۱۴۸۹۱۰۳
۵۲۲
۵۲۲
پ

اظهارات عجیب مشاور پزشکیان درباره فارغ‌التحصیلان

مشاور آموزشی رئیس‌جمهور گفت: در حال حاضر بسیاری از فارغ‌التحصیلان وزارت علوم در عین اینکه سواد بسیار بالایی دارند، عملا در حوزه تخصصی خود عملکرد درستی ندارند و یافته‌های آنها تئوری است.

خبرگزاری ایسنا: مشاور آموزشی رئیس‌جمهور با بیان اینکه مخالف ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی هستم، اما باید شروط آن محقق شود، گفت: در حال حاضر ادغام آموزش پزشکی صرفا در بخش ساختاری دانشگاه‌های علوم پزشکی رخ داده است و هنوز در بخش عملکردی درمان شاهد این ادغام نیستیم.

63291580

دکتر شهرام یزدانی ضمن بیان این مطلب به سیاست دولت در خصوص ادغام مجدد دو بخش آموزش پزشکی با آموزش عالی اشاره کرد و گفت: سال‌ها درگیر این موضوع بوده‌ام، به طوری‌که در نهادهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی به عنوان مدافع باقی ماندن آموزش پزشکی در وزارت بهداشت صحبت کردم. ضمن اینکه مطالعات زیادی نیز در این عرصه انجام شد. بنابراین من موافق وضعیت فعلی آموزش پزشکی و مخالف ادغام آن با آموزش عالی هستم، اما باید شرط و شروط این امر محقق شود.

وی تصریح کرد: سیستم پزشکی ایران یکی از بهترین سیستم‌های پزشکی دنیا است، وقتی از ایرانی‌هایی که به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، این سؤال را بپرسیم که سیستم درمان ایران بهتر است یا کشورهای حتی توسعه یافته، قطعا کشور ما را تایید می‌کنند. علت آن هم، این است که چون سیستم آموزشی در کنار سیستم درمان کشور قرار گرفته، دانشجویان صرفا مباحث تئوری را یاد نمی‌گیرند، بلکه بر بالین بیمار و در فضای بیمارستان‌ها آموزش می‌بینند.

یزدانی با مقایسه آموزش پزشکی با آموزش در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم خاطر نشان کرد: در حوزه‌ آموزش‌های وزارت علوم دانشجویان آموزش تئوری را با عملی به طور همزمان تجربه نمی‌کنند. به طور مثال دانشجویی که در رشته مهندسی صنایع تحصیل می‌کند، عمدتا دوره تحصیلی خود را به دلیل اینکه آموزش آنها با صنایع ادغام نشده است، به صورت تئوری می‌گذراند.

مشاور آموزشی رئیس‌جمهور یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از فارغ‌التحصیلان وزارت علوم در عین اینکه سواد بسیار بالایی دارند، عملا در حوزه تخصصی خود عملکرد درستی ندارند و یافته‌های آنها تئوری است.

یزدانی با بیان اینکه ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی صرفا به ادغام ساختاری بخش آموزش پزشکی با درمان بسنده کردیم، گفت: متاسفانه علی‌رغم ادغام ساختاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هنوز به ادغام کارکردی و عملکردی آموزش پزشکی توجه نداشته‌ایم. به این معنی که نزدیکی ساختاری در حوزه‌های مختلف اتفاق نیفتاده است. بر این اساس شاید بخش زیادی از ایرادی که به ادغام بخش آموزش پزشکی در وزارت بهداشت وارد می‌شود، این مورد است.

انتزاع آموزش پزشکی از آموزش عالی در ۲۴ مهرماه ۱۳۶۴ با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تغییر در بافت وزارتخانه‌ها، قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور استفاده مطلوب و هماهنگ از امکانات پزشکی کشور در جهت تأمین و تعمیم بهداشت، درمان، بهزیستی، آموزش و پژوهش‌ پزشکی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

در سال ۱۳۶۵ تشکیلات آموزش رشته‌های علوم پزشکی از وزارت علوم و آموزش عالی منفک شد و با وزارت بهداری تواماً تحت عنوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کار خود ادامه داد. 

در حال حاضر بیش از ۴ دهه تاکنون، موضوع پیوستن آموزش پزشکی به آموزش عالی به یک جدال قدیمی بین دو وزارتخانه علوم و بهداشت تبدیل شده است. پرونده‌ای که پس از هر بار مطرح شدن، صدای موافقان و مخالفان آن بلند می‌شود و هر کدام آنها با صراحت و جدیت بیشتر بر درست بودن نظرات و عقاید خود پای می‌فشارند.

به طوری‌که منادی سفیدان، رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اخیرا در اولین اجلاس معاونان آموزش پزشکی با مطرح کردن مجدد این موضوع خطاب به مدیران وزارت بهداشت تاکید کرد: در مجلس گذشته فشارهای زیادی مبنی بر ادغام مجدد دو حوزه آموزش پزشکی با آموزش عالی مطرح شد و از شما مدیران تقاضا داریم مانع این فشارها برای بازگشت آموزش پزشکی به آموزش عالی باشید.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج