۱۰۷۸۷۳۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

امکان تامین قطعه با این وضعیت ممکن نیست

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در نامه‌ای خطاب به مدیران عامل خودروساز بزرگ کشور، تداوم شرایط فعلی (عدم اصلاح قیمت‌ها در قراداد قطعه‌سازان، عدم تامین نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان و مطالبات معوق آن‌ها از خودروسازان) را عاملی برای توقف ادامه روند تامین قطعه دانست.

خبرگزاری ایسنا: دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در نامه‌ای خطاب به مدیران عامل خودروساز بزرگ کشور، تداوم شرایط فعلی (عدم اصلاح قیمت‌ها در قراداد قطعه‌سازان، عدم تامین نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان و مطالبات معوق آن‌ها از خودروسازان) را عاملی برای توقف ادامه روند تامین قطعه دانست.

موضوعاتی همچون عدم اصلاح قیمت قطعات در قراردادهای فی‌مابین خودروسازان و قطعه‌سازان، بدهی‌های معوق خودروسازان به قطعه‌سازان و مشکلات نقدینگی صنعت خودرو (که هر دو صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی را شامل می‌شود)، دیگر موضوع جدیدی نیست و از سال گذشته تاکنون بارها و بارها به آن پرداخته شده است.

علیرغم اینکه طی بازه‌های زمانی مختلف، وعده‌هایی از جانب مسئولان و خودروسازان برای هموارسازی مسیر حرکت قطعه‌سازان و برداشتن سنگ‌های پیش‌پای آن‌ها داده شده است. به طور مثال، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) سیاست این سازمان را افزایش تولید خودرو اعلام و پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال به افزایش ۵۰ درصدی تولید در حوزه خودرو برسیم و مهمتر از همه اینکه شورای رقابت نیز اجرایی شدن فرمول جدید قیمت‌گذاری برای آن دست خودروهایی که قرار است براساس متوسط قیمت بازار محاسبه شوند، مشروط به افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید خودروسازان کرده است. بنابراین چنانچه تولید در صنعت قطعه‌سازی که عضو مهمی در صنعت خودرو کشور و عاملی برای بقای آن محسوب می‌شود، دچار اخلال شود، تبعا روند قطعه‌رسانی به خودروسازان کاهش خواهد یافت.

در این رابطه آرش محبی‌نژاد -دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی- در نامه‌ای خطاب به مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ کشور، از عدم امکان ادامه روند تامین قطعه با شرایط فعلی صحبت کرده است.

در نامه وی به فرشاد مقیمی (مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو) و جواد سلیمانی (مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا) آمده است: "چنانچه مستحضرید، آن مجموعه‌های معظم در چند ماه اخیر با وعده دادن اصلاح قیمت‌ها و تامین نقدینگی و تسویه مطالبات معوق قطعه‌سازان، زنجیره تامین را تشویق و به نوعی وادار به تولید و ارسال قطعه بدون تسویه مطالبات معوق و تعدیل‌ها نموده است و همواره تصویب بسته جهش تولید، به خصوص تغییر شیوه قیمت‌گذاری خودرو و اصلاح ساختار مالی خودروساز در راستای امکان عمل به تعهدات، مستمسک ایجاد امید و انگیزه در زنجیره تامین بوده است.

متاسفانه اخبار واصله اخیر علی‌رغم گذشت زمان قابل توجه بدون هیچگونه دستاورد مثبتی در خصوص تحقق وعده‌ها و اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو و تصویب بسته جهش تولید موجی از ناامیدی در قطعه‌سازی و ناتوانی در ادامه تامین قطعه ایجاد کرده که حرکت قابل ستایش خانواده صنعت خودرو در افزایش روند تولید و داخلی‌سازی را در ایام پایانی سال با مخاطره جدی روبرو خواهد نمود.

صادقانه و صراحتا به عرض می‌رسد، چنانچه اقدام عاجل و موثر در تعدیل قیمت‌ها و پرداخت مطالبات معوق قطعه‌سازان صورت نپذیرد، ادامه تامین حتی با وعده و وعید هم امکان‌پذیر نخواهد بود. خواهشمند است مقرر فرمائید چاره اندیشی اساسی صورت پذیرد."

شایان ذکر است که رونوشت این نامه برای علیرضا رزم‌حسینی (وزیر صنعت، معدن و تجارت)، محسن صالحی‌نیا (رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) و عزت‌الله اکبری بالاپشتی (رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی) جهت استحضار ارسال شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج