۱۱۵۸۶۷۶
۱ نظر
۵۰۱۷
۱ نظر
۵۰۱۷
پ

اظهارات ضد و نقیض پیرامون قبض‌های نجومی!

از حدود یک ماه گذشته با صدور قبوض برق تابستانه مشترکین خانگی اخبار و گزارشات متعددی از افزایش چشمگیر قبوض برخی از مشترکان به گوش می رسید اما سوال اصلی مردم علت این افزایش قیمت با وجود قطعی های مکرر در فصل گرما بود.

از حدود یک ماه گذشته با صدور قبوض برق تابستانه مشترکین خانگی اخبار و گزارشات متعددی از افزایش چشمگیر قبوض برخی از مشترکان به گوش می رسید اما سوال اصلی مردم علت این افزایش قیمت با وجود قطعی های مکرر در فصل گرما بود.

افزیش ناگهانی قبوض برق واکنش های متعددی را به دنبال داشت و بخشی از مردم با به اشتراک گذاشتن قبوض برق خود و مقایسه آن با بازه زمانی مشابه در فضای مجازی نسبت به این اقدام انتقاد کردند. مشترکان خانگی تاکید داشتند که میزان مصرف برق آنان نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و این افزایش قیمت با وجود قطعی های گسترده برق در فصل تابستان برخلاف عدالت است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با موج گسترده انتقادات مردمی در تذکرات خود در صحن مجلس این موضوع را دنبال کرده و بر ضرورت روشن سازی علت این اقدام از سوی وزارت نیرو تاکید کردند. مجمع نمایندگان استان های گلستان و کرمانشاه نیز با صدور بیانیه ای تاکید کردند که قبوض برق مصرفی مشترکین ۳ الی ۴ برابر شده و باتوجه به مشکلات اقتصادی، معیشتی، بیکاری و خشکسالی مردم توان پرداخت قبوض را ندارند.

با گذشت چندین هفته از موج اعتراضات مردمی و نمایندگان مجلس، چندی پیش مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور، با اشاره به علت این افزایش قیمت تاکید کرد: امسال با توجه به شدت گرمای هوا، مصرف برق به‌خصوص برای استفاده از وسایل سرمایشی افزایش یافته و ۸۵ درصد مشترکان خانگی بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، برق مصرف کرده‌اند که این دست از مشترکان باید مبلغ زیادی را بابت قبوض پرداخت کنند.

وی همچنین از فراهم شدن امکان پرداخت اقساطی قبوض برق خبر داد و تاکید کرد مشترکانی که بیشترین الگوی مصرف را داشته‌اند می‌توانند قبوض خود را در ۳ قسط پرداخت کنند.

به دنبال این اظهارات در کنار موج اعتراضات مردمی پای کارشناسان این حوزه نیز به میدان آمد و این سوال مطرح شد که چگونه با وجود قطعی های مکرر برق در ساعات اوج مصرف تابستان بیش از ۸۵ درصد مشترکان خانگی ۲ برابر الگوی مصرف از برق استفاده کرده اند و این که الگوی مصرف بر اساس چه معیاری تعریف شده است که فقط ۱۵ درصد مردم کشور قادر به رعایت آن بوده اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به این اظهارات بی تفاوت نبوده و انتقاد خود را نسبت به این موضوع مطرح کردند. غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی، این اظهارات را نوعی توجیه برای افزایش قیمت برق خواند و تاکید کرد که باید مشخص شود این الگو بر چه اساسی تعیین شده است.

وی همچنین با طرح سوالاتی از این قبیل که در تابستان سال جاری که روزی ۴ ساعت قطعی برق داشتیم چگونه مردم دو برابر الگوی مصرف از برق استفاده کرده اند؟ چطور در سال گذشته که دما در همین حدود بود و مردم از همین سیستم های سرمایشی استفاده می کردند شاهد مصرف فراتر از الگوی مصرف نبودیم؟ چرا مردم باید با وجود قطعی های مکرر برق در تابستان چندین برابر پول برق بپردازند؟ انتقاد خود را نسبت به این اظهارات مطرح کرد.

کمال حسین پور نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد که چگونه مردم در فصل تابستان که ۲ الی ۴ ساعت در ساعات اوج مصرف با قطعی برق مواجه بودند، دو برابر الگوی مصرف برق استفاده کرده اند که امروز با افزایش قیمت مواجه شوند.

وی همچنین با طرح این سوال که از کجا معلوم که صنعت برق نمی خواهد کسری بودجه خود را از جیب مردم جبران کند، تاکید کرد که قطعا مجلس در روزهای آینده در این زمینه جلسه برگزار خواهد کرد و باید آمار واقعی ارائه شود چراکه اصلا منطقی نیست که ۸۵ درصد مشترکان بیش از دو برابر الگوی مصرف برق استفاده کرده اند.

رحمت الله فیروزی پوربادی نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت توجه دولت به اقشار آسیب پذیر جامعه، تاکید کرد که قبوض صادر شده برای این قشر از جامعه مبلغ بالایی است و قطعا اقشار آسیب پذیر از لوازم برقی لاکچری استفاده نکردند که در گروه مشترکان پرمصرف قرار بگیرند.

وی همچنین با اشاره به خسارات قطعی های مکرر برق به زندگی مردم، تاکید کرد که نمی توان با یک نگاه کلی قیمت را بالا برد و علت را نیز مشترکان پرمصرف مطرح کرد. شرکت برق قبل از آنکه به فکر نفع مادی خود باشد و یا کسری منابع خود را جبران کند، باید به فکر مردم باشد.

در این میان پس از پیگیری خبرنگار ایسنا و قول نمایندگان مجلس برای دنبال کردن این موضوع؛ مجددا سخنگوی صنعت برق کشور در سخنانی کاملا متناقض با اظهارات اولیه خود، بیان کرد: ۸۲.۵ درصد مشترکان زیر الگو برق مصرف می‌کنند، یعنی ۲۵ میلیون مشترک خانگی از ۳۰ میلیون زیر الگو مصرف هستند. پنج میلیون مشترک بیش از الگو مصرف دارند، از این تعداد فقط مصرف ۸۵۰ هزار مشترک بیش از دو برابر الگو است که برای آن‌ها نیز صرفا میزان مازاد بر دو برابر الگو با تعرفه متوسط خرید برق از تجدید پذیرها محاسبه می شود. در واقع تنها برای ۲.۶ درصد مشترکان که بسیار پرمصرف هستند قبوض نجومی صادر شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در سال‌های گذشته خبری از قبض‌های نجومی در صنعت برق نبود و این موضوع که گفته می‌شود آیا صنعت برق از این طریق به دنبال رفع کمبودهای خود است، درست است یا خیر؟ گفت: چنین موضوعی صحت ندارد، این افزایش تعرفه تنها برای ۸۵۰ هزار مشترک رقم خورده و رقم و اعداد برای سایر مشترکان خیلی سنگین نیست.

به نظر می رسد این اظهارات کاملا متناقض، نه تنها اظهارات قبلی سخنگوی صنعت برق کشور در خصوص علت افزایش قبوض برق مشترکان خانگی را تکذیب می کند بلکه به نوعی افزایش قیمت را مختص گروه پرمصرف جامعه تلقی می کند. در حالی که گزارشات مردمی در نقاط مختلف کشور حاکی از افزایش قیمت است.

در حالی رجبی پس از پیگیری مجدد خبرنگار ایسنا اظهارات اولیه خود را صد و هشتاد درجه تغییر داد که در طی این زمان ظاهرا هیچ کس حتی روابط عمومی صنعت برق کشور نیز اظهارات وی را بازخوانی و تصحیح نکرده و اگر این پیگیری ها نبود همچنان همان آمار قبلی مرجع بود.

از سوی دیگر اظهارات قبلی سخنگوی صنعت برق کشور مبنی براینکه ۸۵ درصد مشترکان خانگی بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، برق مصرف کرده‌اند همچنان بر سایت این وزارتخانه باقی است. اذهان عمومی جامعه منتظر شفاف سازی در خصوص این اظهارات متناقض درباره قبوض نجومی برق هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • اتفاقات ۱۴۰۰

    وزیرصنعت برق چرت گفته هدفشان تامین برق ماینرهای خودشان است وباتوجه به مصرف هم بیشترگران کرده اند چه فرقی میکنه قسطی هم پول زیاد بخواهیم بدهیم ازسرقبر مان بیاریم تابدیم پولداربشید.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج