اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۲۲۸۶۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

آرامش در ۳ بازار ارز، طلا و بورس

بانک مرکزی در گزارشی تحلیلی به مقایسه ۳ بازار ارز، طلا و بورس سال گذشته نسبت به ۹۳ پرداخت. در این تحلیل که سایت رسمی این بانک در نشریه «روند» منتشر کرده است، نشان می‌دهد که بازارهای مذکور در سال ۹۴ از ثبات نسبی‌ای برخوردار بودند.

روزنامه دنیای اقتصاد: بانک مرکزی در گزارشی تحلیلی به مقایسه ۳ بازار ارز، طلا و بورس سال گذشته نسبت به ۹۳ پرداخت. در این تحلیل که سایت رسمی این بانک در نشریه «روند» منتشر کرده است، نشان می‌دهد که بازارهای مذکور در سال ۹۴ از ثبات نسبی‌ای برخوردار بودند.

مطابق این گزارش به‌رغم‌ شرايط ‌نامساعد متغيرهاي‌ بخش خارجی به ویژه کاهش قیمت نفت و تقویت دلار در بازارهای جهانی، بازار ارز در سال ۱۳۹۴ از ثبات مناسبی برخوردار بود. گزارش مذکور در نگاهی مقایسه‌ای نشان داد که متوسط نرخ اسمی دلار در سال ۹۴ در بازار آزاد ۳۴۵۰۱ ریال بود که نسبت به سال پیش از آن ۲/ ۵ درصد رشد داشت.

همچنین هر دلار آمریکا در سال ۹۴ در بازار بین بانکی با نرخ متوسط ۲۹۵۸۰ ریال در اختیار متقاضیان قرار گرفت که در مقایسه با عملکرد سال ۹۳ حدود ۶/ ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.در سال ۹۴ نرخ دلار آمریکا در برابر ارزهای دیگر جهانی به‌طور معناداری تقویت شد؛به گونه‌ای که متوسط نرخ برابری دلار در برابر یورو نسبت به سال ۹۳ در حدود ۷/ ۵ درصد افزایش یافت.

در این گزارش نوشته شده هدف اصلی بانک مرکزی در بازار ارز، برقراری آرامش و ثبات و مراقبت از عدم شکل‌گیری زمینه‌های سوداگری در بازار و در عین حال هدایت نرخ ارز در مسیر صحیح و مناسب با عوامل بنیادین تعیین‌کننده آن است. در نتیجه مدیریت مناسب بانک مرکزی در بازار ارز، ضریب تغییرات برابری نرخ برابری ارزهای جهان روا (شامل دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن و فرانک سوئیس) در مقابل ریال در بازار رسمی در سال ۹۴ در دامنه ۲۸/ ۲ تا ۹۷/ ۳ قرار داشت. همچنین ضریب تغییرات این اسعار در بازار آزاد نیز محدود و در فاصله ۶۱/ ۲ تا ۱۱/ ۵ بود که ثبات نسبی بازار ارز در سال ۹۴ را نشان می‌دهد.

در زمینه بازار طلا و سکه این گزارش آورده است که در سال ۹۴ قیمت قطعات مختلف سکه طلا در بازار با کاهش همراه بود.در این سال، میانگین قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید به ۹۳۳۱ هزار ریال رسید که در مقایسه با سال پیش از آن ۳/ ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. در سال ۹۴ میانگین قیمت ربع سکه بهار آزادی با ۸/ ۴درصد و میانگین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی با ۴/ ۲ درصد کاهش، به ترتیب بیشترین و کمترین کاهش قطعات قیمت را در بین قطعات مختلف سکه در مقایسه با سال ۹۳ به خود اختصاص دادند. کاهش قیمت طلا در بازار جهانی یکی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت قطعات مختلف سکه طلا در بازار داخلی بوده است.

در زمینه بازار سهام نیز نوشته شده شاخص کل بورس در پایان سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ با ۳/ ۲۸ درصد رشد همراه بود.بررسی شاخص‌های کلیدی بورس اوراق بهادار نشان می‌دهد که در سال ۹۴ تغییرات سه متغیر اصلی این بازار شامل شاخص کل، ارزش بازار و ارزش معاملات نسبت به سال ۹۳ به ترتیب ۳/ ۲۸،۴/ ۲۲ و منفی ۷/ ۱۲ درصد بوده است.با توجه به مثبت شدن تغییرات شاخص کل و ارزش بازار در دوره مورد بررسی و انتظارات خوشبینانه نسبت به پسابرجام، رونق گرفتن بخش تولید و خدمات و در نهایت رونق بیشتر بازار سرمایه مورد انتظار است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج