۹۴۴۰۶۴
۱۷۳۷۵۷
۱۷۳۷۵۷
پ

محتوای حمایت‌شده

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

پای مصنوعی بهترین گزینه برای افرادیست که متاسفانه به هر دلیلی پای خود را از دست داده اند. در این مطلب به معرفی این پروتز پر کاربرد و ضروری خواهیم پرداخت.

برترین‌ها: از دست دادن یکی از اعضای بدن در سوانح و حوادث غیرقابل پیش‌بینی، موضوعی است که بدون شک زندگی فردی انسان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بااین‌حال پیشرفت فناوری و پزشکی در سال‌های اخیر باعث شده تا بتوان با استفاده از اعضای مصنوعی، بسیاری از مشکلات بیماران قطع اندام (آمپوتاسیون) را پشت سر گذاشت.

سوانح رانندگی، بیماری‌های خاص مثل دیابت و اتفاقات ناگوار جسمانی، در بیشتر مواقع قسمت پایین بدن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. پا‌های مصنوعی که از آن به‌عنوان پروتز‌های پا یاد می‌شود، از جمله راهکار‌های بسیار مؤثر در زمینه بهبود شرایط حرکتی بیماران است. فناوری تولید پروتز‌های پا آن‌قدر پیشرفت داشته که در بیشتر مواقع شما متوجه وجود یک پروتز پای مصنوعی SACH یا Elastic Keel در بیمار نخواهید شد.

هرچند مدت‌زمانی کوتاه برای هماهنگی با شرایط جدید لازم است، اما می‌توان انتظار داشت که بیشتر بیمارانی که از پروتز‌های پا استفاده می‌کنند، بتوانند بدون مشکل به فعالیت‌های روزمره از جمله راه‌رفتن، بالا رفتن از پله‌ها و حتی دوچرخه‌سواری ادامه دهند.

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

جهت مشاوره با دکتر خدایی در کلینیک فنی آتل همین حالا با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۸۶۷۵۱۸
۰۲۱-۲۲۸۶۱۵۹۵

مشاهده دیگر ویدیوهای مراجعین

پروتز چیست؟

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

پروتز یک عضو مصنوعی استفاده شده در بدن است که به‌عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروتز‌ها فقط مختص پا نیستند و ممکن است در هر عضو حرکتی بدن از جمله دست و انگشتان نیز استفاده شوند و همچنین برای افرادی که دچار همی پلویکتومی (قطع نصف لگن) شده اند.

در گذشته جنس پروتز‌ها چوبی و فلزی بود، اما این‌روز‌ها اغلب دست و پا‌های مصنوعی از ترکیبی از مواد پلیمری مختلف و فلزات سبک تهیه می‌شوند. وزن پروتز، شباهت به عضو از دست رفته و نقطه اتصال مناسب از جمله خصوصیات یک پروتز با کیفیت به‌حساب می‌آیند.

پای مصنوعی چیست؟ 

وقتی فردی یک یا هر دو پای خود را به دلایل مختلف از جمله نقص مادرزادی، بیماری، جراحت ، حادثه یا رویداد دیگر از دست داده باشد، پزشک یا متخصص با توجه به نتایج آزمایشات روتاتور و ترانس فمورال استفاده از پای مصنوعی را پیشنهاد می‌کند. این پاها برای کمک به فرد به منظور بازیابی عملکردهایی که توسط آن اندام انجام می‌گردد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع متفاوتی از پای مصنوعی وجود دارد. رایج‌ترین اشکال آن‌ها پروتزهای بالای زانو و پروتزهای زیر زانو هستند. نوع پایی که فرد دریافت می‌کند بستگی به مقدار کمبود پا دارد. تمام انواع پروتز ساق پا شامل پا و حفره می‌باشند حفره قسمتی از پروتز است که به اندام شما متصل می‌شود. براساس محل قطع پا شما، سبک‌ها یا طرح‌های مختلفی از پروتز پای مصنوعی وجود دارد.

انواع پروتز پا بر اساس محل مورد استفاده

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

پروتز‌ها پا را می‌توان بر اساس محل مورد استفاده در بدن، به دو دسته پروتز پای مصنوعی بالای زانو و پروتز پای مصنوعی زیر زانو تقسیم کرد. پروتز بالای زانو معمولاً در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیمار بخش زیادی از پا را از دست داده باشد و برای کنترل بهتر حرکتی، نیاز به تحمل فشار و وزن بیشتر وجود داشته باشد.

پروتز‌های زیر زانویی نیز در شرایطی استفاده می‌شوند که تنها قسمت‌های زیرین پا آسیب دیده باشند. این پروتز‌ها از بخش سوکت، فیلر (پدیلین) و پنجه تشکیل شده‌اند. سوکت، نقطه اتصال پروتز به محل آسیب دیده و در واقع مهم‌ترین قسمت یک پروتز است. طراحی و قالب‌گیری دقیق سوکت می‌تواند از بسیاری از مشکلات حرکتی آینده جلوگیری کند.

انواع پروتز پای مصنوعی بر اساس عملکرد

انواع پروتز پا با توجه به کارکردی که دارند به چند دسته مختلف تقسیم می شوند:

پای مصنوعی قابل کنترل با ریزپردازنده 

پای کنترل شونده با ریزپردازنده (MPC) نوع جدیدی از پروتز و برای شکستگی مچ پا یا پایلون مناسب است و پایین پا سنسور کوچکی دارند که با رایانه کنترل می‌شود و اطلاعات دریافتی را پردازش می‌کند و خود را با شرایط وفق می‌دهد تا عملکردی مطلوب داشته باشد. پروتزهای دیگر روی سطوح صاف و هموار عملکرد مناسبی دارند، اما توانایی آنها برای تطبیق یافتن با ویژگی‌های مکانیکی و هم‌ترازی در زمان راه رفتن روی سطوح شیبدار یا ناهموار کاهش می‌یابد.

پای مصنوعی تک محوری و چند محوری

پروتز پای مفصل‌دار و با قطعات متحرک در دو مدل تک محوری و چندمحوری عرضه می‌گردد. منظور از محور حرکتی است که در یک یا چند صفحه از سه صفحه متفاوت انجام می‌شود تا حرکتی شبیه به حرکت طبیعی پا را به وجود آورد. اگر پروتز پا در دو یا سه محور حرکت نماید، توانایی حرکت بیمار افزایش یافته و می‌تواند روی سطوح ناهموار تعادل خود را حفظ کند.

پای مصنوعی پنجه کربنی

پروتز زیر زانو با پنجه کربنی معمولا برای افرادی کاربرد دارد که اعصاب خود را در این ناحیه از دست داده اند یا دچار قطع عضو زیر زانو شده اند. این دسته از پروتزها در مقایسه با پروتزهای قدیمی مزایای بیشتری دارند. به عنوان مثال یکی از مشکلات سایر پروتزها وزن بالاست. به منظور از بین بردن این مسئله، مهندسان از کربن برای ساخت پروتز بهره گرفتند. در این نوع مچ پا به طور ثابت طراحی کردند که مشکلی در هنگام انتقال انرژی موقع راه رفتن در مفصل زانو پیش نیاید. علاوه بر این به کار بردن کربن کمک کننده بی نظیری برای افراد معلول هنگام راه رفتن خواهد بود و علت آن خاصیت ارتجاعی cosmesis بالای آنهاست.

پای مصنوعی سبک

سنگین بودن وزن پروتزها در گذشته مشکلات بسیاری داشت. این موضوع باعث خستگی فرد و آسیب به قسمت قطع نشده اندام می‌شد. امروزه اغلب افراد ترجیح می‌دهند تا پای مصنوعی سبک را استفاده و به راحتی حرکت کنند. پروتزهای سبک باعث رضایت معلولین می‌شوند و متریالی مانند پلیمرهای متعدد و متدهای طراحی سه بعدی باعث شده‌اند تولیدکنندگان بتوانند پروتزهایی را تولید کنند که هم سبک باشد و هم از نظر ظاهری شباهت بسیاری به اندام اصلی داشته باشد.

پروتز پای مصنوعی چگونه ساخته می‌شود؟

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

به طور کلی پروتز پای مصنوعی به دو روش ترانس‌تیبیال و ترانس‌فمورال انجام می‌شود.در بیشتر موارد پروتز‌ها به‌صورت کاملاً شخصی طراحی می‌شوند تا کمترین میزان فشار و ناراحتی را به فرد بیمار وارد کنند. پس از مراحل قالب‌گیری، قسمت سوکت که مستقیماً به بدن متصل است، به‌صورت اختصاصی طراحی می‌شود.

فاصله سوکت ساخته شده تا زمین نیز با استفاده از بخشی به نام فیلر پر می‌شود. فیلر معمولاً از انواع فوم‌های خاص ساخته می‌شود که با نام پدیلین شناخته شده است. این فوم‌ها علاوه بر وزن مناسب، از استقامت بالایی نیز برخوردار هستند. بخش مچ و پنجه نیز هماهنگ با وزن بیمار، از مواد مختلف پلاستیکی، چوبی و فلزی ساخته می‌شود.

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

هرچند باید این موضوع را در نظر داشت که با توجه به تغییرات بدن انسان از جمله افزایش وزن، ممکن است در مواردی نیاز به ایجاد تغییر در پروتز ساخته شده باشد. ازاین‌رو بیشتر پروتز‌ها به‌صورتی طراحی می‌شوند که بتوانند نوسانات وزنی و حجمی را پوشش دهند. هرچند تغییرات بزرگ جسمانی ممکن است نیاز به تغییرات تخصصی در پروتز ساخته شده داشته باشد.

با پیشرفت فناوری، تولید بسیاری از قطعات پروتز‌های پا، با استفاده از پرینتر‌های سه‌بعدی انجام می‌شود. تغییری که خطای انسانی در مراحل قالب‌گیری و ساخت سوکت را به حداقل ممکن می‌رساند.

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

هماهنگی بیمار با پروتز پای مصنوعی

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

میزان هماهنگی بیمار با پروتز پا، به وزن، سن و محل آسیب‌دیدگی (ناحیه استامپ) مرتبط است. هرچند می‌توان انتظار داشت که اغلب بیماران با پشت سر گذاشتن مراحل توان‌بخشی و دوران نقاهت، تا حدود زیادی به هدف اصلی استفاده از پروتز یعنی راه رفتن، دست پیدا کنند.

این تغییر بزرگ البته زمان‌بر است و ممکن است نیاز به ایجاد تغییرات رفتاری در فرد بیمار باشد. به‌هرحال یک عضو مصنوعی، هرچقدر هم که با کیفیت و دقیق طراحی شده باشد، نمی‌تواند به‌طور کامل تمامی رفتار‌های حرکتی عضو طبیعی رو پوشش دهد. درهرصورت می‌توان انتظار داشت که با مراجعه به یک مجموعه پزشکی معتبر، تغییرات حرکتی و مشکلات روحی بیمار به حداقل برسد.

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

جهت مشاوره با دکتر خدایی در کلینیک فنی آتل همین حالا با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۸۶۷۵۱۸
۰۲۱-۲۲۸۶۱۵۹۵

فرایند نصب پای مصنوعی

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

موارد مختلفی در زمان دقیق قالب‌ گچ، طراحی و نصب پای مصنوعی تأثیرگذار است. قسمت آسیب‌دیده باید با گذشت زمان به‌طور کامل بهبود پیدا کند و به یک اندازه ثابت برسد. با ثابت شدن محل قطع عضو، می‌توان از پروتز‌های مقدماتی یا موقتی برای شروع مراحل مختلف توان‌بخشی استفاده کرد.

این پروتز‌ها ممکن است در بیماران مختلف در مدت‌زمان ۳ تا ۶ ماه پس از شروع درمان مورد استفاده قرار بگیرند. تغییرات بدن در مقابله با سوکت پروتز‌های موقت باعث می‌شود که با گذر زمان، شکل محل آسیب‌دیده تثبیت شود تا بتوان سوکت یا پروتز دائمی را جایگزین پروتز موقت کرد.

پروسه استفاده از پروتز‌های موقت به بیمار این اجازه را می‌دهد که به‌طورکلی شرایط جدید را بهتر درک کند. هزینه ساخت پروتز‌های موقت نیز از پروتز‌های دائمی کمتر است. هزینه کمتر باعث می‌شود تا این بازه زمانی موردنیاز برای هماهنگی بدن نیز برای بیماران به‌صرفه‌تر باشد.

لزوم انجام فیزیوتراپی بعد از نصب پای مصنوعی

هنگامی که اجزای پروتز پای خود را انتخاب کردید برای تقویت پاها، بازوها و سیستم قلبی عروقی، به دلیل یادگیری راه رفتن با اندام جدید قطعا به توانبخشی نیاز دارید؛ لذا با پزشکان و فیزیوتراپیست ها از نزدیک همکاری خواهید کرد تا یک برنامه توانبخشی بر اساس اهداف تحرک خود ایجاد نمایید. قسمت عمده ای از این برنامه این است که پای سالم شما در فرم مناسب باشد و با عضو جدید سازگار شوید.  

نحوه نظافت و نگهداری از پروتز‌ پای مصنوعی

 پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

یکی از مواردی که بیماران باید به آن توجه کنند، شستشوی دائمی محل آسیب‌دیده است. بهتر است عضو قطع شده را هر شب به‌طور کامل شستشو دهید و با استفاده از یک دستمال خشک کنید و از ژل لاینر استفاده کنید. رسوبات صابونی ممکن است منجر به تحریک پوستی در محل اتصال به پروتز شود.

قسمت داخلی پروتز نیز باید در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت شسته شود تا از جمع شدن باکتری و جرم در این منطقه جلوگیری کنید. استفاده از جوراب‌های طبی تمیز نیز می‌تواند به کاهش آلودگی محل آسیب دیده کمک کند.

درهرصورت باید به این موضوع دقت داشت که این تغییر بزرگ در زندگی، نیاز به هماهنگی و توجه بیشتری از طرف بیمار و خانواده بیمار دارد و مدت زمانی لازم است تا این هماهنگی به‌صورت کامل صورت بگیرد.

هزینه پروتز پای مصنوعی

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

قیمت پروتز پا به عوامل بسیار زیادی مرتبط است که می‌تواند در هزینه نهایی تأثیرگذار باشد. نوع پروتز انتخابی توسط بیمار و پزشک تعیین می‌شود. در واقع پزشک، بهترین گزینه‌های پیش رو را در بازه‌های قیمتی مختلف در اختیار بیمار قرار خواهد داد تا انتخاب نهایی با همکاری مجموعه پزشکی و بیمار صورت بگیرد.

جنس مواد ساخته‌شده، کیفیت پروتز و ویژگی‌های خاص مثل ضد آب بودن نیز در قیمت نهایی پای مصنوعی تأثیرگذار است. هرچند باید به این موضوع دقت داشت که شاید کمی هزینه بیشتر در پروسه قالب‌گیری و ساخت پروتز پا، از مشکلات و هزینه‌های آینده این فرایند جلوگیری کند.

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

جهت مشاهده نمونه بیماران از اینستاگرام بازدید نمایید.

@atelclinic

کلینیک فوق تخصصی ارتوپدی آتل

کلینیک فوق تخصصی آتل، با مدیریت جناب آقای دکتر هادی خدائی، در زمینه حل مشکلات فیزیکی بیماران از جمله مشکلات قطع عضو، اختلالات اسکلتی و مشکلات حرکتی فعالیت می‌کند.

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

این کلینیک ارتوپدی فنی با تلاش برای کاهش نیاز به اعمال جراحی مختلف، راهکار‌هایی مدرن را در اختیار بیماران قرار می‌دهد تا هزینه و مشکلات درمانی به حداقل ممکن برسد. درمان عیوب حرکتی بدون نیاز به جراحی و ساخت و طراحی پروتز‌های اختصاصی برای بیماران قطع عضو در این کلینیک در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت در اختیار بیماران قرار گفته است.

فعالیت‌های بسیار ارزشمند کلینیک فوق تخصصی آتل شامل ساخت انواع پروتز‌های دست و پا، ساخت کفش‌ها و صندل‌های طبی، اسپلیت‌های مخصوص دست و پا، کریست‌های تخصصی ستون فقرات، دست مایوالکتریک، پروتز چشم، پروتز‌های ورزشی، پروتز‌های دیابتی و ساخت انواع ارتز و پروتز‌های پیشرفته با ژل لاینز می‌شود.

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی این مجموعه می‌توانید تجربه مثبت بسیاری از بیماران مراجعه کننده به کلینیک را مشاهده کنید و همچنین به صورت آنلاین و در کمترین زمان، درخواست دریافت نوبت ویزیت را ثبت کنید.

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

خدمات کلینیک ارتوپدی آتل

  • ساخت انواع پروتزهای دست و پا
  • ساخت کفش ها و صندلهای طبی
  • اسپلینت های مخصوص دست و پا
  • کرست های تخصصی ستون فقرات
  • دست مایوالکتریک
  • پروتز چشم
  • پروتزهای ورزشی
  • پروتزهای دیابتی
  • ساخت انواع ارتز و پروتزهای پیشرفت

جهت مشاوره و رزرو نوبت با کلینیک تماس بگیرید

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

جهت مشاهده نمونه بیماران از اینستاگرام بازدید نمایید.

@atelclinic

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

همین حالا با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۸۶۷۵۱۸
۰۲۱-۲۲۸۶۱۵۹۵

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مراجعه نمایید.

attel.ir

پای مصنوعی چیست؟ | بررسی انواع پروتز پای مصنوعی

تهران، خیابان شریعتی، سید خندان، ضلع شمال شرقی پل، نبش کوچه خیرمندی، ساختمان پزشکان لاله، پلاک ۳۴، طبقه چهارم، واحد شرقی 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج