۱۴۳۶۴۹۷
۹۱۳
۹۱۳
پ

رپورتاژ آگهی

آشواگاندا چیست؟

امروزه اشکال دارویی آشواگاندا توسط شرکت‌های داروسازی در دوزهای مختلف تولید و به بازار عرضه شده‌اند. در ادامه به‌صورت تخصصی‌تر راجع به فواید آشواگاندا و مزایای مصرف آن صحبت خواهیم کرد‌.

خاستگاه اصلی گیاه آشواگاندا هند و شمال آفریقا است. به همین جهت به این گیاه جینسینگ هندی نیز گفته می‌شود. چه در طب سنتی قدیم و چه در طب مدرن، گیاه آشواگاندا را به‌عنوان یک داروی فوق سازگار می‌شناسند و فواید زیادی برای آن ذکر می‌کنند. استفاده از این گیاه پیشینه تاریخی بسیار قوی دارد و بیش از ۳۰۰۰ سال است که از شیره و پودر گیاه آشواگاندا به‌منظور افزایش سطح انرژی بدن و رفع اضطراب و استرس استفاده می‌شود. امروزه اشکال دارویی آشواگاندا توسط شرکت‌های داروسازی در دوزهای مختلف تولید و به بازار عرضه شده‌اند. در ادامه به‌صورت تخصصی‌تر راجع به فواید آشواگاندا و مزایای مصرف آن صحبت خواهیم کرد‌.

آشواگاندا چیست؟

۸ مزیت اثبات شده آشواگاندا

همان‌طور که گفتیم آشواگاندا در اشکال دارویی مختلف از جمله قرص و کپسول و در دوزهای متفاوت در بازار موجود است. دوره درمان آشواگاندا بسته به شخص مصرف‌کننده دارو، نوع بیماری یا درمان متفاوت است که البته در این مورد به‌صورت مفصل‌ صحبت خواهیم کرد. اما اگر بخواهیم به ۸ مزیت اثبات‌شدهٔ آشواگاندا اشاره کنیم می‌توان به‌صورت فهرست‌وار به موارد زیر اشاره کرد:

1.نقش آشواگاندا در کاهش استرس و اضطراب

در واقع اولین مشخصه‌ای که باعث شهرت آشواگاندا در بین مردم می‌شود نقش این مکمل در کاهش استرس و اضطراب است. این دارو در شرایط تنش و اضطراب بدنی بالا، باعث سرکوب هورمون کورتیزول و تغییر و تحولاتی در غده هیپوفیز می‌شود و در نهایت به سرکوب استرس و افزایش آرامش بدن کمک می‌کند‌.

2.آشواگاندا و بهبود کیفیت خواب

طی مطالعات انجام شده، ثابت شده است که آشواگاندا خاصیت آرام‌بخشی و خواب‌آلودگی قوی دارد. به همین جهت مصرف آن در کسانی که دچار اختلالات خواب هستند باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود؛ لذا توصیه می‌شود کسانی که داروهای خواب‌آور مصرف می‌کنند دوز کمتری از این دارو را استفاده کنند، چرا که این دارو باعث افزایش اثر داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور (بنزودیازپین‌ها) می‌شود.

3.افزایش حافظه و بهبود تمرکز

در طب آیورودا استفاده از آشواگاندا برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز از دیرباز رواج داشته است. امروزه نیز تأثیرات آن برای افزایش حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت و همچنین بهبود تمرکز در طب مدرن ثابت شده‌اند.

4.کاهش مشکلات ذهنی 

مصرف آشواگاندا باعث بهبود بسیاری از مشکلات ذهنی از جمله بهبود اختلالات شناختی در افراد مبتلا به دوقطبی می‌شود. همچنین این دارو باعث می‌شود تا علائم اضطراب و استرس در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کاهش پیدا کند. از طرفی آشواگاندا اثرات ضدافسردگی نیز دارد و برای کسانی که علائم افسردگی دارند بسیار مفید خواهد بود.

5.افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

مصرف آشواگاندا باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید و بهبود عملکرد آنها می‌شود. درنتیجه قدرت سیستم ایمنی افراد را بالا می‌برد. به همین جهت کسانی که پیوند عضو انجام داده‌اند و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند نباید از آشواگاندا استفاده کنند.

6.افزایش سطح تستوسترون

تستوسترون یک هورمون مهم و حیاتی در بدن است که نقش آن رشد و مراقبت از عضلات بدن، افزایش تراکم استخوان، افزایش حجم و کیفیت اسپرم، تولید گلبول‌های قرمز در خون و افزایش میل جنسی در مردان است. البته این نکته را به‌خاطر داشته باشید که تستوسترون در بدن خانم‌ها نیز وجود دارد، اما مقادیر آن بسیار کمتر از آقایان است؛ لذا وجود آن برای سلامت استخوان‌ها و بهبود عملکرد دستگاه تولیدمثل هم در خانم‌ها و هم در آقایان لازم است. ازآنجایی‌که آشواگاندا یک داروی بسیار مؤثر در افزایش سطح تستوسترون در بدن است مصرف آن باعث افزایش سطح این هورمون در بدن و بهره‌مندی از تمام فواید تستوسترون می‌شود.

7.افزایش توده عضلانی و بهبود حجم عضلات

آشواگاندا با افزایش سطح تستوسترون در بدن و همچنین با تأثیراتی که بر روی مدیریت استرس و سرکوب کورتیزول دارد، باعث بهبود کیفیت عضلات و افزایش حجم فیبرهای عضلانی در بدن می‌شود. با افزایش سن حجم عضلات بدن کاهش پیدا می‌کند و کیفیت فیبرهای عضلانی بسیار کم می‌شود. این مسئله به دلیل افت سطح تستوسترون در سنین بالا است؛ لذا افرادی که سن آنها از ۴۰ سال عبور کرده است به‌راحتی می‌توانند با مصرف آشواگاندا مجدداً سطح تستوسترون بدن خود را بالا برده و از افت کیفیت و کاهش حجم عضلات بدن خود جلوگیری کنند و بدنی جوان و سرزنده داشته باشند.

8.آشواگاندا و کاهش سطح قند خون

مکمل آشواگاندا باعث کنترل سطح قند خون در بدن می‌شود. در واقع این مکمل هم قند خون و هم فشارخون را به طور مؤثر پایین می‌آورد؛ بنابراین کسانی که از داروهای مربوط به قند و فشارخون از جمله انسولین استفاده می‌کنند بهتر است که برای دریافت دوز مناسب آشواگاندا با پزشک خود مشورت کنند تا مصرف آن با انسولین یا داروی فشارخون تداخل پیدا نکند و دچار افت ناگهانی قند خون و فشارخون نشوند.

مزایای آشواگاندا برای ورزشکاران

آشواگاندا یک مکمل عالی برای افزایش سطح انرژی و تستوسترون در بدن است. به همین جهت گزینه بسیار مناسبی برای ورزشکاران به شمار می‌آید. به‌خصوص زمانی که مکمل آشواگاندا با فلفل سیاه ترکیب شده باشد اثرات آن به‌مراتب بیشتر نیز می‌شود. ورزشکاران بخصوص کسانی که در رشته بدنسازی و پرورش اندام مشغول به فعالیت هستند با مصرف مکمل آشواگاندا سطح تستوسترون خود را افزایش می‌دهند، درنتیجه باعث می‌شود تا فرایند عضله‌سازی در بدن آنها تسریع شود. از طرفی این مکمل با افزایش سطح انرژی بدن، توان آنها را برای انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش بیشتر می‌کند. از فواید دیگری که مصرف آشواگاندا برای ورزشکاران دارد کاهش میل به ریزه‌خواری و غذاهای مضر و چرب است. مصرف غذاهای سالم، پر فیبر و غنی از پروتئین توأم با  کاهش ریزه‌خواری تأثیر زیادی در عضله‌سازی بدن ورزشکاران دارد.

دوز مجاز مصرف آشواگاندا

طبق نظر متخصصین مصرف آشواگاندا تا ۷۰۰ میلی‌گرم در روز برای بزرگسالان بلامانع است. دوره درمانی با آشواگاندا نیز حدود ۱۲ هفته است؛ بنابراین اگر به‌منظور درمان استرس، اضطراب، درمان علائم افسردگی، افزایش سطح انرژی، افزایش تستوسترون و میل جنسی و یا به جهت بهبود تمرکز و حافظه قصد مصرف آشواگاندا را دارید، می‌توانید دو عدد کپسول که شامل ۶۵۰ میلی‌گرم آشواگاندا و ۱۵ میلی‌گرم فلفل سیاه است را به مدت ۱۲ هفته مصرف کرده و شاهد تأثیرات بی‌نظیر آن باشید.

موارد منع مصرف و تداخلات دارویی آشواگاندا

  • تحقیقات ثابت کرده‌اند که آشواگاندا باعث افزایش انقباضات رحمی و در نهایت سقط‌جنین در ماه‌های اولیه بارداری می‌شود؛ بنابراین کسانی که باردار هستند نباید آن را مصرف کنند.
  • مصرف آشواگاندا همراه با داروهای ضدانعقاد خون نیز توصیه نمی‌شود.
  • مصرف این مکمل هم‌زمان با انسولین و داروهای فشارخون حتماً باید تحت‌نظر پزشک انجام شود.
  • آشواگاندا باعث افزایش هورمون تیروئید می‌شود؛ بنابراین کسانی که دچار ناراحتی‌های تیروئید هستند و داروی تیروئید مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف آن حتماً با یک متخصص غدد مشورت کنند.

عوارض آشواگاندا

مصرف این مکمل در دوزهای مجاز هیچ‌گونه عارضه‌ای ندارد، اما اگر که بیش از حد مجاز مصرف شود ممکن است باعث بروز ناراحتی‌های دستگاه گوارشی، اسهال و یا خواب‌آلودگی شدید شود؛ بنابراین دوز مجاز آشواگاندا را در طول روز رعایت کنید و بهتر است که طول درمان شما بیشتر از ۱۲ هفته نشود.

آشواگاندا محصول آمیتیس نیک دارو

شرکت آمیتیس نیک دارو با ۱۵ سال سابقه درخشان اقدام به تولید مکمل خوراکی آشواگاندا نموده است. این مکمل به شکل کپسول و در بسته‌های ۶۰ عددی ارائه می‌شود. توصیه مصرف این دارو برای بزرگسالان دو عدد در روز است و دو عدد کپسول آن شامل ۶۵۰ میلی‌گرم آشواگاندا و ۱۵ میلی‌گرم فلفل سیاه است. شما می‌توانید کسب اطلاعات بیشتر در باره آشواگاندا به وب‌سایت شرکت آمیتیس نیک دارو مراجعه نمایید و از آخرین اطلاعات مرتبط بهره‌مند شوید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج