در پی مصاحبه علی رویین تن درباره سرنوشت پروژه سینمایی شهید ابراهیم هادی و توقف کار، فارابی اعلام کرد اگر فیلمنامهای ظرفیت تبدیل شدن به یک اثر جذاب و فاخر را داشته باشد، حتما به تولید میرسد.
خبرگزاری صبا: در پی مصاحبه علی رویین تن درباره سرنوشت پروژه سینمایی شهید ابراهیم هادی و توقف کار، فارابی اعلام کرد اگر فیلمنامهای ظرفیت تبدیل شدن به یک اثر جذاب و فاخر را داشته باشد، حتما به تولید میرسد.
علی رویینتن کارگردان سینما و تلویزیون دیروز ۱۲ ازدیبهشت ماه در گفتگو با ما اعلام کرده که «همانطور که قبلا مشغول کار روی فیلمنامه شهید «ابراهیم هادی» بودم که متاسفانه بنیاد سینمایی فارابی سناریو را نپسندید، البته نگارش فیلمنامه در ابتدا پیشنهاد فارابی بود، اما فکر میکنم به دلیل حواشی که دراینباره پیش آمد آنها (فارابی) را از ساخت این کار منصرف کرد.»
وی همچنین در پاسخ به این که ایراد فارابی به فیلمنامه چه بود؟ گفت: «اشکال جدی و حرفهای را من متوجه نشدم. برای مثال میگفتند اینکه هر فردی که زورخانه میرود الزاما پهلوان می شود، درست نیست در حالی که من در این کار روی وجهه ورزشی و پهلوانی این شهید توجه کرده بودم.»
پس از انتشار این مصاحبه، روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی توضیحاتی را ارائه داد.
متن فارابی بدین شرح است: «قرارداد تحقیق و نگارش فیلمنامه سینمایی «شهید ابراهیم هادی» بین بنیاد سینمایی فارابی و «علی روئینتن»، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ منعقد شده که سند آن در فهرست شفافسازی منتشره از سوی بنیاد سینمایی فارابی موجود است. بر اساس شفافسازی مذکور، برای تحقیق و نگارش این فیلمنامه تاکنون یک میلیارد و دویست میلیون ریال پرداخت شده و وضعیت آن «در حال بررسی/ بازنویسی» اعلام شده است.
ذکر این نکته ضروری است که بر خلاف آنچه در تنظیم گفتوگوی رسانهای اخیر آقای روئینتن آمده و در آن قید شده «نگارش فیلمنامه در ابتدا پیشنهاد فارابی بود، اما فکر میکنم به دلیل حواشی که دراینباره پیش آمد آنها (فارابی) را از ساخت این کار منصرف کرد.»، لازم است تصریح شود که قرارداد، مذکور صرفا قرارداد «تحقیق و نگارش» بوده و در مرحله فعلی درباره «ساخت این فیلم» قراردادی منعقد نشده که به روایت ایشان، بنیاد سینمایی فارابی بخواهد از این کار انصراف دهد.
همچنین باید به روال مرسوم بررسی فیلمنامهها در بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد که در این زمینه هم «رسانهای شدن» و انتقال گزینشی و غلط گفتوگوهایی که پیرامون تحقیق و نگارش فیلمنامهها بین سفارش دهنده و نویسنده اتفاق میافتد، منطقی به نظر نمیرسد و بیشتر به یک بدعت میماند. شورای تخصصی فیلمنامه در معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، طی جلسات متعددی که با فیلمنامهنویسان میگذارد موارد مختلفی را درباره شیوه نگارش، شخصیتپردازی و ساختار، مورد بحث قرار میدهد تا در نهایت، محصول نهایی واجد بیشترین ویژگیها و شاخصههای کیفی باشد و اگر فیلمنامه ظرفیتهایی دارد، به خوبی دیده و مشخص شود.
بار دیگر متذکر میشود؛ بدیهی است که روال کار نهادهای سینمایی به گونهای است که اگر فیلمنامهای ظرفیت تبدیل شدن به یک اثر جذاب و فاخر را داشته باشد، حتما به تولید میرسد. قرارداد حاضر بین بنیاد سینمایی فارابی و آقای روئینتن در زمینه «پژوهش، تحقیق و نگارش فیلمنامه» منعقد شده و تا پیش از تایید و تصویب فیلمنامه، هیچ صحبتی در زمینه ساخت این اثر صورت نگرفته است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر