تلاش برای دور زدن مسیر ترانزیتی ایران ناکام ماند
رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: تلاش سالهای اخیر برخی کشورها برای دور زدن مسیر ترانزیتی ایران و حذف کشور ما از جاده ابریشم ناکام مانده است.
ایرنا: رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: تلاش سالهای اخیر برخی کشورها برای دور زدن مسیر ترانزیتی ایران و حذف کشور ما از جاده ابریشم ناکام مانده است.
به گزارش روز دوشنبه انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی، حمید محمدی فاز در جلسه هیات مدیره این انجمن افزود: تلاش برخی کشورها برای دور زن مسیر ترانزیتی ایران با راه اندازی کریدور لاجورد و مسیر رو-رو کشتیرانی در دریای خزر از بندرترکمن باشی ترکمنستان و حتی اعمال گزینه حذف ایران از مسیر جاده ابریشم در آسیا با شکست مواجه شده و همچنان ایران بهترین مسیر ترانزیت منطقه است.
وی با اشاره به بروز مشکلات متعدد در زمینه ترانزیت با برخی کشورهای همسایه ادامه داد: در چند سال گذشته اخذ هزینه ۱.۵ دلار توسط ترکمنستان برای عبور هر تن کیلومتر بار از این کشور، تعطیلی مرزهای ترکمنستان به دلیل کرونا و بازگشایی مرز و عبور بار به روش تحویل تریلی که موجب نارضایتی شرکتهای حمل و نقل شده، مشکلاتی را برای ترددهای ترانزیتی کشور ایجاد کرد.
رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: با وجود همه مشکلات یاد شده باز هم آمار ترانزیت از بنادر جنوبی کشور به آسیای مرکزی در سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ و دوران پیش از شیوع کرونا، ۲۳ درصد افزایش یافته است.
در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر پیرامون نحوه بازگشایی مرزهای سرخس و لطف آباد با کشور ترکمنستان، هیات مدیره شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با تحلیل شرایط منطقه و مسیر ترکمنستان تاکید کرد بازگشایی مرزهای این کشور باید همراه با شروطی انجام گیرد که مهم ترین آنها پایبندی ترکمنستان به موافقتنامههایی مانند اکو و حذف کامل عوارض تن کیلومتر برای عبور کامیونهای تجاری از این کشور است.
اعضای هیات مدیره یاد شده همچنین گفتند: مسیر شمال افغانستان با رایزنی ایران می تواند بهترین مسیر برای رسیدن کالاهای ترانزیتی و صادراتی به آسیای مرکزی به خصوص ازبکستان باشد.
ارسال نظر