۱۲۰۵۲۰۰
۲۰ نظر
۸۸۷۶
۲۰ نظر
۸۸۷۶
پ

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

​موزه «گتی ویلا» در لس‌آنجلس آمریکا نمایشگاهی از آثار ایران‌باستان را درحالی برگزار کرده است که برخی باستان‌شناسان ایرانی به اصالتِ بعضی از آثار آن شُبهه وارد کرده‌اند.

ایسنا: موزه «گتی ویلا» در لس‌آنجلس آمریکا نمایشگاهی از آثار ایران‌باستان را درحالی برگزار کرده است که برخی باستان‌شناسان ایرانی به اصالتِ بعضی از آثار آن شُبهه وارد کرده‌اند.

این نمایشگاه با عنوان «ایران‌باستان، جهان کلاسیک» با نمایش حدود ۲۰۰ شی‌ء تاریخی از هخامنشیان تا ساسانیان و تمدن‌های هم‌دوره با آن‌ها در یونان و روم از ششم آوریل (چهارشنبه ۱۷ فروردین‌ماه) در موزه گتی‌ویلا در شهر لس‌آنجلس آمریکا برپا شده است. آثار به نمایش گذاشته‌شده از موزه‌های ایالات متحده آمریکا، اروپا و خاورمیانه، از جمله متروپولیتن، موسسه شرق‌شناسی شیکاگو، لوور و برلین و همچنین مجموعه‌های خصوصی گردآوری شده است.

موزه گتی ویلا برگزاری این نمایشگاه را از این منظر بااهمیت دانسته که ایران باستان، که از لحاظ تاریخی به نام «پرشیا» شناخته می‌شود، به مدت بیش از یک‌هزار سال (حدود ۵۵۰ پیش از میلاد تا ۶۵۰ پس از میلاد) بر غرب آسیا مسلط بود، با سه سلسله بومی ـ هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان ـ که امپراتوری‌هایی با ابعاد و پیچیدگی بی‌سابقه را کنترل می‌کردند. رقبای نظامی اصلی آن‌ها در آن دوران، یونانیان و رومیان باستان بودند که با این وجود، در بسیاری از جنبه‌های معماری، مذهب و فرهنگِ درباری، تبادلات فعالی با یکدیگر داشتند، همان‌طور که در آثار هنری آن‌ها نشان داده شده است.

این نمایشگاه که در سه بخشِ هخامنشیان، پس از هخامنشیان (از زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران در حدود ۳۳۰ قبل از میلاد) و امپراتوری ساسانی برگزار شده است، قصد دارد با نمایش این گنجینه، تبادلات گسترده ایران باستان با یونان و روم را بررسی کند. آثاری که در معرض دید قرار گرفته‌اند، بیان واضحی از هویت سیاسی و فرهنگی این تمدن‌ها هستند که نشان می‌دهند چگونه هر یک از این تمدن‌های ابرقدرت تصویر خود را ساخته و بر رقبای خود چه اثرگذاری‌ای داشته‌اند.

جفری اسپایر، متصدی ارشد آثار باستانی در موزه گتی، گفته است: بسیاری از اشیاء قابل توجه ایران باستان که حدود ۱۲۰۰ سال را در بر می‌گیرند، برای نخستین بار در ایالات متحده به نمایش گذاشته شده‌اند.

تورج دریایی ـ تاریخ‌دان و استاد ایران‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا ـ که در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشته است، نیز با انتشار تصاویری از آثار به نمایش گذاشته‌شده اشاره کرده که برخی از آن‌ها، از جمله خنجر (آکینَکَه) زرین منسوب به اردشیر اول هخامنشی برای نخستین‌بار دیده می‌شوند.

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

برخی باستان‌شناسان، پژوهشگران تاریخ و زبان‌شناسان اما با توجه به نامعلوم بودن محل و زمان کشف بعضی از این آثار، از جمله خنجر طلایی هخامنشی در اصالت آن‌ها شبهه وارد کرده‌اند.

سهیل دلشاد ـ پژوهشگر خطوط باستانی ـ در حساب کاربری خود در توئیتر به کتیبه این خنجر اشاره کرده و با خوانش خطوط آن که در سه سطر و به سه خط و زبان فارسی باستان، عیلامی هخامنشی و بابلی هخامنشی است، نوشته است: «این‌که کتیبه چرا به اردشیر اول نسبت داده شده احتمالا به دلیل املای نام اردشیر در نسخه‌های عیلامی و بابلی و تفاوت این املا در کتیبه‌های اردشیر دوم باشد. از همین‌رو هنوز برای اثبات اصالت این اثر تا به دست آمدن نتایج بررسی‌های بیشتر زود است و نیازمند مطالعات دقیق‌تر است.» او همچنین یادآور شده که «غیر از چند استثناء عمده کتیبه‌های کوتاه اردشیر اول به چهار زبان نوشته شده است.»

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

مهرداد ملک‌زاده ـ باستان‌شناس و پژوهشگر تاریخ ـ نیز درباره خنجر منسوب به اردشیر اول هخامنشی که گفته شده است برای نخستین بار در نمایشگاه «ایران‌باستان و جهان کلاسیک» رونمایی شده است، در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «یک اثر جعلی دیگر هخامنشی‌گون؛ نقوش این نیام بیش از حد شلوغ و اغراق‌شده است. مقایسه کنید با تیغ و نیام نوع آکیناکس که در نقش‌برجسته بار عام تخت جمشید نقش شده و در عین پرکاری و نفاست، دارای سَبک و متانت خاصی است. به نظرم جعل‌کننده تلاش کرده هرچه عناصر نگاره‌شناختی دوره هخامنشی را می‌شناسد روی این نیام اجرا کند. خط میخی پشت آن هم بسیار ناشیانه به نظر می‌رسد.»

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

شروین فریدنژاد ـ تاریخ‌دان و استاد ایران‌شناسی دانشگاه فرای برلین آلمان ـ نیز در این‌باره در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته است: «هرچند برگزارکنندگان نمایشگاه عجالتا اصالت اثر را تایید کرده‌اند، اما تا انجام بررسی‌های بیشتر و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات و داده‌ای دقیق‌تر برای تایید جداگانه اصالت هم خنجر و هم کتیبه‌هایش باید اندکی صبر کرد.»  

به جز خنجر منسوب به اردشیر اول هخامنشی، به اصالت چند ظرف دیگر در ارتباط با دوره‌های هخامنشی و ساسانی که در این موزه به نمایش گذاشته شده، نیز شبهه وارد شده است.

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

جام سیمین با کتیبه سلطنتی، هخامنشی، ۴۶۵–۴۲۴ قبل از میلاد از موزه هنر متروپولیتن که به اصالت کتیبه آن شبهه وارد شده است

نمایشگاه ایران‌باستان و جهان کلاسیک قرار است تا ششم اگوست برابر با ۱۷ مرداد در موزه گتی ادامه داشته باشد. گتی ویلا در سال ۲۰۱۸ مشابه چنین نمایشگاهی را برای مصر با عنوان «فراتر از نیل؛ مصر و جهان کلاسیک» برگزار کرده بود.

در ادامه تصاویری از برخی آثار به نمایش گذاشته‌شده در موزه گتی را مشاهده می‌کنید.

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

پلاکی با نقش شیر بالدار از جنس طلا، هخامنشی، ۵۰۰–۳۳۰ قبل از میلاد، از مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

کتیبه منسوب به خشایارشاه، هخامنشی، ۴۸۶–۴۶۵ قبل از میلاد. جنس سنگ آهک. از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

نقش‌برجستۀ شیر و گاو در نبرد، هخامنشی، ۳۵۹–۳۳۸ قبل از میلاد، جنس سنگ آهک، از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

مُهری منقش به پادشاه ایرانی در حال نبرد با سرباز یونانی، هخامنشی، حدود ۴۵۰ قبل از میلاد. موزه گتی

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

ریتون یا جامی با سر شیر از جنس نقره با تذهیب و منبت، اشکانی، حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد، موزه گتی

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

ریتون یا جامی با سر غزال از جنس نقره، ساسانی، ۳۰۰–۴۰۰ میلادی. از موسسه اسمیتسونیان در واشنگتن

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

کاسه نقره‌ای با نقش زن ساسانی، حدود ۳۰۰ میلادی، از موزه هنر متروپولیتن نیویورک

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

بشقاب نقره، شکار شاه و قوچ، ساسانی، حدود ۴۵۹–۴۹۶ میلادی از موزه هنر متروپولیتن نیویورک

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

بشقاب نقره با نقش هراکلس و گراز، ساسانیان، ۴۰۰-۶۰۰ میلادی، از مجموعه George Ortiz ژنو

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

سکه‌ طلا ضرب‌شده به نقش شاپور اول، ساسانی، حدود ۲۴۰–۲۷۲ میلادی، از کلکسیون Lyle Engleson/Goldberg

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

سکه نقره با نقش میترادات دوم شاه اشکانی، ۱۲۴/۲۳–۸۸/۸۷ قبل از میلاد،  از کلکسیون Lyle Engleson/Goldberg

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

کماندار، هخامنشی، ۵۲۲–۴۸۶ قبل از میلاد، آجر لعابدار، از موزه لوور فرانسه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ناشناس

    جاشون اونجا خیلی امن تره

    پاسخ ها

    • میتی از مشد

      خداروشکر که در امریکاست . اگه در ایران بود معلوم نیست چه بلایی سرشون می امد قبول کنیم که انجا امن تر است

    • ناشناس

      مر شکوری رو مردمش می سازند اگه فکر می کنی ایران جای امنی نیست باید به خودت خوب نگاه کنی!

  • ناشناس

    چه قدرحیف ادم دوست دارازنزدیک ببینشون جاشون خالیه

  • sajad

    دقیقا حداقل خیالمون راحته که درست نگهداری میشن

  • ناشناس

    یه سئوال . اگه مال ماست پس چرا اونجاست ؟ ازش درامد کسب میکنن

    پاسخ ها

    • ناشناس

      بله. توریست میکشونن کشورشون. هر چقدر یک کشور معروفتر باشه, مردم اون کشور ثروتمندتر هستند. چون مردم دیگر کشور ها پولشون رو در کشور اونها خرج میکنند.

    • ناشناس

      خدا میدونه چقدر آثار باستانی از این دست, طی چند صد سال اخیر ذوب شده و باهاش چیزهای بی ارزش درست شده.

  • حسین

    خداروشکر اونجا باشن خیال ما راحت تر که گذشته ایران رو نابود نمیکنند و براش بسیار احترام قائلند

  • ناشناس

    تا کور شود هر آنکس که نتواند دید .

  • سام

    آنها قدر این سرمایه های تاریخی ایران رو میدانند اینجا آثار باستانی منجمله تخت جمشید پاسارگاد ......دارند از بین میرن پس همانا که اونجا باشن بهتره.

  • ناشناس

    اصل هم نباشدسندی برای افتخار ایرانیان درزمانی که تاریخ گذشته پرافتخار آنها درحال حاضرحذف شده است..

  • ناشناس

    جاشون اونجا بهتره و سالم می مونن. اینجا بودن تا حالا نابود شده بودن

  • ناشناس

    اونجا جاشون امنتره

  • ناشناس

    آدم افسوس میخوره چقدر ما مردم ایران بدبخت شدیم از اینکه آثار تاریخی ما تو کشورمون نیس خوشالیم

    پاسخ ها

    • ناشناس

      غربگدایید شما .مردم ایران ناراحتند

  • ناشناس

    ۱۰/۲۷. وقتی رییس میراث فرهنگی. میاد میگه. پاسارگاد. مانع. کشاورزی مردم هست. باید هم خوشحال باشیم که این اشیا. گران قدر. در ایران نباشد.

  • ناشناس

    با عرض معذرت
    همونجا باشه من خیالم راحت تره

  • ناشناس

    کاش تو ایران بودن

  • ناشناس

    جالبه هنر اون دوران از الانمون خیلی پیشرفته تر بوده

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج