جاباما
۲۲۹۹۵
۵۰۶۹
۵۰۶۹
پ

راهنمای خرید طلا در ایران

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که اقدام به خرید طلا کنید. حال این طلا می‌تواند صرفا جنبه‌ی زیورآلات داشته باشد و یا برای اهداف دیگری مانند سرمایه‌گذاری یا حتی پس‌انداز خریداری شود. همانطور که می‌دانید قیمت طلا در ایران هر روز نرخ جدیدی دارد و همین افزایش قیمت‌ها بسیاری را تشویق به خرید طلا می‌کند.

برترین‌ها: حتما تا به حال برایتان پیش آمده که اقدام به خرید طلا کنید. حال این طلا می‌تواند صرفا جنبه‌ی زیورآلات داشته باشد و یا برای اهداف دیگری مانند سرمایه‌گذاری یا حتی پس‌انداز خریداری شود. همانطور که می‌دانید قیمت طلا در ایران هر روز نرخ جدیدی دارد و همین افزایش قیمت‌ها بسیاری را تشویق به خرید طلا می‌کند.

باتوجه به این آمار و ارقام و گسترش روزافزون مردم به خرید طلا این سوال مطرح می‌شود که مردم چگونه باید از اصل بودن طلا یا جواهری که خریده‌اند اطمینان حاصل کنند؟

به گفته‌ی مسئولین طلا‌های همه واحد‌های طلافروشی هر ۲ ماه یک‌بار توسط بازرسان اتحادیه طلا و جواهر کنترل و نمونه‌برداری می‌شود تا طلای تقلبی ساخته نشود، اما با این‌حال تشخیص طلای اصل و تقلبی برای کسانی که شناخت کافی نسبت به طلا ندارند کاری بس دشوار بوده و ممکن است باعث کلاه‌برداری شود.

راهنمای خرید طلا در ایران

اگر شما هم قصد دارید برای خرید طلا روانه بازار شوید، پیش از خرید باید اطلاعاتی ابتدایی درباره آن داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی مهم و بسیار کاربرذی در ارتباط با خرید طلا در ایران با شما در میان بگذاریم.

پیش از خرید بدانید

قبل از خرید طلا لازم است بدانید که طلای ۲۴ عیار طلای خام و با ارزشترین طلا به حساب می‌آید. البته طلای ۲۴ عیار برای زیورآلات مناسب نیست. اینکه می‌گویند طلا عیار ۱۰ دارد بدین معناست که اگر طلا به ۲۴ قسمت تقسیم شود، ۱۰ قسمت آن طلای خالص بوده و ۱۴ قسمت دیگر آن فلز‌های دیگر از قبیل کربن، نقره، روی یا نیکل می‌باشد.

طلا و جواهرات در ایران غالبا با طلای ۱۸ عیار ساخته می‌شوند. طبق تعاریف بالا یعنی ۱۸ قسمت از آن طلای خالص بوده و ۶ قسمت آن از فلزاتی دیگر ساخته شده است. پس نتیجه می‌گیریم هرچقدر عیار طلا بالاتر باشد، آن طلا با ارزشتر و گرانتر خواهد بود.

راهنمای خرید طلا در ایران

نکته دیگر که لازم است بدانید این است که تحت هیچ شرایطی نباید فریب چیزی به اسم طلای ۲۴ عیار را بخورید. این نوع طلا فقط به صورت شمش وجود دارد و به دلیل نرم بودن قابل استفاده در ساخت زیورآلات نمی‌باشد. به همین خاطر طلاسازان مجبورند میزانی از فلزات دیگر را به آن اضافه کنند تا قابل ساخت شود.

اصطلاحات مرتبط با طلا

مثقال: هر مثقال طلا برابر با ۶۰۸/ ۴ گرم است.

سوت: هر گرم طلا برابر با ۱۰۰۰ سوت است.

قیراط: هر قیراط طلا برابر با ۲۰۰ سوت می‌باشد.

سکه ربع بهار آزادی: وزنی برابر با ۰۳۲۲۵/ ۲ گرم با عیار ۹۰۰ دارد. (عیار ۲۲ هم خوانده می‌شود)

سکه نیم بهار آزادی: وزنی برابر با ۰۶۶۵ / ۴ گرم با عیار ۹۰۰ دارد.

سکه تمام بهار آزادی: وزنی برابر با ۱۳۳ /۸ با عیار ۹۰۰ دارد.

اجرت: بابت هرگرم ساخت طلا شما باید مبلغی را به عنوان اجرت به طلاساز بدهید. اجرت طلا‌ها می‌توانند متفاوت باشند و معمولا اجرت طلا‌ها با مدل‌های جدیدتر بیشتر هستند.

مظنه یا قیمت طلا: قیمت روز طلا یا مظنه یا فی هر سه معانی یکسانی دارند. قیمت روز طلا معمولا توسط اتحاده اعلام می‌شود. در ایران معمولا مظنه را براساس یک مثقال طلای ۱۷ عیار عنوان می‌کنند. البته قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار آب شده نیز به عنوان مظنه استفاده می‌گردد.

راهنمای خرید طلا در ایران

نشانه‌های هک شده روی طلا

معمولا نشانه‌هایی که بیانگر عیار طلای زیورآلات باشد روی قسمتی از طلا که جلوی چشم نباشد، هک می‌شوند. در ایران، چون طلای ۱۸ عیار رایج است، شما باید به دنبال عبارت ۱۸k روی طلای خود باشید. K در واقع بیانگر عیار طلا بوده و اول کلمه‌ی karat به معنی عیار می‌باشد.

البته این امکان که خودتان مطمئنا بتوانید اصل یا تقلبی بودن طلایی را تشخیص دهید، وجود ندارد. حتی برخی از طلافروشان خود معترف هستند که با وجود گذراندن دوره‌های فنی تشخیص طلا، باز هم گاهی دچار خطا در تشخیص می‌شوند.

تشخیص طلای دست دوم از نو

به گفته‌ی متخصصان راه دقیق و کاملی برای تشخیص دست دوم بودن طلایی که استفاده‌ی کمی از آن شده و سپس فروخته شده است وجود ندارد، اما به طور کلی برای تشخیص دست دوم بودن طلا بهترین راه بررسی دقیق ظاهر طلا و به‌خصوص قفل و بند طلاست. این قسمت‌ها معمولا برخورد بیشتری دارند و در طلاهای دست دوم براقیت کمتری نسبت به طلای نو دارند. حتی در بعضی موارد خش‌هایی نیز روی آن‌ها به چشم می‌خورد.

اگر طلایی که خریداری کرده‌ایم تقلبی بود چه کنیم؟

پیش از هرچیزی دقت کنید که طلا را حتما از واحد‌هایی که زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر هستند و پروانه کسب دارند، خریداری کنید تا اگر خلافی صورت گرفت از سوی اتحادیه قابل پیگیری باشد. هر طلافروشی با صدور فاکتور برای محصول طلا، درواقع طلایی که شما خریداری کرده‌اید را تضمین کرده است و در قبال اصل یا تقلبی بودن آن مسئول است. در این فاکتور فروش قید می‌شود که طلا ۱۸ عیار است و مارک سازنده نیز مشخص است که هویت فروشنده را نشان می‌دهد.

راهنمای خرید طلا در ایران

پس لازم است همیشه مواظب فاکتور خرید طلای خود باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید پیگیری کنید. از طرفی بدون فاکتور خرید قادر به فروش طلای خود نیز نخواهید بود. زیرا امکان اثبات اینکه خودتان صاحب طلا هستید وجود ندارد و هیچ طلافروشی نمی‌تواند آن را از شما خریداری کند. مگر در شرایطی که طلافروش شما را بشناسد.

اگر فاکتور طلای خود را گم کردید، بلافاصله به واحدی که طلا را از آن خریداری کرده‌اید مراجعه کنید. با دادن تاریخ دقیق خرید طلا، فروشنده می‌تواند پس از تایید خرید یک فاکتور المثنی برای شما صادر کند. دقت کنید که تاریخ دقیق خرید طلا را باید الزما به خاطر داشته باشید.

برای سرمایه‌گذاری، سکه بهتر از طلاست

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید طلا را بخرید و از این طریق سرمایه‌ای برای خود داشته باشید، بهتر است خرید سکه انتخاب شما باشد. ارزش طلای هر دو یکسان است، ولی سکه برخلاف زیورآلات اجرت ساخت ندارد. هنگامی که قصد فروش زیورآلات را داشته باشید، مبلغی برای اجرت ساخت از آن کم می‌شود.

راهنمای خرید طلا در ایران

سخن آخر

به طور کلی خرید طلای دست دوم به دلیل نداشتن انواع مبالغ اضافه شده از جمله اجرت، مالیات و ... به‌صرفه‌تر از طلای نو است و هزینه‌ای که شما برای خرید آن‌ها پرداخت می‌کنید معمولا بسیار نزدیک به هزینه طلای خالص است، اما برعکس برای فروش طلا هم نباید به چیزی چندان بیشتر از هزینه وزن طلا فکر کنید.

بازار طلا نوسان قیمتی بالایی دارد و ممکن است در برخی موارد، اگر تفکر اقتصادی نداشته باشید، ضرر کنید. پس برای خرید طلا همه‌ی جوانب را بررسی کرده و با آگاهی کامل نسبت به قیمت طلا، سود طلا، وضعیت طلا در بازار و ... نسبت خرید طلا اقدام کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج