اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از امروز
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از امروز۲۸ اردیبهشت ماه اجرایی میشود.
خبرگزاری مهر: بنابر اعلام علی محمد نوریان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از امروز ۲۸ اردیبهشت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اجرایی می شود. آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از اهداف ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه است که براساس آن، نرخ بلیت هواپیما براساس تقاضای بازار و شرایط خاص پروازی تعیین میشود.
در ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه آمده است که دولت باید تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوعسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی در بخش بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه با آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، قیمت خدمات فرودگاهی، شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهرهبرداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط را واقعی کند که این مورد تکلیف دولت برای انجام ماده ۱۶۱ بند ب است.
بند (الف) این ماده قانونی مرتبط با برقراری پرواز و جابهجایی کالا و مسافر برای فرودگاههای بینالمللی و بند (ج) آن درباره ساماندهی امور حمل و نقل هوایی و ارتقاء رقابتپذیری با رویکرد لغو انحصارات مربوط به حمل و نقل هوایی، شرکتهای هواپیمایی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، همینطور تسهیل قوانین مربوط به تأسیس هواپیمای جمهوری اسلامی ایران و از این قبیل است.
براساس این گزارش، آزادسازی بصورت پلکانی به اجرا در میآید تا شرکتها آمادگی لازم را برای اجرای کامل این قانون به دست بیاورند. در حال حاضر تنها شرکتهای ایران ایر، ماهان و آسمان شرایط اجرای این قانون را دارند که قرار شده در جریان آزادسازی به دیگر شرکتها کمک کنند.
در واقع پیاده سازی کامل آزادسازی نرخ بلیت چند سال زمان میبرد و از آنجاییکه در حال حاضر هم آژانس های فروش بلیت، قیمتها را در پیکهای زمانی مختلف با نرخهای متفاوت تعیین میکنند بنابراین آمادگی اجرای این قانون را دارند.
در این رابطه نوریان با بیان اینکه در مصوبه آزادسازی آمده است که هیچ شرکتی حق کاهش پرواز را به نقطهای که قبلا پرواز داشته است ندارد، گفت: سه ایرلاین ۷۰ درصد مسافران و پروازها را جابجا میکنند و به دنبال این هستیم که با آزادسازی، قیمت ها واقعی شود.
وی با اشاره به اینکه تلاش داریم تا سطح خدمات ایرلاین ها را بالا ببریم، افزود: اجازه نمیدهیم تا هواپیماهای غیرایمن پرواز کنند. وی افزود: پروازهای تکلیفی به نقاط محروم مورد حمایت دولت قرار میگیرد، ضمن آنکه پرواز به برخی از شهرهای کوچک هم قطع نمیشود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به تعیین تکلیف بدهی ایرلاین ها به شرکت نفت، تصریح کرد: تعیین نرخ سود در زمانبندی های مختلف مشخص شده است و در قالب یک مصوبه به شرکتهای هواپیمایی ارائه شده است. ضمن آنکه در نرخ عوارض فرودگاهی هم یک بازبینی خواهیم داشت.
در ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه آمده است که دولت باید تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوعسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی در بخش بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه با آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، قیمت خدمات فرودگاهی، شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهرهبرداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط را واقعی کند که این مورد تکلیف دولت برای انجام ماده ۱۶۱ بند ب است.
بند (الف) این ماده قانونی مرتبط با برقراری پرواز و جابهجایی کالا و مسافر برای فرودگاههای بینالمللی و بند (ج) آن درباره ساماندهی امور حمل و نقل هوایی و ارتقاء رقابتپذیری با رویکرد لغو انحصارات مربوط به حمل و نقل هوایی، شرکتهای هواپیمایی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، همینطور تسهیل قوانین مربوط به تأسیس هواپیمای جمهوری اسلامی ایران و از این قبیل است.
براساس این گزارش، آزادسازی بصورت پلکانی به اجرا در میآید تا شرکتها آمادگی لازم را برای اجرای کامل این قانون به دست بیاورند. در حال حاضر تنها شرکتهای ایران ایر، ماهان و آسمان شرایط اجرای این قانون را دارند که قرار شده در جریان آزادسازی به دیگر شرکتها کمک کنند.
در واقع پیاده سازی کامل آزادسازی نرخ بلیت چند سال زمان میبرد و از آنجاییکه در حال حاضر هم آژانس های فروش بلیت، قیمتها را در پیکهای زمانی مختلف با نرخهای متفاوت تعیین میکنند بنابراین آمادگی اجرای این قانون را دارند.
در این رابطه نوریان با بیان اینکه در مصوبه آزادسازی آمده است که هیچ شرکتی حق کاهش پرواز را به نقطهای که قبلا پرواز داشته است ندارد، گفت: سه ایرلاین ۷۰ درصد مسافران و پروازها را جابجا میکنند و به دنبال این هستیم که با آزادسازی، قیمت ها واقعی شود.
وی با اشاره به اینکه تلاش داریم تا سطح خدمات ایرلاین ها را بالا ببریم، افزود: اجازه نمیدهیم تا هواپیماهای غیرایمن پرواز کنند. وی افزود: پروازهای تکلیفی به نقاط محروم مورد حمایت دولت قرار میگیرد، ضمن آنکه پرواز به برخی از شهرهای کوچک هم قطع نمیشود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به تعیین تکلیف بدهی ایرلاین ها به شرکت نفت، تصریح کرد: تعیین نرخ سود در زمانبندی های مختلف مشخص شده است و در قالب یک مصوبه به شرکتهای هواپیمایی ارائه شده است. ضمن آنکه در نرخ عوارض فرودگاهی هم یک بازبینی خواهیم داشت.
پ
ارسال نظر