تابلو پیکاسو در موزه ملی ایران، جعلی از آب درآمد
پژوهشگران مرمت آثار تاریخی تایید کردند تابلوی منسوب به «پیکاسو» که در موزه ملی ایران نگهداری میشود، اصل نیست.
ایسنا: پژوهشگران مرمت آثار تاریخی تایید کردند تابلوی منسوب به «پیکاسو» که در موزه ملی ایران نگهداری میشود، اصل نیست.
فتحالله نیازی ـ کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی ـ درباره اصالتسنجی این تابلوی نقاشی که به پابلو پیکاسو، نقاش اسپانیایی منسوب شده و در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، به ایسنا گفت: این پژوهش و اصالتسنجی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و با همکاری موزه ملی ایران انجام شده است که نتیجه آن در هفته پژوهش رسما اعلام شد. در این پروژه با توجه به یک دادۀ مجهول با عنوان «یک اثر نقاشی منسوب به پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی» که در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، روشهای شناخت و اصالتسنجی آثار نقاشی انجام شد.
او این توضیح را اضافه کرد که این پژوهش به بررسی روشهای اصالتسنجی و چالشهای پیشروی این روشها و چگونگی شناخت آثار جعل و اصلی میپردازد و با توجه به فرضیه اثر منسوب به پیکاسو به معرفی این هنرمند مشهور و آثار و تکنیکهای هنری و بررسی آثار معروف او پرداخته شد تا شناخت بیشتری با بررسی دقیقتر اثر منسوب به او به دست آید.
این پژوهشگر مرمت افزود: برای اصالتسنجی اثر مورد مطالعه، روشهای لازم از قبیل مستندنگاری و عکاسی پیشرفته و تحلیلهای میکروسکوپی و آزمایشهای دستگاهی انجام شد و نتایج این آزمایشها و بررسی منجر به این شد که این تابلو یک چاپ دستگاهی روی کرباس در حدود ۵۰ سال پیش بوده است.
نیازی در پاسخ به این پرسش که تابلوی منسوب به پیکاسو در موزه ملی را یک اثر جعلی میتوان دانست، اظهار کرد: نمیتوان از عبارت جعلی استفاده کرد؛ جعل یعنی عینا تابلوی پیکاسو را از روی اثر با توجه به تکنیک و رنگهای به کار رفته و امضای نقاش جعل و اعلام کنید که این تابلو متعلق به پیکاسو بوده است.
او ادامه داد: در گذشته شرکت و کارخانهای در ایتالیا با مدیریت یک بانوی سیاستمدار و فرهنگی بود که آثار نقاشان و هنرمندان مشهور بهویژه از دوره رنسانس را روی کرباس چاپ میکرد، نقاشیهای پیکاسو هم جزوی از این آثار چاپی بود. ما در ابتدا تصور میکردیم تابلوی منسوب به پیکاسو که در مخزن دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، اصل باشد، اما پس از بررسی متوجه شدیم این تابلو، نمونه چاپ دیجیتال از همان شرکت ایتالیایی است که اواخر دوره پهلوی احتمالا از یک حراجی خریداری شده است.
نظر کاربران
مواظب باشید دودره نکنند
احتمالا اول اصل بوده که بعد گم و گور شده و حالا تازه دارن میفهمن.
یکی اصل را برداشته اینو گذاشته وگرنه وقتی بانوی اول کشور میره چیزی بخره قطعا چهارتا کارشناس برای تشخیص می فرسته
اونم دزدیدن😂
بایدپرسید اصلش کجاس ؟
مثل مسئولینمون همه جعلی هستن
البته به شرطی که خودتون اصلشو نفروخته باشید
البته اصل این آثار موجود بوده که توسط عزیزان نیازمند جاشون با آثار جعلی
عوض شده
معلوم نیست کی اصلش رو دزدیده و هپل هپوش کرده و این نسخه ی جعلیشو جای اون گذاشته.
مطمئنا این اثر در ابتدا اصل بوده وبعدها تعویض شده
البته من به پهلوها اطمینان وباور ندارم اما به کارشناسان هنری، اندوران باور دارم که اشتباه نکرده اند
اختلاسگرها به این هم رحم نکردند
جعلی نبوده جعلی شده
مگه انتظار داشتند اصل باشه!!! توی کشور ما پراید هم اصلش گیر نمیاد، وگرنه مابقی چیزها ک پیشکش
یک نکته در این خبر مغفول مانده. تا جایی که من میدانم، 50 سال قبل، چاپ دیجیتالی اصلا اختراع نشده بوده. چاپ دیجیتالی از فنآوریهای نسبتا نوین است که بعد از به بازار آمدن کامپیوترهای پیشرفته نوین بوجود آمد. باورش کمی سخت است که 50 سال قبل چنین تکنیک جدیدی وجود داشته
اصلشو فروختن جاش جعلی گذاشتن
اصلش رو فروختن جاش قلابی گذاشتن
اینم بردن فرختن پولش گردن 🤣🤣🤣🤣🤣اینجا ایرانه
تو موزه عوض کردن
حتما یک آقازاده واز مسولین کشور تو این کار دست داشته.
مگه می شه تابلو چاپی از اصل تشخیص داده نشه کارشناس یه نگاه بکنه می فهمه