جاباما
۹۹۰۴۶۶
۶۰۰۰
۶۰۰۰
پ

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

ماساژ، هنری غیرقابل‌انکار برای رفع گرفتگی‌های بدن، تحریک جریان خون و کاهش استرس احساسی می‌باشد. امروزه و با گسترش این هنر در سراسر دنیا، ۸۰ نوع ماساژ مختلف روی بدن قابل انجام می‌باشد و می‌توان گفت که این هنر حالا تبدیل به نوعی روش درمانی شده است.

برترین‌ها: ماساژ، هنری غیرقابل‌انکار برای رفع گرفتگی‌های بدن، تحریک جریان خون و کاهش استرس احساسی است. امروزه و با گسترش این هنر در سراسر دنیا، ۸۰ نوع ماساژ مختلف روی بدن قابل انجام می‌باشد و می‌توان گفت که این هنر حالا تبدیل به نوعی روش درمانی شده است.

البته برای اینکه بتوانید روی جسم و روح کسی که مسئولیت ماساژ دادن او را بر عهده گرفته‌اید تاثیر گذاشته و به کاهش تنش و مشکلات جسمی او کمک کنید، لازم است اطلاعاتی در ارتباط با ماساژ دادن داشته باشید و برای یادگیری برخی از انواع ماساژ حتی دوره‌های آموزش ماساژ با مدرک ماساژوری را بگذرانید.

در ادامه نکاتی ابتدایی در ارتباط با ماساژ را با شما در میان خواهیم گذاشت. پیش از شرکت در دوره‌های آموزش ماساژ دادن، بهتر است این نکات را بدانید.

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشیراهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

وسایل مورد نیاز برای ماساژ

سالن‌های ماساژ وسایل مختلفی را در اختیار ماساژور‌های خود قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند بهترین خدمات را به مشتریان ارائه کنند. وسایل مورد نیاز برای ماساژ

شامل موارد زیر میشوند:

  • میز ماساژ ثابت
  • میز ماساژ قابل حمل
  • میز ماساژ برقی
  • تشک صاف
  • روغن مخصوص ماساژ (روغن نارگیل، اسطوخودوس، بادام، جوجوبا)
  • کرم ماساژ
  • لوسیون ماساژ
  • سنگ داغ ماساژ 
  • ملافه تمیز
  • استفاده از بالشت مخصوص
  • حوله گرم
  • شمع ماساژ

رعایت نکات مهم قبل از شروع ماساژ

  • ​از ماساژ دادن پوست آسیب دیده، جوشدار یا قسمت هایی که احتمال سرایت عفونت وجود دارد خودداری کنید.
  • عدم فشار بر روی استخوان یعنی از فشار مستقیم بر قسمت های استخوانی اجتناب کنید.
  • روی هر قسمتی از بدن را که خوب کار نمیکند با حوله گرم بپوشانید.
  • اول روغن ماساژ را بر روی دست های تان بریزید و سپس یک مرتبه اعمال ماساژ را شروع کنید. یک دست را همیشه روی فرد نگه دارید.
  • به نشانه های قرمز کمردرد توجه داشته باشید.

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

 ۵ تکنیک ابتدایی در آموزش ماساژ

۱. یادگیری ضربات دست

پیش از هرچیزی لازم است انواع ضرباتی که در ماساژ به کار می‌روند را یاد بگیرید؛ زیرا این ضربات تاثیر به‌سزایی در التیام و راحتی عضلات دارند. ضربات مهم دست شامل:

  • حرکات ضربه‌ای به طرف مرکز
  • گرفتن و فشردن عضلات در هنگام ماساژ
  • مشت و مال بافت‌های بدن
  • ضربات سبک با کناره‌ها یا کف دست

همچنین اصول اولیه ماساژ را می‌توان در 5 حرکت افلوراژ، پتریساژ، تاپوتامنت، اصطکاک و لرزش خلاصه کرد.چگونه ماساژ بدهیم؟ این تکنیک‌ها پایه‌ و اساس ماساژ را تشکیل می‌دهند و با ترکیبی از آن‌ها می‌توان سبک ماساژ خاصی را پیاده‌سازی کرد 

  •  افلوراژ : افلوراژ ریشه‌ در کلمه‌ای فرانسوی به معنی لمس ملایم دارد.
  • پتریساژ : پتریساژ، از فعل فرانسوی به معنی ورز دادن گرفته شده است.
  • تاپوتامنت : تاپوتامنت در لغت به‌معنای ضربه زدن است و گاهی اوقات ماساژ کوبه‌ای نیز نامیده می‌شود.
  • اصطکاک : این تکنیک شامل حرکات دایره‌ای کوتاه و سریعی است که ماساژدرمانگر با کف دست، شست و نوک انگشتان خود انجام می‌دهد.
  • لرزش : تکنیک لرزش با ایجاد لرزش روی پوست فرد انجام می‌شود.

۲. تمرکز بر عضلات

وقتی در حال ماساژ دادن هستید؛ نکته کلیدی این است که از دستانتان برای کار کردن روی عضلات گردن، شانه ها، پشت، بازوها، پاها و کف پاها استفاده کنید. به آرامی عضلات نرم و گوشتی را لمس کرده؛ سپس آن ها را با دستانتان مانند خمیر ورز دهید. هرگز روی استخوانهای شخص، فشار وارد نکنید؛ مخصوصا ستون فقرات و استخوان دنبالچه. اگر شک دارید که آیا نقطه در معرض فشار، از عضلات یا استخوانها است؛ از تماسی آرام و سبک به منظور ضربه زدن به آن، استفاده کنید؛ سپس به بخش بعدی حرکت کنید.

3. یادگیری میزان فشار وارد بر عضلات

این‌که بدانید چه میزان فشار می‌تواند تاثیر خوبی روی بدن بگذارید امری بسیار مهم است. اگر میزان فشار وارد شده بر بدن کسی که او را ماساژ می‌دهید زیاد باشد ممکن است باعث ایجاد درد و یا حتی آسیب‌های جدی شود و اگر این میزان فشار کم باشد، ممکن است تاثیری که باید را روی عضلات فرد نگذارد. پس دقت کنید که با انگشتان، کف دست و کناره‌های دست عضلات را مانند خمیر ورز دهید به طوری که فرد احساس درد نکند و فقط احساس راحتی و آرامش بر او حاکم شود.

 ۴. تقسیم زمان ماساژ بین اعضای مختلف بدن

زمانبندی نهایی ماساژ را بین بخش‌های مختلف بدن که قصد دارید آن‌ها را ماساژ دهید، تقسیم کنید. انجام سریع ماساژ می‌تواند آرامشی را که فرد انتظار دارد از ماساژ دریافت کند را از او بگیرد. مثلا اگر قرار است ماشاژ شما ۱ ساعت زمان ببرد، ۱۰ دقیقه روی گردن، ۲۰ دقیقه روی پشت و شانه‌ها، ۱۰ دقیقه روی بازوها، ۱۰ دقیقه پا‌ها و ۱۰ دقیقه برای کف پا‌ها زمان مناسبی است.

۵. گفتگو با شخصی که ماساژ می دهید

بهتر است در طول ماساژ با شخصی که ماساژ می دهید ارتباط برقرار کنید و مطمئن شوید کاری که می‌کنید حس خوبی به او می‌دهد. اگر در حال درد کشیدن است ماساژ را متوقف کنید.

آموزش کامل ماساژ بدن

چگونه ماساژ دهیم؟برای این‌ که بتوانید ماساژ را به‌ درستی و به بهترین شکل ممکن انجام دهید، باید برخی از نکات و ترفندها را یاد بگیرید. در ادامه آموزش کامل ماساژ بدن آورده شده است:

آموزش ماساژ گردن و شانه

هر دو دست را در یک خط روی گردن قرار دهید و به کمک نوک انگشتان و کف دست عضلات گردن و شانه را ورز دهید. در طول ماساژ گردن توجه کنید که به استخوان ترقوه فشار نیاورید؛ زیرا ممکن برای شخص دردناک باشد. همچنین برای ماساژ شانه‌ها از شخص ماساژ گیرنده بخواهید که به سمت شکم خود بخوابد. سپس از کف دو دست برای اجرای تکنیک افلوراژ برای گرم کردن شانه‌ها استفاده کنید. 

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

آموزش ماساژ پشت بدن

چگونه ماساژ بدیم؟در این ماساژ نیز شخص ماساژ گیرنده باید به پشت بخوابد سپس یک سری ضربات طولانی و آهسته افلوراژ را در هر دو طرف ستون فقرات شروع کنید و سپس تمام سطح پشت را پوشش دهید. اینکار برای کمک به آرامش بدن و آماده شدن فرد برای تکنیک‌های شدیدتر بعدی کاربرد دارد. پس از این‌که بافت پشت و کمر گرم شد، با انگشتان خود ماساژ را شدیدتر کرده و سایر تکنیک‌های ماساژ مثل ورز دادن، ضربه زدن، ایجاد اصطکاک و لرزاندن را به کار ببرید. ماساژ پشت معمولا به این شکل است که انگار شکل یک قلب را در پشت فرد ماساژ گیرنده می‌کشید. از نوک انگشتان هر دو دست برای ورز دادن تمامی سطح پشت بدن استفاده کنید. از پایین ستون فقرات شروع کنید و به سمت گردن حرکت کنید. سپس دست‌هایتان را به طرفین و نزدیک شانه‌ها برده و دوباره به سمت پایین ستون فقرات بروید. ورز دادن ماهیچه‌ها و عضلات کمر می‌تواند به تسکین تنش در عضلات سفت و درمان سیاتیک و کمردرد کمک کند.

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

آموزش ماساژ بازو

برای ماساژ بازوها  ابتدا بهتر است که از تکنیک لرزش استفاده کنید و خوب آن‌ها را تکان دهید تا شل شوند. سپس از ضربات بلند و آهسته تکنیک افلوراژ برای ماساژ عمیق‌تر بازوها استفاده کنید. بسته به شرایط بدنی شخص و نیاز او، می‌توانید برای ماساژ این بخش تکنیک‌های ورز دادن، فشرده‌سازی و ایجاد اصطکاک را هم به کار ببرید. 

آموزش ماساژ کف دست

برای ماساژ کف دست و انگشتان می‌توانید از حرکات دایره‌ای استفاده کنید و اصطکاک‌های ملایمی ایجاد کنید. بعد از گرم کردن دست‌ها، از انگشت شست استفاده کنید و با حرکات دایره‌ای کوچک و عمیق کف دست‌ها را ماساژ دهید. سپس دوباره از انگشت شست کمک بگیرید و آن را در امتداد آرنج تا نوک انگشتان بکشید.

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

آموزش ماساژ پا

پاها جزو مهم‌ترین بخش‌های بدن برای ماساژ محسوب می‌شوند. مچ پا را در دست بگیرید و به‌ آرامی به جلو و عقب ببرید. مچ پا را در هر جهت چند بار بچرخانید و سفتی عضلات و استخوان مچ از بین برود سپس با ضربات محکم از مچ پا تا ران را ماساژ دهید. حالا روی ساق پا تمرکز کنید و آن را خوب ورز دهید. با کف دست یا انگشتان خود مالش‌های محکمی به ساق پا بدهید و بعد از آن به سمت ران بروید و پوست ران را با استفاده از کف دست فشار دهید؛ به‌طوری که یک کف دست به سمت بیرون ران و دیگری به سمت داخل ران حرکت کنید. کار ماساژ ران را هم با ورز دادن و مالش‌های ملایم تمام کنید.

آموزش ماساژ کف پا

ماساژ پاها را از قوس کف پا شروع کنید. با انگشت شست خود روی قوس و توپ پا فشار محکمی وارد کنید. با استفاده از فشارهای طولانی، آهسته و محکم از نوک انگشتان پا تا مچ پا را با انگشت شست ماساژ دهید. این کار را چند بار تکرار کنید. هر انگشت پا را به‌ آرامی بکشید و انگشتان دست خود را میان انگشتان پا ببرید تا از هم فاصله بگیرند؛ سپس انگشتان دستتان را جلو و عقب بکشید و کار ماساژ پا را تمام کنید.

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

آموزش ماساژ صورت

آخرین مرحله از اموزش ماساژ دادن کل بدن، ماساژ سر و صورت است. ماساژ سر می‌تواند فواید زیادی مثل کاهش سردرد و فرم‌دهی به صورت داشته باشد. هر ده انگشت دست خود را میان موهای مشتری برده و به سر مشتری برسانید. با نوک انگشتان‌تان شروع به ماساژ سر با حرکات رفت و برگشتی کنید. ماساژ سر را از جمجمه به سمت خط موها انجام دهید. این کار را به مدت 5 دقیقه ادامه دهید، سپس انگشتان شست خود روی خط وسط پیشانی گذاشته و به طرفین بکشید. همین حرکات را از روی پل بینی تا بالای ابرو هم تکرار کنید. سعی کنید ماساژ گونه‌ها را از سمت بینی شروع کرده و به سمت گوش حرکت کنید تا با این کار به فرم‌دهی صورت هم کمک کرده باشید. این مسیر را می‌توانید نیشگون‌های آرامی هم بگیرید.

ویدئو آموزش ماساژ بدن

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

 

آموزش انواع ماساژ

کسانی که قصد یادگیری ماساژ را دارند باید بدانند که انواع مختلف آموزش صحیح ماساژ وجود دارند. ماساژ‌های سنتی، ماساژ‌های معاصر، ماساژ‌های ایجاد انرژی از جمله دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به این حرفه می‌باشد.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، بالغ بر ۸۰ نوع ماساژ در سرتاسر دنیا وجود دارند که هر کدام فواید منحصربه فرد خود را دارند. بسیاری از این ماساژ‌ها در کشور ما قابل آموزش هستند و دوره‌های ماساژ آموزش آن‌ها وجود دارند. در ادامه به معرفی چند ماساژ کاربردی و رایج خواهیم پرداخت:

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشیراهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

آموزش ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی که یکی از رایج‌ترین ماساژ‌ها در سراسر دنیا به حساب می‌آید. این ماساژ برای کسانی که به تازگی شروع به ماساژ دیدن کرده‌اند و کسانی که بدنی حساس نسبت به لمس دارند، می‌باشد.

ماساژ سوئدی بهترین کمک برای گره‌گشایی از عضلات بدن می‌باشد. به طور کلی این ماساژ برای کسانی که می‌خواهند در طول ماساژ استراحت کنند، مناسب‌ترین انتخاب است. مدت زمان لازم برای انجام کامل این ماساژ ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است.

در ماساژ سوئدی باید بدن فرد را با ورقی بپوشانید و با دانستن جا‌هایی که ماساژ ندیده‌اند آن ورق را تکان دهید. لازم است تکنیک‌های اولیه‌ای که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، از جمله ضربات و فشار‌ها را در حین انجام ماساژ سوئدی رعایت کنید تا نتیجه‌ای بهتر بگیرید. برای انجام هرچه بهتر ماساژ سوئدی باید در دوره‌های آموزش ماساژ با مدرک رسمی و معتبر شرکت کنید.

آموزش ماساژ آروماتراپی

آروما به معنای رایحه است و آروماتراپی نوعی روش ماساژدرمانی است. در این نوع ماساژ که در شرق آسیا ابداع شد، روغن‌‌های گیاهی با رایحه‌های متنوع استفاده می‌شود. ماساژ‌های آروماتراپی تاثیر به‌سزایی در کاهش استرس و همچنین در بعضی موارد کاهش افسردگی دارند. این ماساژ می‌تواند فقط روی کمر، شانه‌ها و سر متمرکز شود. زمان انجام ماساژ‌ آرموتراپی نیز از ۶۰ دقیقه تا ۹۰ دقیقه است.

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشیراهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

آموزش ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی یک نوع مهارت دستی می‌باشد که با استفاده از کشش مثبت و فشار ملایم در مسیر و امتداد خطوط انرژی انجام می‌شود. ماساژ تایلندی که با نام TTM مشهور است، ترکیبی از حرکات کمکی یوگا و طب فشاری است که امکان دارد کمی دردناک باشد. در حقیقت در ماساژ تایلندی از فشار ملایم به همراه حرکات کششی استفاده می‌شود تا بدن آرام شود. در ماساژ تایلندی فرد باید بر روی زمین دراز بکشد.

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشیراهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

آموزش ماساژ رفلکسولوژی

رفلکسولوژی یکی از ماساژ‌های محبوب کسانی است که مایل نیستند کل بدنشان لمس شود. این نوع ماساژ به طور معمول از پا شروع می‌شود و تا دست‌ها، گوش‌ها و صورت ادامه دارد. انعکاس‌درمانی بدون روغن انجام می‌شود. فرد رفلکسولوژیست با وارد کردن فشار ملایم به مناطقی از این ‌اندام‌ها، باعث اثرگذاری روی ماهیچه‌ها و ستون فقرات و دیگر نقاط داخلی بدن که به نقاط فشار متصل هستند، می‌شود. این ماساژ بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان می‌برد.

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشیراهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

تفاوت نحوه ماساژ مردان و زنان در چیست؟

در نحوه ماساژ دادن، تفاوت های جنسیتی و همچنین فیزیولوژیکی را برای زنان و مردان باید قائل شویم. درک این تفاوت ها نیاز به دانش بالایی برای ماساژور دارد و باید با مطالعه و تحقیق انجام شود. به عنوان مثال روغن ماساژ زنان و مردان در حال حاضر معمولا به صورت یکسان استفاده می شود اما باید توجه کنیم پوست بانوان و آقایان دارای تفاوت های کوچک در عموم است و همچنین نکته مهم دیگر در مورد روغن ماساژ زنان بحث تفاوت های هورمونی است و اگر شما از روغنی مانند رازیانه استفاده می کنید باید احتیاط های لازم را لحاظ نمایید.

همانطور که می دانید بین بدن آقایان و بانوان فقط چند تفاوت مهم وجود دارد و از لحاظ کارکرد سیستم های بدن تا حدود زیادی به یکدیگر شباهت دارند و در همین موارد خاص مراکز ماساژ مجاز به انجام یک سری تکنیک های مخصوص ماساژ نیستند. همچنین مهمترین نکته شاید این باشد که در زمان بارداری ماساژ بانوان با احتیاط و ممنوعات همراه است و حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود.

فواید شرکت در دوره‌های آموزش ماساژ

از آنجا که ماساژ می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی روی افراد بگذارد، شرکت در دوره‌های آموزش ماساژ بسیار کاربردی است. دوره آموزش ماساژ با مدرک رسمی و معتبر، شامل یادگیری نقاط حساس بدن و اثرگذاری ماساژ درمانی با کمک حس‌های لامسه‌ای و دست‌ورزی روی آن نقاط است که امروزه افراد زیادی به این حرفه جهت امرار معاش روی می‌آورند.
ارائه مدرک ماساژوری در ماساژ یکی از بخش‌های مهم در دوره‌های آموزش ماساژ به حساب می‌آید. پس بهتر است برای یادگیری تمام ماساژ‌های کاربردی در مراکز و سالن‌های آموزش ماساژ معتبر شرکت کنید.

راهنمای کامل آموزش ماساژ + تصاویر و فیلم آموزشی

شرایط و مدارک لازم جهت دریافت مدرک بین المللی آموزش ماساژ

برای گرفتن مدرک بین المللی ماساژوری از سازمان فنی و حرفه‌ای لازم است مدارک زیر را داشته باشید:

  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • عکس
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • تصویر صفحه اول پاسپورت

آموزش مجازی ماساژ

با گسترش شیوع ویروس کرونا و هم‌چنین مشکلات شهری دیگر از جمله ترافیک شهری و آلودگی‌ها، بسیاری از افراد شرکت در کلاس‌های مجازی را به کلاس‌های حضوری ترجیح می‌دهند. آموزش مجازی ماساژ یک دوره کلاس آموزش مجازی است که می‌توانید با شرکت در دوره آموزش مجازی ماساژ، تسلط کافی به ماساژهای کاربردی که پیشتر به برخی از آن‌ها اشاره شد، به‌دست آورید.

با شرکت در دوره‌های آموزش مجازی ماساژ شما قادر خواهید بود علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه و هم‌چنین پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، تکنیک‌های ماساژ را به صورت مجازی فرا بگیرید. بی‌شک دوره‌های آموزش مجازی ماساژ می‌تواند بهترین انتخاب در این روزها به حساب آید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج