گزارشی از وضعیت جهانی ایمنی جادهها ۲۰۲۳
گزارشی از وضعیت ایمنی جادههای ایران در سال ۲۰۲۳ مورد توجه قرار گرفته است.
برترینها: گزارشی از وضعیت ایمنی جادههای ایران در سال ۲۰۲۳ مورد توجه قرار گرفته است.
ایران (جمهوری اسلامی ایران)
*جمعیت: ۸۷,۹۲۳,۴۳۲ نفر
*گروه درآمدی: درآمد متوسط رو به پایین
*منطقه سازمان بهداشت جهانی: منطقه مدیترانه شرقی
*مشارکت در گزارش جهانی ایمنی جادهها: ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸، ۲۰۲۳
بار تصادفات جادهای
*تعداد تلفات گزارششده (سال ۲۰۲۱): ۱۶,۷۷۸ نفر
*توزیع جنسیتی تلفات: مردان ۸۰٪، زنان ۲۰٪
*توزیع تلفات بر اساس نوع کاربر جاده: ۴۹٪، ۲۲٪، ۲۰٪، ۱٪، ۸٪
*تخمین سازمان بهداشت جهانی از تعداد تلفات جادهای (با فاصله اطمینان ۹۵٪) در سال ۲۰۲۱: ۱۸,۱۵۶ نفر (۱۵,۸۵۶ - ۲۰,۴۵۶ نفر)
*نرخ تخمینی تلفات جادهای در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر جمعیت (۲۰۲۱): ۲۰.۶ نفر
زیرساختهای ایمن جادهای
*مجموع طول جادههای آسفالتشده (۲۰۲۱): ۱۹۸,۲۹۲ کیلومتر
*وجود استانداردهای فنی برای جادههای جدید که ایمنی همه کاربران جاده را در نظر بگیرد یا با کنوانسیونهای سازمان ملل همخوانی داشته باشد: بله
ارزیابی سیستماتیک ایمنی جادههای جدید: بله
*وجود قوانین ملی برای ارزیابی و بازرسی رسمی ایمنی جادهها: بله
*هدفگذاری برای تطابق جادهها با استانداردهای ایمنی فنی برای همه کاربران: بله
*سرمایهگذاری در بهبود نقاط پرخطر جادهای: بله
وسایل نقلیه ایمن
*مجموع وسایل نقلیه ثبتشده (۲۰۲۱): ۳۶,۷۶۷,۱۵۲ وسیله نقلیه (۴۱,۸۱۷.۲ در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر)
*قانون ملی برای بازرسی فنی دورهای وسایل نقلیه: بله
*قوانین ملی درباره حفاظت در تصادفهای جلو و جانبی: خیر
*قانون ملی برای کمربند ایمنی و نقاط اتصال کمربند: خیر
*قانون ملی درباره کنترل پایداری الکترونیکی (ESC): خیر
*قانون ملی برای حفاظت از عابران پیاده: خیر
*قانون ملی برای سیستم ترمز ضدقفل (ABS): خیر
*در نظر گرفتن الزامات ایمنی در خرید وسایل نقلیه دولتی: خیر
*وجود استانداردهای ایمنی باکیفیت برای واردات خودروهای دستدوم: بله
پاسخ پس از تصادف
*قانون ملی برای دسترسی همگانی به مراقبتهای اورژانسی: بله
*قانون ملی برای تضمین دسترسی رایگان به خدمات توانبخشی برای همه مصدومان: خیر
*قانون ملی برای تضمین دسترسی رایگان به خدمات روانشناسی برای قربانیان تصادفات جادهای و خانوادههایشان: خیر
*وجود قانون «سامری نیکو» (حمایت از کمککنندگان به مصدومان جادهای): خیر
*شماره تماس اضطراری ملی: شماره ملی یکپارچه
*هدفگذاری برای زمان بین تصادف و ارائه مراقبت اورژانسی حرفهای در مناطق شهری: ۸ دقیقه
چارچوب نهادی
*استراتژیهایی برای ترویج جایگزینهایی برای استفاده شخصی از وسایل نقلیه موتوری: خیر
*استراتژی ملی ایمنی جادهای: بله
*هدفگذاری برای کاهش تلفات جادهای: مشخص نشده
*هدفگذاری برای کاهش صدمات غیرمرگبار: مشخص نشده
*تأمین مالی برای اجرای استراتژی ایمنی جادهای: بله، اما بهصورت جزئی
*قانون ملی برای بیمه مسئولیت شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری: بله
*قانون ملی درباره مدت رانندگی و استراحت رانندگان حرفهای: بله
*پیوستن به یک یا چند کنوانسیون ایمنی جادهای سازمان ملل: ۲ مورد
*وجود نهاد ملی مسئول اجرای استراتژی ایمنی جادهای: بله
*وجود نهادهای هماهنگکننده خدمات پیشبیمارستانی و پزشکی اورژانس: بله، در سطح ملی
رفتار کاربران جاده
*محدودیتهای سرعت در مناطق شهری و جادهای
*حداکثر سرعت در مناطق شهری: ۶۰ کیلومتر در ساعت
*حداکثر سرعت در جادههای بینشهری: ۹۵ کیلومتر در ساعت
*حداکثر سرعت در بزرگراهها: ۱۲۰ کیلومتر در ساعت
*امکان تغییر محدودیت سرعت توسط مقامات محلی: خیر
*قانونگذاری برای رانندگی در حالت مستی:
*قانون ملی برای ممنوعیت رانندگی در حالت مستی: بله
*انجام آزمایش تصادفی الکل: بله
*انجام آزمایش الکل برای رانندگان در تصادفات مرگبار: برخی رانندگان آزمایش میشوند
*قانونگذاری درباره استفاده از تلفن همراه حین رانندگی: بله
*نوع ممنوعیت: استفاده از تلفن همراه دستی و هندزفری ممنوع است
*قوانین مربوط به استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران:
*قانون ملی برای استفاده از کلاه ایمنی: بله
*الزام بستن کلاه ایمنی: خیر
*اعمال قانون برای راننده و سرنشینان: بله
*تعیین استاندارد برای کلاه ایمنی: بله
*قوانین مربوط به کمربند ایمنی و سیستمهای محافظت از کودکان:
*قانون ملی برای استفاده از کمربند ایمنی: بله
*اعمال قانون برای سرنشینان جلو و عقب: بله
*قانون ملی برای استفاده از صندلی ایمنی کودک: خیر
سیستمهای ملی دادهبرداری
*سیستم ثبت احوال و آمار حیاتی (۲۰۲۱): گروه ۱
*جمعآوری داده درباره توزیع سفرها بر اساس نوع وسیله نقلیه: بله
*ثبت موارد تخلف سرعت و تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز: بله
*ثبت تصادفات مرتبط با مصرف الکل و مواد مخدر: خیر
*جمعآوری داده درباره استفاده از کمربند ایمنی، صندلی ایمنی کودک و کلاه ایمنی: خیر
*ثبت تخلفات استفاده از تلفن همراه حین رانندگی: خیر
ارسال نظر