۱۰۱۷۲۸۲
۳۲ نظر
۵۰۰۸
۳۲ نظر
۵۰۰۸
پ

جزئیات نامه ۲۴ اقتصاددان به روحانی

۲۴ کارشناس اقتصادی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، هفت راهکار برای خروج اقتصاد از نابسامانی فعلی ارائه کردند.

روزنامه کیهان: ۲۴ کارشناس اقتصادی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، هفت راهکار برای خروج اقتصاد از نابسامانی فعلی ارائه کردند.

با تشدید مشکلات اقتصادی کشور و بروز ناکارآمدی‌هایی در نظام سیاست‌گذاری اقتصادی دولت، ۲۴ اقتصاددان و پژوهشگران اقتصادی برای دومین بار طی ماه‌های اخیر دست به قلم شدند و در نامه‌ای به حسن روحانی تأکید کردند: شش ماه پیش وقتی در بانک مرکزی فرمودید بلد نیستم با تکیه بر داخل، مشکلات اقتصادایران را حل کنم، ۱۰ راهکار روشن اجرایی به شما پیشنهاد دادیم، اما توجهی نکردید و شد آنچه نباید می‌شد. هرچند ابعاد خسارت‌ها به اقتصاد ایران بسیار وسیع است اما خوشبختانه هنوز هم می‌توان با اجرای سیاست‌های درست، اقتصاد ایران را نجات داد.

این کارشناسان اقتصادی در ادامه نامه خود یادآور شده‌اند: در نامه ۲۷ دی ۹۸، از شما خواهش کردیم: صدور مجوزهای کسب وکار را سهل کنید، سفارتخانه‌های ایران را درخدمت صادرکنندگان قراردهید، بانک‌ها را از خرید و نگهداری املاک منع کنید، بازار سرمایه را مأمور هدایت نقدینگی بسوی تولید کنید.

به سازمان تامین اجتماعی دستور دهید برای تامین مخارجش به جای فشار غیرقانونی بر کارآفرینان، هزینه‌های زایدش را مهار کند، به بانک مرکزی دستور دهید با روش‌های نوین جایگزین سوئیفت نظیر رمزارزها، پیمان‌های پولی دوجانبه و... تحریم‌های بانکی کشور را کم اثر کند، وزارت کشور را مأمور کنید برای تولیدکنندگان کوچک، مکان فروش ایجاد کند، به وزارت نفت دستور دهید سهمیه بنزین را به جای هر خودرو، به هر کارت ملی تخصیص دهد و نرخ بنزین خارج از سهمیه را سازوکار عرضه و تقاضای سهمیه‌ها تعیین کند، با شناسنامه‌دار کردن همه‌تراکنش‌های بانکی و تلفیق بانک‌های اطلاعاتی موجود، از فرارمالیاتی ثروتمندان جلوگیری و کسر بودجه موجود را جبران کنید و با تصویب و اجرای قوانین مالیاتی جدید، تقاضای سوداگری را از بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز بیرون کنید تا سرمایه‌های مردم فقط به سوی تولید هدایت شوند.

کار را به مردم بسپارید

جناب آقای روحانی، اگر به این ده راهکار عمل می‌کردید، وضعیت اقتصادی و ارزش پول ملی به این حد سقوط نمی‌کرد. راه برون رفت از بحران کنونی مردمی سازی اقتصاد است. اکنون و در شرایطی که رکود ناشی از کرونا و تورم بی‌سابقه، فشار بی‌رحمانه‌ای بر مردم و کارآفرینان واردکرده، از شما می‌خواهیم بدون فوت وقت، دستور فرمایید علاوه‌ بر اجرای ۱۰ راهکار فوق و در ادامه آنها، این هفت راهکار نیز اجرا شوند:

حذف مجوز برای تولید ماسک و افزایش تولید آن تا رفع کمبود و حتی صادرات، نشان داد حذف مجوزهای زاید چقدر در رشد فوری سرمایه‌گذاری و تولید موثر است. بر همین اساس دستور فرمائید حداقل تا پایان کرونا، شروع کسب وکار بجز در امور مربوط به امنیت، سلامت و محیط زیست، نیاز به دریافت مجوز از دولت نداشته و صرفا اعلامی‌باشد.

تا وقتی دولت کنترلی بر مبادلات پولی درشت و به عبارتی حاکمیت بر ریال ندارد، اداره اقتصاد ایران ممکن نیست. بانک مرکزی را مأمور کنید با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی موجود و تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری، حاکمیت بر ریال را محقق کند و اجازه ندهد صاحبان پول‌های درشت و فراریان مالیاتی، به منافع ملی و بازارهای مختلف خسارت بزنند.

از ثروت‌های کلان مالیات بگیرید

تورم شدید این دو سال، میلیون‌ها ایرانی را به زیر خط فقر برده و ارزش دارایی معدودی ثروتمند را چند برابر کرده است. دستور فرمایید لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با محوریت اخذ مالیات بر مجموع درآمد‌ اشخاص و مالیات از ثروت‌های کلان، به فوریت تدوین و اجراشود و با منافع حاصله، یارانه چهار دهک فقیر را افزایش دهید.

تا وقتی سود فعالیت‌های نامولد نظیر معاملات مکرر مسکن، خودرو، ارز، سهام و... از سود تولید بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری و رشد‌ اشتغال محقق نخواهد شد. وزارت اقتصاد را مأمور کنید همزمان با لایحه مالیات بر مجموع درآمد‌ اشخاص(PIT)، لایحه مالیات بر عایدی سرمایه(CGT) را نیز تهیه و تمهید اجرای آنها را فراهم کند تا جلوی فرارسرمایه و فعالیت‌های نامولد گرفته شود.

رشد اخیر بورس با رشد اقتصادی ایران سازگار نیست. لازم است مالیات بر خرید و فروش سهام را افزایش و کارمزد ارکان بازار را کاهش دهید تا بورس بازی مهارشود و نیز، شرایط ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه و شرایط افزایش سرمایه شرکت‌های موجود را سهل کنید تا پول‌های وارده به بورس، واقعاً به سوی تولید هدایت شوند.

برخورد با سفیران کم کار

مأموریت اصلی دیپلماسی ایران، باید تسهیل صادرات و بازگشت ارز حاصله به داخل کشور باشد. سفیر و دیپلمات‌هایی که نمی‌توانند این مأموریت را درست انجام دهند را به تهران فرابخوانید و پرداخت حق مأموریت همه دیپلمات‌ها در خارج را به رشد منطقی و ماهانه صادرات در حوزه مأموریت آنها و بازگشت ارز آن به کشور مشروط کنید.

تخصیص ارز‌ترجیحی به واردات کالاهای اساسی منجر به هدر رفت منابع ارزی، فساد و رانت شده و قیمت این کالاها نیز در بازار افزایش یافته است. ادامه تأمین ارز از بازار برای تامین ارز ‌ترجیحی واردات، به افزایش پایه پولی منجر می‌شود و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. به‌عنوان راهکار جایگزین، لطفا دستور فرمایید دولت معیشت طبقات ضعیف را از طریق اختصاص کارت رفاه الکترونیک برای خرید کالاهای اساسی تضمین کند.

چاپلوسان ندانم کار را از خود برانید

جناب آقای روحانی، در پایان مجدداً از شما تقاضا می‌کنیم چاپلوسان ندانم ‌کار را که اوضاع اقتصادی را به اینجا رسانده‌اند، از اطراف خود برانید و به جای انتظار بیهوده برای نتایج انتخابات آمریکا و به جای اصرار بر طرح‌های مفسده‌زایی نظیر انتزاع وزارت بازرگانی از وزارت صمت یا گسترش مناطق آزاد، به توصیه‌های دلسوزان اقتصاد ایران توجه بفرمایید.

