تاکتیک های جدید برای حفظ بنزین ۴۰۰ تومانی
با قطعی شدن عدم تخصیص سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی به خودروها از اردیبهشت ماه سال جاری با استفاده از راهکارهای ساده میتوان در طول یک ماه ماه معادل ۵۰ تا ۶۰ لیتر در مصرف بنزین خودرو صرفهجویی کرد.
گمانه زنی ها نشان می دهد که از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری با اعلام قیمت های جدید بنزین، عملا سهمیه بنزین نیمه یارانه ای با قیمت ۴۰۰ تومان دیگر به کارت های هوشمند سوخت واریز نخواهد شد.
آمارهای رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران حاکی از آن است که با فروکش کردن مسافرتهای نوروزی بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین با قیمت ۴۰۰ تومان در کارتهای سوخت ذخیره سازی شده است.
از سوی دیگر بر اساس گزارشهای شرکت ملی پالایش و پخش نفتی و جایگاهداران سوخت سراسر کشور هم اکنون حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد فروش بنزین جایگاههای سوخت با قیمت ۴۰۰ تومانی انجام می شود به طوریکه روزانه میزان فروش بنزین ۴۰۰ تومانی حدود ۴۰ میلیون لیتر برآورد می شود.
بر این اساس با احتساب فروش روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی و ذخیره فعلی بنزین نیمه یارانهای در کارت های هوشمند سوخت، عملا تا اواسط تابستان سال جاری عرضه بنزین نیمه یارانهای در کارتهای سوخت ادامه می یابد.
در این بین مسئولان دولت تدبیر و امید همچون محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور بارها تاکید کرده است که بنزین ذخیره شده در کارتهای سوخت حتی با افزایش قیمت این فرآورده پرطرفدار نفتی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها نمیسوزد.
ناصر رئیسیفرد رئیس کانون کارفرمایی جایگاهداران سوخت سراسر کشور هم در گفتگو با مهر از افزایش فروش بنزین آزاد در جایگاهها خبر داده و اعلام کرده است: اطمینان مردم از حفظ شدن ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارتها یکی از دلایل افزایش فروش بنزین ۷۰۰ تومانی است.
تاکتیکهای جدید حفظ بنزین ۴۰۰ تومانی
اجرای نظام سهمیه بندی، عرضه کارتی و اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها تاکنون دو سناریوی دولت برای مهار مصرف بنزین در کشور بوده است.
در این بین مسئولان کشور معتقدند که اگر این دو طرح کلیدی برای مهار مصرف بنزین در کشور اجرا نمی شد برای سال ۹۳ متوسط مصرف روزانه به بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز افزایش می افت.
با قطعی شدن عدم تخصیص سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی به خودروها از اردیبهشت ماه سال جاری با استفاده از راهکارهای ساده میتوان در طول یک ماه ماه معادل ۵۰ تا ۶۰ لیتر در مصرف بنزین خودرو صرفهجویی کرد.
تنظیم موتور خودرو و باد لاستیکها، تعویض به موقع فیلتر استاندارد هوا، روغن، شمعها، اجتناب از حمل بار اضافی، حذف باربند و کاهش بار صندوق عقب، کارکرد صحیح ترموستات، بالا نگاه داشتن پنجرهها در سرعت بالا، عدم استفاده کمتر از گرم کن شیشه عقب، برف پاکن، بخاری و کولر، اگزوز استاندارد و تمیز نگاه داشتن موتور خودرو در مجموع کاهش حدود ۲۰ درصدی مصرف بنزین خودروها را به همراه دارد.
در بیشتر خودروهای کشور بهترین سرعت اقتصادی به لحاظ مصرف بنزین ۸۵ تا ۹۰ کیلومتر است و در صورت رانندگی با سرعت بالا به جای ۱۱۰ کیلومتر در ساعت با ۸۰ کیلومتر در ساعت برانید که میزان ۲۵ درصد (معادل ۲.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در مصرف بنزین صرفهجویی حاصل می شود.
از سوی دیگر خودرویی که به آهستگی شتاب میگیرد یا از شتاب خود میکاهد ۲۰ درصد کمتر از خودرویی که به سرعت شتاب خود را کاهش یا افزایش میدهد و کمتر از ترمزهای شدید استفاده میکند، بنزین می سوزاند.
علاوه بر این استفاده از دنده مناسب، خاموش کردن خودرو در توقف های بالای ۶۰ ثانیه، جلوگیری از سرریز شدن بنزین هنگام سوختگیری، پارک کردن خودرو زیر پارکینگ های مسقف برای جلوگیری از تبخیر بنزین داخل باک و استفاده از بنزین با اکتان بالاتر مدیریت مصرف بنزین را برای خودرسوان به همراه دارد.
در شرایط فعلی با توجه به توزیع بنزین یورو چهار با عدد اکتان حدود ۹۲ قطعا مصرف این بنزین و یا بنزین سوپر در مقایسه با بنزینهای اکتان ۸۷ متوسط مصرف سوخت خودروها را حدود ۵ درصد کاهش میدهد.
مراقب تبخیر بنزین در جایگاهها باشید
در تمام جایگاههای سوخت کشور مخازن بنزین زیر زمین قرار دارند و از این رو هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ تر و متراکمتر است. وقتی هوا گرم میشود، بنزین منبسط میشود، بنابراین، خرید بنزین در بعد از ظهر و حتّی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب میشود که یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد.
با افزایش دما به میزان ۱۸ درجه سانتیگراد، ۵۰ لیتر بنزین معادل یک لیتر منبسط می شود. یعنی اگر در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد بالای صفر، ۵۰ لیتر بنزین در باک خودروی خود بریزید و کنار پمپ بنزین توقف کنید تا هوا خنک شود و به ۱۲ درجه سانتیگراد بالای صفر برسد، سرباک تقریبا به اندازه یک لیتر پایین میرود.
از سوی دیگر زمانی که مشغول سوخت گیری هستید، دستگیره نازل را تا آخر فشار ندهید. اگر نگاه کنید میبینید نازل ها دارای سه درجه هستند: کند، متوسط و تند. در حالت کند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل میشود به حداقل می رسد.
یکی از مهمترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید. دلیل آن این است که، هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال میکند. بنزین به مراتب سریعتر از آنچه که تصوّر میکنید تبخیر میشود. مخازن ذخیره ی بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه ی صفر بین بنزین و جو عمل میکند تا تبخیر را به حدّاقل برساند.
زمانی که نفتکشهای جاده پیما در حال تخلیه به مخزن بنزین در محل پمپ بنزین باشد اقدام به سوخت گیری خودروی خود نکنید. به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه میشود سبب میگردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً تهنشین میشود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود.
هرگز باک را بیش از اندازه پر نکنید. کمی بگذارید خالی بماند. اگر باک بنزین را لب تا لب پر کنید وقتی درب باک را ببندید و راه بیفتید اگر از سر بالایی بالا بروید یا خودرو را در آفتاب پارک کنید، بنزین از بالای باک بیرون میریزد و یا به شدت تبخیر میشود.
نظر کاربران
فکر کنم موتورش را بردارند و به جایش جنرال خرکوروز بگذارند مصرفش به صفر برسد شما همیشه توپ را به زمین مردم می اندازید در حالی که اکثر خودروهای تولید داخل پر مصرف هستند و گران و دیگر این که جاده های استاندارد هم نداریم و بیشتر بنزین مردم در پشت ترافیک های سنگین دود می شود
در سر آرزوی مرگ دارم . . .