موتورسیکلت، ارابه مرگ جوانان شد
آژیر قرمز مرگ و میر جوانان به دلیل استفاده از موتورسیکلت به صدا درآمده است.
همشهری آنلاین-لیلا شریف: آژیر قرمز مرگ و میر جوانان به دلیل استفاده از موتورسیکلت به صدا درآمده است.
گوشهای از خیابان و کوچههای شهر از دستشان در امان نمانده است و موتوسواران متخلف نهتنها جان عابران شهر را به لب آوردهاند بلکه با ویراژهای مرگآور، جان خود را کف دستشان گذاشتهاند.
نمودار آمار مرگومیر موتورسوارها و میزان تخلف رانندگان این وسیله، سالهاست که با یک شیب تند رو به بالا در حرکت است، اما هنوز هشدارها از خطر مرگ، گوش شنوایی ندارد و نیم نگاهی به رده سنی جانباختگان نشان میدهد که موتورسیکلت هنوز هم قاتل جوانان است.
محبوب اما خطرناک
علاقه به موتورسیکلت در کنار ثبت آمار ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار موتورسیکلت در سطح کشور نشان میدهد که باید منتظر ثبت رکوردی جدید در مورد تعداد موتورسوارها بود؛ چون ترافیک شهرهای بزرگ و گرانی خودرو دلیل قانعکنندهای است که هر شهروندی سراغ گزینه موتورسواری برود.
برای درک میزان علاقه ایرانیها به موتور میتوان به اطلاعات سرهنگ وحیدرضا بای، رئیس مرکز تحلیل دادههای پلیس راهور فراجا تکیه کرد: « تقریباً ۵۰ درصد از خانوادههای ایرانی دارای خودروی شخصی هستند و بیش از ۹۰ درصد حملونقل بار و مسافر در کشور با استفاده از وسایل نقلیه موتوری انجام میشود.»
جوانمرگ شدن، پشت موتور
«براساس آمار و تحلیلهای صورتگرفته، در تصادفات نوروزی سال 1404، 37درصد از جانباختگان موتورسوار 20تا 30ساله و 16درصد زیر 20سال بودهاند.» ارائه این آمار از سوی سرهنگ کشیر، معاون اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ، زنگ خطر را برای نسل جوان به صدا درآورد و به این ترتیب باید گفت که 53درصد آمارهای مرگومیر موتورسواران تهران در این بازه زمانی به نام جوانان زیر 30سال ثبت شده است.
پیشتاز در مرگومیر
کمتر موتورسواری هست که خود را پایبند به قانون بداند و همین نگاه موجب شده است تا آمارهای بالایی در تصادف و مصدومیت با نام موتورسواران گره بخورد؛ درست مانند آماری که سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: « در 20روز ابتدایی فروردین سال 1404 یکهزار و 145فقره تصادف با محوریت موتورسیکلتها رخ داده است.»
برای داشتن دید کلی از آمار و ارقام تصادف موتورسوارها در کشور بهتر است نیمنگاهی به آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی در فاصله زمانی سالهای 1396تا 1400داشت:
نظر کاربران
موتور سوارها خیلی بد رانندگی میکنن،به هیچ قانونی پایبند نیستن،مخصوصا تو تهران به هرقیمتی از لابلای ماشین و پیاده رو و پل فقط میخوان رد شن برن،طبیعیه که قربانی مرگ بشن
خدا نگهدارشون باشه انشالله
ماهم به عنوان عابر جون به لب شدیم از دست این موتور سوارا نه به خودشون رحم میکنند نه به ما بی محابا می رونند و پایبند هيچگونه مقرراتی نیستند ۰حتی خیابان یک طرفه
این سه تا استان نمره خوب هم بخاطر سرد سیر بودن کمتر از موتور استفاده میشه ولی همینه آمارش پایینه
وقتی کیفیت قطعات پایین هستش وکسی توجه نمیکنه میشه این موضوع آمار گویای همه چیزه
چواموتورسوارهاچراغ خطرهارارعایت نمیکنن وردمیشن
نه موتور و نه پراید و،،، هیچ کدام ارابه مرگ نیستند ، فقط و فقط شئور و تربیت خود راکبان عامل مرگ هستند اگر تربیت درستی و قانونمندی وجود داشت اینطور نبود که موتری از سروکولمن بالا برن و آسایش را بگیرند ،
واقعا مردم از دست این موتور سواران خسته شدند حتی اگر تصادف کنند کسی نجات شأن نمی دهند چون واقعا ازدست آنها خسته شدند
خسته کردن همه رو حس میکنن تانک دارن نه گواهینامه نه کلاه موبایل به دست لایی کشی تو اتوبان در لاین سرعت با بیست کیلومتر راه رفتن
میشه،بچه های ۹ یا ۱۰ ساله من زیاد میبینم میان تو خیابونا نه کسی بهشون گیر میده،نه کسی میگه بچه موتور روکی داده بهت،یا همین افغانیها نود درصدشون موتور دارن دایم تو خیابونابدون بیمه بدون گواهینامه وقتی میگی از کجا آوردی میگه مزایده ای خریدم،وقتی قانون نباشه رسیدگی نباشه چه انتظار داری
در ایران هیچ کس به قوانین رانندگی احترام نمیگذارهع
حقشون هست هیچ قانونی رعایت نمیکنن.با موتور فریاد میکشن.گاز میدن.
تمام سرقت ها و زورگیری ها با موتور سیکلت انجام میشه..واقعا حقشون هست..
لعنت به هرچی موتور سواره،یکبار یک موتور به من زد ضربه مغزی شدم