آوینا_استیکی 2
adexo3
۱۴۲۶۸۴۶
۱۱۵۳
۱۱۵۳
پ

چرا این «مارهای چرخان» می‌چرخند؟

حرکات ریزی که چشم انسان انجام می‌دهد می‌تواند درک ما از حرکت و سکون را مختل کند. این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بتوانیم از آن برای ایجاد توهم‌های بصری استفاده کنیم.

فرادید: تصویری که در بالا می‌بینید نامش توهم «مارهای چرخان» است؛ این تصویر در واقع کاملا ثابت است اما هیچ کس نیست که به آن نگاه کند و چرخش‌های خیره‌کننده (و برای بعضی‌ها تهوع‌آور) آن را نبیند.

این توهم در سال ۲۰۰۳ توسط آکیوشی کیتائوکا از دانشگاه ریتسومئی‌کان در ژاپن ابداع شد و از آن زمان تاکنون، کیتائوکا و دانشمندان دیگر سعی در کشف دلیل عملکرد آن داشته‌اند. مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۲ توسط استفان مک‌نیک در مؤسسه مغز و اعصاب فینیکس منتشر شد، شاید بتواند به این سوال پاسخ دهد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، به نظر می‌رسد چرخش این حلقه ها با توجه به جایی که به آن نگاه می‌کنید، تغییر می‌کند. بنابراین، مک‌نیک و همکارانش حرکت چشم افراد را هنگام نگاه کردن به دو تا از این چرخ‌ها روی صفحه کامپیوتر ردیابی کردند. افراد مورد آزمایش انگشت خود را روی یک دکمه نگه می‌داشتند و هر زمان که به نظر می‌رسید چرخ‌ها در حال حرکت هستند، انگشت خود را برمی‌داشتند.

چرا این «مارهای چرخان» می‌چرخند؟

در نتیجۀ این آزمایش، مک‌نیک و همکارانش یک همبستگی قوی بین شروع توهم و نوعی حرکت غیرارادی چشم به نام «میکروساکاد» پیدا کردند. حتی زمانی که ما به یک شیء ثابت خیره می‌شویم، چشم‌های ما دائما در حال حرکت هستند. این حرکات به نام میکروساکاد به ما کمک می‌کنند تا یک خاصیت عجیب چشم را جبران کنیم: اگر برای مدت طولانی به یک شیء خیره شویم، سیگنال‌هایی که هر گیرنده نوری به مغز ارسال می‌کند، ضعیف‌تر می‌شوند. اما میکروساکادها گیرنده‌های نوری را با ورودی‌های متفاوت تغذیه می‌کنند و جان تازه‌ای به درک بصری ما می‌بخشند.

اما پرش‌های چشم ما در عین حال گاهی در درک حرکت اختلال ایجاد می‌کنند. در حالت معمول، مغز ما می‌تواند تفاوت بین تغییری که ناشی از حرکت یک شیء است و تغییری که ناشی از حرکت خود چشم‌های ماست را تشخیص دهد. اما در توهم مارهای چرخان، به دلیل وجود کنتراست قوی و پیچیدگی اشکال و رنگ‌ها، مغز در تفسیر داده‌های بینایی دچار مشکل می‌شود و لرزش‌ها و حرکت چشم را با حرکت آنچه که دارد می‌بیند اشتباه می‌گیرد. به تعبیر دیگر در مقابل اینگونه تصاویر پیچیده، حسگرهای حرکت ما روشن می‌شوند و مارها شروع به خزیدن می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج