۸۰۶۷۲۳
۱۳۵۴۵۳
۱۳۵۴۵۳
پ

محتوای حمایت‌شده

نانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خرید

در فرایند نانو سرامیک‏، ذرات مایع بی رنگ نانو، با سطح کیلر یا رنگ خودرو پیوند برقرار کرده و در برابر آسیب‌های محیطی مانند گرد و غبار حاصل از آلودگی، باران‌های اسیدی، شیره درختان، اشعه UV خورشید، آلاینده های اسیدی و ... مراقبت می‌کنند.

نانو سرامیک خودرو چیست؟

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو، لایه محافظ  رنگ بدنه است که ماندگاری بالایی دارد .این محصول مایع به صورت دستی و بعد از زیرسازی مناسب بر روی بدنه خودرو اجرا می شود. در فرایند نانو سرامیک‌، ذرات مایع بی رنگ نانو، با سطح کیلر یا رنگ خودرو پیوند برقرار کرده و در برابر آسیب‌های محیطی مانند گرد و غبار حاصل از آلودگی، باران‌های اسیدی، شیره درختان، اشعه UV خورشید، آلاینده های اسیدی و ... مراقبت می‌کنند.

نانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خریدنانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خرید

جنس نانو سرامیک خودرو از چیست؟

در ساخت مواد سرامیک خودرو از پلیمرها، کوارتز و ترکیبی از این دو استفاده می‌شود که کوارتزهای موجود درمحصول، علاوه بر ایجاد خاصیت مقاوم به خط و خش، حالت ارتجاعی نیز دارند. در فرمول تشکیل دهنده نانو سرامیک ها، همچنین ماده ای به نام اورتان وجود دارد که از خاصیت  آبگریزی برخوردار بوده و تاثیر محصول بر روی بدنه را چند برابر می کند.

تاثیر پوشش نانو سرامیک بر بدنه خودرو

همان‌طور که گفته شد، پوشش نانو سرامیک، نوعی لایه محافظ روی رنگ بدنه خودرو است که به حفظ شفافیت (ترنسپرنت) و تمیز نگه‌ داشتن آن کمک می‌کند. همچنین این پوشش نانو می تواند از تاثیر اشعه UV خورشید بر روی بدنه  محافظت کرده و مانع اکسید شدن و آسیب‌ دیدن رنگ خودرو ‌شود، حتی می‌تواند محافظ خوبی در برابر ترکیب رنگ با مواد شیمیایی باشد.

انواع پوشش نانو سرامیک خودرو

پوشش سرامیک بدنه ماشین یکی از فناوری های جالب توجه در صنعت اتومبیل است، که با تنوع و کاربرد های متفاوتی در بازار یافت می شود. سه مورد از مهم ترین مدل های سرامیک خودرو عبارتند از:

نانو سرامیک پلیمری

پوشش سرامیک بدنه پلیمری انتخاب مناسبی برای مقاوم کردن بدنه خودرو در شهرهایی با میزان زیاد بارندگی است. زیرا مهم ترین مزیت این مدل سرامیک بدنه اتومبیل، ایجاد پیوندهای قوی با رنگ بدنه خودرو است. به طوری که گویی بخشی از سطح رویی بدنه ماشین است و حتی باران مکرر نیز نمی تواند آن را از بین ببرد.  درواقع ماندگاری سرامیک پلیمری بالا است و به راحتی از بدنه خودرو پاک نمی شود.

نانو سرامیک کوارتزی

سرامیک های کوارتزی، مناسب ترین مدل برای محافظت بدنه خودرو از خط و خش هستند. این پوشش سرامیک بدنه خودرو، مقاومت بالایی در برابر خراش های سطحی دارد و از ماندگاری مناسبی نیز برخوردار است.

نانو سرامیک هیبریدی

نانوسرامیک هیبریدی، جدیدترین و بهترین نوع پوشش سرامیکی است که از ترکیب دو مدل سرامیک پلیمری و کوارتزی تولید شده است. به همین دلیل تمام ویژگی های دو مدل قبل را دارد. پوشش ایجاد شده توسط سرامیک بدنه هیبریدی  روی سطح خودرو مانند لایه ای سخت و مقاوم است که اجازه آسیب رساندن به رنگ اتومبیل را به عوامل آسیب زا نمی دهد.

نانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خریدنانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خرید

ویژگی‌های نانو سرامیک خودرو

متاسفانه با تبلیغات اغراق آمیز در مورد ویژگی‌های سرامیک خودرو از طرف افراد غیر حرفه‌ای و مراکز نامعتبر، شاهد ایجاد برخی نارضایتی‌ها از این تکنولوژی تقریبا نوپا در بازار ایران هستیم.  جملات تبلیغی اغراق آمیزی مانند:

  • با پوشش نانو سرامیک با کارواش خداحافظی کنید!
  • نانو سرامیک بدنه از هرگونه خط و خش به بدنه خودرو جلوگیری می‌نماید!
  • سرامیک ماشین با میزان مقاومت (H) ۱۰و بیشتر!
  • تنها سرامیک خودرو با ماندگاری مادام العمر!
  • رفع انواع آفتاب سوختگی با پوشش نانو سرامیک ماشین! و ....

اما واقعیت این است که هر پوشش نانو سرامیک جدا از تعریف و دلایل اصلی اجرای آن که پیش از این بیان شد، دارای دو ویژگی اساسی فیزیکی و شیمیایی است. ویژگی فیزیکی این پوشش، موجب مقاومت در برابر خط و خش‌های سطحی خواهد شد و خاصیت شیمیایی نیز براقیت و آب گریزی بدنه خودرو را به همراه خواهد داشت. در ادامه به اختصار هرکدام را توضیح خواهیم داد.

ویژگی فیزیکی سرامیک خودرو

برخی تبلیغات و گفته‌های غیر علمی در خصوص نانو سرامیک، این ماده را به سختی الماس جلوه داده و آن را ناجی رنگ خودرو در برابر هر آسیبی می‌پندارند. با بررسی مواد نانو سرامیک به مقاله‌ای در خصوص شاخص Pencil Hardness Test یا تست سختی مداد برخوردیم که خلاف این اداعا را نشان میدهد. به طور خلاصه این شاخص در زمینه محصولات نانو سرامیک به بررسی مقاومت آن‌ها در برابر خراش پرداخته و سخت‌ترین نوع آن‌ها را با علامت H))۹ نشان می‌دهد، اما در همین مقاله گفته شده نمی‌توان به اعداد مندرج در این زمینه اطمینان داشت؛ چرا که هر برند متفرقه و بی کیفیتی هم می‌تواند ادعای ۹ (H) بودن مقاومت یا حتی مقاومت بیشتر را داشته باشد و هیچ مانعی برای آن وجود ندارد.

بنابراین می توان گفت؛ مقاومت نانو سرامیک در برابر خط و خراش به ۳ عامل مهم  برند محصول، نحوه زیرسازی و کیفیت اجرای سرامیک بستگی دارد.

پس همانند سایر بازار‌های داخلی، در بازار محصولات نانو سرامیک هم برند‌های متفرقه وجود دارند که کیفیت بسیاری از آن‌ها کاملا نامطلوب است. اما پس از بررسی نام‌های مطرح نانو سرامیک در دنیا، با برندهایی چون سرامیک پرو، می‌وینچی، مفرا، سیستم ایکس، کارپرو، ناژول، کیوب باند و سوناکس برخورد داشتیم که در محدوده قیمتی 3 تا 10 میلیون تومان در بازار ایران قرار دارند. از طرفی زیرسازی،  اجرای دقیق و علمی نانو سرامیک نیز اهمیتی یکسان و در مواردی بیشتر از برند محصول انتخابی دارد. به گونه‌ای که زیر سازی ناقص و یک اجرای غیر حرفه‌ای حتی با یک برند درجه یک می‌تواند آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد و بالعکس زیرسازی بی‌نقص و اجرای حرفه‌ای حتی با یک برند متوسط نانو سرامیک، می‌تواند موجب نتیجه تحسین برانگیزی شود.

ویژگی شیمیایی سرامیک خودرو

خاصیت هیدروفوبیکی نانو سرامیک با توجه به ساختار مولکولی این ماده، موجب ایجاد زاویه‌ای بیش از ۱۰۰ درجه روی سطوح خودرو می‌گردد. به عبارت ساده‌تر با توجه به ساختار فرمولاسیون این مواد که برپایه نانو تکنولوژی است، یک پوشش با قدرت تراکم نانو بر روی رنگ خودرو شکل می‌گیرد که با توجه به بافت بسیار ریز تراکم این پوشش، آلاینده‌های دیگر توان چسبیدن به این پوشش را ندارند. توجه داشته باشید که آبگریزی به معنای خاک گریزی یا کثیف نشدن خودرو نیست؛ بلکه این خاصیت موجب تسریع در تمیز کردن خودرو می‌شود به نحوی که با پاشش آب، خاک موجود روی رنگ بدنه به گِل تبدیل شده و از روی بدنه خودرو به سمت پایین می‌لغزد.

مزایا پوشش نانو سرامیک خودرو

پوشش نانو سرامیک خودرو مزایای زیادی دارد که از مهم‎ترین آن‎ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفاظت از رنگ خودرو

بدنه خودرو به علت تماس مستقیم با دنیای بیرون، در معرض آسیب‌های مختلف، اشعه خورشید و گرد و غبار است که تمامی این موارد به مرور زمان باعث کدر شدن رنگ خودرو یا حتی از بین‌ رفتن آن می‌شود و بر قیمت خودرو نیز تاثیر خواهد گذاشت. اصلی‌ترین وظیفه پوشش نانو سرامیک خودرو، ایجاد لایه‌ای مقاوم و محافظ روی رنگ بدنه است که علاوه‌ بر حفظ براقیت و شفافیت، آن را از آسیب‌های احتمالی نیز حفظ می‌کند. این لایه محافظ، رنگ بدنه خودرو را پوشش می‌دهد و درخشندگی آن را مانند روز اول حفظ می‌کند.

دوام نانو سرامیک خودرو

پوشش نانو سرامیک خودرو نسبت به رنگ بدنه خودرو، مقاوم ‌تر است. فن‌‌آوری نانو موجب ایجاد لایه‌ای محکم‌تر و مقاوم‌تر از رنگ خودرو روی آن می‌شود که محافظ خوبی در مقابل آلودگی‌های محیطی، اشعه‌ خورشید، باد و باران، فضولات پرندگان و … است.

مقرون به صرفه بودن

شاید در نگاه اول، قیمت نانو سرامیک خودرو بسیار گران‌تر از دیگر روش‌های محافظت از بدنه‌ی خودرو به نظر برسد؛ اما دربرابر سایر روش ها مانند واکس و پولیش مقرون به صرفه تر است. چراکه مانند روش های گفته شده نیاز به تمدید چند ماهه نداشته واگر به‌ طور حرفه‌ای و صحیح اجرا شود و نگه‌داری مناسبی نیز داشته باشد، می‌تواند یک پوشش دائمی با دوام بالا باشد.

زیبایی و تمیزی خودرو

پوشش نانو سرامیکی به دلیل ساختار مولکولی‌اش، در ریزترین سطح بدنه‌ی خودرو وظیفه‌ی حفاظت را انجام می‌دهد و به همین دلیل، از نفوذ گرد و غبار و دیگر مواد آسیب‌زننده در امان است. زمانی هم که مواد خارجی روی بدنه بنشینند، اصلا نمی‌توانند جایی را برای نفوذ به سطح و چسبیدن به آن پیدا کنند. بنابراین زمانی که نیاز به تمیز کردن بدنه باشد این کار به راحتی و تنها با یک پارچه قابل انجام است؛ زیرا سطح بدنه، بسیار صاف و مسطح است. پس اگر بخواهیم این مزیت را خلاصه کنیم، باید بگوییم تمیز کردن خودرو پس از استفاده از روکش نانو سرامیکی، بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرد.

نانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خریدنانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خرید

معایب پوشش نانو سرامیک خودرو

زمان بر بودن

زمان بر بودن روند سرامیک  ماشین،  باعث می شود گاهی افراد را از انجام این کار منصرف کند. زیرا برای پوشش تمام سطح بدنه خودرو به نانو سرامیک، باید زمانی در حدود 2 تا۴ روز صرف نمود. درواقع با توجه به این که ایجاد این پوشش روی بدنه خودرو به صورت دستی  و در چند مرحله انجام می‌شود، برای تکمیل شدن به چند روز زمان احتیاج دارد. از طرفی سرامیک‌ کردن خودرو امری تخصصی و ظریف است و بدون صرف زمان، امکان‌پذیر نیست.

اهمیت اجرای آن توسط متخصص

اگر چه مواد نانو‌سرامیک خودرو به ‌آسانی در دسترس است، اما انجام آن نیاز به نیروی متخصص و ماهر دارد؛ زیرا اگر فرایند سرامیک‌ کردن به‌ خوبی انجام نگیرد، نه تنها ظاهری خوب و جذاب برای خودرو پدید نمی‌آورد، بلکه موجب بد شکل‌ شدن آن هم می‌شود.

هزینه زیاد

باتوجه به این که سرامیک‌ کردن خودرو مربوط به بخش تزئینات و تیونینگ است، هزینه بالایی دارد. اما تنها برخی خودرو های خاص برای استفاده از پوشش سرامیک باید مبلغ بیشتری نیز بپردازند.

تفاوت نانو سرامیک خودرو با کاور بدنه خودرو

کاور بدنه خودروی با هدف محافظت از رنگ بدنه بکار برده می شود. عده ای پوشش سرامیک خودرو را با کاور بدنه یکسان می دانند، اما در واقعیت با هم تفاوت های بسیاری دارند. مهم ترین این تفاوت ها به شرح زیراست:

  • پوشش سرامیک خودرو ضخامت کمی دارد، در حالی که کاور بدنه خودرو به عنوان لایه ای مجزا و با ضخامت بالا به روی ماشین قرار می گیرد.
  • پوشش های سرامیکی بی رنگ هستند و تنها موجب افزایش درخشندگی رنگ اصلی خودرو در کنار خواصی همچون آبگریزی و محافظت از خط و خش می شوند. اما کاورها از جنس پلاستیک بوده و در رنگ های مختلف ارائه می شوند. از این رو اگر قصد تغییر رنگ اتومبیل خود را دارید و در کنار آن می خواهید از رنگ بدنه محافظیت نمایید، کاور انتخاب مناسبی است. ضمن این که کاور قابلیت آبگریزی ندارد.
  • کاورها پس از گذشت زمان دچار اندکی تغییر رنگ خواهند شد (البته این مورد بستگی زیادی به مرغوبیت برند انتخابی شما دارد.)
  • هزینه‌ کاور خودرو بیشتر از هزینه پوشش نانو سرامیک است.

عمر مفید نانو سرامیک خودرو

 اغلب کارشناسان معتقدند سرامیک بدنه خودرو از رنگ بدنه مقاومت بیشتری دارد و با توجه به نحوه نگهداری شما می تواند در حدود یک سال از خودرو شما محافظت کند. البته اگر به خوبی از آن نگهداری کنید و در شهرهایی با شرایط آب و هوایی معتدل زندگی می کنید، عمر مفید نانو سرامیک می تواند بیشتر هم شود. جالب است بدانید رقیب پوشش نانو سرامیکی، یعنی تیتانیوم گرانیت می‌تواند ماندگاری‌ای در حدود ۳ تا ۱۰ سال داشته باشد که این اختلاف زمان بستگی به میزان مراقبت و نحوه نگهداری شما از خودرو دارد.

زمان مناسب انجام نانو سرامیک خودرو

زمان طلایی برای انجام سرامیک بدنه خودرو پیش از شروع فصل زمستان و سرد شدن هوا است، زیرا با آغاز سرد شدن هوا پدیده وارونگی دما رخ می دهد که در اثر آن باران های اسیدی شروع به باریدن می کنند. این باران ها قاتل اصلی رنگ بدنه خودرو شما هستند و می توانند به راحتی موجب خوردگی رنگ اتومبیل شوند. استفاده از سرامیک خودرو محدود به زمان خاصی نیست اما اگر قصد روکش کردن اتومبیلتان با این پوشش سرامیکی را دارید، پیشنهاد می کنیم پیش از شروع فصل زمستان آن را اجرا کنید.

شرایط مناسب اجرای نانو سرامیک خودرو

برای اجرای نانو سرامیک خودرو به مکانی مسقف و عاری از آلودگی نیاز است. در واقع اگر در محیط های باز و یا فضاهایی که آلوده هستند، اقدام به زدن سرامیک بدنه برای ماشین نمایید ممکن است اثرات آلودگی و یا گرد و غبار در پایان کار به وضوح در سطح خودرو دیده شوند. این اتفاق ظاهری نازیبا برای خودروی شما به همراه خواهد داشت.

مقدار مناسب نانو سرامیک برای خودروی شما

 باتوجه به اینکه خودروهای مختلف دارای ابعاد گوناگونی نیز هستند، میزان سرامیک مصرفی برای هر مدل خودرو نیز با دیگر مدل ها متفاوت خواهد بود. ضمن این که اگر از تعداد لایه های بیشتری برای پوشاندن سطح بدنه خودرو خود استفاده کنید به مراتب به سرامیک بدنه خودرو بیشتری نیاز خواهید داشت.

اقدامات قبل از انجام نانو سرامیک خودرو

انجام هر کاری نیازمند فراهم آوردن یک سری پیش‌نیازها و اجرای فعالیت های نگهداری پس از آن می باشد. سرامیک کردن خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید پیش از شروع کار ابتدا زمان مناسبی انتخاب نموده و سپس با استفاده از یک شوینده مناسب اتومبیل، تمام آلودگی‌ها را از روی بدنه خودرو پاک کنید.

اقدامات بعد از انجام نانو سرامیک خودرو

پس از پایان کار باید از خودرو به خوبی مراقبت کنید تا عمر مفید روکش سرامیک بدنه در خودرو بیشتر شود. به طور مثال برای شستشوی ماشین باید از شوینده های غیر اسیدی و با درصد قلیایی پایین استفاده کنید. پس از اتمام شستشو از حوله ای نرم برای گرفتن رطوبت سطح خودرو کمک بگیرید تا لک ناشی از آب بر آن باقی نماند. گذاشتن خودرو به مدت طولانی در مقابل تابش نور خورشید نیز می تواند از طول عمر پوشش سرامیکی بکاهد.

برند های محبوب نانو سرامیک خودرو

در حال حاضر انواع مختلفی از بهترین برند های نانو سرامیک خودرو در بازار قابل خریداری است  که هر کدام بر مبنای ویژگی هایی که دارند، دارای متقاضیان مخصوص به خود می باشند. برندهایی مانند:

  • پوشش نانو سرامیک مفرا
  • پوشش نانو سرامیک مایوینچی
  • پوشش نانو سرامیک سوناکس
  • پوشش نانو سرامیک  هندلکس
  • پوشش نانو سرامیک سیستم ایکس

نحوه اجرای نانو سرامیک خودرو

اچرای پوشش نانوسرامیک روی خودرو در چندین مرحله انجام می‌شود که مراحل آن به شرح زیر است:

تمیز کردن خودرو

در مرحله اول، بدنه خودرو باید از هر گونه آلودگی و کثیفی پاک شود.

احیای رنگ خودرو

در مرحله بعد، باید بخش‌های آسیب‌دیده رنگ خودرو ترمیم شود. تمامی معایب مانند خط‌ و‌ خش‌ها، فرورفتگی‌ها و رنگ‌شدگی‌ها باید ترمیم شوند. همچنین در این مرحله با استفاده از خمیر کلی بار، جرم‌گیری رنگ بدنه هم انجام می‌شود تا هر گونه لکه چسبیده به رنگ بدنه خودرو به ‌طور کامل بر‌طرف شود.

پولیش کاری

در این مرحله باید پولیش‌کاری رنگ بدنه انجام شود. ابتدا تمامی خط ‌وخش‌های موجود و لکه های چرخشی ناشی ازشستشوی خودرو با دستگاه روتاری برطرف می‌شود و سپس با پد و پولیش آنتی‌هولوگرام و استفاده از چراغ‌ قوه‌های خورشیدی، بدنه خودرو از هرگونه فرورفتگی یا موج و …  پاک می‌شود. پس از آن،  با استفاده از مواد مخصوص، بدنه خودرو چربی‌زدایی شده و برای نانوسرامیک آماده می‌شود.

اجرای نانو سرامیک خودرو

در این مرحله، عملیات پوشش نانو سرامیک روی بدنه بی‌نقص خودرو آغاز می‌شود. در این مرحله، استفاده از پنل خشک‌ کن موضعی (اینفرارد)، در تثبیت بهتر و ماندگاری بیشتر پوشش نانو تاثیر زیادی دارد.

نانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خریدنانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خرید

خرید و قیمت خدمات نانو سرامیک خودرو

با یک بررسی کلی و ساده متوجه خواهید شد که در حال حاضر، قیمت سرامیک خودرو در بازه 2 میلیون تا ۱۵ میلیون تغییر می کند. با توجه به تفاوت نرخ بسیارزیاد، بدون شک با ابهام و تردید در استفاده از این خدمات مواجه خواهید شد. لازم به ذکر است که پارامترهای بسیار زیادی در تعیین قیمت و هزینه سرامیک ماشین نقش دارند که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • نوع مواد نانو سرامیک
  • برند مواد سرامیک خودرو
  • تاثیر نوسان نرخ ارز بر هزینه سرامیک خودرو
  • سطح بدنه خودرو

در نتیجه، اجرای دقیق و تخصصی چنین فرایندی نیازمند مهارتی است که باید به طور علمی فرا گرفته شود. کارواکس به عنوان اولین شرکت دیتیلینگ در ایران، در کنار فروش آنلاین و حضوری انواع محصولات مراقبتی خودرو و همچنین آموزش تخصصی پولیش، نانو سرامیک و کاور بدنه در زمینه اجرای تمامی خدمات دیتیلینگ خودرو نیز فعالیت می کند.

اگر به دنبال یک مرکز حرفه‌ای جهت پولیش، نانو سرامیک، کاور بدنه و صفرشویی خودروی خود و یا خرید محصولات مراقبتی آن هستید، می‌توانید با مرکز تخصصی دیتیلینگ کارواکس از طریق شماره تلفن ۰۲۶- ۳۲۵۶۸۷۰۰ در تماس باشید و یا اینکه به سایت مجموعه به آدرس https://carwax.ir مراجعه کنید.

نانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خرید

شماره تلفن

۰۲۶- ۳۲۵۶۸۷۰۰

نانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خرید

اینستاگرام: carwax.ir@

نانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خرید

https://carwax.ir

نانو سرامیک خودرو چیست؟ مزایا، معایب، قیمت و خرید

آدرس: کرج، عظیمیه، بلوار امام رضا، نبش شاهد یکم

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج