۱۰۸۱۰۴۷
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

تبعات نظارت صدا و سیما بر فضای مجازی

زمزمه‌های سپردن مسئولیت نظارت بر محتوای فضای مجازی به صدا و سیما، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است و برخی مقامات دولتی با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مخالف کرده‌اند. دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی نیز عملی شدن این مصوبه را به ضرر بخش خصوصی می‌‌داند و نگران تبعات آن برای کسب و کارهاست.

تجارت نیوز: زمزمه‌های سپردن مسئولیت نظارت بر محتوای فضای مجازی به صدا و سیما، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است و برخی مقامات دولتی با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مخالف کرده‌اند. دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی نیز عملی شدن این مصوبه را به ضرر بخش خصوصی می‌‌داند و نگران تبعات آن برای کسب و کارهاست.

کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰، تصمیم گرفته است که صدا و سیما را به عنوان ناظر محتوا در فضای مجازی انتخاب کند و مدیریت و نظارت بر محتوای تولید شده در این فضا را به رسانه ملی بسپارد.

همچنین این کمیسیون دو هزار میلیارد تومان اعتبار را هم برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص داده که قرار است که براساس جدول مشخصی، در اختیار سازمان‌ها و نهادهایی چون صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی قرار بگیرد.

این اخبار را حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ در روزهای گذشته به خبرگزاری فارس گفته بود که با واکنش‌هایی مواجه شد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله مقامات دولتی هستند که هر یک به نوعی مخالفت خود را با مصوبه کمیسیون تلفیق اعلام کرده‌اند.

این مصوبه، برای تبدیل شدن به قانون ابتدا باید در صحن علنی مجلس تصویب شود و بعد هم به تایید شورای نگهبان برسد. برخی کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند اگر همه این مراحل طی شود، می‌تواند برای بخش خصوصی و کسب و کارها خطرناک باشد.

حیف و میل اموال عمومی

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی از جمله کسانی است که سپردن نظارت بر محتوای فضای مجازی را به صدا و سیما، به شدت به ضرر بخش خصوصی و کسب و کارها می‌داند. او معتقد است که نهادهای دولتی و حکومتی نشان داده‌اند، در این شرایط محدودیت زیادی را برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد می‌کنند.

به گفته طالبی، صدا و سیما سال‌هاست که نشان داده توان تولید محتوای قابل قبول را برای برای اقشار مختلف ندارد و بسیاری از مخاطبان ترجیح می‌دهند هر نوع محتوایی را از منابع دیگر دنبال کنند.

او می‌گوید این در حالی است که صدا و سیما، هزاران میلیارد تومان نیز از دولت بودجه دریافت کرده و می‌کند؛ سپردن ردیف بودجه دیگری به این مجموعه برای تولید محتوا در فضای مجازی، اشتباه محض است و به نوعی حیف و میل اموال عمومی و پول مالیات‌دهندگان محسوب می‌شود.

صدا و سیما هم رقیب و هم ناظر!

آیا در این میان، سپردن مسئولیت تولید و نظارت همزمان به سازمانی که خود می‌تواند رقیب بخش خصوصی باشد، تصمیم درستی است؟ دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی تاکید می‌کند که صدا و سیما توان رقابت با بخش خصوصی را ندارد و این بخش ماجرا چندان نگران‌کننده نیست.

طالبی می‌افزاید: نگرانی اصلی آنجاست که این سازمان بخواهد به عنوان ناظر، محدودیت‌هایی را برای کسب و کارها یا حتی شبکه‌های مجازی ایجاد کند. به ویژه اینکه احتمال شکست صدا و سیما در این طرح وجود دارد و ممکن است در ادامه بهانه بیاورد که برای مثال وجود اینستاگرام یا فلان سایت، باعث شکست این مجموعه شده است.

او معتقد است که صدا و سیما در بخش تولید موفق نبوده است و نمی‌تواند نظارت قابل قبولی نیز بر فعالیت بخش خصوصی داشته باشد؛ بر این اساس، سپردن چنین مسئولیتی به این سازمان بدون شک به کسب و کارها آسیب می‌زند چرا که نهادها هیچگاه به فکر بخش خصوصی نبوده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج