مشاغل جدید خلبانان بیکار شده اروپایی
بسیاری از خلبانان اروپایی که در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرهای هوایی بیکار شدهاند، با وجود آن که شبها همچنان خواب پرواز میبینند ولی ناگزیر شدهاند روزها در مشاغلی همچون فروشندگی و راننده توزیع کالا کار کنند.
برترینها: بسیاری از خلبانان اروپایی که در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرهای هوایی بیکار شدهاند، با وجود آن که شبها همچنان خواب پرواز میبینند ولی ناگزیر شدهاند روزها در مشاغلی همچون فروشندگی و راننده توزیع کالا کار کنند.
انجمن خلبانان اروپا اعلام کرده که از مجموع ۶۵ هزار خلبان فعال در اروپا تا کنون ۱۸ هزار تن به دلیل کاهش سفرهای هوایی پس از شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست دادهاند. گزارش این انجمن یادآوری کرده که به دلیل این که هنوز بسیاری از شرکتهای هواپیمایی از اعلام شفاف تعداد خلبانان تعدیل شده خود اجتناب میکنند، این رقم به کمتر از واقعیت است.
پاتریک پاولزاک یکی از این خلبانهاست که پس از انجام آخرین پرواز خود در ۱۵ مارس سال گذشته از مقصد دانمارک به آنتالیایی ترکیه، بیکار شده است. او پدر دو فرزند است و پیش از بیکاری با دریافت وام بانکی نسبت به خرید یک آپارتمان در شهر محل اقامتش یعنی بارسلونِ اسپانیا اقدام کرده بود.
او میگوید، همواره امیدوار بود که در صورت از دست دادن شغل خلبانی به عنوان مربی پرواز میتواند مشغول به کار شود ولی در حال حاضر به دلیل فشار اقساط بانکی از یک طرف و هزینههای زندگی در طرف دیگر، ناگزیر شده تا به عنوان توزیع کننده در شرکت آمازون کار کند. آقای پاولزاک در مدت بیکاری برای مشاغلی همچون باغبانی، مکانیکی و تعلیم زبان انگلیسی درخواست فرستاده ولی فعلا ۱۵ ساعت در هفته در ازای دریافت ساعتی ۱۴ یورو موزع شرکت آمازون است. او اخیرا شبها هم به عنوان مکانیک ماشینآلات یک کارخانه شیرینیسازی مشغول به کار شده است.
جو تاونشِند، خلبان دیگری است که تقریبا از اواخر مارس گذشته شغل خود را در بریتانیا از دست داده است. او به سرعت به عنوان راننده تحویل کالا در یک سوپرمارکت آنلاین شروع به کار کرد. او سپس تصمیم گرفت تا ایده راهاندازی یک کارگاه کوچک قهوهسازی را پیگری کند. آقای تاونشِند در حال حاضر مشغول بو دادن و برشته کردن قهوه است.
جو تاونشند، خلبان سابق در حال کار در کارگاه قهوهسازیJoe Townshend
ماکسیم دی لیوی بلژیکی نیز که ۲۲ سال سن دارد، در ماه مارس گذشته و پس از پایان دورههای آموزشی نخستین پرواز خود را انجام داد ولی تنها یک ماه بعد قرارداد کاری او به پایان رسید. آقای دی لیو هم اکنون به عنوان فروشنده در یک نمایشگاه فروش مبلمان مشغول به کار است و در عین حال در فکر به دنبال یک کار جانبی به عنوان مشاور تبلیغات و ویرایشگر ویدئو است.
ماکسیم دی لیوی، خلبان سابق، در حال کار در نمایشگاه فروش مبلمانMaxim De Leeuw
اما این تنها خلبانان نیستند که به دلیل رکود صنعت هوایی پس از شیوع ویروس کرونا بیکار شدهاند. مطابق اعلام انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی(IATA) حدود ۱.۳ میلیون نفر از شاغلان در شرکتهای هواپیمایی در معرض بیکاری طولانی مدت هستند.
نایلا حُسنی، زن فرانسوی ۳۰ ساله از جمله این افراد است که با خطر بیکاری مواجه شده است. او پیش از بیکار شدن در ژوئن سال ۲۰۲۰، به مدت دو سال مهماندار هواپیمایی امارات بود. پس از آن که شغل پیشخدمتی آن هم با حقوق ماهیانه پایین به او پیشنهاد شد، تصمیم گرفت که دوباره به فرانسه باز گردد و در یکی از شعب استارباکس به عنوان فروشنده کار کند.
نایلا حسنی، مهماندار سابق و فروشنده فعلی استارباکسNaila Hosni
مطابق پیشبینیهای موجود، صنعت هوایی تا پیش از ۲۰۲۶ به رونق سال ۲۰۱۹ باز نمیگردد مگر این که واکسیناسیون عمومی در برابر بیماری کووید۱۹ تا پایان تابستان سال جاری فراتر از انتظارها به پیش برود که در این صورت این خوشبینی وجود دارد که شرایط این صنعت تا سال ۲۰۲۴ به حالت عادی باز گردد.
نظر کاربران
ساعتی 14 یورو کارگری کار می کنه، میشه روزی 112 یورو, میشه روزی 3.360.000
اینو ماهیانه به خیلی از متخصص های ما هم بزور میدن، یعنی فکر می کنید هزینه ها تو اروپا 30 برابر هست؟ فک کنید با حقوق 2 روزش می تونه چه گوشی بخره؟
پاسخ ها
گوشتی خودشون دراز هست..
فکر میکنن ملت رو مثل سابق میتونن شیره بمالن سرش...
به زور شاید اما کلک نمیخورن..
تو ایران هرکی چند سال یه پست معمولی داشته باشه اینقدر پول میبره خونش که تا هفت پشتش بخورن و بریزن بپاشن .سر اخر هم کلی بمونه.
ما که قبل از کرونا هم هزار بدبختی داشتیم وبا ورود این میهمان چینی تقریبا دیگر چیزی برایمان نمانده. خدا یا خودت به فریاد ما برس.