۵۵۸۸۰۰
۳۹۵۲۷
۳۹۵۲۷
پ

محتوای حمایت‌شده

زگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Warts

زگیل تناسلی منشا باکتری دارد. با تغییر جریان و روند ایجاد بیماری‌ها در یک دهه گذشته، باکتری‌ها رفته رفته جای خود را به ویروس‌ها در بیماری‌های مقاربتی داده اند و بیماری‌های ویروسی جدیدی در حال شناسایی و گسترش هستند.

برترین‌ها: زگیل تناسلی منشا باکتری دارد. با تغییر جریان و روند ایجاد بیماری‌ها در یک دهه گذشته، باکتری‌ها رفته رفته جای خود را به ویروس‌ها در بیماری‌های مقاربتی داده اند و بیماری‌های ویروسی جدیدی در حال شناسایی و گسترش هستند.

یکی از همین ویروس‌ها زگیل تناسلی یا Papillomavirus Human است که به اختصار HPV نامیده می‌شود. ویروسی که صد نوع آن شناخته شده و دارای دو نوع بدخیم و خوش خیم است. این بیماری در عین این که در نظر عموم یک بیماری هولناک به شمار می‌رود، اما راه‌های پیشگیری قابل دسترس و البته روش‌های درمانی موثر هم دارد. برای بررسی این بیماری به سراغ رویا امدادی، متخصص زنان رفتیم تا در مورد دلایل ایجاد، پیشگیری و درمان آن بپرسیم.

زگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Warts

همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۳۴۲۹۰۲

۰۹۱۹۰۱۰۶۷۲۷

زگیل تناسلی چیست؟

بیماری زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های عفونی و مسری است که  در اثر ویروس HPV (پاپیلومای انسانی) در ناحیه تناسلی و مقعد به وجود می‌آید و همچنین مجرای ادراری، آلت تناسلی، راست‌روده و کیسه بیضه در مردان را درگیر می‌کند. باید بدانید این بیماری مقاربتی که به‌راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و با شریک‌ جنسی متعدد منتقل می‌شود. 

زگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Warts

علایم زگیل تناسلی چیست؟

به گفته بسیاری از متخصصان تشخیص زگیل تناسلی توسط فرد غیر متخصص کار دشواریست به همین علت است که برای شناسی بیماری زگیل تناسلی باید برخی از علائم این بیماری را بشناسید:

  • احساس سوزش و خارش در ناحیه تناسلی
  • خونریزی، درد و سوزش در مجاری ادراری
  • ایجاد چند زگیل کوچک در کنار هم
  • مرطوب بودن اطراف ناحیه تناسلی
  • مشاهده زائده گوشتی در اطراف مقعد و ناحیه تناسلی
  • خونریزی در حین مقاربت جنسیزگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Wartsزگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Warts

نواحی ایجاد زگیل تناسلی

برای شناسایی زگیل تناسلی باید بدانید این بیماری به به‌ شکل توده‌های برجسته نرم با سطح زبر یا صاف شبیه برآمدگی انگشت است، البته در مواردی هم از نظر ظاهری شکل گل‌کلم با سطح زبر تیره رنگ در فرد پدیدار می‌شود. این علائم را می‌توانید در نواحی زیر مشاهده کنید:

  • مجرای ادراری
  • آلت تناسلی
  • راست‌روده
  • کیسه بیضه 
  • واژن

ویروس زگیل تناسلی چگونه منتقل می شود؟

همانطور که گفته شد بیماری زگیل تناسلی یک بیماری مسری و قابل انتقال است.این بیماری مقاربتی به‌راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و با شریک‌ جنسی متعدد منتقل می‌شود. به طور کلی باید بدانید این بیماری با روش‌های زیر قابل انتقال است که باید به آن توجه داشته باشید:

  • رابطه جنسی مقعدی
  • رابطه جنسی واژینال
  • رابطه جنسی دهانی
  • انجام اپیلاسیون

چه افرادی در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند؟

برای پاسخ به این سوال که چه افرادی در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند باید گفت افراد زیر می‌توانند در معرض این بیماری باشند:

  • افراد دارای روابط جنسی محافظت نشده و متعدد
  • افرادی با سیستم ایمنی بسیار ضعیف
  • افرادی که بهداشت جنسی را رعایت نمی‌کنند
  • افرادی که مورد آزار جنسی (تجاوز) قرار گرفته‌اند
  • افراد مبتلا به ایدز (HIV)
  • نوزدانی که از مادران مبتلا به HPV یا HIV متولد شده‌اند
  • افراد دارای عفونت های مقاربتی دیگر
  • کودکان دارای فعالیت جنسی

انواع تیپ های زگیل تناسلی (ویروس HPV)

تقریبا بیش از صد نوع مختلف این ویروس وجود دارد که بیشتر آن‌ها خوش خیم‌ها هستند و ایجاد زگیل تناسلی می‌کنند. زگیل تناسلی دردسر آفرین است و می‌تواند تکرار شود. درمان آن گاهی اوقات سخت است و اگر سیستم ایمنی مختل شود، تعداد آن افزایش پیدا می‌کند. اما مشکل اصلی ما فرم‌های بدخیم هستند که با سرطان دهانه رحم ارتباط دارند. مثلا ممکن است ما هنگام مراجعه بیمار، شاهد زگیل تناسلی نباشیم و با تست پاپ اسمیری که می‌گیریم و از طریق جستجو برای یافتن ویروس، فرم‌های بدخیم را تشخیص دهیم، چون آن‌ها علامتی ندارند و چنانچه رها شوند ممکن است طی چند سال آینده ایجاد سرطان دهانه رحم کنند.

تیپ های پر خطر (بدخیم)

به طور کلی باید بدانید برخی از تیپ‌های بیماری زگیل تناسلی باعث ایجاد سرطان می‌شود که به این تیپ از زگیل‌ها زگیل‌های بدخیم گفته می‌شود.

تیپ های کم خطر (خوش خیم)

12 تیپ از انواع تیپ‌های زگیل تناسلی در دسته بندی تیپ های کم خطر و خوش خیم هستند که تشخیص به موقع آن‌ها خطری ایجاد نمی‌کند.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی توسط پزشک

لازم به ذکر است که برای تشخیص بیماری زگیل تناسلی باید به پزشک زنان یا اورولوژیست مراجعه کنید. برای تشخیص این بیماری پزشک مراحل زیر را طی می‌کند:

معاینه ناحیه تناسلی بیمار

در مرحله ابتدایی، پزشک به معاینه ناحیه تناسلی می‌پردازد. این معاینه برای تشخیص علائم اولیه انجام می‌شود و در طی آن پزشک از وجود بیماری مطمئن می‌شود.

معاینه مقعد و واژن

در ادامه پزشک با استفاده از دستگاه آندوسکوپ معقد و واژن را معاینه می‌کند.

تست پاپ اسمیر

باید بدانید ممکن است برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی آزمایش پاپ اسمیر به‌عنوان بخشی از معاینه لگنی انجام شود.

آزمایش خون

بعد از اتمام معاینات پزشک با انجام آزمایش خون نوع زگیل تناسلی را تشخیص داده و فرایند درمان را آغاز می‌کند.

این بیماری چقدر در ایران شیوع دارد؟

متاسفانه ما آمار چندانی نداریم، اما آنچه که امروز در دنیا هم در مورد بیماری‌های مقاربتی وجود دارد این است که شاید تا ۲۰ سال قبل بیشتر این بیماری‌ها توسط باکتری‌ها منتقل می‌شد مثل سفلیس و سوزاک، اما الان بیماری‌هایی که به وسیله ویروس‌ها انتقال پیدا می‌کنند، حرف اصلی را می‌زنند که در سردسته آن‌ها هم HPV یا ویروس‌های تناسلی قرار دارند.

احتمال عود مجدد زگیل تناسلی بعد از درمان آن چقدر است؟

در فرم‌های خوش خیم احتمال برگشت هست، چون می‌تواند در بدن باقی بماند و برگردد. از میان صد نوعی که در مورد زگیل تناسلی وجود دارد حدود ۱۵ تا ۲۰ نوع آن پرخطر هستند. اگر فردی مبتلا به فرم‌های بدخیم شود، انتظار داریم بعد از دو سال ویروس‌ها از بدنش پاک شوند. در صورتی که سیستم ایمنی قوی باشد معمولا ۸۰ درصد احتمال از بین رفتن ویروس وجود دارد. با این حال ۲۰ درصد احتمال دارد که ویروس در بدن بماند. اگر سیستم ایمنی فرد تقویت شود، احتمال از بین رفتن ویروس‌ها زیاد است، هر چند ۲۰ درصد هم احتمال باقی ماندن ویروس هست.

عوارض زگیل تناسلی در صورت عدم درمان به‌ موقع

درصورت عدم درمان به موقع بیماری زگیل تناسلی ممکن است عوارض ناشی از این بیماری دامن گیر شما شود:

  • بروز سرطان دهانه رحم
  • بروز سرطان مقعد
  • بروز سرطان آلت تناسلی
  • دیسپلازی دهانه رحم
  • بروز سرطان گلو و مری

روش‌های درمان زگیل تناسلی

برای درمان بیماری زگیل تناسلی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد.روش درمان بسته به نوع بیماری تغییر خواهد کرد:

  • درمان با لیزر
  • جراحی برش زگیل (LEEP)
  • فریز کردن (سرما درمانی)
  • الکتروکوتر (سوزاندن زگیل)
  • تزریق اینترفرون
  • درمان داروی

چگونه می‌توان زگیل تناسلی را از جوش ناحیه تناسلی تشخیص داد؟

در بسیاری از موارد بسیاری از افراد به اشتباه جوش ناحیه تناسلی را با زگیل تناسلی اشتباه می‌گیرد. جوش‌های ناحیه تناسلی حالت چرکی و ملتهب دارند و به‌دلیل رشد باکتری به وجود می‌آیند اما زگیل تناسلی بدون التهاب و درد هستند و از طریق ویروس به وجود می‌آیند.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

برای پیشگیری از  از ابتلا به زگیل تناسلی می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

محدود کردن رابطه و شرکای جنسی

رابطه جنسی اصلی‌ترین عامل در انتقال زگیل تناسلی به شمار می‌رود به همین دلیل برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهتر است رابطه و شرکای جنسی را محدودتر کنید.

استفاده از کاندوم در رابطه جنسی

یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از کاندوم در رابطه جنسی است. بهتر است قبل از انجام رابطه جنسی تمام نکات ایمنی را رعایت کنید.

تزریق واکسن HPV (گارداسیل)

روش درست این است که واکسن پیش از اولین تماس جنسی زده شود. مثلا در استرالیا و اروپا، سن تزریق این واکسن بین ۹ تا ۱۱ سالگی است. ما در ایران واکسن گارداسیل را داریم که علیه دو فرم اصلی بدخیم یعنی ۱۶ و ۱۸ و فرم‌های اصلی خوش خیم که عامل ویروس‌های زگیل‌های تناسلی یعنی ۶ و ۱۱ تزریق می‌شود. شروع واکسیناسیون از ۹ تا ۱۱ سالگی است. تا ۲۶ سالگی مطلوب‌ترین زمان برای واکسن است و از آنجا که نتیجه خوبی دارد، توصیه می‌شود این واکسن زده شود. البته قبلا می‌گفتند برای پسر‌ها این واکسن زده نشود، اما الان اتفاق نظر وجود دارد که پسر‌ها و دختر‌ها واکسینه شوند.

مطلوب‌ترین سن تا ۲۶ سالگی است، اما اگر تا پیش از ۱۵ سالگی این واکسن را بزنید به جای سه دوره واکسیناسیون، دو مرحله کافی است، چون سیستم ایمنی در آن دوره قوی است. طبق برخی مقالات، تاثیر واکسن تا ۴۶ سالگی هم دیده شده است. حتی اگر کسی مبتلا به زگیل تناسلی شده باشد، توصیه می‌کنیم که واکسن را بزند. زگیل تناسلی معمولا جزء خوش خیم هاست؛ بنابراین برای ما نگرانی ایجاد نمی‌کند.

فقط مریض باید درمان‌های خاص خودش را انجام دهد. از طرف دیگر، زگیل می‌تواند پوشش انواع بدخیم هم باشد. با این حال حتی اگر کسی مبتلا به نوع ۱۶ که از موارد بدخیم است، باشد، باز هم می‌گوییم واکسن را بزند، چون این ویروس‌ها قرابت خانوادگی دارند و روی سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارند و در برخی مطالعات مشخص شده است در بیرون راندن ویروس موثر بوده اند؛ بنابراین زدن واکسن به صورت کلی پیشنهاد می‌شود. واکسیناسیون سه مرحله‌ای شامل ۰ و ۲ و ۶ است. یعنی وقتی واکسن را زدید، بعد از دو ماه باید واکسن دوم را بزنید و شش ماه بعد از اولین واکسن، سومین مرحله انجام می‌شود. بد نیست بدانید واکسن آن، جزو واکسن‌های گران است و حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه هر دوره آن می‌شود. بعد از این سه دوره ایمنی کامل صورت می‌گیرد. دوره آن ده ساله و جزو واکسن‌هایی است که عوارضی همراه آن دیده نشده است. سوزن آن نیز ظریف است و به بازو زده می‌شود.

آیا واکسن به راحتی قابل دسترس است؟

قابل دسترس است، اما اگر کسی بخواهد آن را تزریق کند به نسخه پزشک نیاز دارد. منتهی باید به این نکته توجه کنید که باید «زنجیره سرد» آن حفظ شود. متاسفانه داروخانه‌هایی در سطح شهر هستند که وقتی واکسن را به مریض می‌دهند، توجه نمی‌کنند که واکسن باید حتما در یک ظرف مخصوص همراه با یخ‌های خشک و شرایط یخچالی قرار داشته باشد تا آسیب نبیند.

چه بیماری‌های دیگری مشابه با زگیل تناسلی هستند؟

سؤالات متداول

آیا مبتلایان به زگیل تناسلی می‌توانند ازدواج کنند؟

مشکلی در این رابطه نیست. خطر، بیشتر برای خود افراد است، چون در فرم‌های بدخیم باید خطر سرطان دهانه رحم را پیگیری کنند. توصیه ما به افرادی هم که مبتلا به زگیل تناسلی در این ناحیه هستند این است که زایمان طبیعی انجام ندهند. البته منافاتی هم ندارد که زایمان طبیعی داشته باشند. تنها این احتمال وجود دارد در صورت زایمان طبیعی، ویروس به مجاری تنفسی نوزاد منتقل شود و از آنجا که توانایی تکثیر دارد، پیشنهاد ما این است به صورت طبیعی زایمان نکنند، اما باز هم تاکید می‌کنم منع استعمال مطلقی نیست هر چند که ریسک انتقال ویروس در مجاری تنفسی بالا می‌رود.

ابتلا به زگیل تناسلی در مردان بیشتر است یا زنان؟

در پاسخ به این سوال باید گفت شیوع زگیل تناسلی در زنان بیش‌تر از مردان است.

علایم زگیل تناسلی چند وقت بعد از ابتلا مشخص می شود؟

نخستین علائم زگیل تناسلی مردان بین چند هفته تا چند ماه پس از ابتلا بروز می‌کنند اما تقریبا ۷۰ درصد افرادی که شریک جنسی‌شان آلوده شده باشد، طی ۳ ماه به ویروس HPV مبتلا می‌شود.

آیا ویروس HPV به جنین منتقل می شود؟

 در یک مطالعه در سال 2016 ، محققان دریافتند که حدود 11 درصد از نوزادان متولد شده از مادران HPV مثبت دارای این ویروس هستند

آیا زگیل تناسلی از ایدز خطرناک‌تر است؟

برای جلوگیری از انتقال HIV استفاده از کاندوم ضمن مقاربت کفایت می‌کند، اما در مورد HPV اصلا این طور نیست و تماس پوست با پوست حتی با وجود استفاده از کاندوم می‌تواند انتقال را صورت بدهد. علاوه بر این روش‌های غیرمستقیم مانند زیر ناخن و ... نیز ویروس را منتقل می‌کند. موضوع بعدی این که ویروس HIV ضعیف است، اما HPV بسیار قوی است و می‌تواند ساعت‌ها باقی بماند. مثلا اگر روی ویروس HIV وایتکس بریزید بعد از ۲۰ دقیقه از بین می‌رود، در صورتی که ویروس HPV می‌تواند حدود ۳۶ ساعت بماند. پس مقاومت ویروس HPV هم بالاتر و هم روش‌های انتقال آن ساده‌تر است.

زگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Wartsزگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Wartsزگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Wartsزگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Warts

دکتر اعظم حسینی جراح و متخصص زنان، زایمان، نازایی و زیبایی

  • بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران نظام پزشکی ۱۱۳۹۷۰
  • انجام کلیه اعمال جراحی زنان
  • مراقبت های بارداری
  • سزارین و زایمان طبیعی
  • اعمال زیبایی زنان
  • نوار قلب جنین
  • عمل های زیبایی و ترمیمی زنان
  • پلاسماتراپی و مزوتراپی
  • تزریق ژل

زگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Warts

همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۳۴۲۹۰۲

۰۹۱۹۰۱۰۶۷۲۷

زگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Warts

برای مشاهده خدمات از اینستاگرام بازدید نمایید.

dr_azam_hosseini@

زگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Warts

drazamhosseini.ir

زگیل تناسلی چیست؟ | همه چیز در مورد Genital Warts

سعادت آباد، بالاتر از میدان کاج، نبش خیابان پنجم (نوروزی) پلاک۶ (ساختمان مهسا)، طبقه سوم

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج