جاباما
۷۹۵۵۰۲
۱۱۰۲۴۵
۱۱۰۲۴۵
پ

متخصص داخلی کیست؟ | وظایف متخصص داخلی چیست؟

متخصص داخلی یا پزشکی داخلی در تشخیص، درمان و پیشگیری از همه‌ی بیماری‌های مربوط به بزرگسالی تخصص دارد و خدمات مراقبتی بسیاری بخصوص در بیمارستان‌ها ارائه می‌دهد.

این محتوا با طرح سوال متخصص داخلی کیست تولید شده است.در پاسخ کلی به این سوال ،متخصص داخلی یا پزشکی داخلی یا اینترنیست در تشخیص، درمان و پیشگیری از همه‌ی بیماری‌های مربوط به بزرگسالی تخصص دارد و خدمات مراقبتی بسیاری، بخصوص در بیمارستان‌ها ارائه می‌دهد.

شاید سوال شما این است که چه زمانی باید به متخصص داخلی مراجعه کرد؟

وظایف پزشک متخصص داخلی (Internal medicine)، تشخیص و درمان بیماری‌های داخلی است. متخصص بیماری های داخلی  پس از تشخیص یک بیماری، بیمار را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهد.

وقتی که شما نمی‌دانید بیماری‌تان مربوط به کدام قسمت است و منشا آن چیست، می‌توانید به متخصص داخلی مراجعه کنید. متخصص داخلی برای چیست متخصص داخلی با سایر پزشکان در ارتباط است و می‌تواند بیمار را به راحتی به پزشک مربوطه ارجاع دهد و از بیماران حمایت می‌کند و این از وظایف متخصص داخلی است .

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با برخی بیماری‌ها و عارضه‌هایی که توسط متخصص داخلی با گرایش گوارش تشخیص داده شده و مورد درمان قرار می‌گیرند معرفی کنیم.

متخصص داخلی کیست؟ | وظایف متخصص داخلی چیست؟

متخصص داخلی چیست؟

برای تشخیص و درمان بیماری های داخلی باید پیش متخصص داخلی بروید اما هر سیستم درونی بدن نیاز به تخصص خاص خود دارد لذا اکنون این سوال مطرح می شود که وظیفه متخصص داخلی دقیقا چیست. به طور کلی پزشک داخلی به کسی گفته می شود که وظیفه تشخیص و درمان پزشکی به غیر از جراحی را برعهده دارد.

متخصص داخلی چه فرقی با پزشک عمومی دارد؟

متخصص داخلی و پزشک عمومی هر دو پزشکان مراقبت های اولیه هستند اما متخصص داخلی با پزشک عمومی تفاوت هایی نیز دارند. متخصص داخلی فقط با بزرگسالان سر کار دارد اما پزشکان عمومی کودکان و نوجوانان را هم تحت درمان دارند .

از نظر میزان تحصیلات و مدت زمان گذراندن دوره آموزشی می توان اشاره کرد که متخصصان داخلی مهارت و تجربه بالینی بیشتری دارند

کار متخصص داخلی چیست؟

متخصصان داخلی بزرگسالان را در هر سنی معالجه می‌کنند و اولین پزشکانی هستند که بیماران در ابتدا برای ویزیت، به آنها مراجعه می‌کنند. چرا که متخصص در درمان بیماری‌های اندام‌ داخلی از جمله قلب، کلیه، کبد، ریه‌ها و غیره هستند. آنها معمولاً در مطب یا کلینیک مشغول هستند، اما برخی ممکن است در بیمارستان‌ها و مراقبت‌های ویژه مشغول به کار شوند .

درد قفسه‌ی سینه

در صورتی که درد قفسه‌ی سینه شدید و ناگهانی باشد، به ویژه اگر همراه با درد در قسمت بالایی بازوی چپ، تعریق و تهوع، تنفس سخت و کوتاه باشد، نیاز به رسیدگی فوری و اورژانسی دارد، چون این حالت می‌تواند نشان‌دهنده حمله قلبی باشد. دلایل دیگر درد حاد قفسه‌ی سینه شامل پنومونیا یا سینه‌پهلو، برونشیت، گاستریت یا ورم معده، التهاب مری، و آسم است.

یک متخصص داخلی حوزه گوارش در تشخیص علت اساسی درد‌های مزمن قفسه‌ی سینه متبحر است و برای حل مشکل اصلی و کاهش نشانه‌ها درمان‌های مناسبی را تجویز می‌کند.

درمان فشار خون بالا

فشار خون بالا به صورت فشارخون سیستولی (عدد بالا) بالای ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا فشار دیاستولی (عدد پایین) بالای ۹۰ میلی‌متر جیوه تعریف می‌شود.

فشار خون بالا می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر بر افزایش احتمال حملات قلبی باشد. به همین دلیل بهتر است برای درمان آن به متخصص داخلی خبره و با تجربه در درمان فشار خون مراجعه نمایید.

درمان خستگی

فقدان انرژی یک نشانه‌ی رایج است که می‌تواند دلایل بسیاری مانند آنمی یا کم‌خونی، اختلالات خواب، کم‌کاری تیرویید و افسردگی داشته باشد. یک تست جسمی، سابقه‌ی پزشکی، و آزمایش خون برای تعیین علت اصلی خستگی مداوم مورد نیاز متخصص داخلی است.

کم‌خونی

همه بزرگسالان باید سالیانه معاینات فیزیکی و آزمایشات چکاپ خود را به صورت مرتب و منظم انجام دهند. متخصص داخلی می تواند این معاینات فیزیکی را انجام دهد و بررسی کند و آزمایش های لازم از جمله آزمایشات CBC، هرمونی، تیروئید و ادرار را تجویز کرده و نتایج را بررسی نماید.

دیابت

دیابت بیماری‌ای است که با قند خون بالا مشخص می‌شود. سطح قند خون با فعالیت هورمونی به نام انسولین تنظیم می‌شود. دیابت زمانی ایجاد می‌شود که یا سطح انسولین پایین باشد، یا مقاومت به انسولین وجود داشته باشد یا هر دو دلیل با هم بروز کند.

بسته به نوع دیابت، درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تزریق روزانه‌ی انسولین یا مصرف دارو برای افزایش تولید انسولین و تأثیر بیش‌تر آن یا کاهش جذب گلوکز از دستگاه گوارش
  • تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، ورزش، و تغییر در رژیم غذایی هم بسیار مهم است.

کلسترول و تری‌گلیسرید بالا

کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا، هر دو اختلالات چربی خون هستند، یعنی در این حالت‌ها در خون، چربی بالایی وجود دارد. این مشکل باعث افزایش ریسک حمله‌ی قلبی و سکته می‌شود. یک متخصص داخلی می‌تواند بهترین درمان را برای شما در نظر بگیرد و بهبود کامل را به شما بازگرداند.

کم‌کاری تیرویید

کم‌کاری تیرویید یعنی کارکرد نادرست و پایین‌تر از حد نرمال غده‌ی تیرویید. غده‌ی تیرویید انرژی بدن را با استفاده از هورمون‌های T۳ و T۴ تنظیم می‌کند. وقتی غده‌ی تیرویید این هورمون‌ها را به اندازه‌ی کافی تولید نکند، متابولیسم بدن کند می‌شود.

کم‌کاری تیرویید را می‌توان با یک آزمایش خون ساده تشخیص داد. با استفاده از دارو‌هایی که سطح هورمون‌ها را به اندازه‌ی نرمال می‌رسانند هم درمان می‌شود.

مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی می‌توانند علائم بسیار زیادی داشته باشند که یک متخصص داخلی در حوزه گوارش قادر به تشخیص بیماری و درمان آن می‌باشد. با شدت گرفتن و آزاردهنده بودن آن‌ها ملزم به مراجعه به یک متخصص گوارش می‌باشید. شدت علائم می‌تواند در تشخیص بیماری‌ها و اختلالات تاثیر بسزایی داشته باشد.

مشکلات کبدی

مشکلات کبدی در بسیاری از کشور‌ها به عنوان پنجمین علت مرگ و میر شناخته می‌شوند. از همین رو درمان اختلالات کبدی امری الزامی به حساب می‌آید. مشکلات کبدی می‌توانند علل مختلفی داشته باشند. برخی از افراد به صورت وراثتی به بیماری‌های کبدی مبتلا می‌شوند و برخی افراد بنا به دلایل مختلف دیگری از جمله مصرف بیش از حد مشروبات الکلی یا رژیم غذایی ناسالم به بیماری‌ها و اختلالات کبدی دچار می‌شوند.

متخصص داخلی کیست؟ | وظایف متخصص داخلی چیست؟

هلیکوباکتر

هلیکوباکتر نوعی باکتری است که وجود آن در بدن انسان می‌تواند سبب بروز بیماری‌های بسیار زیادی شود. این باکتری اغلب تحت عنوان «زخم معده» شناخته می‌شود. یک متخصص داخلی می‌تواند وجود این باکتری را تشخیص داده و در صورت نیاز شما را به متخصص دیگری ارجاع دهد.

هلیکوباکتر پیلوری چیست و چگونه درمان می‌شود؟

دردهای ناحیه شکم

دردهای شکم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از کشیدگی عضلانی یا ویروس معده گرفته تا بیماری های جدی تر مانند آپاندیسیت و سرطان. برای دردهای حاد قطعا باید به اورژانس مراجعه کنید ولی برای دردهایی با شدت کمتر مراجعه به متخصص داخلی شروع خوبی است.

آلرژی

واکنش های آلرژیک، دلایل و علل و علائم متفاوتی دارند. برخی از واکنش های آلرژیک می توانند بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشند مانند آلرژی به بادام زمینی یا باقالا که می تواند باعث شوک آنافیلاکتیک در افراد مستعد شود، در حالی که آلرژی های جزئی تر می توانند باعث خارش و بثورات پوستی شوند. آلرژی و درمان آن از جمله نقش هایی است که متخصص داخلی بر عهده دارد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج