۱۲۲۷۰۲۰
۳۴ نظر
۶۹۳۵
۳۴ نظر
۶۹۳۵
پ

ناگهان اتفاق افتاد؛ سلام ایران به صیانت!

گزارش ها از فعال شدن حالت Safe Search یا همان قفل کودک در گوگل بر روی اینترنت اپراتورها حکایت دارد.

برترین‌ها: گزارش ها از فعال شدن حالت Safe Search یا همان قفل کودک در گوگل بر روی اینترنت اپراتورها حکایت دارد. با این اقدام، کاربران با هر سن و سالی فقط به محتوای مناسب کودکان در گوگل دسترسی دارند. این قابلیت به شکل قفل شده فعال شده یعنی امکان غیرفعال سازی آن وجود ندارد.

وب سایت روزیاتو در این خصوص نوشت: از روز گذشته کاربران ایرانی متوجه شده اند اپراتورهای کشور در اقدامی ناگهانی با فعال کردن قابلیت Safe Search در گوگل، امکان جستجو با گوگل را با محدودیت رو به رو کرده اند.

موتورهای جستجو قابلیتی به نام جستجوی ایمن یا Safe Search دارند که از آن برای جلوگیری از دسترسی کاربران کودک به محتوای نامناسب استفاده می شود. با فعال کردن این قابلیت اگر کودک قصد جستجوی محتوا در گوگل را داشته باشد، نتایج موتور جستجوی گوگل برای او فیلتر می‌ شود و محتوای غیراخلاقی و خشن برای او نمایش داده نمی‌ شود.

ناگهان اتفاق افتاد؛ سلام ایران به صیانت!

میلاد نوری، کارشناس آی‌ تی در توییتی درباره ی محدودیت اعمال شده بر روی اینترنت اپراتورها نوشت: «همراه اول و ایرانسل با فرض کودک بودن همه مشترکین خود، قابلیت safe search گوگل رو به شکل قفل شده (بدون امکان غیرفعال‌سازی) فعال کردن. ‌با این دستکاری، شما با هر سن و سالی فقط به محتوایی در گوگل دسترسی دارید که یک کودک دسترسی دارد.»

بر اساس گزارش ها این محدودسازی بر روی اینترنت رایتل نیز اعمال شده است. برخی مشترکان اینترنت ثابت نیز در شبکه های اجتماعی از فعال شدن این محدودیت بر روی اینترنت خود خبر داده اند و گفته می شود این محدودسازی بر روی موتور جستجوی بینگ نیز صورت گرفته است.

بر اساس پیگیری‌ ها از اپراتورها به نظر می‌ رسد تغییراتی که در تنظیمات جستجوی گوگل رخ داده از سمت این شرکت‌ ها نبوده و از لایه‌ های بالاتری صورت گرفته است.

کارشناسان می گویند موضوعی که در حال حاضر رخ داده از نظر امنیتی برای کاربران مشکلی ایجاد نمی‌ کند اما مشکل این است که کاربران اختیار تغییر حالت Safe Search را در موتورهای جستجو از دست داده‌ اند و به عبارتی کل کشور به عنوان کودک در اینترنت در نظر گرفته شده‌ اند.

این اتفاق در حالی رخ داده است که وزیر ارتباطات چندی پیش با حضور در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» به قابلیت Safe Search گوگل اشاره کرده و از لزوم ارائه ی اینترنت امن برای کودکان و نوجوانان ایرانی سخن گفته بود. موضوعی که به گفته ی این وزارتخانه تا ۲ هفته دیگر عملی خواهد شد و کودکان و نوجوانان هنگام استفاده از اینترنت تنها به وبسایت‌ هایی که در لیست سفید وزارت ارشاد هستند دسترسی خواهند داشت.

چند روز قبل نیز مهدی سالم، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در یک نظرسنجی توییتری از مخاطبان خواسته بود تا نظر خود را درباره ی اینترنت ایمن اعلام کنند. نظر اغلب کاربران منفی بود و آن ها این نظرسنجی را مقدمه‌ ای برای محدودیت بیشتر اینترنت دانسته بودند اما این مقام وزارت ارتباطات، این سرویس را مخصوص کودکان و نوجوانان عنوان کرده و هرگونه ارتباط با طرح صیانت را رد کرده بود.

ناگهان اتفاق افتاد؛ سلام ایران به صیانت!

با این وجود، کاربران گمان کنند طرح صیانت به آرامی در حال اجرا است. طی ماه های اخیر کاربران فضای مجازی بارها از مشکلات استفاده از اینترنت گلایه کرده اند.

همزمان با انتشار این اخبار، شایعاتی مبنی بر برکناری ابوالحسن فیروزآبادی از دبیری شورای عالی فضای مجازی به دلیل مخالفت وی با طرح صیانت مطرح شد که از سوی فیروزآبادی تکذیب گردیده است.

ناگهان اتفاق افتاد؛ سلام ایران به صیانت!

او گفت: «این اخبار به هیچ عنوان صحت ندارد. کذب محض است. من نه برکنار شده‌ام و نه استعفا داده‌ام. هنوز به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی فعالیت می‌کنم.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آخرین وضعیت طرح صیانت نیز گفت: «موضع شورای عالی فضای مجازی درباره طرح صیانت اعلام شد و از آن زمان به بعد تغییری در این روند اتفاق نیافتاده است.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که برخی شنیده‌ ها از تصویب ۲ بند از طرح صیانت در جلسات شورای عالی فضای مجازی پس از نوروز ۱۴۰۱ حکایت دارد، نیز بیان کرد: «این خبر صحت ندارد. شورای عالی فضای مجازی پس از عید جلسه‌ای درباره طرح صیانت نداشته است و ما هنوز مفاد این طرح را تصویب نکرده‌ایم.»

او درباره ی جلسه ی سه شنبه شورای عالی فضای مجازی نیز اظهار کرد: «این جلسه درباره شبکه ملی اطلاعات بود و تعهدات دولت در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اعلام کردند که شبکه ملی اطلاعات تا امروز حدود ۴۲ درصد پیشرفت داشته ولی تا آخر سال به حدود ۶۶ درصد خواهد رسید.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که بحثی درباره محدودسازی بیشتر فیلترشکن‌ها در جلسه صورت گرفته است یا خیر، گفت: «بحثی درباره فیلترشکن‌ها نبود. صرفا درباره تعهدات دولت در اینترنت ملی و زیرساخت‌های مربوط به این موضوع بحث و بررسی صورت گرفت.»

ناگهان اتفاق افتاد؛ سلام ایران به صیانت!

همزمان با موجی از واکنش‌ها به اجرای این طرح جنجالی، «دیجیاتو» در مطلبی آورده است:

* اعضای شورای‌ عالی فضای مجازی می‌گویند کاربران پیام‌رسان‌های داخلی در ماه‌های اخیر افزایش یافته‌اند و از همین رو خواستار افزایش ارائه خدمات دیجیتال دولتی روی این پلتفرم‌ها شدند. آن‌ها در این راستا همچنین بر راه‌اندازی مرورگرها و موتورهای جستجو بومی تاکید کردند.

* جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی عصر روز گذشته به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد و اعضا به بررسی پنج دستور جلسه پرداختند. آن‌ها با بررسی حوزه‌های زیرساختی، تصمیم گرفتند که ارائه خدمات دولت روی پیام‌رسان‌های داخلی افزایش یابد. علت این امر افزایش تعداد کاربران این پلتفرم‌ها طی ماه‌های اخیر عنوان شده است.

* بر اساس گزارشی که در سایت «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری» منتشر شده، اعضای این شورا خواستار راه‌اندازی مرورگرهای داخلی و موتورهای جستجوی داخلی نیز شده‌اند.

* اعضای شورای عالی فضای مجازی همچنین به بررسی موضوع گسترش شبکه فیبرنوری در کشور پرداخته و بر افزایش سطح تحت پوشش این شبکه به شکلی که همه منازل بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند، تاکید کردند.  بر این اساس اعضا تاکید کردند با توجه به اینکه در حال حاضر تمام اطلاعات کشور با مرکزیت استان تهران مبادله می‌شود، برای تمرکززدایی از شبکه، مراکز اطلاعاتی کشور حداقل به هشت واحد افزایش یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • احمد

      سایت فروشم اصلا بالا نمیاد

      پاسخ ها

      • ناشناس

        از امروز نت خانگيم تكان نميخوره تعطيل رسمي!!!!
        وايييي اب برق گاز. و خدمات ديگه دروغ هاشون معلوم ولي اين اينترنت رو چطور بايد ثابت كرد دزدي ميشه همه هم ميدونن واييييييي موهاي سر كي رو بكنم ؟!!!

    • ناشناس

      ایران رو مثل قفس زندان میخوان

    • ناشناس

      هر چی یاد گرفتی داری از گوگل بوده بدبخت

    • ناشناس

      مثل توئیتر فیلتر بعد خودشون میرن توش

    • ناشناس

      ماسک نت ماهواره بده ضایع بشن ای بخندیم

    • ناشناس

      دولت سریلانکا به مالدیو فرار کرد

    • ناشناس

      دیگه بسته نت حجم زیاد لازم نیست در حد کار اداری ورشکست بشن

    • ناشناس

      ماسک هم صیانت کرد نت رو برد روی دریا

    • ناشناس

      اسمش صیانت و حفاظت از خودشون همکارا خانواده شونه به اسم صیانت مردم

    • Setareh

      این دیگه چه مسخره بازیه. توهین و تحقیره فقط!

    • ناشناس

      کم بدبختی داریم اینا نه تنها کمش نمیکنن هی اضافه شم میکنن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اینم از رییسی

    • ناشناس

      اغا شما زندگی مارو جهنم تر نکنین بهشت پیشکشتون

    • ناشناس

      به زور

    • ناشناس

      واسه من ایرانسله و همه سایتا حتی فیلترش باز بازه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چطور ؟

    • ناشناس

      vpn (ع)

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دلخوش به vpn نباشید که ترتیب اونم میدن

      • ناشناس

        حالا منی که زیر ۱۳ سالمه جطوری تو انتخابات شرکت کنم؟

    • ناشناس

      خیلی عالیه . واقعا فضای مجازی و اینترنت بی در و پیکر بسیار خطرناکه . اونایی که هنوز آسیب ندیدن مخالف هستند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        "خیلی عالیه . واقعا فضای مجازی و اینترنت بی در و پیکر بسیار خطرناکه . اونایی که هنوز آسیب ندیدن مخالف هستند".
        سلام آسیب دیده

      • ناشناس

        تو اگه آدم سالمی باشی به سایت های بد داخل نمی شی بلکه سایت های دیگه ای هم هست که واقعا مفید اند ولی اوناهم فیلتر شدند

    • ناشناس

      همه کودکیم

    • ناشناس

      خیلی هم عالی

    • ناشناس

      اتفاقاً با این طرح دولت موافقم

    • مهران

      چتون شده ؟هر روز یه داستان؟!!!!

    • علی

      یکم کاهو بخور واسه مغزت مفیده

    • ناشناس

      ای کاش برای دزدی‌های چندین میلیاردی هم صیانت را اجرا میکرد

    • ناشناس

      مردم لایقشن

    • مجید حیدری

      مردم باید خودشون بخوان تا اوضاع مملکت تغییر کنه پس باید از یکجایی مردن با هم متجد بشن

    • ناشناس

      یوتیوب توییتر فیس بوک توییچ تلگرام رو آزاد کنید تا بچه ی ما اتفاقی وارد سایت های مستهجن نشن

    • ناشناس

      بسیاری از سایت های مهم فیلتر می شه

    • وطن

      تو را به خدا اینقدر خدمات به مردم ......شبانه روز در فکر رفاه بیشتر مردم.بخدا شرمنده میشویم و از اینهمه خوشبختی دق میکنیم...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج