سازمان هواپیمایی و تخلف ایرلاینهای گرانفروش
چند هفته است که در مجلس درگیر افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما هستم. در ظاهر وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری با مجلس همراه هستند و به صورت رسمی مخالفتشان را با این افزایش نشان دادهاند؛ اما...
روزنامه شرق: چند هفته است که در مجلس درگیر افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما هستم. در ظاهر وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری با مجلس همراه هستند و به صورت رسمی مخالفتشان را با این افزایش نشان دادهاند؛ اما در واقعیت ایرلاینها بدونتوجه به این مخالفتها و با دلایلی مانند افزایش قیمت ارز و... به صورت عملی اقدام به افزایش قیمت کردهاند.روند گرانی بلیت از سوی شرکتهای هواپیمایی، سه نکته را برجسته کرده است:
اول: چرا ایرلاینها با وجود تأکید مسئولان، اقدام به افزایش قیمت کردند؟ آیا دستور رئیس سازمان هواپیمایی کشور مبنی بر افزایشنیافتن قیمتهای بلیت پروازهای داخلی بیاعتبار بوده و ایرلاینها بیتوجه به سخنان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به افزایش قیمتها کردهاند؟!
دوم: این افزایش شبانه قیمتها میتواند نشاندهنده توافقات پشت پردهای باشد که خبر از رانت میدهند؛ طرحی که پیشتر طراحی و حالا عملیاتی شده است.
سوم: مجلس تاکنون از برخورد مجدد سازمان هواپیمایی کشوری با اقدام خودسرانه ایرلاینها که به دستوراتش عمل نکردهاند، گزارش نداده است.
از سوی دیگر نکته اساسی این است که برای افزایش قیمت بلیت هواپیما به بهانه کرونا و افزایش ارز، لازم است هزینههای پرواز به صورت دقیق بررسی و آنالیز شود. در جلساتی که با کارشناسان صنعت هوایی کشور داشتم، آنها معتقدند براساس برآوردها دستکم ۶۵ درصد هزینه پرواز به صورت ریالی است و بین ۲۵ تا ۳۵ درصد هزینه پرواز، ارزبر (هزینه تملیک، اجاره و قطعات و بالاسری تحریم) است.
بنابراین گرانی ۱۵۵درصدی بلیت پرواز به دلیل افزایش نرخ ارز، ادعایی صحیح و درست و دلیلی پذیرفتنی برای افزایش نیست. نکته دیگر اینکه وضعیت کشور به گونهای نیست که ایرلاینها خودسرانه، قیمت بلیت را گران کنند؛ چراکه هواپیما بخشی از زنجیره ارزش گردشگری است که این روزها هر دو بخش زیر ضربه کرونا قرار دارند و گرانی مهارنشده یک بخش، منجر به تعطیلی بخش دیگر میشود.
پیشنهاد همکارانم در مجلس این بود که جلسهای مشترک برای بررسی این موضوع با وزارت راه، سازمان هواپیمایی، نماینده ایرلاینها و مجلس برگزار شود. پیشنهادهایی هم مطرح شد که نمایندگان بخش گردشگری که فروشندگان اصلی بلیت و خدمات هستند هم حضور داشته باشند که امیدوارم بهزودی این جلسه برگزار شود تا ضمن ارائه آنالیز دقیق قیمت پرواز و تحلیل صورتهای مالی شرکتهای هواپیمایی، تصمیم منصفانهای که به نفع مردم، صنعت هوانوردی و صنعت گردشگری ایران است، گرفته شود.
همچنین اگر قرار است قیمت بلیت در نهایت افزایش یابد، باید دستورالعمل رعایت کف قیمت نیز ملغی شود تا بازار به صورت رقابتی جلو برود. منطقی نیست هزینههای یک شرکت بزرگ مثل ایرانایر با شرکتهای کوچکتر یکی باشد. حتما هزینه تمامشده شرکتها متفاوت است و اینجاست که نقش مدیریت و بهرهوری مدیران روشن میشود. ما نباید هزینه سوءمدیریت یک شرکت هواپیمایی را سرشکن جیب مردم کنیم و باید برای رقابتیشدن این بازار تلاش کنیم.
نگاه من و همکارانم در مجلس این است که خرید بلیت هواپیما نباید مثل خرید مسکن و ماشین تبدیل به آرزوی مردم شود.
اقبال شاکری-عضو کمیسیون عمران مجلس
ارسال نظر