناس

    من دیدم وقتی به پلیس راه میرسندراننده پیاده میشود ورشوه میدهدومیرود دیگه ایست بازرسی هم کاری ندارد

    پاسخ ها

    • ناشناس

      تا یه دفعه دیگه جنایات اشرف و محمود افغان و تکرار نکنن مردم دست برنمیدارن از دلسوزی برای افغانها

  • ناشناس

    والله ما دیگه امنیت نداریم ایران شده افغانستان قومی ک ب هیچ چارچوبی پایبتد نیستن ن خواهر ن برادر سرشون میشه نمیدونم فرهنگشون چیه و کجا بزرگ شدن کاش هر چ زودتر برگردن کشورشون ادم نمیتونه خونشو ول کنه ن کارت شناسایی ن اثر انگشت

  • سیبو

    مرگ بر طالبان که این افغانهای بیچاره رو آواره کرد مگر ایران چی داره

  • رحیم

    این طریق ورود افغان‌ها به ایران آدم‌ را بیا قبل از انقلاب سال‌های 1320 تا1345 یاد آور میشه که کارگران ایرانی جهت کار به کویت می‌رفتند.

  • بهزاد

    چرافکرمی کنیدماگوشمان دراز است این خیانت دولت به ماست یعنی هشت ملیون مردن هشت ملیون واردکشورشدن

  • ناشناس

    مگه میشه مرز دارای غانستان و ایران از مبادله پول بی نصیب باشند

  • بهزاد

    بخداداخل این افرادتروریست هست داعشی هست دراینده درتمام شهرهای مابمب گذاری میشه دولت بیدارشو

  • .

    اون پژو رو باید با ار پی جی زد

  • ناشناس

    افغانیهای عزیز به ایران سفر نکنید در وطن خود بمانید و تعلیمات نظامی ببینید و مبارزه کنید و وطن خود را پس بگیرید و با این تلاشی که دارید میهن خودتان را آباد کنید و در میهن خود با سربلندی زندگی کنید خدا شاهده هیج جا وطن نمیشود

  • ناشناس

    پلیس هم رشوه می گیرد

  • ناشناس

    بحث نژادی نیست ، اگر اینطور باشه با صحیونیست ها چه فرقی داریم ؟! بحث اینه کاش شرایط کشورشون طوری بود که مجبور به مهاجرت نشن

  • هادی

    اکثر افغان های غیر قانونی در تهران و در منطقه و محدوده نیاوران و فرمانیه زندگی میکنن با مشاغل بسیار نکبت بار

  • بی نام

    خراب شده کاروانسراس در وپیکر ندار هرکی سرشا میندازه پایین میاد ایران

  • ناشناس

    ایران بی درو پیکر ترین کشور دنیاست برای چی این همه افغانی باید بتونه راحت وارد کشور بشه ؟!! جا واسه خودمون هم کمه، گرسنه اییم

  • ناشناس

    حرف اول وآخر تو ایران پوله. قانون ول

  • ناشناس

    حرف دلمو گفتی

  • ناشناس

    افغان ها هم مخلوق خداوند هستند ک از زور بیچارگی وارد کشوری مثل ایران میشن والا خودمون راه فرار از ایران رو نداریم وگرنه ماهم میرفتیم البته من عاشق کشورم هستم ولی با عشق فراوانی ک دارم ایران جای موندن نیست

  • هوادار

    مگه مجبورن بیا از برق واب وشغلهای را استفاده کنند. وآخرش هم با جرم جنایت فرار کنن وبرن

  • ناشناس

    با این فرمان که پیش می رویم به زودی خودمان هم وضعیت این افغانهای بی پناه را خواهیم داشت. خداوند به همه ما رحم نماید.هم افغانستان هم ایران.

  • ممنون

    بله ۱۷نفرهم داخل پژوجادادند

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج