یارانه یک میلیونی هر ایرانی به خودروسازان!
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته زیان دو شرکت خودروسازی ایران به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. در بزرگی این عدد همینقدر کافی است که بدانیم اگر میزان زیان خودروسازان را به کل جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان میشود.
تجارتنیوز: دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته زیان دو شرکت خودروسازی ایران به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. در بزرگی این عدد همینقدر کافی است که بدانیم اگر میزان زیان خودروسازان را به کل جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان میشود.
قیمت خودروهای ساخت داخل در یکی دو سال گذشته دو برابر شده است. واردات خودرو خارجی به ایران ممنوع است و دو خودروساز ایران، از دولت یارانه میگیرند. اما با این همه، آنها همچنان زیان میدهند.
رقم زیان دو شرکت ایران خودرو و سایپا متفاوت است. خودروسازان این رقم را حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان میکنند. اما در آخرین اظهارنظر، احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته زیان انباشته ایران خودرو و سایپا به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است!
زیان ۸.۵ برابری درآمد نفتی
نکته جالب اینکه ۸۵ هزار میلیارد تومان معادل دو سال یارانه نقدی است که دولت ایران به ۷۶ میلیون نفر از مردم خود میپردازد. همچنین میزان زیان این دو خودروساز ۸.۵ برابر درآمد نفتی ایران در سال ۹۹ است. چون آنگونه که وزیر اقتصاد گفته بود در سال ۹۹ درآمد فروش نفت ایران ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و زیان دو خودروساز کشور، ۸۵ هزار میلیارد تومان!
اما نکته جالبتر این است که اگر میزان زیان این دو خودروساز را بر جمعیت ایران تقسیم کنیم، سهم هر نفر یک میلیون تومان میشود. به عبارتی اگر خودروسازان انتظار داشته باشند که این زیان نجومی را دولت جبران کند، مانند این است که هر ایرانی یک میلیون تومان از جیب خود بدهد تا ایران خودرو و سایپا از زیان انباشته خارج شوند.
دلیل زیان خودروسازان چیست؟
آنگونه که احمد نعمتبخش گفته قیمتگذاری دستوری خودرو مهمترین عامل زیان خودروسازان است. آنها میگویند دولت باید دست از قیمتگذارب دستوری خودرو بردارد و به خودروسازان اجازه بدهد که خودرو را با قیمت بالاتری بفروشند. البته به گفته آنها به قیمت حاشیه بازار.
به عبارتی نکته اصلی خودروسازان این است که به جای وجود دو قیمت کارخانه و بازار آزاد، خودروسازان محصولات را مستقیم با قیمت بازار به مردم بفروشند. چون در این حالت سود فروش خودرو به جیب خودروسازان میرود و نه دلالان و واسطهها.
برای مثال قیمت کارخانهای خودروی تیبا حدود ۱۰۰ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار آزاد به حدود ۱۳۵ میلیون تومان میرسد. یا مثلا قیمت کارخانهای شاهین ۲۹۰میلیون تومان است اما قیمت همین خودرو در بازار آزاد ۲۷۵ میلیون تومان است. اینها تنها مواردی از اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه خودروهاست. در مواردی این اختلاف قیمت به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان میرسد.
حالا خودروسازان خواستار آزادسازی قیمت خودرو شدهاند و میگویند تنها راه خروج از این زیان ۸۵ هزار میلیارد تومانی، توقف قیمتگذاری دولت و فروش خودرو به قیمت بازار است.
اما نکتهای که خودروسازان به آن اشاره نمیکنند ماجرای انحصار تولید خودرو است. مدتهاست که واردات خودرو به ایران ممنوع ایت و پیش از آن هم واردات خودرو شامل عوارض ۱۰۰ درصدی بود. عاملی که سبب میشود قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران چند برابر شود.
حالا خودروسازان در حالی خواستار توقف قیمتگذاری و فروش محصولات به قیمت بازار آزاد شدهاند که هیچ بحثی درباره حذف انحصار چند ساله خود نمیکنند. البته آنها پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو را هم مطرح کردهاند. اما میخواهند واردات خودرو هم در اختیاز خودشان باشد.
یعنی دو شرکت خودروساز ایران هم انحصار تولید را در اختیار بگیرند و هم واردات را!
نظر کاربران
درش رو تخته کنید برید از ایران دست از جیب مردم بردارید
پاسخ ها
ایکاش واقعیت رابمردم میگفتید
علت زیان ده بودن کارخونه ها
اشتغال بکارافرادبیشماری هستن
که سفارشی استخدام این
شرکتهاشدند ونبودشون هیچ
لطمه ای به تولید نمیزنه
والا چقدر پرویید شماها ملت رو بیچاره کردید دیگه
خدا لعنتون کند قیمت پراید 17میلیون بده شرایطی هم می فروختین ضرر نمی کردین حالا که شده 130میلیون تومان بامنت وقرعه کشی می فروشید ضرر می کنیدهههههههههههههههاهاااا
ما راضی ب ظرر شما نیستیم درشو تخته کنید گمرگ رو ازاد کنید
خوب تعطیل کنن بهتره که ملت هم راحت میشن از این اشغالی داخلی
خودرو سازی و ضرر
اگه ضرر داره ببندید . بگذارید ماشینهای خارجی بی کیفیت وارد بشه
دارن خون مردم ایران را میمکن..
چرا هزینه تولید قطعات خودرو به تفکیک اعلام نمی شود