گفتنی است این نامه از سوی پژوهشگران و کارشناسان اقتصادی میثم پیله‌فروش، محمدرضا حسینی، سیدمجتبی حسینی، سید مرتضی حسینی، محمد جلیلی، پیمان حدادی، محمدجواد رضائی، محسن رضائی صدرآبادی، سیدحسین رضوی‌پور، مهدی زریباف، مصطفی زمانیان، سیدمحمدهادی سبحانیان، سیدامیر سیاح، موسی شهبازی غیاثی، محمد شیرجیان، ‌هادی طالبیان مقدم، صمد عزیزنژاد، احمد کارگر مطلق، علی کاشمری، میثم لطیفی، مهدی موحدی بکنظر، جواد نامجومنش، محمدجواد نظرزاده و ناصر یارمحمدیان امضا گردیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      افرین بر اقتصاد دانان ..تو شرایطی که راهی برا ایران نمونده اینا هم بد نیستن

    • بدون نام

      چرا اون 160 اقتصاد ندان بی وجدان صدایشان در نمی آید.

    • حمیدی

      آفرین به کارشناسان اقتصادی ما واقعا احسن دارند اما افسوس کیه که گوش کنه

    • صهبا

      کو گوش شنوا؟...

    • بدون نام

      آخه کو گوش شنوا مگه این چه میدونه بی پولی یعنی چه

    • بدون نام

      کی گوش شنوا

    • بدون نام

      این موضوعات را کاسب سر محله ما بلده به رئیس جمهور بگه 24 افتصاددان! جمع شدند نامه نوشتند اینها را بگند.

    • کارمند

      دقیقا تمام این توصیه ها برعکس عمل شده چون اولا فساد وروابط فامیلی بزرگترین عامل داخلی و دوما تحریمها بعنوان بزرگترین مانع خارجی باعث اینهمه بدبختی است.

    • محمدپور

      بیخودخودتونوخسته نکنید این بابا نمخواد کاری کنه

    • بدون نام

      کجا رفت اون کسی که میگفت اقتصاد را به جایی برسانم که مردم به این یارانه جزئی نیازی نداشته باشن متأسفم جناب روحانی کاش به حق الناس وقیامت یه ذره ایمان قلبی داشتی وقتی کاری رو بلد نیستی یا توصحنه نیا اگه اومدی لااقل گوش کن ببین کارشناسان وکار بلدان اقتصادی چی میگن اگرچه براتو سخته حرف رهبری عزیز مان روگوش کنی

      پاسخ ها

      • فرهاد

        روز نامه کیهان یکی از اقتصادانان را رضایی نام برید چرا ایشان در این مدتی که مسئولیت در تشخیص مصلحت دارند سالها قبل نگفت می خواستید سال های قبل به دوستت احمد نژاد همین اقتصادان و شما همین چیزها را یاد بدهید پس چرا آن موقع اجرا نکردید

      • رحیم

        دوست عزیز مگه روحانی چیکاره است اخه

    • بدون نام

      این به جای اینکه از تجربه امثال احمدی نژاد استفاده میکرد امد دست بر عکس عمل کرد این مملکت به فنا کشید باید محاکمه شود فقیر ها را فقیر تر کرد ثروتمندان را ثروتمندتر کرد هیچ به فکر مردم نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جوک خنده داری بود

      • بدون نام

        اتفاقا جوک از نظر شماست که حسابی تو این اب گل الود چاق شدین حرف حسابه

    • امین داودابادی

      فقط جهانگیری اقتصادش خوبه
      شما چیزی بلد نیستید

    • امید

      آقاجان این راهش نیست برید از ژاپن مدیر یا رهبر اقتصاد بیارید تا نجات پیدا کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ژاپن ؟؟ژاپن خودش گیره
        در ضمن مدیر ژاپنی برای مردم ژاپن می تونه کار کنه . برای جماعت دزد و از زیرکار در رو ایرانی مدیر ایرانی بهتره

    • علی

      تمام اقتصاد دانها هم جمع شوند نمیتوانند این فساد و تعفن را اصلاح کنند مگر یک اصلاح اساسی در سیاستهای اصولی و کلان کشور

    • بدون نام

      در این 3 دهه اخیر هیچوقت این دولت ودولت های قبل از نظرات کارشناسان اقتصادی خبره ودلسوز این مملکت استفاده بهینه ازشان نکردند ومردم این مرز و بوم هرسال فقیرتر از سال قبل میگردند و فقط عده ای خاص وچابلوسان همراهشان ثروت این مملکت را به تاراج بردند اخه چرا باید ارزش پول ملی کشور عزیزمان بی ارزش شود ولا از روز اول یارانه دادن به این اصلا صحیح نبود و خیلی از اقتصاد دانان فهبم وباهوش این مملکت به اقای احمدی نژاد گوشزد کردند ولی ایشان توجهی نکرد واین هم بعد از ده سال نتیجه ش منفی بود و حالا اقای روحانی تو را به خون شهدا قسمت میدهم به اقتصاددانان فعلی که 10 تا راهکار به شما دادند توجه مبذول فرماییید ولا مردم گرسنه هستند با احترام صالحی

    • بدون نام

      اكثر راهكارها براي شرايط حال حاضر نبود، توليد واقعي وجود نخواهد داشت و بورس فقط سفته بازيه

    • بدون نام

      انچه این اقتصاد دانها بلحاظ تخصص خود اشاره نکرد هاند ایران باید نوع نگاه سیاست خارجی خود را بر مبنای حفظ منافع ملی تغییر دهد

    • بدون نام

      روحانی را چه به اداره مملکت باید در تخصص خودش کار کنه

    • بدون نام

      محققین ایرانی به جای نامه نوشتن وشبهه تبلیغاتی ،بهتر است همانند کشورهای پیشرفته به فکر فعالیتهای گروهی در غالب ، اندیشکده های تخصصی مستقل ،...روی اورده‌ و به یک خرد جمعی در زمینه ارائه راهکار موثر به دولتها اقدام کنند که بسیار موثر تر است ، موفق باشید . سخته ولی شدنیه .

    • وطن

      اصلا کدام اقتصاد دان ....؟

    • بدون نام

      نظرات اقتصاد دانها خودش دارای ایراد فراوانی داره . با دستور و پلیس بازی و بگیر و ببند نمیشه اقتصاد را اداره کرد . مثلا اگر مالیات بر خرید و فروش مسکن یا گردش ریال افزایش یابد ، همان پولدارها دلار می خرند پولهاشون رو می برند خارج از کشور ملک می خرند یا می فرستند بانکهای خارج
      فاتحه اقتصاد ایران خوانده شده و از دست هیچ کس کاری برنمی آید .
      با مقصر جلوه دادن احمدی نژاد یا روحانی فقط صورت مسیله پاک می شود

    • بدون نام

      خخخخخععع اقتصاد دانان !!!! شاگرد مغازه بقالی هم بلده که این راهکارها !!!! را بدهد!!! اگه شماها اقتصاددان می بودید چند دهه وۻع کشور این نبود .راهکار عملی و اجرایی بدهید نه کلی گویی...!!!

    • بدون نام

      خیلی عالی وباسواد حرف زدید اگه به یک بچه هم اینها را بگی قبول می کرد واین نبود وضع مردم بی چاره حسن فقط به نعفع خود واطرافیانش فکرمی کند نه به مردم

    • حسن1400

      بیخودخودتونوخسته نکنید .... علی برکت الله

    • محق

      از روز اول معلوم بود که آقای روحانی یکه تاز درست کردن اقتصاد هست واز اطلاعات کارشناسان کشور استفاده نمیکند
      وگرنه وضعیت کشور به این روز نمی افتاد که تورم وگرانی بیداد کند

    • طاهررحمتی

      چه عتیقه هایی نامه دادند ...

    • بدون نام

      آقای روحانی بلدنیستی مملکت داری بکنی من ازهنون اول فهمیدم وهیچ دوره ای بهت رای ندادم توزندگی ملت ایران رانابودکردی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج