واقعیتهایی از سفر در بهار ۹۲
۶۲میلیون و ۵۸۵هزار و ۳۰۴ نفر از ایرانیها در بهار ۱۳۹۲ به سفر رفتند که ۵۳ درصد آنها اقامت شبانه داشتند و ۷۳ درصد از این تعداد، خانهی بستگان و آشنایان را برای اقامت برگزیدند.
براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران از شاخصها و آمار سفر و گردشگری در بهار سال 1392، 62میلیون و 585هزار و 304 نفر در سهماه نخست سال به سفر رفتند که 53 درصد آنها اقامت شبانه و 47 درصد بدون اقامت شبانه بودند. همچنین 53 درصد از خانوادهها، یعنی 11میلیون و 694هزار و 727 نفر، حداقل یک سفر در بهار 1392 داشتند و 47 درصد، یعنی 10میلیون و 532هزار و 273 نفر سفری نداشتند.
هدف 58 درصد خانوادههایی که در سفرشان اقامت شبانه داشتند، دیدار دوستان و بستگان بود و 24 درصد به انگیزهی تفریح و گردش به سفر رفتند و 11 درصد هدف زیارتی برای سفر داشتند و هفت درصد هم با هدف درمان، آموزش، خرید و کسب و کار مسافرت کردند.
اما در گروهی که سفر رفتند و اقامتی نداشتند، 43 درصد به انگیزهی دیدار دوستان و بستگان از شهر خود خارج شدند و 24 درصد هدف گردش و تفریح داشتند و 9 درصد هم سفرشان با انگیزهی زیارت بوده است و 12 درصد هم هدف درمان داشتند و 12 درصد دیگر هم به انگیزهی آموزش، خرید و کسب و کار از محل زندگی خود خارج شدهاند و سفری کوتاه داشتند.
براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در بهار 1392 بیشترین اقامتها با 73 درصد آمار در منزل بستگان و آشنایان بوده است و هشت درصد در ویلاها و آپارتمانهای اجارهای و شش درصد هم در ویلاها و آپارتمانهای شخصی ثبتشده و اقامتگاههای عمومی نیز که شامل هتل، هتلآپارتمان، متل، مهانپذیر و مهانسرا میشود، با چهار درصد اقامت جزو شاخصهای کمطرفدار بودند.
مرکز آمار همچنین اقامت در چادرها و کمپها را برخلاف آنچه در نوروز امسال اتفاق افتاد و دومین شاخص پرطرفدار اقامت را تشکیل میداد، با چهاردرصد در آمار کمطرفدارها ثبت کرده است. سه درصد از اقامتها نیز در سفرهای سهماه نخست سال پیش به اقامتگاههای سازمانی اختصاص داشت و سایر اقامتگاهها نیز که تعریف نشده، دو درصد از اقامت را دربرگرفته است.
اطلاعات مرکز آمار ایران، 10 شهرستان پرمسافر را مشهد، تهران، رشت، شیراز، اصفهان، قزوین، قم، ساری، کرمان و بندرانزلی اعلام کرده که از آن میان، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، قم و کرمان، بیشترین اقامت شبانه را داشتند و قزوین، ساری، رشت و بندرانزلی، شهرهایی بدون اقامت شبانه بودند.
ارسال نظر