بررسی اختلال در برخی از کارگزاریهای بورس
حدود ساعت ۱۶ روز پنجشنبه هجدهم اردیبهشتماه خبری در یک کانال تلگرامی به نام «وبآموز» منتشر شد که به هک اطلاعات ۱۱هزار نفر از مشتریان کارگزاری آگاه و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات این مشتریان از طریق موتور جستوجوی «گوگل» اشاره داشت.
روزنامه شهروند: حدود ساعت ۱۶ روز پنجشنبه هجدهم اردیبهشتماه خبری در یک کانال تلگرامی به نام «وبآموز» منتشر شد که به هک اطلاعات ۱۱هزار نفر از مشتریان کارگزاری آگاه و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات این مشتریان از طریق موتور جستوجوی «گوگل» اشاره داشت.
طبیعی بود که چنین خبری به سرعت در شبکههای اجتماعی دستبهدست شود و با موجی از اضطراب و نگرانی در کانالهای مختلف نشر پیدا کند. متأسفانه همین اتفاق افتاد و کانالهای مختلف بدون راستیآزمایی و تحقیق درباره صحتوسقم این خبر، آن را منتشر کردند. رونق بورس ایران در چند وقت اخیر و افزایش علاقه و حساسیت مردم به خبرهای مرتبط به بازار سرمایه مزید بر علت شد تا چنین اخباری مخاطبان زیادی پیدا کند.
دیروز مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس ضمن رد شایعات گذشته درباره رفع گلوگاههای معاملاتی پس از بارگذاری نسخه جدید اظهار داشت: «هسته معاملات مجموعهای از ١٠ تا ١٢ نرمافزار است و ثبت سفارشات و معاملات صرفا با یک نرمافزار انجام نمیشود. از سه ماه گذشته نسبت به ارتقای این نرمافزارها اقدام کردیم و یکی از نرمافزارهایی که در مجموعه سامانه معاملاتی گلوگاه ایجاد کرده بود، ارتقا یافته است و با ارتقای این نرمافزار کندی و اختلالات گذشته را نخواهیم داشت.»
روحاله دهقان با اشاره به افزایش ظرفیت هسته معاملات بورس با بیان اینکه افزایش ظرفیتها و توسعه زیرساختها از وظایف ذاتی سازمان است، گفت: «این وظیفه سازمان است که نسبت به توسعه، نگهداری و بهروزرسانی بستر سامانه معاملات اقدام کند و این اقدامات فارغ از بحث حمایت است، بلکه وظایفی است که باید به اجرا برسد.»
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس با اشاره به منتفیشدن معاملات در دو نوبت گفت: «با توجه به شرایط بازار و کندیهایی که وجود داشت، تصمیم بر این بود یکسری از نمادها از هم جدا شوند و در دو نوبت امکان معامله آنها به وجود بیاید که اتفاقا توانست بار معاملاتی و تراکنشها را در ساعات مختلف تقسیم و توزیع کند.»
دهقان با بیان اینکه دو شیفته شدن معاملات در بورس را از یک ماه گذشته مطرح کرده بودیم، اظهار داشت: «هر چند مشکلاتی در این روند معاملات وجود داشت، اما راهکارهای بیزینسی آن در حال انجام بود و هدف از دو شیفته شدن معاملات کاهش بار ترافیکی و کندی در بازار بود.»
او تأکید کرد: «دو شیفته شدن معاملات و لغو آن هیچ ارتباطی با وضع بازار ندارد، افت بازار از تاریخ بیستویکم مردادماه آغاز شد، حال اینکه معاملات از بیستوهفتم مرداد در دو نوبت به اجرا رسید و پس از آن هم منتفی شد.»
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس درباره بارگذاری نسخه جدید گفت: «از یکشنبه گذشته دوم شهریورماه نسخه جدید روی بورس تهران بارگذاری شد و خوشبختانه هم در بازار منفی و هم مثبت امروز هیچ مشکل فنی در اجرا نداشتیم.»دهقان ادامه داد: «از امروز نسخه جدید روی فرابورس هم بارگذاری خواهد شد.»
او ادامه داد: «یکی از معایب دو شیفته شدن معاملات جهتدهی بازار اول به بازار دوم بود که این موضوع را کاملا میپذیریم، چراکه نمادها و صنایع روی هم تأثیرگذارند، البته صنایع متعدد و مختلفی را در دو نوبت انتخاب کرده بودیم تا کمترین اثرگذاری را روی هم داشته باشند.»
دهقان افزود: «مدل معماری نرمافزارهایی که طراحی شدهاند، از آنجایی که تکنولوژی سامانه قدیمی است، با افزایش حجم معاملات اختلال ایجاد میکرد، از اینرو نسبت به بازنویسی و تغییر معماری این نرمافزار اقدام کردیم و با ارتقای آن تعداد تراکنشهایی که پشتیبانی میشوند، افزایش پیدا میکند.»
او تأکید کرد: «مدل معماری این نرمافزارها قدیمی است، البته برای زمان خود که تعداد معاملات به این حجم نرسیده بود، پاسخگو بود، اما الان با افزایش تراکنشها دیگر نمیتوانست عملکرد بدون کندی داشته باشد.»دهقان ادامه داد: «از اینرو با بازنویسی این نرمافزارها از تعداد تراکنشهای بیشتری پشتیبانی میشود.»
او تأکید کرد: «از این پس با افزایش تعداد تراکنشها شاهد ترافیک و کندی در معاملات نخواهیم بود.»
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس درباره اختلال برخی از کارگزاریها و نارضایتی مشتریان از آنها گفت: «توسعه زیرساختهای کارگزاری مستقل از شرکت مدیریت فناوری است، هر چند مشکلات آنها بر هم اثرگذار خواهد بود. اگر مشکل از سمت سامانه معاملات باشد، همه کارگزاریها باید به مشکل بربخورند، نه اینکه فقط یک کارگزاری دچار اختلال شود.»
دهقان با تأکید بر اینکه اطلاعات مشتریان هیچ یک از کارگزاریها هک نشده است، گفت: «اخیرا شایعاتی مبنی بر هک اطلاعات مشتریان یک کارگزاری مطرح شد، اما واقعیت نداشت و اینکه سامانه یک کارگزاری خارج از کشور باز میشود و امکان بازشدن آن در داخل کشور وجود نداشت، به ایراد شبکهای در دیتا سنتر برمیگردد، نه اینکه اطلاعات هک شده باشد.»
ارسال نظر