۲۸۵۱۴۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تلگرام سوشا واقعا هک شده بود؟

مسئول فرهنگی پلیس فتا: «اگر تلگرام مکانی هک شده بود چرا تا رسانه ای نشد، نگفت؟!» سوشا زندانی شد چون ثابت نکرد تلگرامش هک شده.

هفته نامه تماشاگران امروز: مسئول فرهنگی پلیس فتا: «اگر تلگرام مکانی هک شده بود چرا تا رسانه ای نشد، نگفت؟!»

«در تلگرام نامزد شما چه می گذرد؟»، «چگونه تلگرام همسر خود را هک کنیم؟»، «آموزش هک تلگرام» و ... اینها پیام هایی است که این روزها برای کاربران اپلیکیشن پرطرفدار تلگرام آشنا به نظر می رسد. پیام های تبلیغاتی که هر چه بلاک می کنی با شماره ها و یوزرهای جدید باز به صورت قارچ گونه در گوشی شما سبز می شوند و از یک کلاهبرداری در فضای مجازی خبر می دهند که کمترین عواقب آن نقض حریم خصوصی افراد است؛ یک نوع کلاهبرداری مجازی که وکیل دروازه بان پرسپولیس سعی می کند پرونده موکلش را به آن ربط بدهد و به وسیله آن، جایگاه او را از متهم به شاکی تغییر بدهد.

بهنام علی محمدی وکیل سوشا مکانی که این روزها به جرم انتشار عکس های خصوصی اش و جوی که به خاطر آنها در فضای مجازی به وجود آمد راهی اوین شده، از نوجوان 16 ساله ای به عنوان متهم نام می برد که تلگرام این دروازه بان ملی پوش را هک کرده و تصاویر خصوصی او را در فضای مجازی منتشر کرده است.

گرچه رییس پلیس فتا تهران بزرگ، سرهنگ محمد مهدی کاکوان این مسئله را رد می کند: «آنچه در برخی از رسانه ها و مطبوعات از قول بنده درباره جزییات این پرونده یا ماجرای هکر 16 ساله ای که گوشی این بازیکن فوتبال را هک کرده منتشر شده، کذب بود و مورد تایید نیست.»

تلگرام سوشا واقعا هک شده بود؟

محمد حمیسی مسئول حراست فدراسیون فوتبال هم درباره پرونده این بازیکن فوتبال به «تماشاگران امروز» می گوید: «سوشا که برای ارائه توضیحات به حراست فدراسیون مراجعه کرده بود اصرار زیادی داشت که تلگرامش هک شده و ما هم از کارشناسان آی تی که سوال کردیم گفتند امکان هک تلگرام وجود دارد و احتمالا این بازیکن درست می گوید.»

اما آیا هک اپلیکیشن تلگرام به این سادگی امکانپذیر است؟ و با هک تلگرام یک کاربر می توان به عکس ها و تصاویر خصوصی او دسترسی پیدا کرد؟ سید عباس موسوی، مسئول فرهنگی پلیس فتای تهران بزرگ در گفتگو با «تماشاگران امروز» امکان هک اپلیکیشن تلگرام و ماجراهایی که برای دروازه بان ملی پوش باشگاه پرسپولیس پیش آمده را بررسی می کند.

شما در جریان ماجرای دروازه بان پرسپولیس هستید؟ وکیل ایشان مدعی شده که تلگرامش هک شده.

- تلگرام ایشان هک نشده. عکس ها را یا خودش یا دوستانش یا کسانی که در آن مراسم بوده اند منتشر کرده اند ولی وقتی موضوع رسانه ای می شود و بار منفی برای شخصیت حقیقی یا حقوقی فرد دارد، می گوید هک شده.

وکیل ایشان با قاطعیت از نوجوان ۱۶ ساله ای به نام «م - م» نام می برد که تلگرام او را هک کرده است. این ادعا دروغ است؟

- صددرصد هم نمی توانیم بگوییم دروغ است، شاید به کسی شک دارند یا خود فرد با این شخص در ارتباط بوده و الان مشکل پیدا کرده اند و اسم او را به عنوان هکر می برد اما این فقط یک دفاع است. اینکه پلیس هم تایید کند که هک شده یا نشده نیاز به بررسی تخصصی دارد. به هر حال ایشان وکیل است و با چنگ و دندان می خواهد از موکلش دفاع کند و پرونده را چهار روز بیشتر کش بدهد ولی اینکه هک تلگرام این بازیکن صحت دارد یا خیر؟ ایشان الان به همین دلیل در زندان هستند که هک ثابت نشده است.

به فرض هم تلگرام ایشان هک شده باشد، چرا زودتر نگفته و بعد از اینکه موضوع رسانه ای شد و ارگان های دیگر یا فدراسیون فوتبال پیگیر قضیه شدند موضوع را مطرح کرد؟ در مجموع هم به نظر ایشان باید احترام بگذاریم و هم به نظر پلیس. اگر هم اعتراضی دارند باید بروند کارشناسی کنند و مسئله را دقیق بررسی کنند. به نظر من اگر رسانه ای نمی شد شاید خودش افتخار هم می کرد که مثلا آن عکس ها در شبکه های اجتماعی منتشر شده است اما چون رسانه ای شده چاره ای جز این ادعا ندارد.

این روزها کاربران تلگرام با پیام های تبلیغی هک تلگرام روبرو هستند، شما این تبلیغات را دیده اید؟

- من پیام هایی دیدم که تبلیغ آموزش هک کردن بودن آن را به همکارانم ارجاع دادم و الان در حال پیگیری است.

این پیام ها قابل پیگیری هستند؟

- شیوه کار این پیام ها هم درست مثل پیامک های تبلیغاتی است که روی خط های معمولی می آید که این کار را انجام دهید یا فلان شماره را وارد کنید و ... خیلی ها هم ساده هستند و انجام می دهند و همین موجب دردسر می شود. اینها هم از مشکلات فضای مجازی است که از طریق پلیس فتا قابل ردگیری است.

یعنی این موضوع و این پیام های تبلیغاتی تا به حال در دستور کار پلیس فتا نبوده اند؟

- شاید اگر شما الان این پیام را برای همکاران من بفرستید تکراری هم باشد ولی اگر الان دغدغه یک شهروند یا مجموعه فرهنگی باشد، می توانند اقدام کنند و جواب بگیرند.

چه افرادی چنین پیام هایی می فرستند؟

- افراد معمولی که نه حوصله دارند و نه وقت و توانش را دارند. خواه ناخواه شاید پشت این پیام ها کسانی باشند که حداقل خبره این کار هستند و به وسیله آن می توانند سوءاستفاده اخلاقی یا اقتصادی کنند. حتی ممکن است فرد، کم سواد باشد اما مخ این کارها اشد.

از چه طریقی تلگرام را هک می کنند؟

- هر کس از یک طریقی این کار را انجام می دهد. اینها معمولا درس خوانده های کامپیوتر هستند و شاید اصلا در ایران هم نباشند. معمولا یکسری لینک هیا غیراخلاقی به گروه ها می فرستند که به محض اینکه تاچ کردی دیگر تا یک مرحله ای کاربر را می برد که فقط باید اوکی را بزند و اجازه بازگشت ندارد. معمولا هم نیت این افراد اذیت کردن مردم و نقض حریم شخصی آنهاست.

اگر اینطور است پس این موضوع باید برای افراد مشهور خیلی خطرناک باشد؟

- لازمه اش این است که کسی را که نمی شناسند در لیست دوستان شان قرار ندهند و به محض اینکه دیدند مثلا یک کانال مشکوک است وارد آن نشوند چون از یک جایی به بعد معمولا این هک راست که فرمان می دهد که چه کنید و اطلاعات شما را سرقت می کند.

بارها برای هنرمندان و افراد مشهور پیش آمده که اینستاگرام آنها هک شده است...

- قریب به اتفاق ستاره های سینما یا افراد مشهور هم اول به دلیل سهل انگاری خودشان بوده، یعنی شاید تا یکی دو مرحله جلو رفته اند و بعد فهمیده اند اطلاعات شان سرقت می شود، ولی در مرحله اول خودشان با یک کلیک کردن یا به علت باز کردن یک سایت، مقصر بوده اند.

تلگرام را هک کنید؛ ۳۰۰ هزار دلار جایزه بگیرید

محمدرضا نورشید کارشناس و خبرنگار فعال حوزه آی تی در این زمینه می گوید: «پاول دورف، موسس تلگرام مدعی است که این پیام رسان از امنیت بالایی برخوردار است و قابل هک شدن نیست. این ادعا چندان هم بی پایه و اساس نیست. حتی برای کسی که بتواند این اپلیکیشن را هک کند، جایزه ۳۰۰ هزار دلاری هم تعیین کرده اند. تبلیغات منتشر شده در مورد هک کردن تلگرام افراد به طور کلی بی پایه و اساس است و اگر امکان هک این نرم افزار یا نرم افزارهای مشابه وجود داشته باشند به این سادگی ها نیست که با تبلیغ عمومی برای عده ای تبدیل به کاسبی شود.

بیشتر لو رفتن اطلاعات در فضای آنلاین به رعایت نکردن اصول امنیت برمی گردد. در مورد تلگرام چون این پیام رسان از طریق کد ارسال شده از طریق اینترنت اعتمادسازی می کند، همین روش نیز می تواند راه نفوذ برای به دست گرفتن فرمان تلگرام شخص دیگری را میسر کند. باز ماندن یا به اصطلاح Log Out نشدن از ورودهای قبلی به تلگرام نیز می تواند راه را برای سوءاستفاده دیگران آسان کند. بالا بردن معلومات استفاده از نرم افزارها و همینطور رعایت امنیت اطلاعات شخصی باعث کاهش این نوع سوءاستفاده ها خواهد شد.»

هک، یک شیوه کلاهبرداری مجازی است

محمد کرباسی یکی دیگر از خبرنگاران و کارشناسان حوزه آی تی نیز تمام تقصیر هک شدن تلگرام افراد را متوجه کم دانشی و بی اطلاعی کاربران این این اپلیکیشن می داند و به «تماشاگران امروز» می گوید: «به صورت کلی درباره هک اگر بخواهیم بگوییم خیلی کم پیش می آید که هک با دانش فنی یا نرم افزار خاصی صورت بگیرد. معمولا هک به یک شیوه کلاهبرداری نیاز دارد. اگر بتوانند سر شما را کلاه بگذارند می توانند شما را هک کنند. مثلا قبلا می گفتند ایمیل یاهو یک فرد هک شده که در حقیقت به این شیوه بود که مثلا برای شما یک لینکی می فرستاند. شبیه ایمیل یاهو، با باز کردن این لینک از شما درخواست یوزرنیم و پسورد می شد. اگر وارد می کردید اطلاعات شما روی سرور آنها ثبت می شد و می توانستند از آن استفاده کنند.

هک تلگرام هم به همین صورت است و از کم اطلاعی یا از دانش کم کاربرها بهره می برد. ممکن است برای شما یک لینک که مقصدش یک بدافزاری باشد بفرستند یا اینکه از شما بخواهند کدی وارد کنید، اگر کسی هوشیار باشد اینکه به راحتی بتوانند تلگرام را هک کنند اصلا امکان ندارد. یعنی اگر من کاربر اشتباهی انجام ندهم نمی توانند سوءاستفادهای کنند.»

کرباسی همچنین درباره قابل پیگیری بودن این شیوه کلاهبرداری در فضای مجازی می گوید: «این مسئله چیزی نیست که قابل پیگرد نباشد؛ حتما می شود فرد را پیدا کرد اما این کار تنها از عهده فرد متخصصی برمی آید که بتواند به صورت تخصصی مسئله را پیگیری کند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج