این آقا که میشناسید، پشتپرده صنعت خودروی ایران
روزنامه سازندگی در گزارشی بررسی کرده که چرا میرسلیم، عضو مجمع، نماینده مجلس و رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه با واردات خودرو مخالف است و چگونه وی به اثرگذارترین فرد در بازار خودرو تبدیل شده است.
روزنامه سازندگی در گزارشی بررسی کرده که چرا میرسلیم، عضو مجمع، نماینده مجلس و رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه با واردات خودرو مخالف است و چگونه وی به اثرگذارترین فرد در بازار خودرو تبدیل شده است.
در این گزارش میخوانیم:
* آنچه باعث شده مصطفی میرسلیم سعید خوش بین به یکی از پیچیده ترین سیاستمداران حال حاضر ایران تبدیل شود، نقش او در ممنوعیت واردات خودرو است.
* در حالی که آقای میرسلیم نفش رسمی در سیاستگذاری خودرو ندارد، عملا از سیاستگذاران این حوزه بیشتر منشأ اثر است. او یک تنه در برابر واردات خودرو ایستاده و مصوبه ها و سیاست های دولت و مجلس را بلا اثر کرده است.
* علاوه بر این، تکاپوی او برای مخالفت با واردات خودرو که مثل همیشه در پوشش دفاع از تولید داخل صورت می گیرد، عملا باعث کاهش رفاه جامعه ایران شده و نارضایتی شماری از مردم را به دنبال داشته است.
* سوال این است؛ یک نماینده مجلس و یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه به اثرگذارترین فرد در حوزه خودرو تبدیل شده است؟ پاسخ دادن به این پرسش در ساختار ناشفاف اقتصاد سیاسی ایران دشوار است؛ اما از آنجا که میان سوابق آقای میرسلیم با علایق این روزهایش شکاف کافی بزرگ وجود دارد، می توان به این اثرگذاری حساس شد و پرسش را این گونه مطرح کرد؛ چگونه یک سیاستمدار با سابقه پنج دهه فعالیت سیاسی که زمانی داعیه ریاست جمهوری داشته، تبدیل به اثرگذارترین فرد در یکی از بزرگترین بازارهای کشور شده است؟
* برای یافتن پاسخ این پرسش در آدرس پیش روی ما قرار دارد؛ آدرس اول ما را به علایق و فعالیت های شخصی آقای میرسلیم نزدیک می کند و آدرس دوم ما را به حزبی رهنمون می سازد که میرسلیم در آن عضویت دارد.
* آدرس اول مسیری مبهم و غبار آلود و غیرشفاف است و احتمال خطا در آن زیاد است، چون به منافع احتمالی یک فرد حقوقی ختم می شود. اما آدرس دوم ما را به یک حزب سیاسی می رساند که از ابتدای انقلاب در معرض مباحث و مسائل گوناگون اقتصادی قرار دارد نام حزب مؤتلفه در اقتصاد ایران با مصادره اموال برخی از کار آفرینان پیش از انقلاب، انحصار در تجارت خارجی و بازارهای بزرگی نظیر پتروشیمی، دارو... گره خورده و اکنون باید این گمانه را هم مطرح کرد که آیا مراودات این حزب با حزب کمونیست چین می توان ریشه مخالفت مصطفی میرسلیم با واردات خودرو و اثرگذاری زیاد او در سیاستگذاری این حوزه را در نقش او در حزب موتلفه اسلامی جست و جو کرد.
* او در حال حاضر ریاست شورای مرکزی این حزب را بر عهده دارد و نکته قابل توجه این است که مؤتلفه اسلامی، نزدیک ترین گروه سیاسی ایرانی به حزب کمونیست چین به شمار می رود و چین هم در شرایط تحریم ایران بیشترین سهم را در بازار خودروهای خارجی در ایران دارد.
* حزب موتلفه اسلامی با حزب کمونیست چین که سکان قدرت مطلق این کشور را در دست دارد، از سال های دور در ارتباط مداوم است؛ چنانکه اسدالله بادامچیان با اشاره به همکاری طولانی مدت دو حزب گفته: همکاری مشترک مؤتلفه و حزب کمونیست چین از ۱۶ سال پیش روز به روز در حال افزایش است. (ایسنا).
* ممکن است برای خیلی ها این ادعا غیرقابل باور به نظر برسد، اما مطالعه ویژگی های کلی روابط چین با بسیاری از کشورها نشان می دهد که این کشور برای پیش بردن اهداف اقتصادی خود ترجیح می دهد از روشهای غیرمستقیم استفاده کند.
* ایران کشوری است که در صد سال گذشته محل تلاقی قدرت های مختلف بوده و استفاده از روش های مستقیم برای در دست گرفتن منافع اقتصادی این کشور همواره با چالش مواجه شده است. به این ترتیب چین ترجیح میدهد اشتباهات کشورهایی نظیر شوروی، انگلیس و آمریکا را تکرار نکند و به جای حضور مستقیم برای تنظیم سیاست های اقتصادی دلخواه، از شرکای سیاسی خود کمک بگیرد.
* برخی معتقدند چین برای دستیابی به منابع محدود، اهداف خود را در چهار مرحله پیش می برد: صادرات، سرمایه گذاری، نظامی گری و در نهایت استعمار.
* فاز اول شامل واردات و اجتناب از هزینه های ثابت است، مطابق این فرمول، چین تلاش می کند با استفاده از تحریم های اقتصادی، ایران را وادار کند که در برابر عرضه منابع طبیعی خود نظیر نفت خام، کالاهای چینی نظیر خودرو وارد کند. با همین فرمول، چین به صورت زیر پوستی به سلطان بلامنازع بازارهای بزرگ ایران تبدیل شده است.
* در حال حاضر نه تنها بازار خودرو که بازار موبایل، دارو، لوازم صوتی و تصویری، قطعه سازی و همه بازارهایی که پیش از ۵۰۰ میلیون دلار گردش مالی دارند در قبضه چینی ها هستند.
* ادعای این نوشته این نیست که فرد کار کشته ای نظیر سید مصطفی میرسلیم در خدمت منافع یک کشور خارجی قرار گرفته و ادعا این است که آقای میرسلیم ناخواسته در این زمین بازی می کند، برای فهم بهتر موضوع، ادامه گزارش را هم دنبال کنید.
* یکی از پدیده های جدید در ساختار سیاست گذاری ایران این بوده که در سال های گذشته هیچ گاه منشأ تصمیم های مهم مشخص نشده و هیچ سیاستمداری هزینه آن را گردن نگرفته است، یکی از مهم ترین سیاستها ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که هیچ وقت معلوم نشد توسط چه کسی پیشنهاد شد و ایده پرداز اصلی آن چه کسی بود.
* به نظر می رسد مصوبه واردات خودرو نیز گرفتار چنین مکانیزمی شده است، نه کسی با پیشنهاددهنده آن آشنایی دارد و نه کسی می داند چه کسی مانع آن شده است. با این حال برخی آدرس ها ما را به مصطفی میرسلیم نزدیک می کند، فردی که در سال های گذشته بیشترین سرسختی را علیه واردات خودرو داشته است، ابتدا ماجرای حذف مصوبه جنجالی را مرور می کنیم.
* نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ تاکید داشتند که بحث آزادسازی واردات خودرو در بودجه لحاظ شده و حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز بابت صدور مجوز ترخیص ۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری در منابع بودجه ۱۴۰ لحاف کرده اند. (تسنیم).
* بر این اساس، ۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری و ۲۰ هزار دستگاه سواری دوگانه سوز به علاوه ۱۰ هزار دستگاه کامیون، ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری، ۵۰۰۰ دستگاه ماشین آلات معدن و راهسازی در کنار ۱۰۰۰ دستگاه یخچال دار در مصوبه مجلس لحاظ شده بود.
* نکته جالب این است که در نیمه اسفندماه 1400 رئیس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داده بود به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار صورت بگیرد. و موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۹، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد. این در حالی است که در قانون نهایی بودجه که از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شد، ۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری از قانون بودجه حذف شده است. (ایسنا).
* تا همین یکی دو روز گذشته نیز بر سر اینکه بند مربوط به ورود خودروهای سواری در مصوبه واردات خودرو (در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۱) حذف شده یا نه، بحث وجود داشت؛ به نحوی که برخی نمایندگان مجلس اظهار کردند بند مورد نظر حذف نشده و برخی دیگر بر حذف آن تاکید داشتند با توجه به اظهارات چند روز اخیر برخی نمایندگان مجلس مبنی بر مخالفت هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام (مستقر در مجمع تشخیص ) گمان می رفت هیئت عالی نظارت و مجمع اقدام به حذف پند واردات کرده باشد. این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند بند مربوط به واردات خودروی سواری، توسط هیئت رئیسه مجلس حذف شده است.
* اصل داستان به روایت «دنیای اقتصاد» از این قرار است که نمایندگان مجلس چون نمی خواستند بودجه ۱۴۰۰ به دلیل مخالفت با موضوع واردات خودرو معطل بماند، به هیئت رئیسه مجلس و هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق اختیار دادند در مورد موارد ابهام راسا تصمیم گیری کنند. یکی از مواردی که مجلسی ها مطمئن بودند اعضای هیئت عالی نظارت با آن مخالف هستند، واردات خودروی سواری بود. از همین رو چند تن از نمایندگان پیش از نهایی شدن قانون بودجه جلسه ای را با آن ها برگزار می کنند تا شاید نظر مثبتشان را در این ماجرا جلب کند. با این حال، اعضای هیئت عالی نظارت، مخالفت قاطع خود را با ازسرگیری واردات اعلام و به گفته یکی از نمایندگان مجلس، تاکید می کنند که حتی یک دستگاه خودروی سواری نیز نباید وارد شود، زیرا به ضرر تولید و در تضاد با سیاست های کلی نظام است.
* این دیدگاه به طور مشخص ما را به یک جریان فکری نزدیک می کند که سید مصطفی میرسلیم یکی از برجسته ترین افراد آن است؛ دیدگاهی که اعتقاد دارد برای حمایت از تولید داخل باید واردات را متوقف و از صنایع داخلی حمایت کرده به احتمال زیاد چنین دیدگاه هایی با نیت خیر مطرح می شود، اما تجربه نشان داده که فسادهای گسترده ای به دنبال دارد، آقای میرسلیم سال گذشته در جریان بررسی ایراد شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی و سیاست های تقویت تولید و پشتیبانی از آن گفته بود: «کشور ما در شرایط کتونی وضعیت خوبی از لحاظ ارزی ندارد و باید ارز در اختیار کشور صرف واردات کالاهای اساسی و ضروری شود، اما خودرو جزو کالاهای اساسی نیست و نباید ارز کشور را صرف واردات خودرو کرد، واردات خودرو باعث می شود به تولید کنندگان داخلی لطمه وارد شود و این کار به مصلحت نیست. البته مشکلاتی از نظر کیفیت تولیدات داخلی خودرو وجود دارد که باید حل و فصل شود اما راهکار آن فنی است، نه اینکه با واردات خودرو باعث تعطیلی با رکود فعالیت های داخلی صنعت خودرو شویم.
* بدیهی بود که حذف غیرشفاف مصوبه واردات خودرو با واکنش گسترده مواجه می شود. زمانی که خبر حذف این مصوبه ابلاغ شد، رسانه ها و پایگاههای تحلیلی نسبت به آن واکنش نشان دادند. برخی از واکنش ها توپ را به زمین مجمع تشخیص مصلحت نظام انداختند و در نهایت واکنش رئیس آن را به دنبال داشت.
* رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: صحن مجمع درباره واردات خودرو نظری نداده و متاسفانه برخی بدون آگاهی، مجمع تشخیش و هیئت عالی نظارت را یکی می پندارند.
* آیت الله آملی لاریجانی گفت: در همین موضوع واردات خودرو جنجال هایی به راه انداختند و آن را بهانه ای برای حمله به کلیت مجمع قرار دادند، در حالی که اولا صحن مجمع اساسا در باره این مورد نظری نداده است و متاسفانه برخی بدون توجه و بدون آگاهی، مجمع تشخیص و هیئت عالی نظارت را یکی می پندارند و ثانیا هیئت عالی نظارت با بررسیهای مختلف کارشناسی برخی بندهای مصوبه مربوط به واردات خودرو را مغایر سیاستهای کلی نظام دانسته است این نظر هیئت عالی نظارت است که با رای اکثریت به تصویب رسیده است.
* ممکن است کسانی به این نظر ایراد داشته باشند، اما نباید با تخریب و توهین به هیئت عالی نظارت را به این بهانه، باز کرد. ایراد هیئت عالی نظارت در واقع برخی خصوصیات یا ابهامات این مصوبه است که امیدوارم دلایل آن به صورت دقیق و مشروح بیان شود.
* به نظر می رسد آیت الله آملی لاریجانی با این اظهارات تلاش کرده نهاد رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام را از این بازی خارج کرده و آدرس هیئت عالی را بدهده هیئتی که مصطفی میرسلیم، سرسخت ترین مخالف آزادسازی واردات در سال های گذشته در آن عضویت دارد، مردی که معتقد است سخن گفتن از واردات خودرو خودکشی است.
نظر کاربران
مگر چکاره است که برای یک ملت تصمیم میگیرد
پاسخ ها
خودرور سازی تمام دست خودتونه سودشو بردید حالا دارید انتقام گیری جناحی می کنید
البته با استایل جدید هههههه
اینا که حمله میکنند به آزادی اجتماعی اینترنت اطلاع رسانی و آگاه سازی همیشه داستان دارند
مدافع طرح صیانت که خبر مافیای خودروش پخش نشه که شد
با یک سرچ ساده ببینید همین آدم به اسم ساخت یک موتور خودرو منسوخ شده که با رانت و پارتی بازی دادنش به ایران خودرو چه بودجهای از اموال مردم را غارت کرد اون وقت میفهمید چکاره هست و به کجا وصله
گفتیم سهامدار سایپا ایران خودرو بقیه شون همه دولت نهادها افراد حقوقی مثل همین هستند
متن مهمیه برای شناخت اصولگرای دو آتیشه مخالف مذاکرات و روشنگری در مجازی
شاید روزنامه سازندگی از واردات خودرو نفع مستقیم میبره که یک نفر رو تصمیم گیر میدونه.
پاسخ ها
اشتباه منفی دادم
نفهمیدی یعنی یه نفر برای همه تصمیم گرفت حتما باید روزنامه سازندگی بگه
رئیس مافیای خودرو خوده خودشه
پاسخ ها
اشتباهی منفی دادم
نه اصلاح محاسن صورتش مانند ایرانی ها ست و نه مدل لباسش
قطع به یقین خودش هم ایرانی نیست
ولی چگونه در راس قرار گرفته؟
بخاطر همین رانتها و سودجوئی و اختلاسهای این حزب است که مردم ازش متنفرن
کم کم دم خروس زده بیرون
بخاطر منافع شخصی چه بلاهایی که سر 80 میلیون ایرانی نمیاد
عجب
یا خدا ببین مردم با کی طرفن
بازم رانت
میر سلیم چینی ها چقدر بهت پول میدن که ماشینهاشونو بفروشی؟؟؟؟؟؟؟
واقعا اینها همیشه چوب لای چرخ مردم میگذارند به این چه ربطی داره ۵٪ رای اورد
خدا لعنتشون کنه
خدابه مارحم کند..
چرت نگو تو از سیاست چه می دانید
این مردک پنجاه سال با این ریخت و قیافه ملت را گول زده و میزند چرا بازنشسته نمیشود چه میخواهد از جان مردم ..شریک دزد است و رفیق قافله
این کشور کلا مافیایی اداره میشه
تاسف
دقیقا درست فرمودید
ما که رای ندادیم هیچ وقت اونایی که رای دادن ببینن
مافیای خودرو میرسلیم باید مجازات بشه
اقلیت دو درصدی رانتی پر سروصدا
لعنت بر اینها
جالبه برای حواس پرتیمردم گاهی از ابی تتلو بهاره رهنما گاهی مهناز افشار رو در مجازی سوژه درست میکنند براشون
تیپ هندی هم میزنه
چقدر بدم میاد ازش
خودش بنز سوار میشه
لعنت بر هست و نیستش
مملکتی که یک نفر برای ملت تصمیم بکیرد کاملا ایندش روشنه معلومه از کجا اب می خوره ،
خدا نگذره از کسی که مخالف واردات خودرو هستش و نمی گذارند مردم ما خودرو ایمن سوار شوند و منافع حزبی و شخصی خودرو را به منافع مردم ترجیح میدن
پاسخ ها
واقعا خدا نگذره تمام این باز نشدن ایربگ و مرگ ها را باید یه زمانی پاسخگو باشند البته اگر اعتقادی دارند به روز قیامتی
این شده نماینده یه ملت
فقط باید تاسف خورد
پاسخ ها
نماینده ۵درصدی دوزاری غیر ایرانی
این آقا و امثال اینها خیانتکار به ملت هستن
بابا روسه ساپورت میشه
روز های ننگین تاریخ ایران
پاسخ ها
این روزها ایرانی ها بیشتر از همه تاریخ دارن خیانت میبینن و تحقیر میشن
میرسلیم مالکشاهی راد نماینده سابق خرم اباد مملکت خوردن بردن غارت کردن
این که قیافه ش هم ایرانی نیست پس چطور جلو واردات ماشین رو گرفته خدا میدونه احتمالا به غیر از خودش کسان دیگر هم باهاش ذینفع هستن و الا خودش به تنهایی نمی تونه این کار کنه
این که چنگیز خان مغوله
اموالش را مصادره کنید و حزب موئلفه را بایگانی این حزب ادعای اسلامی دارد ولی باید دانست ایران نیازی به افراد مسلمان ندارد ایران نیاز به مومن دارد مسلمانی به زبان است ایمان به عمل
مثل بدبخت های لاغر مریض هم میگرده کسی بهش شک نکنه
اصلا رای نداشت کاندید ریاست جمهوری شد انقدر اعتماد به نفس داشت
اونایی که به عنوان نماینده بهش رای دادن پاسخ بدن همون ده درصد
این شخص به افغانی می خورد تا ایرانی؟ ملکت ما شده چین
قطره قطره خون مردم را مکیدن انشالله ذره ذره از بدنشون خارح بشه
اگر به نفع مردم کار میکند، بر پدر و مادرش رحمت، اگر نه...
نه همه منفعت میبرن
باعث له شدن خانواده ها زیر خودروی بی کیفیت گرون داخلی انحصاری
اینا اعتقادی به آخرت ندارند
میدونن چرا برخورد نمیکنن باهاش
قیافش میخوره هندی باشه !!
متن طولانی بود نخوندیم ولی هرکجامخالف طرحی که به نفع مردم باشه کسانی مخالفت کنند حتما ذینع هستند و دفاع از سرمایه خود میکنند نه تولیدات داخلی
بله ایشون هندی زاده هستن .
بابا فکر مردنت باش چقدر طمع.
مردم دسته دسته تو خیابون بمیرن واسه کیفیت خودروها مهم نیست مهم سود عدهای خاص که تامین بشه
یک نفر تصمیم میگیره مردم ایران چی سوار شن! خدا نگذره از کسایی که ما رو تو این چاه انداختن...
این آقا چکاره است تصمیم بگیره باید انداخت بیرون ما نماینده داریم تو خودت مافیایی
قیافش انگار مومیایی شده چینی هاست.
حمایت از تولید داخلی باید در صورتی انجام شود که هر سال شاهد پیشرفت آن و برخورداری عموم مردم از این پیشرفت باشیم نه اینکه با تبدیل بازار رقابتی به یک بازار بشدت انحصاری هر سال از کیفیت محصول داخلی کاسته و بر قیمتش افزوده شود و صدای مردم را هم در بیاورد
مکاری و،،از چهرش میباره.
تاریخچه شرکت کروز رو چک کنید یه چیزایی از ایشون میفهمید
فرانسه ازبازارخودروایران رفته،خودروچینی همراه داخلی،نیازمارارفع می کنندودربخش ماشین سنگین،می توان همراه چین ازوجودخودروهای سوئدی استفاده کرد!
این ایرانی نیستش
درضمن چرابایدبرای خودروهای بنجل چین یک میلیارد پول بدهیم
درضمن چراواردات خوردوازچین ازاده
واینکه واردات ازادشه کسی ماشین چینی نمیخره
بله از یک نظر شاید درست باشه .این جناح سیاسی همیشه در تجارت با چین بوده . و بخش عمده تجارت را در دست دارد
ازکللا هش معلوم هست
ولله این بیشتر شبیهه برادران افاقنه هست تا ایرانی اصلا زمان جنگ کجا بود که العان برای مردم تصمیم میگیره اقای ریسی عزیز لطفا این جور ادمها را از حکومت حذف کن
لعنت ا... علی القوم الظالمین.
عجب استدلالی!!!!
لعنت ا... علی القوم الظالمین
سیاستش بسیار غلط است تجار هر ماشینی را بخواهند وارد کنند فقط ماشینهای چینی وارد نکنند ما به اندازه کشورهای ساحلی ؤ عرب نشینی هم عرضه اش را نداریم بهترین ماشینهای جهان رادراختیاردارن مثل کشورهای پیشرفته آلمانی آمریکائی فرانسوی وغیره یه پراید داریم که به اندازه یه چوب باقلا هم بدرد نمیخورد و...
این آقا حتی بلد نیست حرف بزند چه برسد به بقیه کارهاش
خدا از شما نگذره که دارین بااین کار ملت شریف وانقلابی را از امکانات روز دنیا محروم میکنید
کارخانه تولید انواع موتور سیکلت کویر مال همین میرسلیم است.
ثروتمندترین فرد تو ایران است.
ببینند این آقا قبل انقلاب چی داشته
بعد انقلاب تا کنون صاحب چه ملک و املاکی در سرتاسر ایران شده
از کجا آورده ؟
زمانی جان ومال مردم برای چنین افرادی ارزش ندارند.....چه انتظاری دارید
خدایا خودت حق مان را از این اشخاصی که مخالف واردات خودرو با کیفیت و ایمن هستند، بگیر ما که زورمان نمیرسه.
هزاران نفر مردم بیگاه در این سالها به خاطر خودرو های بی کیفیت در جاده ها کشته شدند این آقایان که مخالف هستند جواب دهند!
ازماست که برماست
همه جا را احاطه کرده با این ظاهر فریبنده
همه سرشون تو اخر بیتلمال قارت کردن است
چهره شیطانی اینو پخش نکنید
افرادی که مردم اران راقبضه کردن وهمیشه به عنوان مافیا از شان یاد میشو مثل اقای میر سلیم کم نداریم الا برکتلا زیادند
از این تک نفر ها که برا همه تصمیم می گیرند زیاده عادت داریم
درود به شرفت
۸۰میلیون نفرشدن مسخره دست این میرسلیم که چی بشه؟
این جلو واردات و میگیره
پس یک سرشاخه مافیای خودرو پیدا شد
این بی وجدان سالهاست داره تو خودرو جولون میده تازه فهمیدم این میرسلیم از خدا بیخبر مافیای خودرو هستش... اینا اشخاصی هستند که دارن خون مردم رو میمکتد
کاش در مقابل گرانی هم می ایستاداجناس ساعتی بالانرن اگه واقعا جلوی واردات خودروروگرفته.هرکس مانع واردات خودروشوددرواقع قاتل مردمه چون خودروهای ایرانی کیفیت ندارن
آقای پیر سلیم حدود 40 سال پیش به مدرسه ما آمد وگفت ما همه چیز را به نفع مستضعفان خواهیم کرد و ما همچنان چشم به راهیم.
همه باهم میخورن یک نفر رو سپر بلا میکنن همه ازش حمایت میکنن
میرسلیم بذار خودرو بیاد وگرنه اون دنیا باید جواب کسایی رو بدی که بخاطر خودروهای بی کیفیت کشته شدن
بااین کارش واقعا شده بلای جان ملت.
خونتمامکسانیکهدرتصادفاتکشتهمیشوندبرگردنمافیایخودروهست
حزب شیطان یعنی همین گروه بندیهاو فدای منافع عمومی به سودمنافع خودی.
سلطان خودرو اختلاس دعا
انقلاب تقسیم شده بین چنددسته وگروه، هم انقلاب رامی خورند وهم منافع مردم را.
همه که دارید می خورید اینم بزارید بخوره خخ
بیشتربااین لباسی که می پوشه از بچه های هنده تاایران
یعنی یه نفر جای نمایندگان واقعی مردم تصمیم می گیره
مردم بیدار شین ،نیازی نیست کوروش بیدار بشه تا این سرزمین درست بشه!!!
گول نخورید،این همون آدمیه که شعارعدالت خواهی برای ریاست جمهوری سر میداد،مثل قاضی زاده و قالیباف و و شهردادو بقیه !!!
حیف نون ....مفت خورای بازار
یه نگاهی به مجلس و نماینده هاش بندازید ..... اینجا خانه ملت نیست اینجا خانه دشمنان ملت است
اینا رو ولش کن جای کبود عبادت در پیشانی رو بچسب
انشاا... این دو کارخانه آتش بگیره ذره ای هم نمونه .
تا ملتی راحت بشن.
این آقایان همگی دروغ میگویند و منافع شخصی خودشان در میان است و بیکاری من کارگر را بهانه میکنند
بنده حاظرم از حقوق ماهی 5 میلیون کارگری خودم بگذرم و هموطنم با خودروی بی کیفیت داخلی کشته نشوند
و هم وطنم خودروی در سطح جهانی سوار شوند
با این کارنامه خودرو سازی 45 ساله و با این خروجی و محصولات هر کشوری بود در خودروسازیش و میبست
فقط موقع واردات خودرو یهویی همه مسئولین نگران بیکاری کارگران خودرو سازها میشوند جالب نیست !!!!
هیچ کس تا حالا نگفته که چقدر حقوق کارگران خودروسازی ها پایین است
از چشماش میباره همشون همین شکلی هستن دقت کنی
حالت تهوع بهم دست داد
خون تمام کسانی ک در ارابه های مرگ ایران خودرو و سایپا در جاده ها و خیابان ها ریخته شده ب گردنته میر سلیم
مملکت گل و بلبل
بدون نام
سر دسته مافیای خودرو همین اقاست
سر دسته مافیای قطعات وارداتی از چین همین اقاست( شرکت کروز)
حمایت از تولید داخل
ایکاشک ی روده راست تو شکمت بود
مگر این چیکاره مردم است که برای خودش از عوض 85نفر تصمیمگیری میکند
به پاکستانی میخوره
امیدوارم میرسلیم زودتر حذف بشه
ریس ایپکو هم هست.تحقیقات موتور ملی.تا تهشو بخون
هر چی فرمایش کردی درست اما من ۵ سال خودرو چینی داشتم آخ نگفت
ماشین چینی واردات نیست؟
حالم بهم میخوره وقتی قیافه امثال این مردک میبینم وای خدا چقدر از اینها متنفرم،،،،
احسنت . بخدا لپ مطلب همین است و بس.
فقط میشه ی کلمه گفت
تاسف
مقصر اصلی خودمان هستیم
جنبش نخریدن ارابه های مرگ
این یعنی ایشون مافیای ماشین دستشه و یکی از حسن حسن هایی که سریالم ازشون ساختن همین جناب میر سلیم به ظاهر موجه ساده است دستشون رو رو کنین
قبل اینکه بترسیم کشورمون دست افغانها و داعش و طالبان بییفته اول هواسمون باید به اینا باشه ایشون ظاهرشم ایرانی شکل نیس نه لباسش نه محاسنش نه قیافش
دقیقا
هرکسی دست داره تو این موضوع قاتل محسوب میشه و گناه تمام هموطن های که به علت قصور خودروسازی مردن به گردنشونه
شبیه هندی هاست خ خ خ
اخبار بهترینها لطفا مردم را اگاه کنید .
این گروه موئلفه تمام مافیای خودرو دارو وبقیه اقلام است .
اقی میر سلیم نماینده این گروه هست .
چرا از چین ماشین وارد میکنید ارز هست
ولی برای واردات ماشین کشورهای دیگه ارز نیست .
این مافیا سلیمی وگروهش خون این مردم را با گرانی اجناس ضروری دادن میمکن.
نشرح بدین لطفا . اخبار بهترینها.
لعنت خدا بر میرسلیم و موتلفه و چین که خون ملت رو تو شیشه کرده ن
ارتش یک نفره مافیای خودرو
این اقای میر سلیم به قول هم کارشان فراموشی گرفته بود چراا یک آدم با این سن سال باید مردم را نابود کند
حتما این بشرخودش بهترین ماشین خارجی سوارمیشه باعث تاسف است این فردمگرکی است که اینجورداره باجان هشتادپنج میلیون انسان بازی میکند ...
آقای میرسلیمی غلط کردیم به تو رای دادیم ببخشید شما مردحسابی به تو چه ربطی داره تو چیکاره هستی برات چیزی نمیرسه
ریاست جمهوری چه کار ساده وراحتیه هیچ کاری نمیکنی کارهاوتصمیمات مهم روبقیه میگیرن توهم واسه خودت سفراستانی وگاهاً خارج میری میگم میتی بیاماهم چهارسال دیگه کاندیدبشیم کارراحتیه
نوکر کمونیست دشمن ملت .
خدا لعنتش کنه اینها چشم ندارن کوچکترین شادی و رضایت مردم را ببینند فقط میخوان کیسه های گشاد خودشونو که چهل ساله پرنشده از حرام انباشته کنن
این خاین اصلا ایرانی نیست که دلش به حال مردم ایران بسوزد
این آقا با رای حداقلی چرا باید برای هشتاد میلیون ایرانی تصمیم بگیره آیا نمیدونه که خیلی ها حتی توان خرید یه دستگاه موتور سیکلت رو ندارن وکسایی هستن که یه ماشین مدل پایین دارن ونمتونن عوضش کنن اینا چقدر به ملت ظلم میکنن ،خدا به دادمون برسه
حتماکاسه ای زیر نیم کاسه است یاپشت پردخبری هستش یاباانهای که واردات خودرودراختیاردارندسلام وعلیک دارند
حافظ منافع چین.
چقدر گرفته این ریا کار
همین میر سلیم چند سال مردم را از داشتن ویدوو محروم مرد . هر که داشت میگرفنتنش
میرسلیم آدم خطرناکیه
الانم با این تیپ زدن هاش میخواد بگه ادم خاکی هستم
پولش پارو میکنه با رانت و باند بازی
بسیار ادم خطرناکیه
ایشان جز اینکه از رانت داخلی و فساد گسترده در صنعت خوردوهای داخلی حمایت کرده و ثابت کرده خود نیز آلوده است چیز دیگری نیست
من نه انم که دگرگوش به تزویرکنم
آتش زهدوریا خرمن دین خواهدسوخت
حافظ این خرقه پشمینه بیندازوبرو
تیپش مثل هندی هاست بایدماشین ازهندبیاره
کاش امام زنده بود. ومی دید.
که سایه ها چقدر بزرگ شده اند.
برای مردم تصمیمهای غلط می گیرند.
وروز بروز زندگی مردم را بدتر می کنند.
اینها دچار توهم دانایی شده اند.
رأی بهش ندادن داره از ملت انتقام می گیره.
اینجاخودرو چینی رو ۱میلیارد میدن.بعد تویوتا وارد بشه میشه ۲ میلیارد تومان
کدوم طبقه متوسط میتونه بخره
با این عوارض و گمرکی صد سال سیاه میخوام وارد نشه . .که بچه مایه دار بیاد دوردور کنه برامون .
بخدا قسم ب قیافش نگاه کنید مثل ماشینهای ایرانخودراست خدایا مارا از دست چ کسانی گرفتار کردی
پیکان را دوباره باید احیاء کنیم
رقابت بی رغابت
رنو رو سپتد وژیان را بعد ازاون تو دستور قرار بدیم
ما کشور پسشرفته اتمی هستیم
معلوم شد چرا کشور ما آباد نمیشه که نمیشه
اگه ی خودرو پیشرفته بیاد تو رقابت با قیمت کم خودروسازان ی تلاشی می کنند فعلا که فکر جیبشونند با کمک بیشتر آقایون
احتیاجی نیست!
وقتی یه چینی 1میلیارد و 800 میلیون تومن قیمت میذارن همشووون توووپ میخورن
اینا میشه نون دونی شون
متاسفم فقط برا اونا که میخرن
فقط پشت پرده خودرو!!!
علی برکت الله!
كلا ميرسليم كله شق وافكارش شرقي پاکستانیست
افغانی
حالا که مثلا فهمیدید ایراد کار، مافیاییه و مثلا سرکرده مافیارا شناختید مثلا.... مثلا... این گوی و این میدان ببینیم ابتکار جدیدتان برای سرکار گذاشتن ملت چیه؟
مملکت انقدر بی قانون شده که هر ادمی برای ۸۰میلیون نفر تصمیم میگیره هر کس دوست داره به خاطر منافع خودش وخاندان بدذاتش مردمو زیر پاله میکنه
ببین کی میخواست رییس جمهور بشه
مردک افغانی
از اول میدونستم این یکارایی داره میکنه
مگرقراراست چندسال عمرکنندکه اینهمه جنایت میکنندخدایاتورابه همه خوبان عالم قسمت میدیم حالادیگه کمی هم به حرف وخواسته ماگوش کن گرچه ماخودمان مقصریم
مردک افغانی این چه تیپ وقیافه است که برای خودش ساخته آبروی هرچی مرده برده
ایشون مصالح شخصی خودشون را در نظر میگیرند و از بازار واردات خودروی چینی سود میبرند و فکر مردم نیستند فکر جیب مبارکوهستند و نباید به ایشون اجازه ابن کارا بدند
ایشون حتما براش سود داره و شک نکنید خودرو چینی
اولین همین آقا چند شغل دارد دوم چین ها چقدر پول گرفته اینکار می کنی آیا 700نفر تویی همین عید کشته دادی بس نیست
احتمالا گدایی می کرده
همشون شدن صاحب اختیاراین مملکت مامردم روبه حساب هم نمیارن
انگار افغانی است.
اگه این انقدر قدرت سیاسی داره پس چطور روزنامه سازندگی جرات کرده علیه اش متن بنویسه!
احتمالا طعمه شده
همینا دنبال طرح صیانت از فضای مجازی اند که دستشون واسه مردم رو نشه
به اینا باشه به مردم میگن حیوان چارپا سوار بشید. عصر سنگ
گیریم مانمیشناسیمش شماها که رآس کارهستین وخوب میشناسین ومیدونین که کارشکنی میکنه گوششوبگیرین ازمجلس پرتش کنید بیرون.مگه این آدم بدردنخور به کجاوصله که زورتون بهش نمیرسه؟
همشون دنبال منافع شخصی هستند
آخه میشه یک نفر برای کشور بزرگ هشتادو پنج میلیون نفره تصمیم بگیره
اقا همین میرسلیم خودمون واقعا بابا این که اصلا حرف زدن بلد نبود اها راستی میگن نترس از اون که های هوی دارد اما بترس از میر سلیم که سر بتوی دارد ها این یاوم نبود میری سایم جون را اذیت نوا کنید بزارید بره بر رره
این هم یک جلیلی دوم است و
این مردک از قیافش معلومه کیه وچیه سود کلانو می خوره باید مخالف باشه
بعد همین ادم از دیگران ایراد میگیره. خداییش لباسش به چینی ها و قیافش به بربرها میخوره. فقط دارم فکر میکنم شعورش به کی رفته؟؟؟؟؟
یعنی این همه رجال سیاسی از پس میرسلیم بر نمیان، واقعاً جای تأسف داره
مگر این شعارخدمت ارزانی برای مردم نمیداد حالا چرا میخواد گرانی بدبختی بمونه
یعنی حرف تمام نمایندگان ارزش حرف اینو نداره ؟
خداازتون نگذره
بیخود کرده
سرتون سلامت
لعنت بر تمام مخالفان واردات خودرو
اول غارت را یاد بگیر بعد...
اینا از مغولا بدترند
ازاد کنین بزارین حداقل قبل از مرگمون یه بار ماشین خارجی لوکس سوار بشیم
آفرین به شما....موافقم کاملا....و اینکه بنز ضدگلوله ای رو که این آقایون سوار میشن آیا تولید داخله؟!!
باسلام میشه یک تصویرازخودروئی که میرسلیم تواین مملکت استفاده میکنه بگذارید.
ثروتمنده کلان.
ثروت یعنی قدرت.
نماینده دو ریالی را مثل آب خوردن میخره.
از ماست که بر ماست