چه شد که ماکانبند رکوردهای اجرا را شکست؟
ظاهرا گروه ماکان در دوسال گذشته با بیش از ۴۰۰ اجرا در تهران و شهرستانها رکورد حامد همایون را هم ردکرده است. عجیب هم نیست، چون فارغ از توجه به کیفیت، تقاضا برای موسیقی سرگرمیساز و پاپیولار همیشه وجود داشته است و البته همیشه هم پشت سر آن حرف و حدیثهای زیادی بوده است.
روزنامه شهروند: ظاهرا گروه ماکان در دوسال گذشته با بیش از ۴۰۰ اجرا در تهران و شهرستانها رکورد حامد همایون را هم ردکرده است. عجیب هم نیست، چون فارغ از توجه به کیفیت، تقاضا برای موسیقی سرگرمیساز و پاپیولار همیشه وجود داشته است و البته همیشه هم پشت سر آن حرف و حدیثهای زیادی بوده است. طرفداران این نوع موسیقی بیشتر در بازه سنی ۱۰ تا ۳۰سال هستند و در موسیقی و ترانه فقط ریتم، ملودی و البته کلماتی هماهنگ با دایره لغات روزمرهشان را دنبال میکنند.
در ایران هم نمونههایشان زیاد است. شاید پررنگترین مثالهای آن ماکانبند، حامد همایون، محسن ابراهیمزاده یا هوروشبند باشند؛ گروههایی که در مدت زمان بسیاری کمی با یک قطعه هیت، نظر مخاطبان را به خود جلب کردند. بعد هم در گوشه و کنار شبکههای اجتماعی و رسانهها خبرهایی درباره رکوردداربودن آنها پیچید و دستبهدست شد.
پارسال گفته شد که حامد همایون با بیش از ۲۰۰ اجرا رکورد گینس را در برگزاری کنسرت رد کرده است و همان سال قطعه ماه پیشونی از هوروشبند در جشن موسیقی ما بهعنوان قطعه برگزیده موسیقی پاپ از نگاه مردم انتخاب شد. چند روز قبل هم یکی از خبرنگاران و فعال حوزه موسیقی در توییتر خود درباره گروه ماکان نوشت: «این گروه بعد از انتشار آلبوم دیوونهبازی در دوسال گذشته، با ۴۳۳ سانس اجرا در تهران و شهرستان و خارج از کشور، رکورد قبلی را که در اختیار حامد همایون بود، شکست.»
بله! این گروه که سال گذشته به علت یک اشتباه در نامبردن از دستگاههای موسیقی ایرانی حسابی جنجالی شد، در دوسال گذشته در مراکز تمامی استانها و شهرهایی، چون کیش، بندرعباس، قشم، انزلی، بوکان، شهرکرد، سلماس، مهاباد، بوشهر، اراک، ساوه، سیرجان، کرمان، زرند و … کنسرت برگزار کرده است و ظاهرا تنها مخاطبانشان در قم و مشهد از اجراهایشان محروم ماندهاند!
گروه ماکان کنسرتهایی هم در کانادا و برخی کشورهای اروپایی برگزار کرده که البته تعدادشان کمتر از ۱۰ مورد است. اما آیا رکورداربودن در میزان اجراها نشانه خوبی برای موسیقی است یا نه و اینکه اصلا چه تحلیلی دارد؟ علت فراگیر شدن این نوع موسیقی در برابر بیتوجهی به موسیقی جدی و سنتی ایرانی چیست؟ اینها سوالاتی است که دو منتقد و فعال موسیقی درباره آن با «شهروند» صحبت کردهاند که در ادامه میخوانید…
مخاطبان این نوع موسیقی ثابت هستند
آرش نصیری: اگر کل همین اجراهایی که سولد اوت میشوند را در نظر بگیریم، شاید جمع آن ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار مخاطب نداشته باشند، چون در ایران یک عدهای هستند که هر کسی کنسرت برگزار کند، بلیت آن را خریداری میکنند و شاید بتوان گفت این جمعیت تقریبا در همه کنسرتها ثابت هستند؛ بنابراین مخاطب ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار نفری در جمعیت ۱۰میلیون نفری تهران عدد بزرگی نیست. این مخاطبان اغلب از لحاظ مالی در سطح خوبی هستند و علاقهمندی آنها درواقع یک چرخه موسیقی ایجاد میکند، اما در برابر آن عده زیادی هستند که کنسرت نمیروند و هیچکس برای آنها برنامهریزی نمیکند.
