قاتل دانش آموز نخبه کیست؟
اگر در روشهای فعلی آموزشی تجدیدنظر نکنیم، باز هم رسانه ها از اضطراب و دل زدگی از تحصیل گرفته تا خودکشی دختران و پسران دیگر به ما خبر خواهند داد.
عصرایران: خبر، کوتاه و تلخ بود: دانش آموز نخبه، پس از کنکور خودکشی کرد. در متن خبر اما می خوانیم: بررسی بازپرس و تیم بررسی صحنه جرم با ورود به محل، نشان می دهد این پسر ۱۹ ساله خود را از پشت بام طبقه چهارم به پایین انداخته است و در ادامه بررسیها مشخص شد که پسر جوان، دانشآموز نخبه بوده و با معدل ۱۹ و نیم دیپلم خود را گرفته بود.
اما قاتل کیست؟
آنچه از میان نسل مستعد مدارس قربانی می گیرد، قبل از آنکه مسابقه سیستماتیک تست و کنکور در مدارس باشد، حاکمیت یک سبک روان شناختی است که همهچیز را از پیش تعیین شده می داند و انتظار دارد دانش آموزان به آن برسند و نتیجه ای را می پسندد که با استانداردهایش سازگاری و همخوانی داشته باشد و اصلاً هدف از آموزش در این سبک، یعنی انتقال یکسویه دانش از طرف معلم به دانش آموزان برای سازگار شدن فرد با محیط.
به عبارتی؛ در مدرسه صرفاً یک پاسخ در برابر هر سوال پذیرفته است. نمره و قبولی در امتحان تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت شماست. کلاس و مدرسه، صحنه رقابت است. رقابت برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده فارغ از اینکه فرزندان من و شما از نظر ذهنی، جسمی، روانی و شخصیتی چه ویژگی ها و تفاوت هایی داشته باشند. آنچه اهمیت دارد، رسیدن به نتیجه مطلوب است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب فرزندان ما باید شکل بگیرند و برای آن که خود را با این استانداردهای رفتاری کاملاً همسو و همسان کند، پای مفهوم دیگری به نام تطابق به میان می آید. تطبیق دانش آموزان برای نزدیک شدن به استانداردهای آموزشی و مشاهده رفتار مورد انتظار.
خوب که به این فرایند نگاه کنیم، می بینیم کمترین حد انعطاف و کمترین میزان توجه به تفاوت های فردی در این سبک آموزشی وجود دارد. دانش آموز، موجودی رام و مطیع و معلم دانای مطلق است. هدف از یادگیری، هماهنگ کردن افراد برای رسیدن به اهداف و نتایج از پیش تعیین شده است و انتخاب، مشارکت، کشف و ساختن و همکاری افراد باهم در این سبک آموزشی جایگاه چندانی ندارد.
قاتلِ پسر درس خوان نوزده ساله کنکوری، تفکری است که هدف از آزمون و امتحان را غربال کردن افراد ضعیف از قوی می داند و تعریفش از موفق شدن در محدوده پاداش و تنبیه خلاصه می شود. تعریفی که برآمده از آزمایش بر روی سگ و میمون در دهه ۱۹۲۰ (حدود یکصد سال قبل) است.
نام قاتل، سبک و سیاقِ آموزشی است که آن را «رفتارگرایی» می نامند. همان تفکری که انتظارات والدین از فرزندشان را از طریق دستکاری در مفهوم موفقیت در یک بُعد خاص، بالا می برد و انتظاراتی زجردهنده و فراتر از توان طبیعی دختران و پسران ایران بر گُرده آن ها می نشاند. بچه هایی که باید چیزهایی دیگر از جنس زندگی بیاموزند. با نهایت تأسف باید اعلام کرد؛ از سال ۱۹۶۰، این سبک آموزشی به تدریج از مدارس جهان رخت بربسته است و سه نسل دیگر از رویکردهای آموزشی آمده اند اما در معدودی از کشورها از جمله ایران همچنان سایه اش بر الگوهای آموزش و یادگیری سنگینی می کند.
آزمون در حالی در ستاندن جانِ پسر نوزده ساله شهر من معاونت دارد که خیلی از نظام های آموزشی، هدف از امتحان را تا حد مرگ و زندگی بالا نبرده اند و به دیگر مباشران این قاتل مانند موسسات تست و کنکور اجازه ورود به حیطه تربیت و بازی با زندگی جوانان نمی دهند، چون زندگی و موفقیت را با رقابت معنی نمی کنند.
کنکور، مباشر قتل پسر نوزده ساله تهرانی بود که از عملکرد خود در جلسه آزمون راضی نبود اما قاتل اصلی، همان سبک آموزشی غیرمنعطف و خشکی هست که سالهای سال خودش را در ابتدای کتاب های مدرسه با این جملات نشان می دهد: «از دانش آموزان عزیز انتظار می رود در پایان این فصل به این نتایج برسند...» قاتل، تفکر آموزشی است که به جای دانش آموزان انتخاب می کند و از آن ها می خواهد تا تحت یک برنامه منضبط، انتظارات او را را در زمانبندی معینی برآورده کنند. آمر قتل کودکی و نوجوانی ما، نظام آموزشی است که همه را هماهنگ، یکسان و متحدالشکل می خواهد و برای بودنِ یادگیرندگان رسمیتی قایل نیست. غالب نظام آموزشی سال هاست از این رویکرد جنگلی و رقابتی و زمخت عبور کرده است.
راه نه این است که ما می رویم. در مدارس، اکثریت بچه ها را که به طور سیستماتیک پژمرده میکنیم و تعداد محدودی را هم با عناوینی همچون دانش آموز برتر به رشد کاریکاتوری دچار می سازیم. شیوه ای از نظام آموزشی می خواهیم که به تنوع استعدادها و تفاوت های فردی احترام بگذارد، دست به طبقه بندی بچه ها نزند، قبل از هرگونه ارزشیابی، ارزشمندی خودشان را به یادشان بیاورد.
اگر در روشهای فعلی آموزشی تجدیدنظر نکنیم، باز هم رسانه ها از اضطراب و دل زدگی از تحصیل گرفته تا خودکشی دختران و پسران دیگر به ما خبر خواهند داد. آموزش می تواند دوست داشتنی تر از این رویه زجرآور باشد.
مرتضی نظری
نظر کاربران
وزیر علوم رئیس سنجش و خدایی
پاسخ ها
چقدر چرت پرت واقعا
خودش
قاتل سودجویانی هستند که بدنبال جیب و سود هستند.
دانش اموزان بیسواد،تک بعدی و فقط کنکوری شده اند
لعنت به مافیای کنکور
قانون
پاسخ ها
فقط دلالان کنکورمقصرند
والدین هلی کوپتری امروز نمره محور و خود ارزشند،نه تلاش محور و خود کارامد،نظام اموزشی بر این اساس استوار است،معلم نیاز به توانایی ندارد،سهمیه ها مهمند،هرچه به سمت دکتری پیش بریم،مهد گودک از اون موفق تر عمل میکنه.........ای کاش......
آنچه که عجیب است این که اگر این دانش اموز در رشته ریاضی شرکت کرده، عملا رقابتی در این گروه اموزشی وجود ندارد. چند کد محل مثل شریف هست که هنوز خواهان دارد اما حالا اگر کشس شریف قبول نشد و مثلا دانشگاه دیگری در همان رشته درس خواند مگر دنیا به آخر می رسد؟
چکارکنیم گرفتار جهل و نادانی شده ایم
قاتل پولهای میلیونی است که والدین به مدارس غیرانتفاعی پرداخت میکنند وهرروز آن را برسر کودک خود میکوبند که در ابن اوضاع آنچه در می آورند هزینه میکنندو به بچه درصورت عدم قبولی حس گناه القا میکنند ،قاتل تلفنهایی است که بعد از کنکور از جانب اقوام زده میشه تا جویای چگونگی کنکور باشند وجوانی سرخورده که فردای اعلام نتایج را بیاد میاورد
متهم ردیف دوم مسیولینی که با اتخاذ سهمیه های مختلف جایگاه نخبه ها را به عقب میرانند و افرادی نا لایق در صندلی های دانشگاه مینشینند
چرا باید اینقدر کنکور سخت بیارن اونی که یک سال تمام درس خونده وقتی نتونه به سوال ها جواب بده با اونی که اصلا نخونده یکی میشه.به خدا قسم خیلی خواندم خدا ازتون نگذره
مافیای کنکور همگی قاتلند!
در سالی که نصف سال بعلت کرونا آموزش تعطیل بوده این جور سوال کنکور طرح کردن، عین جنایته!
اینا فقط به فکر جیب خودشون هستند!
خدا لعنتشون کنه!
پاسخ ها
حتماااااااا
مسول قتل امریکاست هان
باعث تاسف هست
لعنت بر این مسولین کله پوک
کنکور تجربی به شکل فضایی سخت بود
قاتل این دانش آموز شخص وزیر آموزش و پرورش .وزیر علوم .و نماینده های مجلس هستند که نتوانستند برای آموزش و اآینده فرزندان این سرزمین برنامه
خدا رحمتش کند اما احتمالا زیر فشار خانواده بوده هرکس به اندازه استعدادش باید رشد کند نه به اندازه استعداد دختر خاله پسرهمسایه هم کلاسی وغیره حتما زیر فشارش بوده و توان بیشتر از این هم نداشته ودر مقابل دیگران کم می آورده که دست به چنین کاری زده با کنکور قبول نشدن دنیا به آخر نمی رسد هزاران دانشگاه حتی رشته های بدون کنکور دارند که بدرد این جامعه می خورد
پاسخ ها
توبهترین رشته وتوبهترین دانشگاه تحصیل میکنی آخرش بیکاری ،ببین اوضاع تورشته های بدون کنکور دیگه چیه
انقد که کنکورو سخت دادین شیمیشو خود طراح سوالم نمیتونست حل کنه
همیشه پای یک زن در میان است . این یه سر نخه
لعنت بر کنکور بر تبعیض بر حق کشی
زمان ما حدود سال 70، یکی از همکلاسیم نخبه بود و درسهایش عالی بود ولی چند سال کنکور داد و قبول نشد ولی خودکشی نکرد! راه حل تستی با تشریحی خیلی فرق داره و البته سرعت عمل هم خیلی مهمه! در واقع اگه مثل دهه شصت و قبل از اون دوباره آزمونها تشریحی بشه، خیلی از کسانی که حالا کنکور قبول نشدن، قبول میشدن و برعکس!
مرگ بر کنکور و مافیای کنکور و ادامه دهندگان کنکور به هر بهانه.مرگ بر قاتلان عقل
پدر و مادرشم در قتل نقش دارند
قاتل اصلی اگر خوب دقت کنی مافیای کنکور است که به دنبال منافع خودشون هستند وباروح وروان جوانان بازی میکنن
مقاله خوبی بود ممنون
پاسخ ها
نویسنده به اوضاع جامعه که اینطور درست شده توجه ندارد. الان رشته تجربی فقط پزشکی و دندانپزشکی و یا داروسازی باید قبول بشی تا بتونی زندگی کنی. رشته های ریاضی دیگه هیچی تا دکتری باید بخونی بعد بری خارج کشور.
همونای که نمیخان ایران پیشرفت کند
پاسخ ها
لعنت بر مافیای کنکور که نسل نابود کرد هزاران لعنت
خب تغییربدیدسیستم آموزشی رو
همه تحلیل می کنندمردعمل پای کار
نیست مثلا رتبه ی کنکوریک رقمی هم شدآخرش چی میشه خانواده ها
بابچه ها مدارا کنن اینقدبراقمپز خودشون بچه هارو به خطرنیندازند
زندگی کردن به بچه ها بیاموزیم چه
مدرسه چه خانه چقدردرمدارس خاص
پول تزریق می کنندخانواده ها چقدر
کلاسهای کنکوربخوربخورازجیب مردم
دارندحالا که مسئولین به فکرنیستن
خودمون دلمون بسوزه برا بچه هامون طفلی مردولی بقیه عبرت بگیرید
از کجا باید آغاز کنیم؟ و با چه روشی؟...
کو گوش شنوا
کنکور فی نفس خوب است یعنی در این شرایط کشور....قطعا سیستم اموزشی کشور های پیشرفته هزینه بر است و در این شرایط فکر نمیکنم دولت یا دولت های دیگر رویکرد دیگری داشته باشد یا باید یک برنامه یا سیستم واقعا خوب و جایگزینی مناسب انتخاب کنیم برا کنکور....شما نمیدانید ولی من میدانم و مطمئنم یکی از دلایل خودکشی این آقا پسر، سختی بیش از اندازه و غیرمعمول و غیر منطقی سوالات امسال بود میتوان به جرات گفت یکی از سختترین کنکورهای قرن حاضر بود این حرف شخصی من نیست بلکه حرف همه موسسات کنکور و دبیران کنکوری و معمولی است و بنده به عنوان معلم این را تایید میکنم....سوالات امسال راهی بزرگ برا موسسات باز کرد تا با ترسوندون دانش آموزان آنه را با تبلیغات زیبا جذاب، آنها را جذب کنند.....به نظر من باید بر موسسات دبیران مشاوران و هر کسی و هر موسسه ای مربوط به کنکور نظارت شدید صورت بگیرد چه بسا این هزینه های هنگفت کاهش یابد
قاتل اجلش بوده.
سازمان سنجش نه.... بخوانید سازمان رنجش
من یک پشت کنکوری ام.خدا میدونه چه قدر طعنه و کنایه و ناسزا شنیدم فقط به جرم قبول نشدن در دانشگاه.من فقط۱۸ سالم بود که اون همه حرف و کنایه رو تحمل میکردم.چه قدر اشکم رو دراوردند و الان که سنم بالاتر رفته هم اوضاع فرقی نکرده.من تو مدرسه درسم واقعا خوب بود ولی توی فضای به شدت رقابتی کنکور نتیجه مطلوب نگرفتم.گناه ما همینه فقط!!!
تقصیر زیادی خواهی وضعف خودش بوده که خوب تربیت نشده بود خانوادها زیاد فشار میارن رو بچه باید دکتر یا مهندس شوی چیت کمتر از فلانیه بابا مقایسه نکنید هرکسی کشش خودش را دارد حتما این جوان از این مدرسه های غیر اتفاعی هم می رفته که سالی ۵۰ میلیون میدن
حالا بنده خدا .خدارحمتت کنه، صبر می کردی نتایج بیاد .حالا اگه رتبه ات خوب شد چی ؟دل پدر مادرت چه حالی میشه خداصبرشون بده
تلاش خوب است به شرطی که استقامت روحی روانی خود را از دست ندهی اعتماد به نفس باعث شهامت و شجاعت میشه سهمیه دادن به علوم بی عدالت یه و باعث میشه که کم سواد بجای باسواد در امور کشور دخیل باشه و دانش را به پرتگاه ببرد
قاتلان نه قاتل،
1.طبقه 4
2.پله های ساختمان ،،همدست
3.زمینی که اونجا افتاده
4.برگزار کنندگان کنکور
پاسخ ها
تجربی رو واقعا سخت گرفتن سازمان سنجش باید یه فکری بکنه برا کنکور ۹۹
دانش اموزان تا سال اخر متوسطه خوب درس می خوانند و با معدل بالا ولی متاسفانه ان چه در تست باید پاسخ بدهند متفاوت تر ازکتاب درسی هست
وقتی مافیای کنکورسوالهایی غیرازکتب درسی وتماما بااستفاده ازکمک درسیهای برگزارمیکنندهمین میشودکه جان فرزندان عزیز مارامیگیرند.لطفا مواظب آقازاده های خودتان باشیدنکنه آسیبی بهشون وارد بشه