در همه جای دنیا جریانات نهچندان سنگین هنری بهویژه در حوزه سرگرمی طرفداران خود را دارد. طبیعی است که عدهای از مردم حتی در جوامع پیشرفته سراغ موسیقی ساده فهمتر بروند و بیشتر جنبه سرگرمی آن را ببینند، اما در همان جوامع مردم زیادی هم به موسیقی بهعنوان جریان فکرساز و آدمساز نگاه کرده و برایش برنامهریزی میکنند.
معتقدم همین قانون ۱۰ درصدی مالیات که تصویب شد، اگر برای موسیقی تجاری مطرح میشد، شاید میتوانست به تقویت گروههای دیگری بینجامد؛ به این شکل که مثلا در صندوقی برای حمایت موسیقی فولکور و سنتی به کار گرفته شود.
ماکانبند از مریخ نیامده
نسیم قاضیزاده: نزدیک به دو دهه است که فعالان جدی عرصه موسیقی اعلام خطرهایی نسبت به گوش موسیقایی شنوندگان ایرانی بهویژه نسل جدید کردهاند و اینکه گوش مردم به سمت هجویات کشیده میشود.
در سالهای اخیر هم مسئولان در عرصه موسیقی فضا را در عرصههای نهچندان اصولی موسیقی و بیشتر حوزه پاپ باز کردند و به آن توجه شد. صداوسیما بهعنوان یکی از سردمداران موسیقی در وهله نخست با پخش آثار سخیف و بعد هم وزارت ارشاد با مدیریت ضعیف در ۱۰سال گذشته باعث شد بسیاری از ترانهسراها، موزیسینها و تنظیمکنندههای سخیف پا به عرصه هنر بگذارند.
هیچ نظارتی هم بر آنها نشد و عرصه کار از هنرمندان جدی سلب شد؛ اتفاقی که ناخواسته حافظه شنیداری مردم بهویژه نسل جوان را به سمت موسیقیای برد که هیچ ساختار درستی ندارد. در چنین شرایطی طبیعی است که گروهی که خود را بیشتر نشان بدهد، مورد استقبال قرار میگیرد، اما همانطور که بسیاری از جامعهشناسان و فعالان این عرصه گفتهاند؛ اینها موسیقی یکبار مصرف هستند و اگر خیلی عمر کنند یک تا دوسال است و در آینده هیچ ردپایی از آنها در تاریخ موسیقی نمیماند، بنابراین رکوردهای اینچنینی هیچ جایی برای بالیدن ندارند.
ما در کشور افرادی مثل حسین علیزاده، کیهان کلهر و محمدرضا شجریان را داریم که به شایستگی برای نام ایران رکورد آوردند. معتقدم این رکوردزدنها (رکوردهای اجرا) فقط در حد خبرهای کوچک در رسانهها منتشر میشود و هیچ جای دیگری نخواهد داشت. البته این فقط مختص ایران نیست و در همه جای دنیا جایگاه چنین موسیقی همین جاست.
بههرحال این نوع موسیقی مخاطب خود را دارد و نباید به آن خرده گرفت و چکش رویشان گذاشت، چون این گروهها محصول همین جامعه هستند. ماکانبند هم از مریخ نیامده است، با هر کیفیتی که هست باید ابتدا به مسئولان خرده گرفت، بعد مردمی که آن را گوش میدهند و درواقع آخرین خرده را باید به گروه گرفت.
بههرحال نسل نوجوان ما صحبت از معضلات، غمها و امیدواری را در این ترانهها میبیند و شادی خود را در فضای این کنسرت نشان میدهد. جز ترانه؛ ریتم و ملودی این گروهها، آنها را جذب میکند و ریتم در آثار ماکانبند دیده میشود. درباره حامد همایون هم که پارسال گفته شد رکورد کنسرتها را زده همینطور است، یک دورهای مخاطبانش نخ شادی، امیدواری و غم خود را در این ترانهها پیدا کردند.
نظر کاربران
آخ حیف که سلطان چاوشی کنسرت نمیذاره
پاسخ ها
واقعا متاسفم که ابنجوری خواننده هایی خواننده کشور ما میشن . البته واسه این کشور خواننده های خوبی هستن.
واقعا از مریخ اومدن
اخه سلطان صدا مال خودش نیست
عالى
خواننده فقط استاد داریوش اقبالی
آخه واقعا اینا چین دوتا مغز کج خل
پاسخ ها
خاله جون چندسالته؟
خودت چندسالته عمو
موافقم باهات
هر چیم باشن از خواننده هایی کع تو می پسندی بهترن
بسیار عالی
البه به جز ماکان بند و امثالهم ، با احترام هستند کسانی که تتلو گوش می دن اینو دیگه کجای دل میشه گذاشت؟! این نشون میده سلیقه موسیقیایی خیلی وقته به فنا رفته!
پاسخ ها
ببین بعضی از آهنگای تتلو بجز اون دری وریا ریتم خییلی خوبی داره صداشم بد نیست
فقط نمیدونم چرا شخصیتش اینجوریه
شخصیتش بد نیس زیادی خودشو دس بالا می گیره و با فوش هاش گند می زنه به صدای جذابش
اهنگاش اونایی که توشون فوش نمیده خوبن!
به خدا به دوتا خواننده نمیگن بند :)))))))))))
پاسخ ها
البتع به اطلات برسونم ماکان بند فقط از دوتا خواننده تشکیل نشده
اتفاق خاصی نیفتاد فقط ابتذال همین
در کل تو ایران هر کی مبتذل تر باشه خیلی راحت تر معروف میشه حالا تو هر عرصه ای که باشه
البته تو کل دنیا هم ابتذال هست ولی دیگه تو ایران واقعا نوبره
این رو هم بگم وقتی خواننده های بزرگ مجبور به ترک وطن میشن عرصه برای لمپن ها باز نیشه
جدیدا گویا از روی تیپ و ظاهر خیلی ها انتخاب میشن و هنر جایگاهی نداره
چندین کنسرت رفتم و ازهمشون لذت بردم غیر از ماکان بند خیلی کم اجرا کردن و زود جمع وجورش کردن طوری که صدای همه دراومد که ما کلی پول بلیت دادیم واسه این خلاصه که مزخرف بود دوم این که اینا خیلی تازه به دوران رسیده تشریف دارن
پاسخ ها
شما از همونایی هستین که پای ثابت همه کنسرت های دلقک های موسیقی امروز ایران هستند
یلدا برو نهارت رو بخور و بخواب . راحت !فردا می خوای بری مهد کودک شعر به به کودکان ... بخونی . یهو یادت می ره . آهنگ های این دو تا اسکل (امیر و رهام)رو گوش نده
به منم خعلی خوش میگذره
یلدا خانم این فضولیا به شما نیومده
یلدا خانم این فضولیا به شما نیومده
هر انتقادی که میکنید به کنار ولی سخیف بودن اصلا درست نیست به نظرم شما دارید به سلیقه و گوش شنونده ها بی احترامی میکنید!
ابراهیم زاده از اینا خیلی بهتره اصلا قابل قیاس نیستن
پاسخ ها
اونم خیلی افتضاحه
حتی اگه صداش بدش و ترانه های لوده و تنظیم و آهنگسازی چرتش رو در نظر نگیریم ناله هاشو چیکا کنیم
موافقم . هر کی گفته عشقه
حداقل اون چند سال تلاش کرده و مثل آهنگ سفارشی یاس نبوده
نه مثل ماکان بند که تازه به دوران رسیدن
اون که بدتره باو
#گوسفند نباشیم
معلوم شد جمعیت ۱۴_۱۵ ساله هامون خیلی زیاده.
پاسخ ها
دقیقااااا
من به طرز عجیبی هیچوقت موسیقی مجوز دار به جز دو سه مورد بیشتر رو نمیپسندم چون لوس و بی محتوا هستن . ماکان بند ، بهنام بانی ، محسن ابراهیم زاده و ... اول خوب بودن بعد که طرفداراشون زیاد شدن واقعا اهنگای چرتی خوندن
پاسخ ها
منم همینطور، اما خوب متاسفانه وضعیت چنینه،،، دیگه دوران طلایی موسیقی پاپ تموم شد،،، خیلی وقته دلمون تنگ آثار امثال واروژان و بابک بیات شده...
یلدا خانوم اتفاقا برعکس من یه سری کنسرت رفتم که واقعا خواننده هاش خوب بودن نمیشه اینجوری قضاوت کرد که
عصبی لبریز حرارت ، نمیگم انگیزه ندارم
وقتی که هنر رو زمین زدن
من باید از دست و پاش سنگریزه درارم
در حال عبور از گله
گوش های مریض و عفونت کرده
مارکتِ بی داستان
واسه هنرِ ایران شده میراث دار
در تنگنای نفرتم با غلظت شدید (بدویید)
یا رب مباد آنکه صدا معتبر شود
صدایی که یکساله از صفر صد پله مرتفع شود
و بدین سان موسیقی هنر از زیر بیخ و بُن فلج شود
بهتره مقایسه کنیم ببینیم واقعا درسته این خواننده هایی که فقط بخاطر چهره و هیکل مشهور شدن با خواننده هایی مثل رضا بهرام و حجت اشرف زاده و همایون شجریان و خیلی های دیگه در یک سطح هستن ...
پاسخ ها
خداییش رضا بهرام و حجت اشرف زاده رو گذاشتی کنار همایون شجریان؟
قیاس مع الفارغ
اسمش باید پشگل بند باشه
وای شادمهر کجایی ببین کیا تو کشور کنسرت میزارن و رکورد میزنن آخه کی برمیگردی ایران شاددددمهههههر
نمیدونم چرا مردم دوس دارند به بقیه حرف بزنن و بهشون توهین کنن!بهتره سرتون تو لاک خودتون باشه.اگ اینا واسه شما هیچی نیستند واسه طرفداراشون عشقن عشق...
پاسخ ها
(:فاطمه 6 ساله از تهران
اینا همون پشکل بند هستن طرفداراشونم پشکل پسند
خودتم سرت تو لاک خودت باشه لاکپشت جون. این دو تا اسکل چیزی نیستن که طرفداران اسکل تر از اسکلشون هم چیزی باشن.
آخ داریوش جان کاش پیر نمیشدی...
من عاشق ماكان بند هستم
پاسخ ها
دارمت بابا لایک داری بخدالایک
منم همینطورعزیزم عاشق دوتاشونم
عشقای مننننننن
پاسخ ها
می بینم حالم بهم می خورن
خب ببینید ماکان بیشتر سبکش آهنگ های غمگین و واقعا اونارو فوق العاده میخونن مثل خدا، یه لحظه نگام کن و...
اما شاید آهنگ های شادشون خیلی متن آنچنانی نداشته باشه ولی واسه دل طرفداراشون میخونن
ولی خدا وکیلی خیییلی بهتر از محسن ابراهیم زادس
پاسخ ها
موافقم من خودم طرفدار دو اتیششون هسم و همه اهنگ هاشون چه خوب و بد دارم رهامممم دوستدارم
من که عاشق ماکان بند هستم و از هیچ خواننده اندازه شجریان بدم نیومده
جووونمـ....ایشالا رکورد بزنن همممیشع ❤
پاسخ ها
انشاءالله
مامان بندوعشقه باباشمابچه سوسولا از کجا میدونید موسیقی چیه های دارند واسه مانارت در میارن بابا مگه امیرورهام ازشمانظرخواستن بعدشم اولین و اخرین باتون باشه که به مامان بند توهین میکنید
خواننده فقط رضا بهرام و شادمهر عقیلی بقیه همه چرت و پرت می خوانن. مثل آقای شهاب مظفری . در آهنگ آقای شهاب مظفری : هاله ی باحال نصفه کاره به چه معناست یا ماکان بند: یه دنیا هفت در نگات . از همین جمله ها می توان فهمید که خواننده های ما شعر های چرت و پرت می خوانند
پاسخ ها
منظورت ی دنیا حرف داره چشاته؟ اول یاد بگیر بعد بگو